اخبار داغ

انتخاب رئیس‌جمهور لبنان به کجا رسید؟

انتخاب رئیس‌جمهور لبنان به کجا رسید؟
چهل و پنجمین جلسه پارلمان لبنان که قرار بود ظهر امروز برگزار شود به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان پارلمان تشکیل نشد و به این ترتیب انتخاب رئیس جمهوری به جلسه بعدی موکول شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق، چهل و پنجمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور که قرار بود ظهر امروز برگزار شود به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر درپارلمان تشکیل نشد و به همین دلیل انتظار برای انتخاب رئیس جمهوری تا جلسه بعدی ادامه خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

جلسه بعدی پارلمان یک ماه دیگر

,

«نبیه بری»رئیس مجلس لبنان جلسه بعدی یا همان جلسه چهل وششم پارلمان ویژه انتخاب رئیس جمهوری را 31 اکتبر (دهم آبان) اعلام کرد.

,

در این میان کارشناسان معتقدند تا برگزاری جلسه بعدی پارلمان فرصت مناسبی فراهم می شود تا رایزنی های داخلی و چه بسا خارجی تکمیل شده و زمینه انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری به طور کامل فراهم شود.

,

در چند روز گذشته و در آستانه برگزاری چهل و پنجمین جلسه پارلمان نوعی خوشبینی برای انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان بر فضای عمومی این کشور حاکم شده بود اما با موکول شدن انتخاب رئیس جمهور به جلسه بعدی باید همچنان منتظر ماند .

,

تحولات پیش بینی نشده لبنان خوشبینی‌ها را کاهش می‌دهد

,

در این میان برخی تحلیلگران معتقدند این خوشبینی برای کشوری مانند لبنان که همواره صحنه تحولات پیش بینی نشده است، چندان پشتوانه محکمی ندارد در نتیجه با در  نظر گرفتن تحولات احتمالی باید منتظر ماند و دید پرونده انتخاب رئیس جمهور چه زمانی نهایی شده و به خاتمه می رسد.

,

درهای کاخ بعبدا همچنان بسته است

,

از 25 ماه مه 2014 تا کنون یعنی بیش از دو سال است که از رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا) می گذرد اما هنوز درهای این کاخ بسته مانده و جلسات پارلمان یکی پس از دیگری بی نتیجه مانده و به موعد بعدی موکول می شود.

,

خالی ماندن پست ریاست جمهوری در تاریخ لبنان

,

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، پست ریاست جمهوری تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان داده و « رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب شد، خالی ماند بنابراین این نخستین بار نیست که لبنان بدون رئیس جمهور باقی مانده است.

,

نمونه دیگر در سال 2007 رخ داد به این معنی که تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، لبنان هشت ماه بدون رئیس جمهور بود.

,

سیستم پارلمانی انتخاب رئیس جمهور

,

رئیس جمهوری لبنان را نمایندگا مجلس انتخاب می کنند به این ترتیب که رئیس جمهور باید از بین نامزدهای مسیحی مارونی انتخاب شوند و در جلسه انتخاب رئیس جمهور نیز باید

,

دو سوم نمایندگان (86 نماینده) حضور داشته باشند تا تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب رسیده و رسمیت پیدا کند.

,

دور جدید رایزنی‌های انتخاب رئیس جمهور پس از مواضع قاطع حزب الله

,

پس از اینکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و سایر مقامات بلندپایه این حزب در موضع گیری قاطعانه حمایت خود را از نامزدی میشل عون اعلام کردند، پس از بازگشت سعد حریری رئیس جریان المستقبل به بیروت، از شنبه گذشته دور جدید رایزنی ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان آغاز شد.

,

این در حالی است که حریری تا پیش از این از نامزدی « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده که از همپیمانان حزب الله است، حمایت می کرد اما در دیدار اخیر با وی در این باره صحبتی نکرد و حتی در بیانیه پایانی نشست فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان که با حضور فواد سنیوره تشکیل شد نیز از حمایت از نامزدی سلیمان فرنجیه حرفی به میان نیامد.

,

نگاه‌ها متوجه جلسه بعدی پارلمان و قوت گرفتن ریاست جمهوری عون

,

به نوشته روزنامه السفیر در حالی که اکنون نگاهها به سمت جلسه بعدی پارلمان متمرکز شده است احتمال راه یافتن میشل عون به قصر بعبدا قوت گرفته است و چیزی که اکنون تقریبا تایید شده است، اینکه حریری تصمیم خود را مبنی بر انتخاب عون گرفته است.

,

البته در این خصوص باید در نظر داشت که دستیابی حریری به پست نخست وزیری به وی این قدرت را می دهد که در قطب بندی خود تجدید نظر کرده و خسارت های احتمالی را جبران کند.

,

اما اینکه موضع عربستان در قبال لبنان همچنان مبهم بوده و لبنان جزء اولویت های ریاض نیست موجب تعجب و شگفتی ناظران شده است زیرا به نظر می رسد این بی توجهی عربستان به موضوع ریاست جمهوری لبنان برای حریری به این معنی باشد که ریاض او را آزاد گذاشته است که موضع مناسبی را در قبال میشل عون اتخاذ کند و خود مسئولیت این کار را بپذیرد.

,

در مقابل برخی کارشناسان معتقدند که تصمیمی در حجم و اندازه انتخاب عون به عنوان رئیس جمهوری نیازمند موضع صریح عربستان است و نمی توان آن را با حدس و گمان ارزیابی کرد زیرا هرگونه اشتباه در ارزیابی ها چه بسا بهای سنگینی داشته باشد که باید حریری آن را بپردازد آن هم در شرایطی که پشتوانه وی در سطحی نیست که بتواند ریسک کند.

,

شرایط حریری برای مانورهای سیاسی مساعد نیست

,

به هر حال حریری اکنون در محاصره بحران هایی است که امکان مانور سیاسی و وقت کشی را از وی سلب کرده است و حتی به نظر می رسد که وی بیش از دیگران برای نهایی شدن موضوع ریاست جمهوری و وورد به مرحله جدید عجله داشته باشد.

,

در همین ارتباط یکی از اعضای ارشد جریان هشت مارس تاکید کرد که حریری تصمیم خود را برای حمایت از نامزدی عون گرفته است و شمارش معکوس برای انتخاب عون عملا آغاز شده است اما در عین حال نباید شیطنیت برخی بدخواهان را که به دنبال مانع تراشی در روند انتخاب رئیس جمهوری لبنان هستند، از نظر دور داشت و باید توجه داشت که دور کردن این شیطنت ها نیازمند زمان است اما به هر حال نباید بیش از جلسه بعدی پارلمان به درازا بکشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه