اخبار داغ

جمعی از نانوا داران هیزمی تربت حیدریه مطرح کردند؛

«نان هیزمی» با کیفیت ترین نان تربت حیدریه است/به لحاظ بهداشت و سلامت حاضر به رقابت با نانوایان شهری هستیم

«نان هیزمی» با کیفیت ترین نان تربت حیدریه است/به لحاظ بهداشت و سلامت حاضر به رقابت با نانوایان شهری هستیم
جمعی از نانواداران هیزمی تربت حیدریه در واکنش به موضع گیری اخیر رئیس اتحادیه نانوایان این شهرستان مبنی بر غیر بهداشتی بودن نان محلی، از این نان، بعنوان سالم ترین و با کیفیت ترین نان محلی یاد کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سکینه محمدی یکی از نانواداران هیزمی مستقردر روستای بنهنگ بخش مرکزی تربت حیدریه در خصوص نوع پخت نان هیزمی در گفت و گو با خبرنگار تابان تربت، اظهار داشت: نان هیزمی به لحاظ بهداشتی فراتر و با کیفیت تر از نانی است که در نانوائی های شهر عرضه می شود، زیرا ما خمیر را شب قبل از پخت آماده کرده و مدتی ان را نگه می داریم تا خوب ترش و باز شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

وی از هیزم بعنوان انرژی سالم در پخت نان یاد کرد و گفت: مردم خوب می دانند که هیزم چه اثرات مثبتی بر پخت نان دارد، بخصوص هیزمی که از تنه درخت و یا پوست گردو باشد، اما انرژی گاز که در نانوائی های سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد، اثرات منفی و زیان باری بر روی کیفیت نان می گذارد.

,

این خانم 60 ساله ادامه داد: حدود 40 سال است که مشغول این فعالیت هستیم و ابتدا برای خودمان و گاهی هم برای سایر اقوام و خویشان و یا برای فروش، نان پخت می کنیم، مردم هم استقبال چشم گیری از این نوع نان محلی دارند زیرا می دانند که به لحاظ سلامت و بهداشت با کیفیت و خوشمزه است.

,

حسین غلامی دیگر نانوا دار محلی روستای بیستقفیزن می گوید: این شائبه هائی که بوجود می آید به لحاظ استقبال کمتر مردم از نانوائی های شهری است و می خواهند با کمرنگ کردن زحمات نانواداران هیزمی مردم به سمت نان شهری روی آورند.

,

وی افزود: در نانوائی های شهر شخصی بنام خمیر گیر و یا رئیس نانوائی یک ساعت زود تر از بقیه افراد در محل کار حاضر شده و به سرعت آرد سفید را با دستگاه به خمیز تبدیل کرده و گاهی هم خبر می رسد قرصی را به خمیر اضافه می کنند تا زودتر اماده طبخ شود.

,

غلامی گفت:  شاطر به محض ورود به نانوائی  شروع به پخت نان می کند، فلذا این نان ممکن است همان لحظه برای مصرف خوب باشد، اما دیگر نمی توان ظهر و یا شب از آن استفاده کرد، لذا بسیاری از زنان خانه دار اضافی نانها را در کیسه هائی جمع آوری کرده و برای خوراک دامها می فرستند.

,

وی اذعان کرد: کیفیت برخی نان های شهری پائین و استقبال بی نظیر مردم از نان های محلی هر چند با قیمت بالا باعث بوجود امدن این شایعه ها شده است، اما در هر صورت به لحاظ بهداشتی و کیفیت حاضر به مناظره و رقابت با نانوائی های شهری هستیم.

,

علی اصغر مومنی دیگر نانوادار هیزمی روستای منظر اذعان داشت: نان هیزمی یکی از با کیفیت ترین نان های تربت حیدریه و حتی خراسان رضوی است، بطوریکه بسیاری از اقوام و خویشان و یا تربتی های مقیم سراسر کشور هر زمان به شهر خود می آیند، 40 تا 50 فرص نان هیزمی را خریداری کرده و بعنوان سوغات و یک نعمت محدود به شهر خودشان می برند.

,

وی اظهار داشت: ما در دوران دفاع مقدس همراه با بسیاری از مادران و پدران شهدا و ایثارگران برای تقویت جبهه اسلام نان هیزمی را با کیفیت کنونی پخت می کردیم و در ان دمای هوای بالای 40 درجه رزمندگان اسلام از آنها استفاده بهینه می کردند، اما شما نان شهری را صبح از نانوائی بخرید و بعد از مصرف صبحانه اضافه آن را در فریزر یخچال بگذارید، ولی ظهر و یا شب دیگر نمی توانید از آن بخوبی استفاده کنید، اما همین نان محلی را در یخچال معمولی و یا در پائیز و زمستان در دمای سرد داخل حیات بگذارید و هر موقع برای مصرف می خواهید به مانند یک نان  تازه و خوشمزه از آن استفاده کنید.

,

در روزهای اخیر رئیس اتحادیه نانواداران تربت حیدریه در رسانه ها گفته بود که نان هیزمی و یا محلی که در این شهرستان پخت می شود به لحاظ بهداشتی اشکال دارد.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه