اخبار داغ

"کمپین من دریاچه ارومیه هستم" و چند علامت سوال

"کمپین من دریاچه ارومیه هستم" و چند علامت سوال
چندی پیش اصلاح طلبان ارومیه همزمان با سفر رضا کیانیان به این شهر از کمپینی با عنوان من دریاچه ارومیه هستم رونمایی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه، چندی پیش اصلاح طلبان ارومیه همزمان با سفر رضا کیانیان به این شهر از کمپینی با عنوان من دریاچه ارومیه هستم رونمایی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه,

کمپینی که متولیان می گویند با جمع شدن یک میلیون امضا سازمان ملل را مجاب خواهد کرد که نسبت به دریاچه ارومیه حساس شود.

,

در متن کمپین بدون هیچ توضیح و اشاره به شیوه های کاربردی و عملی برای نجات دریاچه ارومیه درخواست تامین اعتبارات مالی از منابع بین المللی را مطرح کرده است.

,

حال این اقدام از دو جنبه قابل تامل و بررسی است.

,

نخست این که به فرض رسیدن تعداد امضاها به یک میلیون نفر گرچه سازمان ملل ملزم به پیگیری موضوع خواهد شد اما مشخص نیست ادعا می شود این سازمان با چه ضمانتی"موظف به تامین اعتبارات" خواهد بود.

,

به فرض موافقت با تامین اعتبار از محل نهادهای مالی جهانی، این سوال مطرح می شود که مگر در شرایط فعلی مشکل دریاچه ارومیه نبود اعتبارات است؟

,

مروری بر سخنان مسئولین طی ماه ها و سال های گذشته از یکسو و صرف هزینه های هنگفت برای پیوست های فرهنگی اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه از برگزاری کنسرت ها و جنگ ها و... خلاف این را نشان می دهد.

,

از طرفی تجربه نشان داده جذب اعتبار از منابع خارجی بدون هیچ کمپین و اقدام مشابه به سادگی ممکن بوده و بارها اتفاق افتاده است.

,

حال با توجه به موارد مذکور، کارکرد و توجیه به راه انداختن چنین کمپینی و ارتباط آن با نجات دریاچه ارومیه، مساله ای است که ابهام زدایی از آن ضرورت دارد.

,

نکته دوم اما، تغییر تاکتیک طیفی از اصلاحات است که دریافته اند رغبت و اقبال عمومی نسبت به مسائل سیاسی در جامعه کمرنگ شده و برنامه های اجتماعی سهم بیشتری را در جلب توجه مردم و برانگیختن احساسات آنان ایفامی کنند.

,

این را می توان نقطه عطفی برای شیفت جریان سیاسی مذکور از برنامه های سیاسی به اجتماعی دانست.

,

گواه آن نیز استفاده بیشتر از ظرفیت سمن ها و به راه انداختن برنامه ها و کمپین های مشابه از جمله "من همان سگ هستم" طی ماه های اخیر بوده است.

,

حال به راه افتادن کمپین من دریاچه هستم به درخواست "فرهنگسرای جوان ارومیه" با مدیریتی که سابقه عملکرد و ماهیت آن از کسی پوشیده نیست، ظن سیاسی بودن کمپین مذکور را در ذهن تقویت می کند.

,

شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که اقبال از این کمپین کمتر از چیزی است که برخی حامیان آن انتظار داشتند وهمین نکته باشد.

,

در نشستی که کیانیان میهمان فرهنگسرای جوان ارومیه بود، علاوه بر کمپین من دریاچه هستم پیشنهاد شد تا شاعران و هنرمندان هر هفته در ساحل دریاچه ارومیه جمع بشوند و شعر بگویند و آهنگ بنوازند.

,

اما ای کاش به جای این دست اقدامات و این پیشنهادهای شاعرانه، اقداماتی عملی برای نجات دریاچه صورت می گرفت و متخصصان امر میدان داری می کردند.

,

بدون شک در شرایط فعلی فایده یک کار میدانی هر چند محدود و ساده به تمام برنامه های این چنینی از کمپین، جشن، تور شاعران و هنرمندان و جذب اعتبار بیشتر، مفیدتر و کارآمدتر خواهد بود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه