اخبار داغ

سبک زندگی؛

ارائه سبکی از آرایش مردان و زنان در آئین پیامبر آراسته

ارائه سبکی از آرایش مردان و زنان در آئین پیامبر آراسته
دین اسلام برای هریک از ابعاد زندگی الگوهای رفتاری و سبک زندگی ارائه داده است و پیامبر گرامی اسلام نمونه والا برای تبیین این ارزش‌ها بوده است که آراستگی و خوشبو بودن پیامبر الگویی برای سبک آرایش مردان ما است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, جذابیت دیده شدن موضوعی است بسیاری از ما به آن توجه ویژه داریم و گاها ساعت‌ها از وقت و زمان خودمان را برای اراسته کردن خود می‌کنیم اما این مسئله گاها از حد و اعتدال خارج شده و آرایش های غلظ و نامتعارف جای آراستگی و زیبابی و تمیزی را میگیرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

امروزه زیبایی یکی از مهم ترین دغدغه های است که افراد برای رسیدن به زیبایی چهره و جذاب شدن گاهی هزینه های گزافی را نیز متحمل می‌شوند صرف هزینه های میلیونی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی و خرید لوازم آرایشی ما در زمره کشورهایی قرار دارد که رتبه های بالای اعمال جراحی و نیز خرید لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده‌ایم.
مسئله نظافت و آراستگی تنها مختص امروز نیست و در دین ما این مسئله بسیار با ارزش قلمداد شده و در آیه «انّ اللّه یحب التوّابین و یحبّ المطهرین» قرآن کریم نظافت و توجه به پاکیزگی را ارزشی والا و عملی مورد قبول خداوند قرار داده است.
دین اسلام حتی به مسئله آرایش زنان و مردان نیز توجه داشته است و نمونه بارز این توجه و تاکید دین اسلام آراستگی و ظاهر پیامبر گرامی اسلام است دین اسلام هیچگاه مخالف آرایش زنان و مردان نبوده و بلکه برای هریک از زنان و مردان چرچوب‌های مشخصی را بیان کرده اند. 
شاید گفتن این جمله که پیامبرگرامی اسلام در چهارده قرن پیش پیامبری آراسته و خوش بو بوده اند برای بسیاری از غربی‌ها تازگی داشته باشد و بیان این موارد نمونه ای از تمدن بالای اسلامی و سبک زندگی است مسئله ای که کمتر به آن توجه شده است که بنا به گفته مقام معظم رهبری اگر ما بتوانیم متن زندگی را این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم آن وقت است که درخشندگی ملت ایران در دنیا و گسترش اندیشه اسلامی ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران در دنیا آسانتر می‌شود.

,
,
,
,

* سبک زندگی پیامبر نمونه بارز و عملی برای نحوه آراستگی در مردان 
پیامبر گرامی اسلام نمونه والای الگوی انسانیت در دین اسلام است که سبک زندگی ایشان می‌تواند نمونه بارز و عملی ارائه سبک آرایش مردان ما باشد، ایشان همواره مواد خوش بو کننده استفاده می کردند؛چنانکه هرگاه از راهی عبور می کرد و دیگران به آنجا می رسیدند، به واسطه بوی عطر ایشان، می فهمیدند که حضرت محمد(ص)از اینجا عبور کرده است.
یکی از مهم ترین ماموریت های پیامبر(ص) در کنار ترویج مکارم اخلاق، تبیین و تشویق به مسئله بهداشت و پاکیزگی، نظافت لباس، بدن، خوراک و سایر ابعاد زندگی زنان و مردان امت خود بوده است

,
,
,

* اسلام هیچگاه مخالف آرایش برای افراد نیست

, * اسلام هیچگاه مخالف آرایش برای افراد نیست,


حجت الاسلام محرمعلی شیر محمدی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در سبک زندگی اسلامی برای حجاب و عفاف موازین و چارچوب‌هایی قرار داده شده است، گفت: اسلام هیچگاه مخالف آرایش برای افراد نیست و بلکه برای زنان انجام آرایش و برای مردان عمل پیرایش را قرار داده است.
وی پیامبرگرامی اسلام را نمونه ای واقعی درارائه الگوی رفتاری در خصوص نحوه آرایش در مردان و زنان می دانند و اضافه می کند: در سیره زندگی حضرت محمد(ص) آمده است که ایشان همیشه پیش از خواب مسواک می زدند و هرگاه می خوابید مسواک را بالای سر خود می گذاشت، و وقتی از خواب بیدار می شد، ابتدا مسواک می زد وهمواره موهای سر و صورت را شست وشو می داد و هر جمعه ناخن ها را می گرفت و همیشه بر انجام عمل خضاب اهتمام داشتند.

,
,
,

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در اسلام برای هریک از ابعاد زندگی مبانی و چارچوب‌هایی قرار داده شده است، تصریح می کند: برای بقای هستی انسان به صورت مرد و زن با ویژگی های خلقتی متفاوت آفریده شده‌اند که توجه به نوع پوشش و آرایش در این دوجنس نیز با ارائه ملاحظات فطرتی این دوجنس قرار داده شده است 
وی در تبیین تفاوتهای موجود در دین اسلام برای نحوه آرایش مردان و زنان اضافه می‌کند: بانوان مظهر جمال خداوند و به عنوان مظهر عاطفه هستند که در دین اسلام تاکید بر آرایش زنان برای محارم شده است و استفاده از زیورآلات برای آقایان نهی شده است.
وی می‌گوید: آرایش و میل به آراستگی و زیبایی یکی از امیال فطری و طبیعی است که خداوند در وجود زنان قرار داده است وبرای آنکه زیبایی زنان و ارائه آن سبب مفسده برای آنها نشود توصیه های به زنان شده استک ه از جمله این توصیه ها این است که زنان آراستگی را در منزل و برای محارم خود داشته باشند.

,
,
,

* آرایش زنان در چارچوب خانه سبب استحکام زندگی زناشویی

, * آرایش زنان در چارچوب خانه سبب استحکام زندگی زناشویی,

حجت الاسلام شیر محمدی آرایش زنان در خانه را سبب نشاط در خانواده و بالندگی خانواده دانسته و خاطرنشان می‌کند: اگر آرایش زنان در چارچوب خانه باشد زندگی زناشویی مستحکم شده و سبب بالندگی اجتماع نیز می‌شود.

,

وی آرایش های غیر متعارف شکل گرفته در بین جوانان را نوعی مشکل روانشناختی دانست و تصریح می‌کند: اینکه زنان خود را شبیه مردان می‌کنند و مردان با نوع آرایش خود را شبیه زنان می‌کنند نشان از مشکل روانشناختی و اخلاقی دارد.

,

* خارج شدن از حدود متعارف آرایش ناشی از خلاء عاطفی در افراد 

, * خارج شدن از حدود متعارف آرایش ناشی از خلاء عاطفی در افراد ,


در این رابطه آذر آوازه کارشناس مسائل تربیتی و خانواده تشریح می‌کند: باید حد و حدودها را بشناسیم و خارج شدن از حد و حدود متعارف ناشی از نوعی خلاء عاطفی در اشخاص است که این خلاء عاطفی ناشی از عدم ابراز محبت از طریق والدین و همسر است در نتیجه فرد با انجام آرایش غلیظ بدنبال کسب اعتماد بنفس و توجه است.

,
,


کارشناس مسائل تربیتی و خانواده بیان می‌کند: اگر همسران و پدران بتوانند خلاء‌های عاطفی این افراد را پر کنند دیگر شاهد وجود چنین آرایش های غیر متعارفی در جامعه نخواهیم بود چرا که مهمترین دلیل آرایش نامتعارف افراد چه زنان و مردان جلب توجه و برطرف کردن نیاز به توجه است که اگر این نیاز در کانون خانواده تامین شود دیگر افراد اقدام به آرایش در بیرون از خانه نمی‌کنند.

,
,


وی ارائه سبک آرایش در بین مردان و زنان در اسلام را در راستای طهارت ، پاکی و پاکیزگی دانسته و می‌گوید: در دین اسلام و دستورات آن عدم توجه به آراستگی و پاکیزگی نشانه ضعف ایمان دانسته شده است و هیچگاه اسلام انسان‌ها را منع نکرده است و هریک از موجودات نشانه زیبایی آفرینش هستند اما گاهی این کج فهمی ما انسانها است که با مشکلاتی درارائه درست و چارچوب صحیح این مفاهیم مواجه می‌شویم.

,
,


آوازه اضافه می‌کند: حضرت محمد (ص) آرایش و زینت زن، برای شوهر را از حقوق شوهر بر همسر می شمارد و می فرماید: «از جمله حقوق شوهر بر همسر این است که خود را به بهترین عطرها خوشبو کند و بهترین لباس هایش را بپوشد و خود را به بهترین صورت تزیین کند.» اما آرایش زن برای غیر همسر حرام دانسته شده است.

,
,


کارشناس مسائل تربیتی و خانواده یکی از علل اساسی در کم توجهی افراد به رعایت حد و حدود واعتدال در آرایش را عدم وجود ساختارهای اساسی در این زمینه دانسته و خاطرنشان می‌کند: توجه به اینکه چرا شاهد شکل گیری برخی از رفتارهای غلط در بین جوانان هستیم موضوع این است که فرهنگسازی درست در این زمینه شکل نگرفته است و اینکه در مقابل با جوانان که دارای پوشش متعارف و اسلامی هستند با عزت و احترام نگاه شود.
انسانها به مقتضای فطرت ، جویای زیبایی و آراستگی هستند و خداوند درآفرینش خویش نیز جهان خلقت را بر پایه زیبایی نهاده است و ما در متن زندگی ائمه و پیامبرگرامی اسلام(ص) توجه ویژه را می بینیم که تبیین و بیان این الگوها می تواند فرهنگ و سبکی از آرایش یک مسلمان را ارائه دهد.
انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه