اخبار داغ

ترافیک دیپلماتیک ظریف در نیویورک

ترافیک دیپلماتیک ظریف در نیویورک
وزیر خارجه ایران در مدت حضورش در نیویورک با همتایان کانادایی، سوری، مصری، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، کروات، اندونزیایی، کویتی، آمریکایی، مجارستانی و اردنی و همچنین موگرینی و دبیرکل صلیب سرخ جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش فارس، محمدجواد ظریف که 23 شهریور ماه به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان خود به منظور شرکت در اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد راهی مارگاریتای ونزوئلا شد، در مسیر این سفر توقفی چند ساعته در مکزیکوسیتی داشت و با همتای مکزیکی خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد و پس از آن در نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد شرکت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از حضور حسن روحانی رئیس جمهور در هفدهمین اجلاس سران عدم تعهد به همراه رئیس جمهور راهی کوبا شد و از آنجا برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد به نیویورک رفت و در حاشیه این نشست با برخی از همتایان خود از کشورهای مختلف دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

رایزنی با وزرای خارجه کانادا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، کرواسی، مجارستان، اردن، مصر، عمان، کویت، آمریکا، سوریه و اندونزی از جمله ملاقات‌های ظریف در مدت حضورش در نیویورک بود.
براساس این گزارش، ظریف و «استفان دیون» همتای کانادایی برای اولین بار پس از چهار قطع روابط در حاشیه نشست مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو کردند. البته وزرای خارجه دو کشور قبل از قطع روابط و در حدود هفت سال گذشته دیداری نداشتند.

«استفان دیون» وزیر خارجه کانادا پس از دیدارش با ظریف گفت که با وزیر خارجه ایران در مورد وضعیت روابط دوجانبه و همچنین مسائل مربوط به اتباع دو کشور صحبت کرده‌ است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش در نیویورک 31 شهریور ماه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیداری دوجانبه داشت و طرفین در این دیدار در خصوص توافق هسته‌ای، اوضاع سوریه و مباحث دوجانبه بحث و رایزنی کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در اولین نشست کمیسیون برجام در سطح وزرای خارجه با حضور وزیران خارجه 1+5 حضور یافت و دیداری دوجانبه نیز با جان کری همتای آمریکایی درباره روند اجرای برجام داشت.
رایزنی با بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر بود و وزرای خارجه دو کشور ابعاد مختلف مناسبات را در این دیدار بررسی کردند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با وزرای خارجه کرواسی، مجارستان و اردن هم به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه ایران همچنین با ژاک مارک آیرو همتای فرانسوی و پائولو جنتینولی وزیر خارجه ایتالیا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس، ظریف همچنین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با سامح شکری وزیر خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد که به گزارش برخی رسانه‌ها این دیدار واکنش منفی عربستان را در پی داشت.

دیدار با دبیرکل صلیب سرخ جهانی از دیگر برنامه‌های ظریف بود که طی آن دو طرف بر لزوم‌ کمک رسانی فوری به مردم جنگ زده در یمن و سوریه تأکید کردند.
وزیر خارجه ایران همچنین با یوسف بن علوی همتای عمانی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه تهران و مسقط و تحولات منطقه را مورد بحث و گفت‌گو قرار داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اکو که به ریاست وی برگزار شد، در شورای روابط خارجی آمریکا نیز شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در سفر به نیویورک بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه این اجلاس با «رتنو مرسودی» همتای اندونزیایی خود دیدار کرد.
وزیر خارجه کشورمان که در پایان این سفر بامداد امروز (چهارشنبه) وارد آنکارا شد، در توقفی چند ساعته در ترکیه برای سومین بار طی یک ماه و نیمه گذشته با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود دیدار و در خصوص تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به رایزنی پرداخت.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه