اخبار داغ

قره کلیسای چالدران در حال تخریب و بی توجهی مسئولین +تصاویر

قره کلیسای چالدران در حال تخریب و بی توجهی مسئولین +تصاویر
کلیسایی که با شنیدن اهمیت آن انتظار می رود بنایی عظیم و آراسته باشد ولی متاسفانه بنایی بی رمق است که باید با دقت مضاعفی بر کنده کاری های دیواره های آن نگریست تا شاید شکل آن را دریافت و حدس هایی در مورد فلسفه ساخت آن زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نوای چالدران،شهری که در 27 سده گذشته تمدنی درخشان را در صفحه روزگار رقم زده است امروزه با چالشی بزرگ دست و پنجه نرم می کند چراکه با توجه به وجود مهمترین کلیسای ارامنه جهان در این شهر ستان چالدران  (قره کلیسا) و نهمین اثر تاریخی ایرانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی یونسکو، این بنای تاریخی و زیبای شهر همچون بسیاری از آثار باستانی آن روزگار سختی را سپری می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نوای چالدران,

اگرچه کلیسای تاتائوس مقدس که  در شهرستان چالدران  قرار گرفته و محل دفن یکی از حواریون حضرت مسیح است، مورد احترام ارامنه دنیا بوده و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مومنین دین مسیحیت از سراسر جهان است که در ایامی خاص (اوایل مردادماه) برای زیارت به آنجا می‏آیند اما تنها بنای داخلی این کلیسا قابل بازدید بوده و بسیاری از قسمت های آن به انباری برای جمع آوری ابزار آلات نمایندگی میراث فرهنگی مستقر در این کلیسا و سایرین شده است.

,
,

کلیسایی که با شنیدن اهمیت آن انتظار می رود بنایی عظیم و آراسته باشد ولی متاسفانه بنایی بی رمق است که باید با دقت مضاعفی بر کنده کاری های دیواره های آن نگریست تا شاید شکل آن را دریافت و حدس هایی در مورد فلسفه ساخت آن زد.

,


بسیاری از نوشته هایی که به صورت تابلوهای سنگی نگارش شده است بی آنکه ترجمه ای از آن در کنارشان باشند در حال از بین رفتن است.

,
,
,

اگرچه حفظ این اثر مهم تاریخی و جهانی دغدغه اول مردم فرهنگ دوست و چالدرانی  های اصیل است اما به علت بی‌توجهی، بسیاری از بخش های آن ماهیت اصلی خود را از دست داده اند و در برخی قسمت های این آثار نیز نم حاصل از بارندگی هایی که فکری برای پوشش آن ها نشده قاتلی شده به جان دیوارهایی که در بند بند آجرهایش خاطره‌های نسل گذشته مدفون شده است.

,


در قسمتی که از آن بعنوان آسیاب خرابه یاد می شود تنها چیزی که به چشم نمی خورد اثری از این آسیاب است چراکه نم زدگی ناشی از بی مسئولیتی مسئولان ذیربط برای مرمت کردن کف این بنا و جلوگیری از گل آلود شدن و رشد علف های هرز، این اثر را در ورطه نابودی قرار داده است.

,
,
,

این بی توجهی ها تا به جایی ادامه دارد که حتی تابلویی برای معرفی قسمت های مختلف قره کلیسا از جمله مقبره های پشت ساختمان اصلی کلیسا که به نظر می رسد محل دفن تاتائوس و ساندوخت دختر پادشاه و چند تن دیگر است که به دین مسیحیت ایمان آورده بودند و به دستور پادشاه وقت ارمنستان دستگیر شدند و پس از شکنجه به شهادت رسیدند.

,

 

,
,

در اطراف کلیسا هم که اطاقهای زیادی بعنوان محل زندگی راهبان آن زمان، اقامت مهمانان، آشپزخانه و کارگاه روغن کشی وجود دارد امروزه به انبارهایی در بسته تبدیل شده است تا بتواند بسیاری از اشیا به درد نخور متولیان به اصطلاح نگهداری این بنای ارزشمند را، در خود پنهان کند.

,


در فاصله کمی از کلیسا قبرستان قدیمی کوچکی قرار دارد که هرچند به اهمیت تاریخ منطقه می افزاید اما هیچ کدام از گردشگران نیم نگاهی نیز به آن نمی اندازند چراکه از نظر آنان این مکان ها شاید محل نگهداری حیوانات و در حالتی خوشبینانه تر مکانی برای کشت و زرع بوده باشد و این امر تنها از بی توجهی مسئولان نشات می گیرد.

,
,
,

بسیاری از گردشگرانی که به این مکان مسافرت کرده بودند، از این همه بی توجهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متعجب شده و بسیار منتقد بوده و از همه مسئولین ذیربط احیای کامل این مجموعه ارزشمند و رسیدگی به وضعیت ظاهری آن را خواستار هستند.

,



نگهبان کلیسا می گوید:این منطقه یک گنجینه بی نظیر تاریخی در شمال کشور است و ما در این سالها جهانگردان زیادی را دیده ایم که آوازه چالدران را شنیده بودند و به آن آمدند تا از نزدیک شاهد این آثار ارزشمند باشند و با عکسبرداری و فیلمبرداری خاطرات زیادی را از این مکان ها با خود به همراه بردند و سئوال ما اینجاست که چرا در حالی که خارجی ها قدر این شهرستان را می دانند، اما مسئولان گردشگری ما از آن غافل مانده و اینگونه دست گردشگران را در پوست گردو گذاشته و با بی توجهی از کنار این گوهر تاریخی عبور می کنند.

,
,
,
,

وی ادامه می دهد: این در حالی است که اثر تاریخی - مذهبی قره کلیسا تنها ارزش تاریخی نداشته بلکه برای ارامنه کل دنیا از قداست وی‍ژه ای برخوردار است  بارها  بسیاری از این ارامنه که برای انجام اعمال مذهبی در مرداد ماه هر سال از تمام نقاط دنیا به این مکان مراجعه می کنند با تاسف آرزوی داشتن این بنا را در کشور خود برای نگهداری و رسیدگی بیشتر را می کنند.

,


تلاش برای تماس و گفتگو با مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان بی نتیجه ماند که امیدواریم متولی این بخش فرصتی مناسب برای طرح دیدگاهها و پاسخگویی به انتقادات مطروحه اختصاص دهند.

,
,
,

قره کلیسا مکانی پر اهمیت است که علاوه بر گروه های بزرگ زیارتی که همه ساله در روزهای خاصی از سال به زیارت این مکان میشتابند، در بقیه فصول سال به خصوص فصل تابستان نیز جهانگردان بسیاری از کشورهای دور و نزدیک به دیدار این محل می آیند به طوریکه در حال حاضر قره کلیسا بصورت یکی از مراکز توریستی با اهمیت ایران در آمده است.

,


امید است بعلت همین اهمیتی که این مکان بعنوان یک اثر فرهنگی دارا است مسئولان میراث فرهنگی به آن توجه بیشتری کرده و اجازه ندهند یکی از فرصت های آذربایجان غربی برای دستیابی به توسعه پایدار در اتش خواب آنان نسوزد.

,
,

 

,

 

,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, ,

 

,

,
,

 

,


 

,
,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, , , ,

, ,

 

,

,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه