اخبار داغ

متخصص بیماری های عفونی:

بیماری سل زنگ خطری برای سلامت جامعه/ درمان سل رایگان است

بیماری سل زنگ خطری برای سلامت جامعه/ درمان سل رایگان است
سل در کشور ما جزو خدماتی است که تشخیص و درمان آن به شکل رایگان در سیستم بهداشتی ارائه می شود، تشخیص سل در آزمایش ریوی با تشخیص و آزمایش خلط مریض معین است و در هر شهرستانی حداقل یک آزمایشگاه سل وجود دارد که این خدمات را به رایگان ارائه می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، سل به طور معمول به ریه ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه و یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می‌کنند، سل از طریق هوا پخش می‌شود اما معمولاً از هر ده عفونت نهفته یک عفونت در نهایت پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می‌شود.

,

اگر سل درمان نشود، بیش از ۵۰% از افرادی که به آن آلوده می‌شوند را به کام مرگ می‌کشد، سل یک بیماری واگیردار است که توسط ورود میکروب کوچکی به نام باسیل سل به داخل ریه‌ها وارد می شود و زمانی که فرد مسلول سرفه، عطسه و یا صحبت می کند این میکروب به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و اگر فرد سالمی به مدت طولانی در یک محیط سربسته با این فرد قرار گیرد با تنفس این هوا میکروب سل را وارد ریه‌های خود می‌کند.

,

* علائم سل ریوی

, * علائم سل ریوی,

فدایی، متخصص بیماری های عفونی و مسئول بیماری های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد نشانه ها و علائم بیماری سل گفت: بیماری سل می تواند تمامی اعضا و اندام های بدن را درگیر کند، در طول تاریخ پزشکی تقریباً عضوی در بدن وجود ندارد که مبتلا به سل نشده باشد.

,

وی با بیان اینکه مهم ترین و قابل توجه ترین قسمتی که میکروب سل آن را گرفتار می کند، ریه ها هستند که موجب ایجاد ایجاد سل ریوی می شود، افزود: در سل ریوی بیمار دچار احساس تب و لرز شده و سرفه و رگه های خونی و خلط خونی دارد، البته هر خلط خونی سل نیست و به تدریج در بیماری سل ضعف، بی اشتهایی و لاغری مفرط به وجود می آید.

,

متخصص بیماری های عفونی در مورد علائم سل تاکید کرد: علائم سل ریوی تب و لرز، کاهش اشتها، کاهش وزن، سرفه و… هستند البته با آزمایش ها ابتلا به بیماری سل مشخص می شود.

,

وی ادامه داد: سل در کشور ما جزو خدماتی است که تشخیص و درمان آن به شکل رایگان در سیستم بهداشتی ارائه می شود، تشخیص سل در آزمایش ریوی با تشخیص و آزمایش خلط مریض معین است و در هر شهرستانی حداقل یک آزمایشگاه سل وجود دارد که این خدمات را به رایگان ارائه می کند.

,

فدایی اضافه کرد: در شهر اصفهان هم به خاطر بزرگی شهر دو مرکز وجود دارد، مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی در میدان احمد و مرکز بهداشتی درمانی ملاهادی سبزواری در خیابان فیض و در سایر شهرستان های استان هم حداقل یک آزمایشگاه سل وجود دارد که افراد ساکن می توانند به آن ها مراجعه کنند.

,

وی تاکید کرد: کسانی که سرفه و خلط دارند و به مدت دو هفته سرفه ها طول کشید باید آزمایش بیماری سل را بدهند و به آزمایشگاه مراجعه کرده تا نتیجه به بیمار و پزشک معالج اعلام شود.

,

* راهکارهای درمان

, * راهکارهای درمان ,

مسئول بیماری های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد راهکارهای درمان این بیماری عنوان کرد: تا نیمه های قرن بیستم هیچ دارویی برای سل نبود و مبتلایان باید در مکان های جداگانه استراحت می کردند، فضاهای بازی زیر تابش آفتاب برای آن ها انتخاب می شد و تعدادی از آنها بهبود پیدا می کردند اما با آمدن دارو وضعیت تغییر کرد، در نهایت مشخص شد دارویی که برای درمان سل داده می شود نباید بیش از یک دارو باشد و اکنون چهار دارو هم زمان برای آغاز درمان سل به کار می رود و درمان با چهار دارو انجام می شود.

,

وی ادامه داد: این داروها در سیستم بهداشتی عرضه شده و با تشخیص به بیمار داده می شود و درمان به مدت ۶ ماه در آزمایشگاه ها رایگان است.

,

فدایی ابراز کرد: داروها بسیار قوی تر و پیشرفته شده اند و در دو ماه اول هر چهار دارو را بیمار مصرف می کند، بعد از طی شدن دو ماه آزمایشات مشخص می کند که خلط عاری از میکروب است، دو داروی دیگر را چهار ماه دیگر مصرف می کند، درسیستم بهداشتی تمام شش ماه بیمار را در نظر می گیرند و بیمار به طور منظم تا انتهای درمان دارو مصرف می کند و به همین روال که پیش رفت بعد از شش ماه سل از بدن بیمار خارج شده و بهبود می یابد.

,

وی خاطرنشان کرد: سل بیماری تنفسی است و عموم جامعه در معرض ابتلا به سل هستند و این بیماری عفونی است و با مصرف داروها بیمار بهبود می یابد، بیماری از فرد بیمار به وسیله عطسه و سرفه به دیگران منتشر می شود، منتها افرادی که از نظر جسمی ضعیف تر هستند، پیوند عضو شدند، داروهای نقص عضو مصرف می کنند و … گروه هایی هستند که در معرض ابتلا به سل هستند.

,

متخصص بیماری های عفونی گفت: اکنون سل در جامعه ما نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و مواردی از بیماران هم دیر مراجعه کرده اند و به همین علت بیماری شان بسیار دیرتر تشخیص داده شده است، بنابر این ضرورت دارد که بیمار سریع به پزشک معالج مراجعه کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه