اخبار داغ

گفت‎وگو با نویسندگان ادبیات دفاع مقدس در استان‌ها؛

نوشتن برای جنگ در انزوای روزگار/این قلم‌ها، به آن قدم‌ها می‌مانند

نوشتن برای جنگ در انزوای روزگار/این قلم‌ها، به آن قدم‌ها می‌مانند
ادبیات هر سرزمینی نشان‎دهنده حال و هوای فرهنگی آن است. آنجا که این شاخه به‎سمت اتفاقی خاص مانند دفاع مقدس در ایران می‎رود نوشتن از قلمی برمی‎آید که در میدان بوده و با تمام وجود لحظه‌های ناب را درک کرده باشد.
[

به گزارش  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ادبیات هر سرزمینی نشان‎دهنده حال و هوای فرهنگی آن است. آنجا که این شاخه به‎سمت اتفاقی خاص مانند دفاع مقدس در ایران می‎رود نوشتن از قلمی برمی‎آید که در میدان بوده و با تمام وجود لحظه‌های ناب را درک کرده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سرهنگ "محمدتقی اورعی خوانساری"؛ رزمنده و ایثارگر دوران دفاع مقدس اهل و ساکن خوانسار و نویسنده کتاب "خوانسار در آیینه دفاع مقدس" در گفتگو با صاحب نیوز، میگوید: خواب مسوولان فرهنگی باعث خاک خوردن کتاب های دفاع مقدس میشود.

, , , . ,

اورعی خوانساری به تنوع تصویری اندک کتابهای دفاع مقدس اشاره میکند و ادامه میدهد: در این حوزه کتابهای زیادی دیدهام و بیشتر این کتابها به گونهای است که نوجوانان و جوانان، کمتر بهسمت آنها میروند. شاید یکی از دلایل آن تنوع تصویری اندک این کتابها است. بیشتر این کتابها اگر هم دارای تصاویری باشند در انتهای کتاب درج میشوند.

, , , , , , , , , , , , , .,

این رزمنده خوانساری که بهمدت ۳۱ سال در سمتهای مختلفی از جمله مسوول بسیج وزارت کشور، معاون پشتیبانی وزارت کشور، معاون فرماندار خوانسار، جانشین فرمانده سپاه ناحیه خوانسار و خمینیشهر خدمت کرده است، در طول هشت سال دفاع مقدس نیز ضمن حضور در واحد تبلیغات، مسوولیتهایی را در لشکر امام حسین علیهالسلام، گردان یازهرا سلامالله علیها و گردان حضرت ابوالفضل علیهالسلام به‌عهده داشته است.

, , , , , , , , .,

در جنگ، سنّی و شیعه را سپر جان بعثیها میکردند

, در جنگ، سنّی و شیعه را سپر جان بعثی, , , ها می, , , کردند,

وی سال گذشته در الاماره عراق در پیادهروی اربعین با یک سرهنگ عراقی که در جنگ اسیر شده بود صحبت می‌کند. او از جنایاتی میگوید که بر سر اهل سنت و شیعه عراق آورده بودند. این که در طول جنگ، صدام دستور داده بود نیروهای شیعه عراق در خط مقدم جنگ قرار گیرند که اگر کشتهای هم داده شد از شیعیان باشد و در خط دوم اهل سنت را قرار داده بود و خط سوم را هم به حزب بعث سپرده بود. دستور داده بود که اگر هر کس از خط اول و دوم جبهه فرار کرد و یا نجنگید، او را بکشند.

, , , , .,

اورعی خوانساری در کتاب "خوانسار در آیینه دفاع مقدس" به وحدت شیعه و سنی و فداکاریهای اهل سنت در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره میکند. (صفحه ۴۳ کتاب(

, , , (,

 

,

وی انگیزه خود را برای نوشتن کتاب "خوانسار در آیینه دفاع مقدس" اینچنین بیان میکند: در ابتدا اینرا بگویم که فرد دستبهقلم برای ثبت این وقایع در شهرستان نبود، البته کتابهای دیگری که در زمینه دفاع مقدس نوشته میشود چون جنبه کشوری دارند و در سطح کشور توزیع میشوند، در زمینه انتشار و توزیع به آن هدفی که نویسنده مدنظرش بوده نائل میشوند. اما در مورد این کتاب از آنجایی که کتاب بومی و مربوط به شهدای شهرستان است و کسی نیز تاکنون به این شیوه خاطرات شهدا و رزمندگان خوانسار را جمعآوری و منتشر نکرده، هنوز به آن هدف در زمینه توزیع و نشر دست پیدا نکرده است.

, , , , , , , , , , .,

این ایثارگر خوانساری میگوید: در این کتاب ۱۰۱ وصیتنامه از شهدای شهرستان بررسی شده است و خلاصهای از این وصیتنامهها در کتاب ذکر شده و مواردی که دسترسی به تصاویر آنها وجود داشته است تصاویر را درج کردهایم. اسامی۴۲۰ جانباز، ۱۸ آزاده و حتی افرادی که غیر از سپاه و بسیج از ادارتی مانند آموزش و پرورش، مخابرات، پست و سایر ارگانها بودهاند و اداراتی که پشتیبانی کردهاند، مستندات آنها را تهیه و در این کتاب درج شده است. از رانندگان تا مسوولانی که در جنگ کمک کردهاند، اسامی آنها با سند و مدرک در این کتاب ذکر شده است. اسناد و تصاویر کمکهای مردمی، کمکهای بازاریان و اصناف، دانشآموزان و بانوان خوانساری که در پشت جبهه کمک میکردند در این کتاب گنجانده شده است. اما با این وجود استقبال مسوولان شهرستان بهخصوص مسوولان فرهنگی که باید از مشوقان اصلی این کار باشند، چندان نبوده و برعکس از طرف مردم استقبال فراوانی شده است.

, , , , , , , , , , , , , , , , .,

 

,

وراعی خوانساری ادامه میدهد: بخشی از خاطرات توسط افرادی که در شهر حضور داشتند جمعآوری و بخش دیگری که در روستاهای شهرستان بودند با رفتن به آن روستا بهطور حضوری خاطرات آنها نیز جمعآوری شد. البته هر بخشی، مشکلات خاص خود را داشت. در برخی موارد هیچ عکسی در اختیار نداشتیم، از جمله بخشی که مربوط به حضور ۱۸ نفر از بانوان خوانساری در جبههها بود هیچگونه تصویری از حضور این بانوان در دسترس نداشتیم، این افراد را پیدا کردیم و خاطرات آنها را جمعآوری کردیم. بیشتر رزمندگان در شهرهای دیگری سکونت داشتند که با تماسهای تلفنی خاطرات آنها نیز جمعآوری شد. بسیاری از این عزیزان هم خواستند گمنام باشند و حتی با وجود اصرار برای ثبت این خاطرات برای آیندگان، اظهار میکردند که میخواهند اجر جهادشان باقی بماند. برای تهیه عکس، فیلم و برخی امکانات نیز ناچار از وسیله شخصی استفاده میشد. البته در همینجا باید از همکاری بنیاد شهید، سپاه، هلال احمر و بنیاد مسکن برای تهیه این کتاب تشکر و قدردانی کنم.

, , , , , , , , , , , , , , .,

وی همچنین کتاب "وظایف پدر و مادر نسبت به فرزند" را پیش از این منتشر کرده است.

, .,

این نویسنده خوانساری میگوید: کتاب خوانسار ۵۷ نیز آماده چاپ است و در این کتاب تمام مستنداتی که از پیش و پس از انقلاب مربوط به جمعآوری فیلم و عکس بوده است تهیه شده است، اما به دلیل عدم حمایت از نویسنده آن کتاب هم گوشه منزل در حال خاک خوردن است، تاکنون در حدود ۹ میلیون تومان برای کتاب هزینه کردهام اما برای ادامه کار نیاز به حمایت مالی بیشتری وجود دارد. کتاب خوانسار ۵۷ نیز حاوی چندین ساعت ثبت صوت و فیلم از شخصیتهای مختلف خوانسار از جمله مرحوم آیتالله علوی، حجتالاسلام عصاری، حاج آقای صالحی، ثبت مصاحبه از روستاهای شهرستان است که برای پیادهسازی، خلاصهسازی و یرایش متن آن از دانشجویان کمک گرفته شده است، مراحل تنظیم کتاب به پایان رسیده و آماده چاپ است اما متاسفانه کسی برای چاپ آن حمایت مالی نکرده است.

, , , , , , , , , .,

وی در رابطه با ویژگی بارز کتابهای خود میگوید: این دو کتاب یعنی "خوانسار ۵۷" و "خوانسار در آیینه دفاع مقدس"؛ اسناد تاریخی شهرستان است که با استعانت از شهدا و برای شهدا جمعآوری کردهام.

, , , , , .,

پیام مقام معظم رهبری، مشوقم برای نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بود

, پیام مقام معظم رهبری، مشوقم برای نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بود,

"رضا رستمی"؛ نویسنده حوزه دفاع مقدس در کردستان به "پیشمرگ روح الله"؛ خبرنگار کُردتودی میگوید: دستنوشته رهبر معظم انقلاب درباره سازمانِ پیشمرگانِ مسلمانِ کرد و شهدای گرانقدر این سازمان نشاندهنده عمق حکمت و درایت معظمله نسبت به این سازمان مردمی، چراغ راهی بود برای بنده تا بهعنوان خادم و خدمتگزار شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، به کار تدوین کتاب درباره شهدای گرانقدر شهرستان مریوان بپردازم.

, ", , , , , , , .,

 

,

رستمی در سال 1358 در شهرستان پاوه به دنیا میآید و بعد از مدتی به اتفاق خانواده به شهرستان مریوان نقل مکان میکند. میگوید: طفلی بیش نبودم که جنگ تحمیلی آغاز شد همزمان با بزرگ شدنم، شاهد جنایت رژیم بعث عراق و همچنین گروهکهای ضد انقلاب در کردستان بودم.

, , , , , , .,

وی در ادامه میگوید: در طول سالهای دفاع مقدس، دو تن از عموهایم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز شاهد به شهادت رسیدن چند تن از بهترین دوستانم در دفاع از آرمانهای انقلاب بودم. حضور و درک این فضای سرشار از رشادت، دلاوری و پایمردی مردم کردستان در دفاع از انقلاب اسلامی مرا وا داشت تا زندگینامه و خاطرات شهدای گرانقدر شهرستان مریوان را به رشته تحریر درآورم.

, , , , , , .,

این نویسنده کردستانی بیان میکند: در سال 1388 و در جریان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به کردستان، با دستنوشته ایشان درباره سازمان پیشمرگان مسلمان و شهدای گرانقدر این سازمان که نشاندهنده عمق حکمت و درایت معظم له نسبت به این سازمان مردمی بود، مواجه شدم و این پیام چراغ راهی بود برای بنده تا بهعنوان خادم و خدمتگزار شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، به کار جمعآوری اطلاعات و تدوین کتاب و همچنین مستندسازی درباره شهدای گرانقدر شهرستان مریوان بپردازم.

, , , , , , , .,

 رستمی ادامه میدهد: وقتی به اطرافم نگاه میکردم، متوجه میشدم که کار فرهنگی شایستهای که در خور شأن و مقام شهدای مظلوم و غریب استان کردستان باشد، انجام نشده است و به همین دلیل تصمیم جدی گرفتم که خدمتی هرچند ناچیز در حق 1041 شهید مظلوم شهرستان مریوان انجام دهم. سالهاست که خاطرات و تصاویر شهدای انقلاب اسلامی در کردستان خاک میخورد و بسیاری از این مستندات در حال از بین رفتن هستند و وظیفه نویسندگان و قلمبهدستان است که با ورود به این حوزه مانع از بین رفتن این بخش از واقعیات تاریخی کشور عزیزمان شوند. البته سازمانهای متولی نیز باید کمککار نویسندگان باشند تا مانع از میان رفتن این دست خاطرات ناب و مستند شویم.

, , , , , , , , , , , .,

 

,

وی به فعالیتهای چندین سالهاش در حوزه ایثار و شهادت اشاره میکند و می‌کند و میگوید: از سال 1388 تاکنون اطلاعات فراوانی را در حوزه شهدای شهرستانهای مریوان و سروآباد گردآوری کردهام و مدتی قبل نیز توانستم کتاب "پیشمرگانِ مسلمانِ کردِ سروآباد" را با 154 شهید پیشمرگ مسلمان کرد به رشته تحریر درآورم. کتاب "مجاهدتهای خاموش" که حاوی زندگینامه و خاطرات پیشمرگان مسلمان کرد مریوان با 277 شهید پیشمرگ مسلمان کرد را نیز نوشتم.

, , , , , , , . ,

رستمی ادامه می‏دهد: شهرستان مریوان و سروآباد محل شهادت بسیاری از شهدای مهاجر و انصار بوده و فرماندهان گردان زیادی در این شهرستانها به شهادت رسیدهاند و این مسئاله نشان میدهد که باید در این حوزه با قدرت وارد شویم و این زندگینامهها را به رشته تحریر درآوریم و یا در مورد آنها مستند تولید کنیم.

, , , , , , .,

 وی از لزوم حمایت مالی مسئولین به حوزه دفاع مقدس میگوید: علیرغم اینکه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی یک اقدام فرهنگی با ارزش است، اما نیازمند حمایت مالی مسئولین و سازمانهای متولی از نویسنگان و اصحاب اهل قلم در این حوزه میباشد. گاهی برای پیدا کردن یک تصویر و یا ضبط یک خاطره علاوه بر صرف وقت زیاد، هزینه زیادی نیز صرف شود تا آن تصویر و خاطره بدون هیچگونه کم و کاستی ثبت و ضبط شود. البته در میان سازمانهای متولی، میتوان از مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه بیتالمقدس تقدیر و تشکر کرد که همواره از نویسندگان و فعالین حوزه دفاع مقدس حمایت و دلجویی نموده است.

, , , , , , , , , , .,

 

,

در دامغان عرضهای برای کتب دفاع مقدس نیست

, در دامغان عرضه, , , ای برای کتب دفاع مقدس نیست,

 

,

"در دامغان عرضهای برای کتب دفاع مقدس نیست". این جمله "محمدمهدی عبدالله‌زاده"؛ پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در شهرستان دامغان است. وی میگوید: محلی برای عرضۀ این نوع کتب نداریم. برای مثال از دو هزار جلد کتاب "سنگرهای برفی"؛ خاطرات حاج رجب بینائیان، فقط دویست جلد آن در شهرستان به فروش رفت و حتی الان یک جلد آن در کتابخانههای شهر موجود نیست!

, ", , , , !,

عبدالله‌زاده رزمنده روزهای مقاومت و شهادت و در عین حال پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس است. او کتاب‌های خاطرهای همچون «سختتر از فولاد»، «سنگرهای برفی» و «عبور از رمل» را نوشته است. آنچه که در ادامه میخوانید گفتو گوی تیتریک دامغان، به بهانه هفته دفاع مقدس با عبداللهزاده است.

, , , , , , .,

محمدمهدی عبدالله‌زاده متولد1331 دامغان، معلم بازنشسته، کارشناس ارشد علوم تربیتی از دانشگاه تهران است.

, . ,

وی از علاقهاش به نویسندگی میگوید: از دوران دبیرستان خوانندۀ حریصی بودم برای همین گاهی انشاهایم به هفده صفحه هم می‌رسید. مثلا همان زمان هرچه کتاب از عزیز نسین ترجمه شده بود را خواندم و دو جلد رمان بینوایان را نیز دو روزه خوانده بودم.

, , , .,

 

,

 عبدالله زاده نگارش خاطرات دوران مقدس را به "کاری زینبی" تشبیه میکند و از تاکید مقام معظم رهبری بر نگارش این خاطرات میگوید: گفتهاند عده‌ای کاری حسینی کردهاند و لازم است عده‌ای کاری زینبی کنند. همچنین گفته‌اند "قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری". معظم له که خودشان اهل ادبیات و تاریخ هستند می‌دانند که نوشتن در این حوزه چقدر اهمیت دارد.

, , , , , .,

 وی میگوید: رزمندۀ حرفه‌ای نبودم ولی خداوند قسمت کرد سه چهاربار همراه رزمندگان شوم.

, , .,

بسیجی بودم و تنها خودم را نظاره‌گر ایثار رزمندگان می‌دانستم والسلام.

, .,

این نویسنده دامغانی هدف خود را از نوشتن در حوزه دفاع مقدس اینچنین بیان میکند: چه عرض کنم! اگر بگویم کار دلِ شاید اغراق کرده باشم! اگر بگویم وظیفه است، شاید خیلی اهل وظیفه‌شناسی نباشم! شاید هم شرایط من را به این عرصه کشید. به هر جهت اتفاق خوبی بود!

, , , !,

 عبداللهزاده در رابطه با بهترین کتابهایی که خوانده است میگوید: رمانهای خوب و مشهور، خواندنیاند. دو ماه پیش رمان "در غرب خبری نیست" را خواندم که دید جدیدی برای مقایسه اخلاق در دفاع مقدس و اخلاق در جنگ جهانی به من عرضه کرد. یک زمان تمام داستانهای امیرخانی را خواندم که قلم و محتوایش را پسندیدم. در حیطه‌های مختلف کتابهای خوب قابل تأملی خوانده‌ام ولی اگر منظور ادبیات دفاع مقدس و به‌صورت اخص خاطرات است باید عرض کنم کتابهای زیادی هستند که هر یک از جهتی بهترین‌اند. برای مثال در مورد تاریخ انقلاب و عملکرد ساواک کتاب "خاطرات عزت‌شاهی" را می‌پسندم. از کتابهای خاطرات شفاهی که لحن را خوب رعایت کرده "کوچۀ نقاشها" قابل تأمل است. از خاطرات شفاهی روایی کتاب "لشکر خوبان" جالب نوشته شده است. همچنین کتاب "من زندهام" پردازشش آنقدر خوب است که کتاب به سمت رمان میل کرده است. از خاطرات شفاهی در ژانر پرسش و پاسخ، "متاب خاکریز پنهان" در مورد اسارت جالب است.

, , , , , , , , , , , , .,

 

,

وی در رابطه با کتابهای مورد نیاز نسل جوان میگوید: فکر میکنم آنها نیازمند این هستند که بدانند در جبهه چه خبر بود. بر همین اساس خاطرات برادر جانباز قطع عضو "حاج علی‌رضا نوبری" را تدوین کردم با نام "گردان خورشید". حافظه فوق‌العادۀ ایشان سبب شده همۀ جزئیات جبهه در ذهنش بماند و تمام کتاب، خاطراتِ پرفراز و نشیب ایشان باشد. این کتاب، خاطرات یک بسیجی خطشکن است. ندیدهام کسی از خواندنش پشیمان باشد. این کتاب را حوزه هنری و بنیاد شهید استان منتشر کردهاند.

, , , , , , , .,

 عبدالله‏زاده معتقد است که اگر کتابهای دفاع مقدس در شهرستان معرفی و عرضه شود، رغبت برای مطالعه خوبست.

, , . ,

وی در رابطه با بهترین اثر خود میگوید:  در چند نوع کتاب تدوین کردهام: الف- در خاطرهنگاری "سخت‌تر از فولاد" برایم قابل توجه است. ب- در ژانر خاطرات شفاهی، پرسش و پاسخ کتاب "سنگرهای برفی" در شانزدهمین جشنواره کتابهای خاطره دفاع مقدس از بین 395 کتاب چاپ شده در این حوزه در سال 93 به‌عنوان هفده کتاب برتر شناخته شد. ج- در ژانر خاطرات شفاهی کتاب "عبور از رمل" و "گردان خورشید" قابل توجه‌اند. د- در ژانر یادنامه کتاب "عرشیان" کتابی خواندنی است. ح- در عملکردنویسی، کتاب "جهاد دامغان" در جنگ به نظرم کتابی موفق است. و- در خاطرات روز نوشت کتابهای زیر چاپ "در پشت دشمن" و "جامۀ خونین" از استناد قابل توجهی برخوردارند. ز- در موضوع تاریخ انقلاب خاطرات آمادۀ چاپ "آیت‌الله نعیمآبادی" و همچنین کتاب در دست تدوین "انقلاب در دهستان رودبار" خواندنی‌اند. ه- در مورد جانبازان بالای پنجاه درصد کتابی با عنوان "مهرنگاران" را تحویل بنیاد شهید استان داده‌ام که محتوایش خاطرات نابی از این عزیزان است و امید است چاپ شود.

, , , , , , , .,

عبداللهزاده در پایان از تجربیات جمعآوری اطلاعات از رزمندگان برای تدوین کتابهایش می‌گوید: برای مثال برای تدوین "خاطرات حاج ابوالفضل حسن‌بیکی" حدود چهل ساعت با وی مصاحبه کرده‌ام که خاطرات خالص آن، یک کتاب چند صد صفحه‌ای در قطع وزیری است یا از حماسه‌های که بچه‌های دامغان در جبهه آفریدند ساعتها، حاج رجب و حاج علی‌رضا گفتهاند، که خلاصۀ ناب آن گفته‌ها در کتاب خاطرات آنها موجود است.

, , , , , , .,

 ادبیات دفاع مقدس بی‌صاحب‌ترین عرصه در کشور است

, ادبیات دفاع مقدس بی‌صاحب‌ترین عرصه در کشور است,

 

,

نویسنده کتاب «سالار تیپ عمار» با اشاره به آثار نوشته شده در حوزه مستندنگاری جنگ در کشور، از رویه برخی از نهادها و بخش‌های خصوصی انتفاد میکند و میگوید: متأسفانه نظارتی در این رابطه وجود ندارد و ادبیات دفاع مقدس بی‌صاحب‌ترین عرصه در کشور است.

, , , .,

کتاب «سالار تیپ عمار» سرگذشتنامه فرمانده تیپ یکم عمار لشکر 27محمد رسول الله(ص)، سردار شهید مهدی خندان است که به همّت حسین بهزاد و گلعلی بابایی نوشته شده است.

, , .,

گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر، درباره کتاب «به روایت همت» و تفاوت‌های آن با دیگر آثار نوشته شده درباره شهید همت میگوید: این اثر دربردارنده صحبت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایی است که از خود همت به جای مانده است، اما دیگر کتاب‌های نوشته شده درباره شهید همت عمدتاً در قالب زندگی‌نامه و داستان بوده‌اند. در این اثر نویسنده تلاش کرده تا تمامی گفته‌ها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و ... از شهید همت را جمع‌آوری کرده و در قالب یک اثر مجزا بنویسد.

, , .,

وی درباره چرایی انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای این کتاب نیز میگوید: در این اثر تلاش شده تا اطلاعات بیشتری در بازه زمانی خاص به مخاطب داده شود. به عبارت دیگر، در کتاب‌های قبلی نیز به این برهه از زندگی شهید همت پرداخته شده، اما نویسنده در کتاب «به روایت همت» تلاش دارد تا اطلاعات مربوط به این برهه از زندگی شهید را به صورت مفصل‌تر ارائه دهد. از سوی دیگر؛ آثار قبلی عموماً در قالب زندگی‌نامه و خاطرات بوده‌اند، به عنوان نمونه، در اثری که در قالب زندگی‌نامه شهید همت نوشته شده، به زندگی او پرداخته شده و نویسنده به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های این شهید به دلیل قالب اثر، نپرداخته است. همچنین نویسندگان در آثار قبلی به سراغ روایت همرزمان و خانواده شهید همت رفته‌اند، اما در این کتاب تنها به خود شهید همت پرداخته و از زبان خود ایشان نقل شده است؛ به همین دلیل هم مفصل است، چرا که نویسنده هر آنچه که درباره این فرمانده وجود داشته، جمع‌آوری کرده است.

, , .,

به گفته بابایی؛ کتاب «به روایت همت» در قالب مجموعه جنگ به روایت فرماندهان نوشته شده که جزئیان عملیات‌‌ها در آن ذکر می‌شود. اولین‌بار این ایده سال 75 همزمان با نگارش کتاب «همپای صاعقه» به ذهن نویسنده رسید، ولی در سه سال اخیر نویسنده با صرف وقت اثر را به اتمام رساند.

, .,

 

,

وی همچنین به کتاب «سالار تیپ عمار» اشاره کرده و یادآور میشود: این اثر مربوط به شهید خندان است که در ادامه کتاب‌های بیست و هفت در بیست و هفت است که به فرماندهان شهید لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) می‌پردازد و در قالب زندگی‌‌نامه نوشته شده است. پیش‌تر در این مجموعه به زندگی شهید قوجه‌ای، شهید همت، احمد متوسلیان، سید محمدرضا دستواره و عباس کریمی پرداخته شده است.

, , .,

همت به روایت ابراهیم حاتمی‌کیا

, همت به روایت ابراهیم حاتمی‌کیا,

بابایی به اسناد استفاده شده در دو اثر اشاره میکند و ادامه میدهد: برای تکمیل این دو اثر از منابع آرشیوی و نوارهای فیلم از مرکز اسناد دفاع مقدس استفاده شده است. همچنین بهزاد برای کتاب «به روایت همت» علاوه بر آرشیو مرکز اسناد، از آرشیو فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا که فیلم‌بردار چند جلسه بود نیز استفاده کرده است. حاتمی‌کیا سه‌ ماه در آنجا حضور داشته و از جلساتی که برگزار شد، فیلم تهیه کرد. همچنین از اسناد مرکز حفظ آثار سپاه محمد رسول‌الله(ص) استفاده شده است.

, , , .,

نویسنده کتاب «ماه همراه بچه‌هاست» به ضرورت نوآوری در عرصه ادبیات دفاع مقدس به ویژه در مستندنگاری اشاره میکند و میگوید: هر عرصه‌ای نیاز به نوآوری دارد، چه عرصه ادبیات و چه هنر و دیگر عرصه‌ها. نوآوری یکی از ضروریات هر عرصه است و ادبیات دفاع مقدس نیز از این امر مستثنی نیست. مستندنگاری جنگ نیز به نوآوری نیاز دارد. نوآوری ضرورت و لازمه کار است و قطعاً هم تا زمانی که این عرصه وجود دارد، این نوآوری هم باید باشد. نمی‌توان گفت که مستندنگاری جنگ به تکامل رسیده و نیازی به نوآوری ندارد.

, , , .,

 وی ادامه میدهد: این نوآوری در برخی از آثار نوشتهشده در سال‌های گذشته دیده می‌شود. بهطوریکه خاطراتی که این سال‌ها نوشته می‌شود، با آثاری که در دهه 60 نوشته می‌شود، فرق دارد، نکته سنجی‌ای که در آثار این سال‌ها دیده می‌شود، در کتاب‌های گذشته کمتر دیده می‌شود. متأسفانه در برخی از آثاری که در این سال‌ها نوشته می‌شود، زیاده‌روی هم وجود دارد، یعنی قالب داستانی بر قالب خاطره‌نگاری غلبه می‌یابد، به طوری که برخی از آثاری که در قالب مستندنگاری نوشته شده‌اند،‌ عنوان رمان هم می‌گیرند. به عبارت دیگر، نوعی سرگردانی در این نوع آثار دیده می‌شود.

, , , , , .,

باید چندین اثر بنویسیم تا وصله‌های نسبت‌داده شده را پاسخ دهیم

, باید چندین اثر بنویسیم تا وصله‌های نسبت‌داده شده را پاسخ دهیم,

وی ضمن انتقاد رویه برخی از نهادها و بخش‌های خصوصی در زمینه مستندنگاری جنگ میگوید: بی‌صاحب‌ترین عرصه، عرصه ادبیات دفاع مقدس است و کسی هم به آن کاری ندارد و نمی‌گوید که چه کار می‌کنید. حتی در برخی از آثار که مربوط به تاریخ جنگ‌اند، نیاز به تأیید راوی از سوی مرجع بالاتر هستیم که ببیند آیا این فرد صلاحیت اظهار نظر در این موضوع خاص را دارد یا نه، اما متأسفانه این روند دیده نمی‌شود. حتی برخی از ناشران خصوصی هم کارهایی انجام می‌دهند و آثاری را منتشر می‌کنند که بعداً باید چندین کتاب بنویسیم، تا وصله‌های نسبت‌ داده شده به برخی از وقایع را پاسخ بدهیم. متأسفانه عرصه ادبیات دفاع مقدس، صاحب ندارد.

, , .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه