اخبار داغ

حال ناخوشایند بازارهای سیستان ارمغان بسته شدن مرز

حال ناخوشایند بازارهای سیستان ارمغان بسته شدن مرز
فروش سوخت مهمترین کسب درآمد در مرز محسوب می شود که این امر نه تنها سود کلانی به جیب مردم و اقتصاد منطقه وارد می کرد بلکه خشکسالی نیز در این منطقه آنچنان که باید و شاید برای مردم جای نگرانی نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای هیرمند؛ بیش از چندین سال است که از بسته شدن مرز جنوب شرق کشور به وسیله دیوار های بتنی مستجکم می گذرد که این هزینه ها علاوه بر لاینکه معیشت خانواده ها را به خطر انداخته است بلکه میزان مهاجرت را در این منطقه با رشد غیر قابل تصوری رو به رو کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای هیرمند؛,

فروش سوخت مهمترین کسب درآمد در مرز محسوب می شود که این امر نه تنها سود کلانی به جیب مردم و اقتصاد منطقه وارد می کرد بلکه خشکسالی نیز در این منطقه آنچنان که باید و شاید برای مردم جای نگرانی نداشته است.

,

گرچه قاچاقچیان سوخت در این راه خطرات متعددی را برای خود و مردم به وجود آورده بودند اما همنطور که در این سالها مشخص شده است همه ی کسبه در هیرمند محتاج بازگشایی مرز در سیستان هستند.

,

بازار های شهرستان زابل به یکی از معروفترین بازارهای صوتی و تصویری و همچنین لوازم الکترونیکی به دلیل قیمت پایین و همچنین کیفیت بالا معروف بوده است که بسیاری از تاجران را برای خرید به این منطقه می کشاند، اما امروزه این بازار تنها به چند مغازه پارچه فروشی و لوازم مایحتاج زندگی تبدیل شده است و دیگر هیچ خبری از تاجران و جذب مشتری از نقاط دور در آن دیده نمی شود.

,

 

,

, ,

 

,

مرز هم امروزه به جولانگاه سوداگران مرگ تبدیل شده است و به وسیله منجنیق های عظیم به تبادل مواد مخدری همچون تریاک و حشیش به صورت پرتابی می پردازند تا در این میان عده ای قاچاقچی همچنان بیشترین بهره را از مرز برده باشند.

,

اما در این میان بازارچه هایی بازگشایی شده است که می توانست به صورت قانونی به تبادل کالا میان کشور ایران و افغانستان پرداخته شود و همان روند گذشته را این بار به صورت قانونی اجرا و هدفمند شود.

,

گرچه میلک یکی از فعالترین بازارچه های سیستان محسوب می شود اما مردم عادی هیچگاه سودی از این بازارچه تا کنون نصیبشان نگردیده و آنان تنها نظاره گر تردد ترانزیت های سنگین از این مرز بوده اند.

,

مرز بر محور معاملات و مراودات مرزی استوار است

, مرز بر محور معاملات و مراودات مرزی استوار است,

امامان جمعه سیستان , بارها و بارها در خطبه های نماز جمعه بر فعال شدن بازارچه های مرزی تاکید و خواستار توجه ویژه دولتمردان به این مقوله شده اند ,  اماما جمعه زابل و زهک در خطبه های نماز جمعه این هفته نیز بر اهمیت تجارت بین مرزی در مرزهای سیستان تاکید و خواستار توجه به این مقوله شده اند.

,

حجت الاسلام گزمه امام جمعه هیرمند بیان کرد: در باره استفاده از مزیت های مرز از دولت قبل تاکنون سخن زیاد گفته شده و مقامات و کارشناسان زیادی از مرزها بازدید کرده اند ولی هنوز هیچ درآمدی از مرز بر سفره مردم نیامده است.

,

وی اظهار داشت: مرز بر محور معاملات و مراودات مرزی استوار است و رفت و آمدها نیز بایدحساب شده و کنترل شده باشد.

,

خطیب جمعه هیرمند تصریح کرد: یکی از راههای آغاز مراودات مرزی با مردم افغانستان صدور پاس های مرزی است که پس از ایجاد دیوار امنیتی ارتباطات مردم این منطقه با کشور افغانستان قطع شده و برقراری مجدد ارتباطات در حد و اندازه گذشته، نیاز به زمان زیادی دارد. 

,

اگر امروزه بتوان فعالیت مردم را در مزر اکثریت بخشید قطعاً محرومیت در منطقه مرزی سیستان رو به کاهش رفته و همانند سال های گذشته اقتصادی شکوفا را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه