اخبار داغ

گفتگو با معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

نخبگان ذخایر اصلی در مقوله فرهنگ هستند/ رسمیت بخشی به حرکت های خودجوش مردمی در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

نخبگان ذخایر اصلی در مقوله فرهنگ هستند/ رسمیت بخشی به حرکت های خودجوش مردمی در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
سال ها بود موسسات فرهنگی ادبی در غالب انجمن، گروه و سایر عناوین به طور غیر رسمی فعالیت می کردند و به طور کلی صدور مجوز به فراموشی سپرده شده بود… خوشبختانه با صدور مجوز و رسمی شدن آن ها، فعالیت های ادبی فرهنگی پررنگ تر شده و به این شکل ما نیز حمایت بیشتری داشته ایم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، وقتی اسمی از حرکت های خودجوش مردمی در عرصه فرهنگ و هنر به میان می آید موسسات فرهنگی هنری به ذهن متبادر می شود که یک گام از حرکت های غیر رسمی و شخصیت های حقیقی در این عرصه جلوتر رفته و توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استانی و طی مراحل خاصی با ارائه مجوز بصورت رسمی و حقوقی فعالیت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان، ,

در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی متولی اصلی انجام امور مربوط به تاسیس، صدور مجوز و سایر مسائل مرتبط با آنها می باشد؛ لذا در امتداد بررسی حمایت سازمان ها از حرکات خودجوش مردمی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام امیر ارزانی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هم صحبت شدیم که حاصل این گفتگو را در زیر می خوانید.

,

***

, ***,

اقدامات معاونت فرهنگی ارشاد درباره دغدغه های مقام معظم رهبری چه بوده و اینکه برای حمایت از حرکت های خودجوش مردمی مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر چه کرده اید؟

, اقدامات معاونت فرهنگی ارشاد درباره دغدغه های مقام معظم رهبری چه بوده و اینکه برای حمایت از حرکت های خودجوش مردمی مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر چه کرده اید؟,

 ما از ابتدا در معاونت فرهنگی با توجه به حساسیت ها و دغدغه هایی که رهبر معظم انقلاب روی مسئله فرهنگ دارند نه تنها در مسئله حرکت های خودجوش مردمی بلکه در همه زمینه های فرهنگی به اولویت بندی فعالیت ها پرداخته ایم. با توجه به اعتقاد رهبری مبنی بر مظلومیت فرهنگ و ترغیب برای رفع مظلومیت از فرهنگ، ما نیز بر اساس سیاست ها و وظیفه هایی که بر دوش داریم فعالیت های خود را در هفت حوزه کلی تقسیم کرده ایم.

,

این هفت حوزه شامل توجه و ارتباط با نخبگان، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، توجه به مقوله آموزش مخصوصاً در حوزه های مطبوعاتی، شعر و ادبیات، واگذاری فعالیت ها به بخش های خصوصی، مفاخر ملی و مذهبی و نهایتاً ایفای نقش در عرصه های بین المللی است.

,

این مسائل از اهمیت بالائی برخوردار است و به نظرم صحبت در این موارد نیز هم راستای موضوع اصلی بحث ما خواهد بود، از اقداماتتان برای ارتباط و حمایت از نخبگان بگویید؟

, این مسائل از اهمیت بالائی برخوردار است و به نظرم صحبت در این موارد نیز هم راستای موضوع اصلی بحث ما خواهد بود، از اقداماتتان برای ارتباط و حمایت از نخبگان بگویید؟,

– توجه به نخبگان یکی از دغدغه ها و تاکیدهای ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده و هست و من نیز معتقدم نخبگان ذخایر اصلی ما در هر عرصه ای هستند مخصوصا در مقوله فرهنگ که می توان به پشتوانه ی این نخبگان فرهنگ و هنر خود را غنی تر کنیم.

,

لذا یکی از اولویت های اصلی ما ارتباط با نخبگان و استفاده از ظرفیت های بالای آن ها است، ما معتقدیم برای ارتباط با نخبگانی که بتوانند شرایط یک نخبه واقعی را داشته باشند باید «ما» به سمت «آن ها» برویم و برای این مهم، از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ها نخبگان در کل استان را شناسایی کرده و ضمن حمایت مادی و معنوی از فعالیت های آن ها، با برگزاری جلسات هم اندیشی از این سرمایه های ملی برای غنای فرهنگ و هنر استان و کشور استفاده می کنیم.

,

نوع حمایت هایی که از این نخبگان داشته اید به چه صورت بوده است؟

, نوع حمایت هایی که از این نخبگان داشته اید به چه صورت بوده است؟,

– طبق سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه ما حمایت، هدایت و نظارت در قبال فرهنگ و هنر است لذا به همین منظور، پس از شناسایی نخبگان و فعالان در عرصه های مختلف هنری، ادبی، مطبوعاتی و… ، در گام مهمی زمینه ای مناسب برای رسمی تر کردن فعالیت آن ها فراهم کردیم. یعنی از طریق ثبت موسسه های فرهنگی هنری، موسسات فرهنگی ادبی، کانون آگهی و تبلیغات و صدور مجوز برای نشریات مکتوب و رسانه های مجازی می توانیم وظیفه حمایتی و هدایتی خود را تسهیل کنیم.

,

به طور مثال سال ها بود علی رغم امکان تاسیس و صدور مجوز برای موسسات فرهنگی ادبی، شعرا و ادبای نخبه ما، در غالب انجمن، گروه و سایر عناوین به طور غیر رسمی فعالیت می کردند و به طور کل این مجوز به فراموشی سپرده شده بود و نتیجتاً منجر به محدود شدن فعالیت آن ها و عدم امکان حمایت آن ها توسط ارگان ها و سازمان های دیگر نیز شده بود که خوشبختانه با رسمی شدن فعالیت آن ها، فعالیت در حوزه شعر وادب ما پررنگ تر شده و به این شکل ما نیز حمایت بیشتری داشته ایم.

,

از حوزه شعر و ادب فاصله نگیریم، همانطور که مطلع هستید شعر و ادب به تاریخ و تمدن هر ملتی پیوند خورده و غنای آن غنای فرهنگ یک ملت است.

,

مقام معظم رهبری نیز به این حوزه توجه خاصی دارند و نشانگر آن برگزاری جلسات شعرخوانی به طور مستمر با بهانه های مختلف بوده است. چه اقدامی برای حمایت از حرکات خودجوش در این حوزه و آشنایی بیشتر با مفاخر شعر ادب فارسی انجام داده اید؟

, مقام معظم رهبری نیز به این حوزه توجه خاصی دارند و نشانگر آن برگزاری جلسات شعرخوانی به طور مستمر با بهانه های مختلف بوده است. چه اقدامی برای حمایت از حرکات خودجوش در این حوزه و آشنایی بیشتر با مفاخر شعر ادب فارسی انجام داده اید؟,

– نقش موثر شعر و ادب بر فرهنگ برکسی پوشیده نیست و ما نیز بر این مسئله واقف هستیم و از همان ابتدا در این حوزه اهتمام زیادی داشته ایم کما اینکه به دلیل اهمیت موضوع، در جلسات برگزار شده مربوط به این حوزه شخص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز حضور داشته و مرتباً پیگیر مسائل مربوطه بوده اند.

,

همانطور که اشاره کردم علی رغم حرکت های خوب مردمی در این حوزه، فعالیت های پیشین به صورت حرکات خودجوش اما با محوریت فرد شکل گرفته بود که دارای هویت خاصی نبودند و به دلیل عدم نظارت رسمی، این حوزه با چالش هایی مواجه شده بود لذا در ابتدا با تشکیل شورای شعر و ادب که در آن هفت نفر از نخبگان شعر و ادبیات پیشکسوت و جوان استان حضور دارند، امکان هم اندیشی با صاحب نظران به منظور برنامه ریزی بهتر و همچنین شناسایی انجمن های فعال در این حوزه و هدایت آن ها برای تشکیل موسسات فرهنگی ادبی را فراهم کردیم.

,

در گام بعدی با کمک همین موسسات توانستیم سلسله همایش های شعر آئینی در شهرستان های مختلف از جمله نجف آباد، کاشان، نائین و… را پایه ریزی کنیم که براساس گزارش های، مورد توجه مردم و شعرا نیز قرار گرفته است.

,

برگزاری روز بزرگداشت برای مفاخر شعر و ادب همانند صائب تبریزی که در اصفهان مدفون است و حمایت از موسسات برای برگزاری جلسات مثنوی خوانی و شاهنامه خوانی از جمله اقدامات برای حفظ و پاسداشت مفاخر شعر ادب بوده است.

,

از جمله وظایفی که طبق سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردید وظیفه هدایتی بود. اگر از جنبه هدایت سازمانی به کمال و رشد فرهنگی نگاه کنیم قطعاً ابتدا باید افرادی که پایه های حرکات فرهنگی در هر منطقه ای هستند رشد کنند تا در ادامه این رشد به جامعه منتقل شود. چه برنامه ریزی در این مقوله داشته اید؟

, از جمله وظایفی که طبق سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردید وظیفه هدایتی بود. اگر از جنبه هدایت سازمانی به کمال و رشد فرهنگی نگاه کنیم قطعاً ابتدا باید افرادی که پایه های حرکات فرهنگی در هر منطقه ای هستند رشد کنند تا در ادامه این رشد به جامعه منتقل شود. چه برنامه ریزی در این مقوله داشته اید؟,

– به نکته مهمی اشاره کردید و این را من توجه به حرکات ریشه دار مؤثر تعبیر می کنم تا بدین شکل محصولات و خدمات تولید شده دارای غنای فرهنگی با تکیه بر ایرانی و اسلامی بودن آثار باشد. این مهم را من در دو حوزه تشریح می کنم؛ اول افزایش آگاهی و اطلاعات و دوم آموزش.

,

امروزه با هر صاحب نظری پیرامون افزایش آگاهی صحبت کنید مصداق این موضوع را افزایش مطالعه و کتابخوانی می داند چراکه مطالعه به طور مستقیم منجر به تعمیق فکر و اندیشه افراد در هر حوزه ای می شود و با تأمل در سیره بزرگان ما نیز، مطالعه جزء تأکیدهای ویژه و نمود عینی برای یک حرکت ریشه ای برای رسیدن به ترقی بوده است.

,

لذا ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به کتاب و کتابخوانی از جمله اقدامات ریشه ای ما در مسیر هدایت به سمت کمال و رشد فرهنگی بوده است.

,

روند شما از هدایت به کمال و رشد فرهنگی به مطالعه و کتابخوانی، نگاه ریشه ای و پر جاذبه ای است که با توجه به سرانه پائین مطالعه در کشور مخصوصاً در مورد فعالان فرهنگی می تواند یکی از دلایل سطحی بودن برخی حرکات فرهنگی باشد، لطفا بیشتر در رابطه با فعالیت ها و برنامه هایتان در این حوزه صحبت کنید؟

, روند شما از هدایت به کمال و رشد فرهنگی به مطالعه و کتابخوانی، نگاه ریشه ای و پر جاذبه ای است که با توجه به سرانه پائین مطالعه در کشور مخصوصاً در مورد فعالان فرهنگی می تواند یکی از دلایل سطحی بودن برخی حرکات فرهنگی باشد، لطفا بیشتر در رابطه با فعالیت ها و برنامه هایتان در این حوزه صحبت کنید؟,

– همانطور که گفتم این نگاه، نگاه من نیست، نگاه بزرگان و صاحب نظران است و از این ما نیز با بررسی بیشتر به اهمیت آن رسیده ایم. ما در استان شاهد تعطیلی برخی کتابفروشی ها به دلیل عدم برگشت سرمایه بودیم و این نشانه کاهش سرانه مطالعه و عدم حمایت از آن ها بود.

,

برای همین ابتدا برای تسهیل در حمایت از آن ها بعنوان اولین استان در سطح کشور اقدام به دادن مجوز به کتابفروشی ها کردیم تا به این شکل همزمان از پرداخت مالیات معاف شوند و از جنبه اقتصادی نیز تقویت شده و به این وسیله انگیزه بیشتری برای ادامه شغل خود پیدا کنند.

,

اقدامات دیگر توجه ویژه به برنامه های عیدانه و تابستانه کتابخوانی بود که توسط وزارتخانه در حوزه کتابخوانی برگزار می شود. در این برنامه با همت همکاران و کتابفروشی ها و استقبال خوب مردم توانستیم بطور مثال در تابستان با فروش ۷۰ هزار کتاب رتبه برتر در سطح کشور را بدست آوریم. صدور مجوز برای انتشار دو هزار کتاب، برگزاری ۲۰ نمایشگاه کتاب در استان، حمایت از ناشران استانی در طی یکسال گذشته نیز از دیگر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش فرهنگ مطالعه بوده است.

,

لطفا بطور خاص تر از برنامه خود برای مراکز و موسسات فرهنگی و مذهبی برای رسیدن به هدف مورد اشاره کنید.

, لطفا بطور خاص تر از برنامه خود برای مراکز و موسسات فرهنگی و مذهبی برای رسیدن به هدف مورد اشاره کنید.,

– قطعاً از همه موارد فوق الذکر مراکز فرهنگی و فعالان فرهنگی نیز بهره برده اند ولی بطور خاص تر می توانم به اختصاص بودجه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در دو سال و نیم گذشته برای تجهیز کتابخانه های مراکز و موسسات فرهنگی و مذهبی اشاره کنم که تا کنون حدود ۵۰۰ میلیون تومان از این بودجه اختصاص داده شده و کتاب های خریداری شده نیز تحویل شده است. در نیمه دوم سال جاری نیز به یاری خداوند مابقی بودجه اختصاص خواهد یافت.

,

مورد دیگری نیز که باید اشاره کنم حمایت از ناشران اصفهانی است که عموماً از فعالان فرهنگی و هنری نیز بوده اند. در این مورد نیز با خرید حدود ۱۴۰ میلیون تومان کتاب از آن ها و برگزاری جایزه کتاب در آبان ماه، زمینه فعالیت بیشتر و تشویق برای کیفی تر کردن تولیداتشان را داشته ایم.

,

مصاحبه با شما دارای جنبه های زیادی است اما با توجه به اختصار زمان، اگر موافق باشید به عنوان آخرین سوال مبحث آموزش در مقوله هدایت که قبلاً اشاره شد را نیز تشریح کنید؟

, مصاحبه با شما دارای جنبه های زیادی است اما با توجه به اختصار زمان، اگر موافق باشید به عنوان آخرین سوال مبحث آموزش در مقوله هدایت که قبلاً اشاره شد را نیز تشریح کنید؟,

– بله در حوزه فرهنگ زمان برای سوال و مطلب برای بیان پایانی ندارد، اما در مورد آخر، طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که متاسفانه حتی در برخی حوزه های تخصصی اطلاعات افراد در حد مطلوب و به روز نیست.

,

بر این اساس با شناسایی و اولویت بندی حوزه های فرهنگی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای متولیان و فعالان در حوزه های مختلف فرهنگی کردیم تا به این شکل بتوانیم ضمن افزایش تخصص به کیفی تر کردن مباحث و برنامه های فرهنگی کمک کنیم. دو دوره خبر و گرافیک مطبوعاتی، دوره مدیریت تبلیغات، سه دوره تخصصی در حوزه ناشران با همکاری خانه کتاب وزارتخانه، آموزش برای چاپخانه داران به صورت کارگاهی، برگزاری دوره MBA در حوزه چاپ با همکاری دانشگاه اصفهان و… از جمله برنامه های آموزشی بوده است که همچنان ادامه دارد.

,

از وقتی که در اختیار ندای اصفهان قرار دادید سپاسگزارم. البته درخواست ما این است که با توجه به باقی ماندن یک سری از موضوعات که در اولویت شما نیز قرار داشت، مجدداً فرصتی برای ادامه مصاحبه فراهم شود.

,

– ان شاء الله به شرط اجازه زمان در خدمت خواهیم بود. موفق باشید.

, – ان شاء الله به شرط اجازه زمان در خدمت خواهیم بود. موفق باشید.,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه