اخبار داغ

گلایه مردم آیسک

آب دشت آیسک در گرداب تصمیم های مسئولان

آب دشت آیسک در گرداب تصمیم های مسئولان
مردم رنج کشیده آیسک شهرستان سرایان از طرح انتقال مجددآب از دشت بی جان این بخش به روستای بیدسکان شهرستان فردوس نگران هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرایان بیدار: این روزها اگر پای صحبت اهالی رنج دیده آیسک بنشینی و به درد دلشان گوش کنی آنچه می شنوی بحث آب است و فرونشست زمین و بازهم گلایه از طرح انتقال مجدد آب از دشت بی جان آیسک.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از سرایان بیدار:,

مردمانی که با صبر ، چند سال پیش از بخش زیادی از درآمد خود زدند و به خاطر این دشت بحران زده و حیات مجدد آن  به کاهش 50 درصدی برداشت آب از چاه های کشاورزی راضی شدند اما امروز می شنوند که با این همه سختی  آبی که برای شرب به شهرستان همجوار انتقال می یابد برای گلخانه، صنعت و بلوک زنی و ... استفاده می شود و مسئولان با اینکه می بینند دشت از نفس افتاده و رمقی ندارد مجدد طرح انتقال آب از این دشت برای روستای بیدسکان فردوس را کلید زده اند و اینجاست که صدای اعتراض و مخالفت مردم بلند شده است .

,

آن ها می گویند چرا وقتی  شهرستان فردوس منابع آبی غنی مثل قنات بلده دارد ، مسئولان به جان  دشت آیسک افتاده اند. ماجرا وقتی جالب تر می شود که با اینکه هنوز تعدادی از روستاهای خود بخش آیسک با تانکر آبرسانی می شود برخی طرح انتقال آب را به روستایی در شهرستان دیگر با  وجود منابع آبی در آن منطقه مطرح می کنند.

,

مخالف برداشت نیستیم

,

مهندس« خزایی» کشاورز و کارشناس کشاورزی  دراین زمینه  با اشاره به کاهش ??درصدی برداشت آب از ??حلقه چاه آب در آیسک می گوید: برداشت سالانه ??میلیون متر مکعبی کشاورزان آیسک از ??چاه موتور به ?میلیون کاهش یافته ولی بدون محدودیت برای فردوس آب برداشت می شود وبه مصارف مختلف می رسد.

,

وی می افزاید: کسی  مخالف برداشت آب از دشت برای شرب مردم نیست اما وقتی می بینیم با این همه فشار و بحران ، آب شیرین انتقالی از این دشت برای مصارف غیر شربی مثل گلخانه و ... به کار می رود  نگرانی مردم  افزایش می یابد و معترض می شوند.

,

به گفته وی اگر برای کشاورزان ما محدودیت ایجاد می شود چرا برای برداشت آب انتقالی به فردوس محدودیتی لحاظ نمی شود. وی ادامه می دهد: تمام امید خود را از دست داده ایم و باز می شنویم مسئولان طرح انتقال آب به بیدسکان را هم مطرح کرده اند و این موجب نگرانی اهالی آیسک شده است.

,

یکی از کشاورزان آیسک هم می گوید: چرا در حالی که بر کشاورز آیسک فشار می آورند هیچگونه آماری از میزان خروجی آب از دشت آیسک به فردوس  نمی دهند و چرا باید این آب در بلوکه زنی، استخر ، کارواش  و گلخانه مورد استفاده قرار گیرد؟ این در حالی است که فردوس می تواند  از قنات بلده  آب شرب مردم را تامین کند.

,

«جواد حاتمی» محقق محلی معتقد است در کنار راهکارهای مطرح شده در قرنی که به دلیل بحران آب «جنگ آب»در دنیا متصور است یکی از اقدامات ، مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش مصارف شهری و خانگی است.

,

تحقیقات نشان می دهد در مناطقی که مردم با بحران آب و کم آبی دست و پنجه نرم می کنند الگو پذیری و مدیریت مصرف بهتر بوده و مشارکت خوبی را در کاهش مصرف آب شاهد هستیم.

,

وی می افزاید:وقتی از یک دشت فوق بحرانی آب شیرین را به یک دشت دیگر منتقل کرده ومفت و مجانی بدون رعایت ضابطه در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم مشترکان بحران را با پوست وخو ن خود لمس نکرده وچو ن بازدارندگی هم تعریف نشده هر طور دوست دارند آب شیرین را که سرمایه آیندگان است مصرف می کنند.

,

وی می گوید: به نظر می رسد وقت آن است که با کاهش میزان آب موجود در شبکه شرب شهر فردوس و ایجاد کمبود تصنعی به سمت فرهنگ سازی و مدیریت مصرف و بهره وری بهینه آب حرکت کنیم.

,

زلزله خاموش نشست زمین

,

وی با اشاره به فرونشست منطقه می گوید: نشست زمین را به زلزله خاموش  تشبیه کرده اند ولی هرگز تمهیدات امدادی واعتبارات درمانی به گونه ای نبوده که این زخم را التیام بخشد.

,

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه به دلیل پنهان بودن بحران آب ونا آشنایی متولیان دولتی با عوارضی چون پدیده فرونشست زمین متاسفانه تصمیم گیری و اتخاذ تدبیر مطابق با واقعیت انجام نمی شود. وی می افزاید: بحران آب دریاچه ارومیه چون با چشم ملموس بود دیده شد و اولویت دولت یازدهم قرار گرفت ولی اینجا بحران دیده نمی شو د وکسی هم به فکر نیست.   این بحرانی است که آینده یک منطقه و یک یا چند شهرستان را تهدید می کند.

,

این کارشناس رسانه وامور اجتماعی با اشاره به پیامد کاهش سهمیه یا حقابه کشاورزان آیسک می گوید:کشاورزان منطقه ?دهه قبل با فروش طلای دست همسران وفروش فرش زیر پای خود اقدام به خرید آب از چاه موتور های قانونی حفر شده در دشت آیسک کرده و این سرمایه ملکی و حق قانونی آنها به دلیل اهمیت وجایگاهش به عنوان مهریه عروس ها و کمک زندگی فرزندانشان در نظر گرفته شده و علاوه بر افزایش تعداد سهامداران هر چاه موتور موجب افزایش خرده مالکی هم شده است.

,

وی می افزاید: با این حال ، وزارت نیرو و آب منطقه ای خراسان جنوبی در راستای طرح تعادل بخشی منابع آبی دشت سرایان از چند سال قبل اقدام به کنتور گذاری چاه های آب کشاورزی و کاهش ??درصدی حقابه هر کشاورز کردند یعنی برداشت آب از چاه موتور که ملک شخصی افراد است از ??مدار در سال به ??مدار کاهش یافت این اقدام به معنی آن است که کشاورز از ??درصد حق مسلم و قانونی خود محروم شده است او به جای انجام دو کشت در سال زراعی با این آب فقط می تواند یک کشت انجام دهد و طبیعتا از یک منبع درآمدی محروم شده است.

,

محروم شدن از درآمد

,

او تصریح می کند:با این تفاسیردر حالی که کشاورزان منطقه آیسک با این طرح از درآمد ?میلیارد تومانی در سال محروم شده اند نه تنها کمک و حمایت نشده اند بلکه در اقدام نسنجیده و شتابزده باز هم مورد بی مهری قرار گرفته وقرار است ??درصد دیگر حقابه آن ها از چاه های کشاورزی کاهش یابد این به معنی کاهش دوباره سهم شرعی و قانونی آنان است.

,

 یعنی کشاورزی که ?ساعت آب داشته امروز می تواند ?ساعت و??دقیقه آب استفاده کند و فردا با کاهش مجدد باید یک ساعت و??دقیقه آب استحصال کند و این بازهم باعث کاهش مجدد درآمد کشاورزان می شود .

,

وی می افزاید: به نظر می رسد بایدکاهش برداشت آب از این سفره همپای طرحی که به ضرر کشاورزان است در کنار دو شبکه ای شدن آب فردوس مطالعه شود و تامین آب از نقاط جایگزین در اولویت قرار گیرد.

,

بدون اطلاع

,

«غلامرضا صنعتی» رئیس شورای اسلامی شهر آیسک هم با اعتراض شدید نسبت به طرح مجدد انتقال آب از دشت آیسک به بیدسکان فردوس می گوید:این طرح بدون اطلاع مسئولان شهرستان سرایان و شهر آیسک کلید خورده  که جای انتقاد دارد.

,

وی می افزاید: جای بسی تعجب است که هنوز تعدادی از روستاهای خود بخش آیسک و شهرستان سرایان با تانکر آبرسانی می شود آن وقت برخی پیگیر انتقال آب به منطقه ای در  شهرستان دیگر هستند.

,

وی ادامه می دهد: به گفته خود مسئولان شهرستان فردوس این منطقه فقط در روزهایی از سال دچار مشکل کم آبی می شود و این درحالی است که آب این منطقه به راحتی از فتح آباد فردوس قابل تامین است پس چرا باز به جان این دشت بحران زده افتاده اند. وی می گوید: حدود  20 سال پیش چندین حلقه چاه با وجود مخالفت مردم در دشت آیسک حفر شد تا آب شرب شهرستان فردوس فراهم شود و از همان ابتدا هم مردم آیسک تاکید داشتند آب شرب فردوس دو شبکه ای شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود ولی این مهم انجام نشد  و امروز گزارش هایی می رسد که از این دشت حتی آب به برخی روستاهای بجستان هم رسیده و متاسفانه این آب به مصارف غیر شرب مثل گلخانه، بلوک زنی و کشاورزی می رسد.

,

مگر مسئولان فرونشست های زمین را نمی بینند که این چنین در حال گسترش است و زندگی مردم را تهدید می کند پس چرا به جای اینکه به دنبال راه حلی باشند باز هم به جان این دشت افتاده اند .

,

وی تاکید می کند: اگر به فکر این دشت نباشیم شاید مجبور به مهاجرت اجباری باشیم .

,

کاهش 50 درصدی مصرف آب

,

 وی  می افزاید:  این درحالی است که کشاورزان آیسک با سعه صدر مصرف آب کشاورزی را به 50 درصد کاهش داده اند و مصرف آن ها  با کنتورهای حجمی کنترل می شود وی تصریح می کند: امروز در آیسکی که زمانی قطب کشاورزی منطقه بود دیگر کشت جو، گندم، پنبه و زیره تقریبا به صفر رسیده است. او  پیگیری و اقدام جدی برای دو شبکه ای کردن آب آشامیدنی شهرستان فردوس و تامین آب شرب  از محل موقوفه بلده و سایر منابع آبی شهرستان فردوس را خواستار شد.

,

سید «حسن مقدس»دبیر ستاد توسعه شهرستان سرایان هم در گفتگو با خراسان جنوبی می گوید: کشاورزان آیسک   در مصرف بهینه آب با استفاده از کنتور های حجمی و کاهش و حذف محصولات پر آب بر نهایت کوشش خود را کرده اند

,

وی یاد آور می شود: مردم تقاضای دوشبکه ای کردن آب فردوس را دارند که به صورت جدی مورد مطالبه مردم شهرستان سرایان است.

,

«حسن صنعتی» عضو شورای اسلامی شهر آیسک هم می گوید: متاسفانه بعضی از مسئولان استانی وشهرستان ذی نفع پیگیر طرح انتقال آب به بیدسکان هستند  وادعا دارند که مردم آیسک مردم آرامی هستند وبه طور قطع راضی خواهند شد.

,

من به نمایندگی از مردم شهر آیسک اعلام می کنم نجابت مردم این شهرزیاد است  وبه توصیه مسئولان اعم از امام جمعه وشورای اسلامی هیچ حرکتی انجام نخواهند داد تا دشمنان  از آن بهره برداری سیاسی کنند ولی اگر بعضی از مسئولان مرتبط سهل انگاری کنند وآب به آسیاب دشمن بریزند در خصوص روند پیگیری آب رسانی به بیدسکان عواقب آن را باید جوابگو باشند.

,

پاسخ مسئولان

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هم با بیان این که برای تامین آب روستاهای کوهپایه ای شهرستان سرایان مجتمع آبرسانی چرمه- نوده تعریف شده است می گوید: در فاز یک این مجتمع سال گذشته روستاهای مصعبی و نوده آبرسانی شد و امسال هم روستای کریمو تا پایان سال آبرسانی خواهد شد.

,

مهندس«بسکابادی» می افزاید: همچنین در برنامه است تا آب مورد نیاز روستای بیدسکان فردوس هم که کمتر از 100 خانوار جمعیت دارد  با حفر 2 حلقه چاه در  دشت سرایان و  یا  آیسک  تامین شود.

,

به گفته وی قرار نیست که از دشت آیسک این آب تامین شود و اگر هم زمانی در دستور کار قرار گرفت مشکل این روستا با یک لیتر در ثانیه حل می شود و فکر نمی کنم با تامین آب این روستا  برای 4 ماه ازسال  دشت آیسک تحت تاثیر قرار گیرد.

,

به گفته وی قرار بود از چاه سرایان آب روستای بیدسکان تامین شود اما چون روستاهای کوهپایه ای سرایان با مشکل کمبود آب مواجه بودند مشاور پیشنهاد کرد که ابتدا آب این روستاها تامین و سپس نقاطی دیگر مانند بیدسکان آبرسانی شود.

,

وی ادامه می دهد: برای یک لیتر در ثانیه ای که قرار است به بیدسکان اختصاص یابد جای دل نگرانی برای اهالی آیسک نباید باشد زیرا در حال حاضر  مجبوریم آب را از نقاط دیگر تامین کنیم.

,

او این سوال را مطرح می کند که اگر قرار بود به جای تامین  آب روستای بیدسکان فردوس آب یکی از روستاهای سرایان از این دشت تامین شود آیا باز هم مردم آیسک اعتراض می کردند؟

,

وی در مورد تامین آب روستای بیدسکان از قنات بلده فردوس هم می گوید: این قنات به شدت خرده مالکی است اما باید از اداره اوقاف و امور خیریه قدردانی کرد زیرا روستاهای باغستان و مهران کوشک  از آبی که وقف بر شرب است برخوردار می شوند .

,

وی می گوید: آمادگی داریم اگر راه دیگری برای تامین آب شرب بیدسکان باشد به طورحتم از آن طریق اقدام  کنیم تا فشار کمتری بر منابع آبی سرایان وارد شود.

,

برداشت فقط برای شرب

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم با بیان این که تامین آب از دشت های ممنوعه و بحرانی ممنوع نیست می گوید:  نکته ای که دراین زمینه وجود دارد این است که گاهی وقت ها از آب  شرب  برای مصارف غیر آن مانند شستشو، آبیاری گلخانه ها و...استفاده می شودکه با توجه به محدودیت منابع آبی که در استان وجود دارد از شرکت آب و فاضلاب خواسته ایم دراین زمینه سخت گیری های لازم را نسبت به مشترکان متخلف داشته باشد.

,

مهندس«امامی» می افزاید: در حال حاضر هیچ انشعابی برای مصارف غیر شرب در شهرها واگذار نمی شود و اگر در گذشته واگذار شده نمی شود کاری کرد اما کنترل و نظارت های لازم بر صاحبان انشعاب آب به علت مصرف غیر مجاز و بیش از حد مجاز وجود دارد.

,

به گفته وی در مورد حقابه های قنات بلده هم در برنامه داریم آن میزان آب وقفی که مربوط به شرب است به فردوس برگردد  که  وقتی این موضوع عملیاتی شود و در مدار برداشت قرار گیرد برداشت ها از دشت سرایان هم کاهش می یابد. بعلاوه دراین مدت هم با توجه به اقداماتی که شهرداری فردوس در زمینه جدا سازی آب شرب از فضای سبز انجام داده میزان مصرف را تا حدودی از دشت سرایان کاهش داده است و به دنبال این هستیم که مصرف از این دشت هنوز بیشتر از این کاهش یابد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه