اخبار داغ

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفت‌وگو با دانا:

هنوز هیچ تصمیمی برای ارز جایگزین در مبادلات اقتصادی گرفته نشده است/ مسئولان و جامعه باید در مورد حذف دلار آمریکا به اقناع برسند/ ارز جایگزین به جای دلار نداریم

هنوز هیچ تصمیمی برای ارز جایگزین در مبادلات اقتصادی گرفته نشده است/ مسئولان و جامعه باید در مورد حذف دلار آمریکا به اقناع برسند/ ارز جایگزین به جای دلار نداریم
ندیمی با اشاره به موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور گفت: موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور پدیده جدیدی نیست، از 15 سال قبل این موضوع مطرح بوده است.
[

ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور گفت: موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور پدیده جدیدی نیست و از 15 سال قبل این موضوع در دولت ها مطرح بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح مبادلات تجاری دو جانبه و چند جانبه به چند فرمول نیاز داریم، افزود: برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور و انجام مبادلات تجاری به صورت دو یا چند جانبه نیاز به چند فرمول و راه حل داریم که باید به آن توجه شود زیرا از اصلی ترین اجزای طرح حذف دلار آمریکا است.

,

 

,

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اولین موضوعی که باید به آن توجه شود، باید بدانیم با چه کشوری تجارت می‌کنیم زیرا هر یک از کشورها ارز مخصوص به خود را در اختیار دارند و برای انجام مبادلات از ارز کشور خود استفاده می کنند.

,

 

,

ندیمی در تشریح دومین چالش در خصوص طرح حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور بیان داشت: دومین موضوع که باید در مبادلات تجاری دو جانبه و چند جانبه باید به آن توجه شود موضوع نوسانات ارزی است، زیرا در زمان تحریم بیشترین مشکل را نوسانات ارزی متوجه کشور کرده بود.

,

 

,

وی در ادامه با اشاره به موضوع جایگزینی ارز جدید بجای دلار آمریکا، عنوان کرد: سومین چالشی که در بحث حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی مطرح می شود، موضوع جایگزینی ارز جدید بجای دلار است؛ این که از چه ارزی بجای دلار در مبادلات اقتصادی کشور استفاده شود موضوعی است که بیش از یک دهه از می گذرد و هنوز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

,

 

,

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه باید جامعه با ادله مناسب برای حذف دلار آمریکا به اقناع کامل برسد، خاطر نشان کرد: باید جامعه اقتصادی ، مسئولان و تمامی افراد به اقناع کامل در خصوص حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور برسند، ولی تا کنون این امر تحقق نیافته است.

,

 

,

ندیمی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به لزوم اتحاد کشور ها برای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر کشور ها با ایران هم نظر و متفق ال قول شوند، حذف دلار آمریکا امکان پذیر است ولی در غیر این صورت این امر امکان پذیر نیست؛ اتحاد کشور ها برای حذف دلار آمریکا امر دشواری است و ممکن است با ایران هماهنگی نکنند.

,

 

,

وی با اشاره به تجربیات اروپا در زمینه حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی، گفت: کشور های عضو اتحادیه اروپا با انجام وحدت در حال حاضر توانسته اند با در نظر گرفتن مبادلات دو یا چند جانبه دلار را از مبادلات اقتصادی خود حذف کرده و تجربه خوبی در این زمینه بدست آورند و به جهانیان انتقال دهند.

,

 

,

انتهای پیام/ت

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه