اخبار داغ

آشنایی با حقوق شهروندی

بررسی قوانین مربوط به مهریه/ چگونه می‌توان مهریه را دریافت کرد؟

بررسی قوانین مربوط به مهریه/ چگونه می‌توان مهریه را دریافت کرد؟
شکل گیری برخی آداب و رسوم غلط در جامعه، زمینه را برای ازدواج جوانان بسیار سخت کرده است. از جمله این رسم‌های اشتباه، ثبت مهریه سنگین در هنگام ازدواج است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه اجتماعی کافه حقوق: سنت الهی ازدواج در اسلام مورد تاکید و سفارش فراوانی قرار گرفته است. به طوری که در آیات و احادیث متعددی ضمن توصیه ی افراد جامعه به فراهم ساختن شرایط ازدواج، جوانان را نسبت به تشکیل خانواده و ازدواج ترغیب نموده است. اما متاسفانه شکل گیری برخی آداب و رسوم غلط در جامعه، زمینه را برای ازدواج جوانان بسیار سخت کرده است. از جمله ی این رسم های اشتباه، ثبت مهریه سنگین در هنگام ازدواج است. لذا به نظر می رسد بتوان با آگاهی بخشی در میان خانواده ها در رابطه با طبعات حقوقی این گونه مهریه ها، زمینه را برای درمان آسیب های اجتماعی ناشی از عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه، کاهش داد. در همین راستا کافه حقوق در نظر دارد در این گزارش ضمن پرداختن به قوانین مربوط مهریه، مخاطبان محترم را با تبعات حقوقی ثبت مهریه های سنگین آشنا نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

%d9%85%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%87-custom

, %d9%85%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%87-custom,

نکته اولی که در رابطه با مهریه باید به آن توجه نمود این است که چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت؟ در پاسخ به این سوال می توان هر چیزی که مالیت داشته، قابلیت تملک داشته و معین باشد را میتوان به عنوان مهریه در نظر گرفت. به عنوان مثال میتوان مواردی نظیر باغ و املاک، منفعت استفاده از املاک, انجام خدماتی مثل آموزش امری مشخص و حقوق مالی مثل سرقفلی یا حق تالیف کتاب را علاوه بر وجه نقد و سکه بهار آزادی  که امری مرسوم است، به عنوان مهریه در نظر گرفت.

,

مهریه حق مالی است که بر ذمه زوج و به مجرد عقد بر عهده او قرار می گیرد و دریافت آن برای زوجه ممکن است. لذا زوجه مطابق با یکی از روشهای زیر می تواند مهریه خود را دریافت نماید:

,
  • ارسال اظهار نامه از سوی زن به شوهر
  • از طریق اجرای ثبت
  • از طریق دادگاه ها
,
  • ارسال اظهار نامه از سوی زن به شوهر
  • ,
  • از طریق اجرای ثبت
  • ,
  • از طریق دادگاه ها
  • ,

    برای دریافت مهریه به شیوه ارسال اظهارنامه زوجه باید اظهارات خود را در مورد در خواست مهریه، در ردیف خواهان بنویسد وآن را  برای خوانده (زوج) از طریق دادگاه ارسال نماید. لازم به ذکر است که اظهارنامه نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است که دارای دو ستون خواهان و خوانده می باشد. باید توجه داشت که در این هنگام زوجه همچنان باید تمکین کند ، چرا که در  غیر این صورت ناشزه محسوب می شود و نفقه به او تعلق نمی گیرد .

    ,

     اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت  اما از پرداخت آن خودداری کرد ، زوجه مهریه خود را به اجرا می گذارد .چنانچه ظرف مدت ده روز ، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوراً نسبت به توقیف آنها اقدام می شود، اگر دارایی زوج فقط حقوق او باشد، ( اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد)تا یک چهارم  آن ماهانه به زوجه تعلق می گیرد،تا زمانی که مهریه کاملاً پرداخت شود  و مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی تواند از کشور خارج شود اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه  اموال او را می فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می شود

    ,

    روش دوم که دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت است بدین شرح است: در این روش زن می‌تواند قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه کند و تقاضای صدور اجرائیه کند. سپس با اجراییه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند. در این روش زوجه باید هزینه اجرایی را هم که برابر با نیم عشر دولتی است پرداخت ‌کند که بعدا این هزینه از شوهر گرفته خواهد شد. برای اجرای مهریه مالی اعم از وجه نقد یا مال منقول (ماشین، موبایل یا…) و یا مال غیر منقول (ملک) توقیف می‌شود البته به شرط اینکه جزو مستثنیات دین نباشد.

    ,

     اما روش سوم اقدام از طریق دادگاه خانواده است. به این صورت که زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر استرداد مهریه به دادگاه تقدیم نماید. دادگاه به دادخواست او  رسیدگی   می کند در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد، دادگاه حکم به پرداخت مهریه  می دهد .در این صورت  مرد موظف می شود از زمان تعیین شده توسط دادگاه ، مهریه همسرش را  بپردازد. اگر مرد مالی داشته باشد و زن فکر کند که در طول مدتی که دادگاه تشکیل می شود، مرد آن مال را می فروشد یا جابه جا می کند، از دادگاه می خواهد قرار تأمین خواسته صادر کند ، با این درخواست قرار تأمین صادر می شود و مال تا صدور حکم دادگاه، توقیف می شود.

    ,

    نکته کلی که درباره دریافت مهریه وجود دارد این است که اگر مرد مازاد بر مستثنیات دین (ابزار کار یا ماشینی که مرد با آن کار می کند جزو مستثنیات دین است)، دارای تمکن مالی باشد، وصول مهریه از طریق اجرای ثبت سهل الوصول تر است .

    ,

    در رابطه با میزان مهریه باید توجه داشت که هیچ محدودیتی در میزان مهریه وجود ندارد. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که مطابق با ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده حداکثر تا مبلغ ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن قابل دریافت است و میزان مازاد بر آن منوط به توانایی مالی زوج است. به طوری که اگر به تشخیص دادگاه، زوج توان پرداخت بیش از ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن را نداشته باشد، از پرداخت مبلغ مازاد بر ۱۱۰ سکه معاف است.

    ,

    چگونه میتوان پرداخت مهریه را اقساطی نمود؟

    , چگونه میتوان پرداخت مهریه را اقساطی نمود؟,

    مهریه یک بدهی است که با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل قسطی دریافت می‌شود و این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تا تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.

    ,

     دادخواست اعسار، دادخواستی ساده است که مرد در آن اعلام می‌کند با توجه به این نکته که همسرش مطالبه مهریه کرده و او نیز توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا ندارد، از دادگاه تقاضا می‌کند مهریه او قسطی شود. در هر لایحه دادخواستی، باید حداقل چهار شاهد که هم می‌توانند زن باشند و هم مرد، در برگه‌ای جداگانه نام خود را ذکر کنند و با بیان اظهاراتی مبنی بر ناتوانی مرد، اظهارات خود را امضاء کنند.

    ,

     با آغاز پرداخت مهریه دیگر زن و مرد کاری با دادگاه صادرکننده حکم ندارند و تنها محل مراجعه آنها اجرای احکام است.  وجود اجرای احکام فایده‌های زیادی دارد که به زودی برای مراجعه‌کنندگان معلوم می‌شود. این محل «واسطه»‌ای میان همسران است تا از این طریق ارتباط‌های مالی آنها بدون درگیری احتمالی صورت بگیرد. در اجرای احکام در مقابل هر پرداختی «رسید معتبر» ارائه می‌شود و این مساله سبب می‌شود هیچ‌یک از طرفین نتوانند چیزی را انکار کنند حتی اجرای احکام برخی از دادگاه‌ها وضعیتی ایجاد کرده که مثلا در فاصله ساعت ۳۰/۸ تا ۱۲ ظهر سکه دریافت می‌کند و از ساعت ۱۳‌تا‌۱۴ سکه تحویل می‌دهد تا به این ترتیب هیچ امکانی برای رویارویی بدهکار و طلبکار و امکان برخورد آنها وجود نداشته باشد.

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه