اخبار داغ

طلاق، یک معضل با لایه های پنهان در بطن جامعه!

طلاق، یک معضل با لایه های پنهان در بطن جامعه!
طلاق یکی از معضلاتی است که در جامعه علل و تبعات بسیاری دارد و جامعه را با خود درگیر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در حقیقت علل افزایش طلاق از سه نقطه نظر، اجتماعی، اقتصادی و آماری قابل بررسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

تغییر در فضای جامعه و آشنا شدن مردم بویژه زنان با حقوقشان یکی از علل رشد طلاق از منظر اجتماعی است.

,

 

,

همچنین گسترش سازمانهای حمایتی و حمایتهای اجتماعی از مطلقین بویژه زنان مطلقه از دیگر عوامل رشد این پدیده است که مانند گذشته زنان را به مسالمت و آرامش در زندگی خشن دعوت نمی کند.

,

 

,

آشنا شدن زنان با حق دریافت مهریه که به عنوان یکی از حقوق قابل پرداخت آنها از منظر شرعی و قانونی است در طول ده سال اخیر زنان را متمایل به طلاق و این معضل را در جامعه افزایش داده است.

,

 

,

هرچند اشتغال زنان خود یکی دیگر از مسائلی است که نیاز به وابستگی مردانه را از آنها گرفته و در نهایت آنها را از منظر مالی بی نیاز کرده که همین امر یکی دیگر از علل افزایش طلاق در جامعه است.

,

 

,

هر چند می توان ابراز داشت که در گذشته طلاق عاطفی به همین اندازه وجود داشته اما به دلیل اینکه کمتر طلاق را رسمی می کردند نمود عینی آن در جامعه کمتر هم بود، که در طول دهه اخیر این نمود با رسمی کردن طلاق عاطفی بیشتر شده است.

,

 

,

هر چند باید در نظر داشت که جوانان امروزه بدون در نظر گفتن شرایط لازم برای ازدواج و دقت به مسائل زیربنایی ازدواج، اقدام به این کار کنند و ازدواجها تبدیل به نوعی نمایشگاه و نوعی مسابقه نمایش امکانات شده است و این سطحی نگری در ازدواج خود از علل بروز طلاق در سالهای آینده است و بیشتر طلاق هانیز در بین این گروه اتفاق می افتد.

,

 

,

بیکاری در رتبه اول و در زیرگروه علل اقتصادی یکی دیگر از علل مهم در افزایش آمار طلاق در سال های اخیر است که با سیاست فرزندد بیشتر در حقیقت این موضوع خیل جوانان را با جامعه بیکار روبه رو کرد و همین موضوع افزایش جمعیت منجر به تشدید بیکاری و در نهایت افزایش آمار طلاق شد.

,

 

,

از یک منظر کلان، عبور از جامعه سنتی به جامعه مدرن از یک سو، بنیان خانواده را سست می کند و از طرفی رشد میزان ازدواج را به خطر می اندازد.

,

 

,

در جامعه مدرن، تساوی حقوقی زن و مرد در همه عرصه های زندگی مطرح می شود، نقش زن در خانواده و جامعه تحول پیدا می کند و در بستر این تحول است که وظایف و تکالیف زن و مرد تغییر می کند.

,

 

,

در صورتی که آحاد جامعه مخصوصاً مردان برای قبول این تحول آماده نباشند رشد میزان طلاق اجتناب ناپذیر می شود چرا که معیار ازدواج عوض شده و در معرض دگرگونیهای مداوم است.

,

 

,

با این وجود لازم است که جامعه از سطح فرهنگی بالایی که متناسب با تفکر روز باشد برخوردار باشد، در غیر این صورت تضادهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و حقوقی تشدید می شوند.

,

 

,

رفع مشکلات جوانان هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه اجتماعی یکی از الزاماتی است که باید دولت تدبیری اساسی برای آن بیندیشد تا مانع تشدید بیشتر طلاق در جامعه شود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه