اخبار داغ

حاشیه های یک همایش در زنجان

وقتی آموزش های تربیتی در سایه مشکلات مالی فرزندان بهزیستی گم می‌شود/ مستمری ناچیز 60 هزار تومانی برای تامین مالی یک خانواده

وقتی آموزش های تربیتی در سایه مشکلات مالی فرزندان بهزیستی گم می‌شود/ مستمری ناچیز  60 هزار تومانی برای تامین مالی یک خانواده
همایش روز خانواده فرصتی شد تا دغدغه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد دغدغه پرداخت مستمری 60 هزارتومانی به یک خانواده تا عدم تامین هزینه کرایه خانه از جمله مشکلاتی بود که توسط این بانوان مطرح شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, امروز همایش روز خانواده در محل فرهنگسرای کوثر با حضور زنان سرپرست خانوار برگزار شد همایشی که ماهیت آن ارائه مباحث تربیتی در زمینه پرورش کودکان برای زنان سرپرست خانوار بود همایشی همانند سایر همایش‌هایی تنها خاصیت آن جمع کردن چند مسئول برای ارائه گزارش از کارهای انجام شده است اما این بار همایش کمی فرق داشت و خبری از انجام پذیرایی از میهمانان مراسم نبود و شاید بنا به مصلحت بهزیستی استان آنها خودشان صاحبخانه هستند و نیازی به انجام پذیرایی مختصر آنهم برای کسانیکه از حتی ار روستاهای شهرستانهای زنجان آمده بودند نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

در پایان صحبت‌های مدیر کل بهزیستی استان زنجان، آیت الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان و نیز مسیح الله سلطانی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان با دعوت از روانشناس سعی شده بود تا در کنار ارائه عملکرد مسئولان راهکارهای لازم برای تربیت سالم فرزندان در نیم ساعت مورد تحلیل قرار گرفته و راهکارها برای حل مشکلات این قشر ارائه شود.

,


اما کمی نگاه به چهره زنانی که بسیاری از آنها با دعوت بهزیستی از روستاها و شهرستان های اطراف حاضر شده بودند نشان می داد که سخنرانی به زبان فارسی برای بسیاری از آنان که سواد چندانی ندارند مطلوب نبوده است و به گفته دو تن از شرکت کنندگان لازم بود به زبان ترکی ارائه شود تا بتوانند از مطالب گفته شده بهره ببرند.

,
,


رنگ بوی سادگی و صداقت در چهره رنج کشیده زنان سرپرست خانوار چیزی نیست که آن را پنهان کرد اما اراده آنان وهمت والانی آن در مقابل این سختی ها ستودنی است .
ای کاش می شد برای ارائه راهکار در امر تربیت سالم به دغدغه های اصلی آنها توجه شود و بنا به گفته سخنران مراسم گفت که چرا و چه چیزهایی باعث شده است تا یک زن سرپرست خانوار نتواند تربیت موفقی داشته باشد اینکه از یک زن خواست تا یک تنه بار مشکلات و اداره چند فرزند را به دوش کشد کار آسانی نیست .

,
,
,


برگزاری این همایش داغ دل آنان از حمایت مسئولان را تازه تر می کند چرا که حرف از تربیت درست و سالم تا رسیدن به این هدف با خلا به نام نداری و بی پولی پر می‌شود سختی های زندگی و از همه بیشتر فشار مالی که به مادران سرپرست خانوار وارد می‌شود همه این صحبتها را زیر سوال می برد چگونه می‌توان از مادری انتظار داشت تا با حقوق 60 هزار تومانی در ماه گلیم خود و دختر 8 ساله اش را از آب بیرون بکشد.
خانم حسنی یکی از زنان سرپرست خانواراست که در کنار من نشسته است اما کمترین توجه را به سخنرانی دارد او در مشکلات خود غرق شده و گفتن از خانواده سالم هوای دیدگان او را ابری می کند و آه حسرت را بر لب های او جاری می‌سازد این را می‌توان از اشکهایی دید که با گوشه چادر ش آنها را پاک می کند او عزت نفسی به بلندای کوه دارد که توانسته است یک تنه پس از طلاق از همسرش بار مسئولیت خود و دختر هشت ساله اش را 5 سال به دوش بکشد آن هم با ماهی 60 هزار تومان حقوق بدون آنکه سایر هزینه های زندگی او تامین شود.

,
,
,


او علت جدایی از همسرش را رفتارهای نامشروع همسرش می داند و می گوید 5 سال است که طلاق گرفته‌ام اما پدر دخترم حتی پول تهیه یک جوراب برای فرزندم را نمی دهد فرش بافی می کنم و با پولی که به دست آورده ام پول پیش خانه را داده ام اما تامین کرایه ماهانه برایم سخت است و هیچ کمکی نیز ازطرف بهزیستی برای پرداخت کرایه خانه نمی شود.

,
,


او حمایت بهزیستی را تنها پرداخت حقوق 60 هزار تومانی می داند و می گوید: چندباری برای دریافت لباس نو برای دخترم به بهزیستی مراجعه کردم اما کمکی نکردند.

,
,


وقتی علت اشکهایش را می پرسم خیره به بنر بزرگ همایش می‌گوید : آوردن نام خانواده واینکه فرزندم بدون پدر بزرگ می‌شود ناراحتم می کند ومشکل من این است چون تحصیلاتی ندارم نگران آینده تحصیلی دخترم هستم و نمی دانم چگونه می‌توانم به او در زمینه تحصیلش کمک کنم.

,
,

حسنی با حسرت می‌گوید: من هیچ تکیه گاهی برای تامین مایحتاج فرزندم به جز بهزیستی ندارم و خانواده خودم نیز مددجوی کمیته امداد هستند .

,


بیات دیگر زنی است که 29 سال است سرپرست خانواده دو نفره شان است و هم اکنون فرزندش دانشجو است او نیز مستاجر است و برای پول پیش خانه وام دو میلیونی از بهزیستی دریافت کرده است.

,
,


بیات مستمری خود و فرزندش را ماهانه 60 هزار تومان می داند و با صدایی آرام بیان می‌کند: دو سال است که مددجوی بهزیستی شده ام و در طول این سال‌ها تامین هزینه زندگیمان با پدرم بوده است.

,
,


او می گوید: چون سنم بالا بود نتوانستم از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنم و هم اکنون دفترچه بیمه روستایی دارم اما تامین هزینه های درمان برایم سخت است و وقتی به بهزیستی زنجان مراجعه کردم می گویند باید فاکتور بگیری تا هزینه ها پرداخت شود اگر من پول داشتم به دکتر مراجعه می کردم اما ندارم تا فاکتور بگیرم و از بهزیستی پولش را بگیرم.

,
,

این زن سرپرست خانوار با اظهار بی اطلاعی از پرداخت کمک هزینه تحصیل برای فرزندان مددجو اضافه می‌کند : تا کنون مبلغی برای کمک هزینه تحصیل فرزندم از بهزیستی نداشته ام و چون بی سواد هستم هربار که مراجعه به بهزیستی داشته ام بدلیل روال اداری زیاد از بیان خواسته ام پشیمان شده‌ام.

,


او پرداخت وام برای اجاره جای بهتر را منوط به تصویه وام دوم میلیون تومانی می داند و تصریح می‌کند: بهزیستی برای برخی از مددجویان وام 5 میلیونی داده است با وجود آنکه مسئولان بهزیستی خودشان بازدید از مکان زندگی ما داشته اند و وضعیت نامطلوب را مشاهده کرده‌اند که در زمستان‌ها آب بر سرمان چکه می کند، اما می‌گویند : باید وام دو میلیون تومانی تصویه سود تا بتوانند وام 5 میلیونی بدهند.

,
,


گنج خانی دیگر مددجویی است که از یکی از روستای زنجان آمده است او حضور در این همایش را دعوت مسئولان بهزیستی می داند و اضافه می کند: گاهی برای دریافت خدمات باید به بهزیستی مراجعه کنیم که همین امدن و رفتن ها نیز بیشتر از مستمری ماهانه ماست. 
او بیان می‌کند: به خانه های روستای محل زندگیشان گاز کشی شده است اما چون پول تامین هزینه ها را نداشته ایم تا کنون خانه ما گاز کشی نشده است. 
انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه