اخبار داغ

مگوهای حسنلو 8000 ساله شد

مگوهای حسنلو 8000 ساله شد
هشت هزار سال از نابودی حسنلو می گذرد و هنوز اهمیت چندانی به مگوهای تمدن سوخته داده نمی شود و معلوم نیست به این زودی کاوشی روی این تپه انجام شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سولدوز خبر، تپه های باستانی حاجی فیروز، عقرب تپه، پیسدیکلی تپه و از همه مهمتر تپه باستانی حسنلو که شهرت جهانی دارد در کنار ابنیه تاریخی مثل پل ممیند مربوط به دوره صفوی، مسجد تاریخی قلعه جوق، محل باستانی کاوش نشده اما به غارت رفته جغر دره سی و صدها بنا، اثر و اشیاء تاریخی و باستانی دیگر همه در کنار هم تاریخ منطقه ای کهن به نام سولدوز را ساخته اند که قدمتش به هزاره های قبل از میلاد مسیح (ع) می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سولدوز خبر,

در این میان تپه باستانی حسنلو به واسطه جام زرینش دارای شهرت جهانی است. اگر بخواهیم عظمت تپه باستانی حسنلو را درک کنیم بهتر است آن را با تخت جمشید مقایسه کنیم!

,

تخت جمشید باوجود آنکه بیش از تپه حسنلو مورد توجه قرار گرفته اما در حقیقت اهمتیش به مراتب کمتر از مکانی است که باستان شناسان هنوز هم با ولع در پی کشف علت نابودی یکباره آن هستند و این یکی از رازهای پیچیده و حل نشده دنیای باستان است که چطور بر اثر حمله ای برق آسا تمام زندگی در منطقه حسنلو به یکباره طعمه مرگ می شود؟ این در حالیست که تخت جمشید فقط بنایی نمیه کاره بود که توسط مهاجمان تصرف شد اما در حسنلو زندگی و تمدن جریان داشت.

,

تاکنون کاوش های زیادی در این تپه انجام نشده و دلیل آن هم هزینه های بالای آن است اما جالب است بدانید که در شهرستان نقده ده ها تپه ثبت شده باستانی در انتظار کاووش هستند تا رازهای ناگفته خودشان را بازگو کنند و شاید فرضیه ارتباط آنها با تپه حسنلو هم اثبات شود.

,

, , , ,

هر چند پس از سال ها مسئولان میراث فرهنگی با کشیدن حصار دور تپه نظارت بیشتری بر بناهای آن انجام می دهند با این وجود حال این بنای ارزشمند چندان مساعد نیست و اگر فرسایش باد و باران و گرما و سرما امان بدهد رفتاری که برخی گردشگران با بناهای گلی و سنگ بناهای آن می کنندکار نگهداری را پر هزینه تر خواهد کرد.

,

آنطور که رئیس موزه و میراث فرهنگی نقده می گوید حال اعتبارات گردشگری نسبتا خوب است و شاید در آینده ای نزدیک فصل جدیدی از کاوش در این مکان باستانی به کمک متخصصان داخلی از سر گرفته شود.

,

, , , ,

 پهلوانی یکی از دلایل خالی بودن موزه های نقده از بازدید کننده را عدم شناخت کافی مردم و ناشناس ماندن مکان موزه می داند و گلایه مند است که چرا شهرداری در تابلوهای خودش به این موضوع توجهی نکرده.

,

اما همه این مشکلات سبب نشده تا آوازه ظرفیت های گردشگری نقده به گوش سرمایه گذاران نرسد بطوریکه بسترهای های فراهم شده برای سال های آتی، تقویت مناطق نمونه گردشگری با جذب سرمایه گذار و ایجاد اماکن گردشگری مناسب با فضاهای اقامتی تفریحی و ایجاد ظرقیت های مناسب برای جذب گردشگر است درست مثل کاری که هم اکنون در شیخ معروف در حال انجام است.

,

 

,

از این ها گذشته، نقده در زمینه صنایع دستی بسیار عقب تر از رقبای منطقه ای عمل می کند و به نظر می رسد بیشتر صنایع دستی که قبلا توسط عشایر و یا روستانشینان تولید و مصرف می شد در حال فراموشی است.

,

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نقده می گوید: تا قبل از سال 94 فعالیتی در این زمینه انجام نشده بود اما از نیمه دوم همن سال با ایجاد کارگاه صنایع چوب زمینه برای فعالیت علاقمندان آماده و مهیاست.

,

پهلوانی با بیان اینکه "در کل صنایع دستی چندانی نداریم" به گلیم بافی، دوخت لیاس های سنتی، هنرهای چوبی و کاشی هفت رنگ اشاره می کند که نیمه جان به حیات خود ادامه می دهند.

,

 

,

نقده دو موزه یکی در مرکز شهر و دیگری در محل تپه باستانی حسنلو دارد که در آنها بیش از 800 شیء عمدتا کشف شده از تپه حسنلو و یا اشیاء اهدا شده توسط مردم نگهداری می شود و حالا تلاش می شود تا با جمع آوری آثار تاریخی از مردم، موزه مردم شناسی هم در نقده متولد شود.

,

 

,

گفتنی است علاوه بر وجود اماکن مهم و شناخته شده که گاه و بیگاه مورد دستبرد سوداگران قرار می گیرد هنوز هم محل های زیادی وجود دارد که در باستانی بودن آنها شکی نیست اما چون در صورت معرفی مورد تعرض قرار می گیرند، ترجیح داده می شود همچنان در دل خاک به امانت بمانند تا اوضاع برای ورق زدن صفحات گلی تاریخ سامان پیدا کند.

,

 

,

در یک جمله اینکه هشت هزار سال از نابودی حسنلو می گذرد و هنوز اهمیت چندانی به مگوهای تمدن سوخته داده نمی شود.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه