اخبار داغ

اعتراض چهارده هزار زن سعودی به نظام مردسالاری

اعتراض چهارده هزار زن سعودی به نظام مردسالاری
عزیزه یوسف، فعال امور زنان در عربستان سعودی، طوماری با امضای بیش از ۱۴ هزار زن به دولت این کشور تحویل داد که خواستار پایان دادن به نظام قیمومیت مردسالاری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس قوانین عربستان، زنان برای سفر به خارج باید رضایت قیم مرد را داشته باشند. علاوه بر این زنان سعودی اغلب برای کارکردن و درس خواندن به اجازه قیم مرد نیاز دارند. حمایت گسترده زنان از تلاش ها براتی لغو قیمومیت مرد در پاسخ به کمپینی صورت گرفته که در توئیتر آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برخی از زنان با ذکر مشخصات کامل خود این طومار را امضا کردند و شماری دیگر ترجیح دادند ناشناس بمانند.

,

عزیزه یوسف

, ,

عزیزه یوسف

,


عزیزه یوسف، فعالی که این طومار را به دولت عربستان تحویل داده است، به بی بی سی گفت که از این اقدام "احساس غرور زیادی" می کند.

در جامعه به شدت محافظه کار عربستان، یک زن باید با اجازه پدر، برادر و سایر وابستگان مذکرش و در مورد زنان بیوه حتی با اجازه پسرش درخواست پاسپورت کند، ازدواج کند و یا از کشور خارج شود.

عزیزه یوسف که پلیس او را در سال ۲۰۱۳ بخاطر نادیده گرفتن قانون ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان بازداشت کرد، گفت که انتظار هیچ گونه واکنش منفی از سوی دولت به این طومار را نداشته است.
به گفته او، "مهم ترین مسئله این است که با زن همانند یک شهروند اصلی رفتار شود."

عزیزه یوسف به همراه شماری دیگر از فعالان اولین بار پنج سال پیش این مسئله را مطرح کردند. یوسف گفت: "ما هرگز مشکلی با به راه انداختن کمپین در این باره نداشتیم، اما مسئله این است که این کمپین ها تاکنون جوابی نداشته است. اما ما همیشه امیدواریم. بدون امید نمی توان کار کرد."

تاکنون پاسخی رسمی از سوی دولت عربستان به این طومار داده نشده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

منبع:العالم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه