اخبار داغ

نقدی بر وضعیت وخیم کاروان های عروسی؛

آغاز زندگی مشترک با چاشنی لعن و نفرین مردم/ مسئولان آسیب های متعدد کاروان های عروسی را تدبیر کنند

آغاز زندگی مشترک با چاشنی لعن و نفرین مردم/ مسئولان آسیب های متعدد کاروان های عروسی را تدبیر کنند
آسیب های فراوان کاروان های عروسی از آلودگی صوتی فراوان، مزاحمت برای شهروندان، استفاده از مواد محترقه و… از جمله مطالبات جدی شهروندان برخوار از مسئولان است که درخواست دارند هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار، نیمه های شب بود نزدیک ساعت ۲ بامداد که صدای مهیبی تن او و خانواده اش را به شدت لرزاند به طوری که فرزند بیمار او از شدت ترس به حالت تشنج رفت، صدای کاروان عروسی بود که برای ادای احترام و شروع زندگی به پابوس امامزاده ابراهیم علیه السلام آمده بودند و خیابان مجاور حرم را با صدای ترقه و موسیقی بلند در خودروها پر کرده بودند؛ فارغ از آن که نیمه شب است و مردم در حال خواب و استراحت هستند! فارغ از اینکه هر فردی موظف است به رعایت حقوقی به نام حقوق شهروندی!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشم برخوار،,

البته تشنج تنها یادگاری این کاروان برای این مادر و فرزند زمان آبادی نبود؛ چراکه بر اثر برخورد مواد محترقه با درب مغازه این خانواده – که تنها راه کسب درآمدشان از این مغازه بود -؛ درب به شدت آسیب دیده و خراب شد.

,

در پی وقوع این اتفاق و درخواست های مکرر شهروندان از سایت چشم برخوار مبنی بر پیگیری و بررسی آسیب های کاروان های عروسی و برخورد با چنین کاروان هایی که مخل آسایش مردم است باعث شد تا ما دست به قلم آوریم و این مطالب را بر روی سطور اذهان مردم و مسئولان پیاده کنیم.

,

کارنوال های عروسی امروزی برگرفته از یک سنت زیبای قدیمی ایرانی است که امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است. در ایام قدیم این آئین از یک مبانی و محتوای فرهنگی و اجتماعی نشأت می گرفته است و هنگامی که می خواستند عروس را به خانه بخت بفرستند، او را سوار بر اسبی می کردند و داماد هم افسار اسب را گرفته ، عروس و داماد به اتفاق همراه میهمانان پایکوبان به طرف خانه مشترکشان راهی می شدند.

,

این آئین دیرینه در مرحله اول بیانگر این موضوع بود که دختر و پسر با هم ازدواج کرده اند و از امشب به صورت قانونی، عرفی و شرعی همسر یکدیگر هستند و جواز یک زندگی مشترک را گرفته اند، همچنین بیانگر این بود که دختر (عروس خانواده) مستقل و از خانواده خود جدا شده، داماد مسئولیت اداره معاش و نفقه خانواده جدید خود را به عهده گرفته است؛ در واقع علت برپایی این مراسم، بدرقه عروس و داماد با نظمی خاص در آغاز زندگی زناشویی بود.

,

در داستان ها و روایات مورخان آمده است که حضرت زهرا (س) با چنین مراسمی به خانه امیرالمؤمنین علیه السلام رفتند و در میان راه لباس عروسی خود را به یک نیازمند هدیه داده و فرمودند: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و …». اما امروز خودرو و موتورسیکلت ها جایگزین اسب و درشکه شده است که علاوه بر راهبندان و ترافیک، مزاحمت های فراوانی را برای شهروندان ایجاد می کنند؛ چراکه ورود کاروان های عروسی با این شکل و شمایل به خیابان ها نه تنها معضلی برای مردم در ساعات پایانی شب است؛ بلکه امنیت فردی و اجتماعی فضای شهر را به مخاطره می اندازد.

,

صدای بلند موسیقی، ترکیدن مواد محترقه، بوق بوق خودروها، بستن خیابان های اصلی و پرتردد شهر، رقص و پایکوبی در وسط خیابان، تک چرخ زدن موتورسیکلت ها، ایجاد مزاحمت برای خانواده های همسایه و سلب آسایش آن ها و … چند سالی است که زمینه ساز حوادث ناگواری در شهرستان شده که در این میان آمار تصادفات و تلفات، نزاع و درگیری نیز در این گونه مراسم ها چشمگیر است به طوری که تا کنون چندین مرتبه آوای مرگ در هیاهوی کاروان های عروسی نواخته شده و جشن زندگی مشترک خانواده ها را به عزا تیدیل کرده است.

,

حوادث ناگوار در شهرستان در کارنوال های عروسی هر بار به شکلی در گوشه و کنار شهرستان ما رخ داده است  و هنوز فراموش نکرده ایم که چندین سال پیش در شهر دولت آباد جوانی بر اثر حمل مواد محترقه و تصادف در بین کاروان های عروسی جان خود را از دست داد و مراسم شادی خانواده خود را به عزا مبدل کرد؛ که البته کم نیستند از این اتفاقات در شهرستان ما و بلکه در کل کشور!

,

برخی متصور هستند که برای یک شب شادی و پایکوبی می توانند از هر چیزی استفاده کنند تا شادی خودشان را بیشتر به چشم دیگران نشان دهند، اما غافلند از اینکه خود را در کمین خطرات احتمالی بسیاری قرار داده اند و هر لحظه ممکن است شادی آن ها جای خود را به غمی تلخ و عاقبتی ناگوار بدهد. آن ها در کاروان های عروسی به چند خودرو تقسیم شده و در خیابان ها و اتوبون ها ویراژ می دهند و با بی احتیاطی در خیابان های اصلی حرکت می کنند و با شوخی های خطرناک جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. این گونه افراد باید بدانند که سرعت زیاد، ایجاد ترافیک سنگین، آلودگی صوتی عذاب آور برای مردم، موجبات ناراحتی و لعن و نفرین مردم را در اولین شب زندگی عروس و داماد برای آن ها به فراهم خواهد کرد.

,

وظیفه مسئولان چیست؟

, وظیفه مسئولان چیست؟,

زمانی که برداشت های نادرست از آداب و رسوم و سنت ها در میان مردم شهرستان دست مایه اشتباهات فردی می شود به نظر می رسد تدبیری دیگر باید اتخاذ کرد، باید توجه داشت که متولیان فرهنگی و رسانه ها با فرهنگ سازی و نظارت رسمی و جدی نیروی انتظامی با هنجارشکنان جامعه، تاثیر بسزایی در کاهش این گونه حوادث تلخ خواهد داشت.

,

در پایان روی سخن را متوجه پلیس و نیروی انتظامی کرده و از این نهاد خواستاریم با انجام اقدامات لازم و فراهم کردن شرایطی، از حرکات نامتعارف و رفتارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی کاروان های عروسی جلوگیری کنند و برای کاهش تبعات و آسیب های بسیار مهم و جدی این موضوع بکوشند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه