اخبار داغ

چند نکته درباره اعترافات دیرهنگام «خالد مشعل»

چند نکته درباره اعترافات دیرهنگام «خالد مشعل»
روزنامه الکترونیکی رای الیوم در گزارشی نوشت: «خالد مشعل» برای اولین بار در طول دوره ریاستش بر دفتر سیاسی جنبش حماس دست به اعترافاتی زد که تعجب برخی کارشناسان را به دنبال داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اعلام برائت جنبش «النهضه» تونس از ارتباط با «اخوان‌المسلمین» و اعلام « عبد الاله بنکیران» نخست‌وزیر مغرب مبنی بر اینکه حزب عدالت و توسعه‌اش «اخوانی» نیست؛ حال «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس برای اولین بار دست به عقب‌نشینی‌ها و «خود انتقادی» زد اما نه در حد اعلام برائت از اخوان.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خالد مشعل ، شرکت کنندگان در نشستی که مرکز پژوهش‌های «الجزیره» برگزار کرده بود را با سخنانش تعجب زده کرد زمانی که دست به اعترافاتی بی‌سابقه از خود و جنبش حماس زد، اعترافات وی بر اساس گزارش وبگاه «رأی‌الیوم» در موارد زیر خلاصه می‌شود:

, رأی‌الیوم,

اول: جنبش حماس در آسان شمردن اداره نوار غزه دچار اشتباه شد؛ زمانی که در سال 2006 در انتخابات پارلمانی پیروز و از (اتحاد با) جنبش فتح جدا شد.

, اول,

دوم: مشعل گفت: زمانی که گمان کردیم دوره فتح تمام شده و دوره حماس آغاز شده ، اشتباه کردیم و فتح نیز زمانی که قصد دور کردن ما را کرد، دچار اشتباه شد.

, دوم,

سوم: دو اشتباه است که اسلامگراها در زمان انقلاب‌ها دچار آن می‌شوند: زمانی که در ارزیابی موضع دست بالا را می‌گیرند و تجربه و اطلاعات دقیق ندارند و دوم اخلال و نقص در تعامل با شرکای وطن.

, سوم,

چهارم: تاکید بر عدم مداخله در درگیری‌های منطقه‌ای و تلاش برای اداره روابط سیاسی با کشورهای منطقه بر اساس مصلحت و منفعت.

, چهارم,

در ادامه این گزارش آمده است: عدم تمایل خالد مشعل برای ریاست دفتر سیاسی حماس از بارزترین عناوین صحبت‌هایش بود که به دو مورد برمی‌گردد: اول: حماس تصمیم گرفته ریاست یک نفر را بیش از دو دوره تجدید نکند و مشعل از هر دو فرصتش استفاده کرد و دوم اینکه خالد مشعل برای این اقداماتش دلایل زیادی دارد که مجال گفتنش نیست.

,

اما نسبت به اعتراف مهم‌ترش یعنی اینکه گفت حماس با آسان‌شمردن اداره امور غزه دچار اشتباه شد؛ این اعتراف گام‌های اصلاحاتی را می‌طلبد و بارزترین آنها این است که حماس عمدا جنبش فتح را دور نمی‌کند یا عکس آن؛  بلکه بیشتر گروه‌های دیگر و گروه‌های مستقل که اکثریت را در جامعه فلسطینی دارند مانند بیشتر گروه های اسلامی دیگر فقط با اسلام‌گراها در تعامل هستند و اصلا اعتقادی به شراکت ندارند و دلیل آن این است که بیشتر شرکت کنندگان در نشست مذکور با آنها بودند . در نهایت این بدان معناست که مشعل تفاوت زیادی نکرده و انتظار می‌رفت وی این‌چنین عقب‌نشینی‌هایی را در یک نشست مهم که از تمامی طیف‌ها در آن حضور دارند؛ داشته باشد تا مجال برای مباحثه بازتر شود.

,

رای‌الیوم افزود: شاید خالد مشعل دستش را بر زخم گذاشته زمانی که از اسلام‌گراها خواسته به نقد دیگران از خودشان احترام بگذارند . درست است که مشعل علت این اشتباهات را کمی تجریه و نبود اطلاعات کافی دانسته اما این توجیه غیر دقیق است.

,

شکی نیست که کمی تجربه و نبود اطلاعات به اشتباهاتی می‌انجامد اما زمانی که موضوع مربوط به گرفتن تصمیم‌های راهبردی مهم و بدیهی مانند صدور فتوای تکفیر درباره رهبران عرب به نفع مداخلات نظامی خارجی، اعلام جهاد در سوریه، بستن سفارت سوریه در قاهره و یا باقی گذاشتن سفارت اسرائیل باشد دیگر نیازی به تجربه و اطلاعات ندارد.

,

رأی‌ا‌لیوم سپس نوشت: جنبش حماس در ابتدای (جنبش‌های موسوم به ) بهار عربی دچار گمراهی‌های عمدمی (از سوی طرف‌هایی) به دلیل دادن برآوردهای اشتباهی به این جنبش ، شد تا در راستای اهدافی به کار گرفته شود که با اصول و ارزش‌های این جنبش در تعارض بود.

,

خالد مشعل در بخشی از سخنانش گفت: بر اساس منافع خود در راستای روابط سیاسی با کشورهای منطقه خواهیم کوشید، این سخن مهم است اما برخی از اقدامات حماس در این زمینه اشتباه بوده است و بیشتر آنها به خاطر طایفه‌گرایی است؛ مثلا علمای این جنبش کنفرانس گروزنی در چچن را به خاطر جانبداری از عربستان محکوم کردند.

,

در پایان این گزارش آمده است: خالد مشعل اعلام کرد که سلاح حماس نسبت به دو سال قبل چندین برابر شده، این نکته باعث خوشحالی است اما باید از مشعل درباره منبعی که این سلاح‌ها را تامین کرده ، پرسید؛ آیا کشورهایی که حماس اکنون در کنار آنها ایستاده حتی یک گلوله به این جنبش داده‌اند؟

,

 

,

 

,

 

,

 

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه