اخبار داغ

اندر احوالات گرانی لوازم التحریر و ناامنی در مدارس!

آموزش و پرورش سه نقطه... !

آموزش و پرورش سه نقطه... !
با آغاز سال تحصیلی جدید شاید خیلی ها خوشحال باشند و خیلی ها ناراحت، دانش آموزانی که از ماه ها قبل خریدهای خود را انجام داده اند خوشحالند و پدر و مادرشان که با هر زحمتی توانستند آنها را نو و تازه کنند هم تا حدودی خوشحالند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اما هستند در این میان دانش آموزانی که با سختی و با درد لوازم التحریر خود را فراهم کردند، هستند کسانی که با گرسنگی و خورد و خوراک کمتر توانستند بوی مهر را تازه تر ببویند!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

با این وضعیت بی سابقه گرانی قطعا خیلی از پدر و مادرها هستند که دل خوشی از آمدن بوی مهر ندارند.

,

 

,

سال ‌هاست که شروع مدرسه‌ ها بیش از هر چیز دیگری، یادآور زیر سوال رفتن اصل سی ‌ام قانون اساسی ایران است، اصلی که براساس آن دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد!

,

 

,

کاری که تاکنون انجام نشده است، رویای دست نیافتنی تحصیل رایگان، که هرگز تعبیر نشده است.

,

 

,

سال های قبل تنها دغدغه تحصیل یک دانش آموز در مدرسه دولتی تنها تهیه پول خرید کیف، کتاب، لوازم‌ التحریر و یک دست لباس برای دانش ‌آموزان بود، چیزی که گاهی برخی از خانواده های فقیر با این مشکل مانده و از پس آن برنیامدند اما در طول یکی دو سال اخیر این دغدغه بزرگتر و فراگیرتر شده است!

,

 

,

طبق اصل 30 قانون اساسی مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه کاملا با هزینه دولتی اداره می شود و حتی در اختیار قرار دادن مایحتاج تحصیلی از جمله تهیه کامل لوازم التحریر و دیگر وسایل مورد نیاز دانش آموزان برعهده دولت است، هرچند که هرگز این قانون اجرایی نشد.

,

 

,

با این وجود مردم با این قانون نوشته نا اجرا هم کنار آمده و هرگز اعتراضی نکردند، و این در حالی است که امسال و در یکی دو سال اخیر نرخ لوازم التحریر ساده برای یک دانش آموز کلاس اول از هزینه دکترا گرفتن در یکی از بهترین دانشگاه های خارجی هم گران تر از آب درمی آید!

,

 

,

گرانی 40 درصدی نرخ لوازم التحریر در سال جاری نسبت به سال قبل یک اصل مهم است که نیاز به کنکاش بیشتر دارد، لوازم التحریری که چند برابر گرانتر از سال های قبل شده است.

,

 

,

شهریه دادن به مدارس دولتی هم یکی از مهمترین مواردی است که بی شائبه پا به مدارس دولتی باز کرده است.

,

 

,

شهریه دادن در مدارس استعدادهای درخشان، هیئت امنایی، غیرانتفاعی و نمونه دولتی یک امر عادی بود چرا که این مدارس از نظر کیفیت آموزشی و زمان و مکان مناسب تحصیلی از شرایط بهتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار بودند و همین امر تمایزی فاحش بین فقیر و غنی، و آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی ایجاد کرده بود.

,

 

,

اما بعدها مدارس دولتی هم بدون ایجاد هیچ تغییری در وضعیت کیفی مدارس، وضعیت آموزشی تدریس و شرایط کلاس ها و تعداد کمی و کیفی دانش آموزان در کلاس درس خواستار دریافت شهریه از دانش آموز شدند و همین امر بحث آموزش رایگان دولت براساس اصل 30 قانون اساسی را زیر سوال برد.

,

 

,

بحثی که در برخی از خانواده ها تبدیل به یک مشکل شده و خانواده های با درآمد کم را از وضعیت تهیه لوازم التحریر با مشقت فراوان به حالت غمگینی برای پرداخت شهریه تحصیل هم درآورده است، افرادی که در نهایت مجبور می شوند از برخی هزینه های دیگر زندگی زده و در نهایت تنها برای تهیه شهریه و لوازم التحریری که باید طبق قانون رایگان بود، همت کنند.

,

 

,

در کنار این گرانی لوازم التحریر و شهریه های بی دلیل و بی توجیه  منطقی باید یادآور شد که در مدارس امنیت روانی و جسمی وجود ندارد! همانطور که در سال گذشته اعلام شد تعداد زیادی از دانش آموزان خودکشی کردند؟ تعدادی از دانش آموزان کوچکتر هم مورد تجاوز معلم، مدیر و یا ناظم قرار گرفتند!......

,

 

,

این همه هزینه در برابر چیزی که به فرد نمی دهند! برخی از خانواده ها به دلیل محرومیت مالی دانش آموزان خود را از ادامه تحصیل منع می کنند و برخی دیگر هم برای حفظ امنیت جانی فرزند خود و نجاتش از شر تجاوزهای اولیای مدرسه!

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه