اخبار داغ

به بهانه هفته ملی سالمندان/

تلاش کهنسالان این دیار برای کسب روزی حلال+تصویر

تلاش کهنسالان این دیار برای کسب روزی حلال+تصویر
دوران سالمندی به مانند دوران جوانی ازمراحل زندگی است؛بااین تفاوت که دوران سالمندی باتحلیل قوا وکاهش میزان فعالیت های فیزیکی همراه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاهوخبر؛روز نهم مهرماه، در هر سال به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است تاگامی در راستای تکریم این پدران و مادران باشد و درایران برای تکریم بیشتر، از 5 تا 9مهرماه به عنوان هفته ملی سالمندان نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهوخبر,

ارج و بزرگواری سالمندان در نزد خداوند متعال چندان می باشد که در سوره اسرا، آیه 23 می فرماید: «و خدای تو حکم فرموده که جز او را نپرستید و بر پدر و مادر نیکویی کنید، اگر یکی از آنان یا هر دو به سنین کهولت و سالخوردگی رسیدند، زینهار کلمه ای که رنجیده خاطر شوند، نگویید و کمترین آزار به آنان نرسانید و با آنها با اکرام و احترام سخن بگوئید.»

,

پیامبر اکرم (ص) نیز که روایات بسیاری از ایشان درباره تکریم سالمندان بیان شده است، فرموده اند:«البَرکه مَعَ اکابِرِکم»؛ یعنی، برکت و خیرماندگار، همراه بزرگترهای شماست و در حدیثی دیگر فرمودند: «الشّیخُ فی اَهْلِهِ کالنّبیِ فی اُمّتهِ»؛  که معنای آن این است که پیرمرد در میان خانواده ‏اش، همچون یک پیامبر در میان امتش است.

,

در این موارد تمام اشاره ها براین نکات است که نقش محوری، فروغ‏ بخشی، صفا آوری، هدایت و ارشاد، تجمع و الفت سالمندان است که در وجود آنان نهفته است.؛پس اگر بزرگترها در فامیل و خانواده، چراغ روشنی ‏بخش ومحور وحدت وهمدلی وعامل انس و ارتباط و رفت و آمدهای خانوادگی ‏اند، باید این جایگاه، محفوظ بماند و مورد حراست و تقویت قرار گیرد.

,

بسیاری از روان شناسان اجتماعی معتقدند که دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است؛ با این تفاوت که دوران کودک و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، ولی دوران سالمندی، همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت های فیزیکی می باشد.

,

در جامعه ما برخلاف فرهنگ های دیگر که ممکن است وجود سالمندان را در خانواده ‏ها، زائده‏ای مزاحم بپندارند و برای آنکه آزادی های شخصی آنان  محدود نشود و مزاحمی نداشته باشند، به نحوی آنان را از محیط خانه و روابط خانوادگی دور کنند و به خانه سالمندان بفرستند، دراینجا به آنان ارج می ‏نهند، حرمت قائل می شوند،به رعایت حقوق و احترام آنان سفارش می نمایند و به بهره گیری از تجارب و افکار پخته آنان تشویق می کنند.

,

در تصاویر زیر مجموعه ای از فعالیت های کاری سالمندان منطقه کامیاران دیده می شود؛ سالمندانی که هنوز در عرصه کار وتولید حضور دارند و درراه کسب روزی حلال همت می نمایند.

,

, , , , , , , , ,

, ,

تصویر: مسلم خاطری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه