اخبار داغ

روانشناس برجسته کشورمان مطرح کرد:

«پاتوق خانواده» یک برنامه متمایز/ ضرورت استمرار جلسات پاتوق در نصف‌جهان/ جای خالی این برنامه در شهرهای بزرگ کشور

«پاتوق خانواده» یک برنامه متمایز/ ضرورت استمرار جلسات پاتوق در نصف‌جهان/ جای خالی این برنامه در شهرهای بزرگ کشور
ابراهیم میثاق گفت: اگر چه من در سراسر کشور برنامه‌های بسیاری در رابطه با خانواده شرکت داشته‌ام، ولی برنامه‌ای با چنین شوری در هیچ جا ندیده‌ام و با قاطعیت می‌توان گفت که این برنامه تأثیر بسیار مثبتی در روند زندگی مشترک خانواده‌ها و همین‌طور جامعه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، سلسله جلسات پاتوق خانواده با محوریت مسائل و مشاوره‌های خانوادگی از سوی کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی در مجموعه باغ‌نور برگزار می‌شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سری دوم جلسات پاتوق خانواده با حضور مشاوران برتر کشوری توانست بسیاری از خانواده‌های اصفهانی را به خود جلب کند و در هر شب اجرای برنامه‌ پاتوق خانواده، دو هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان اصفهانی خود را به این برنامه مفرح آموزشی می‌رساندند.

,

در جلسه پایانی مرحله دوم پاتوق خانواده، دکتر ابراهیم میثاق مشاور خانواده برتر کشور با موضوع «زود قضاوت کردن» میهمان شهروندان اصفهانی بود.

,

ابراهیم میثاق در حاشیه حضور در اصفهان، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صاحب نیوز به بیان سخنان مختلفی پیرامون مسائل خانواده پرداخت که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

, خبرنگار صاحب نیوز,

* پاتوق خانواده در دو مرحله برگزاری خود توانسته کیفیت لازم را ارائه کند؟

, * پاتوق خانواده در دو مرحله برگزاری خود توانسته کیفیت لازم را ارائه کند؟,

به نظر من باید به مبتکر طرح پاتوق خانواده درود بی‌پایان داشت زیرا از نظر من چنین تیمی که توانسته با جلساتی پیرامون موضوع خانواده چنین جمعیتی را برای خود جذب کند، بسیار قوی و قابل احترام است.

,

اگر چه من در سراسر کشور برنامه‌های بسیاری در رابطه با خانواده شرکت داشته‌ام، ولی برنامه‌ای با چنین شوری در هیچ جا ندیده‌ام و با قاطعیت می‌توان گفت که این برنامه تأثیر بسیار مثبتی در روند زندگی مشترک خانواده‌ها و همین‌طور جامعه دارد.

,

جلسات پاتوق خانواده به دلیل اینکه برای جمعیت حاضر توانست خاطره خوبی داشته باشد، در مراحل بعدی نیز تعداد افراد قابل توجهی را با خود همراه ساخته است و به طور قطع من این نوید را به تیم پشتیبانی برنامه پاتوق خانواده می‌دهم که خداوند برایشان پاداش بسیار زیادی قائل می‌شود زیرا این برنامه جدا از طیف آموزشی که دارد سبب شادی جمعیت حاضر می‌شود.

,

* با توجه به جمعیت حاضر در مجموعه باغ‌نور، به نظرتان برگزاری چنین جلساتی با محوریت خانواده چقدر در سطح عمومی جامعه تأثیرگذار خواهد بود؟

,

به طور قطع، یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی در مسائل خانوادگی، اجرای چنین جلساتی به شمار می‌رود. جلسات پاتوق خانواده با حضور جمعیت بسیار و اینکه جمعیت حاضر همگی همدلی خوبی با برنامه دارند، به طور قطع مژده تأثیرات مثبت را به مسئولان اجرائی پاتوق خانواده می‌دهد.

,

اصل هم‌نوایی در روانشناسی اجتماعی به ما آموزش می‌دهد آموزش را به صورت تعداد جمعیت بالا باید ارائه دهیم زیرا تأثیرگذاری بسیار زیادی را برای مخاطب دارد که این صحت این مبحث را در جلسات پاتوق خانواده به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

,

جمعیت‌های انبوه مانند جمعیت حاضر در باغ‌نور اصفهان هنگامی که مثلاً برای تائید جمله‌ای همه افراد حاضر کف می‌زنند این جمله با قطعیت تمام در ذهن اکثریت افراد می‌ماند و این خلاف زمانی است که همان جمله را تنها برای یک نفر بازگو کنیم.

,

زمانی که ما در چنین جلسات دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت را مشاهده می‌کنیم یعنی در حال فرهنگ‌سازی عظیمی برای این تعداد خانواده هستیم.

,

* به نظر شما چقدر پاتوق خانواده می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد در زمانی که این برنامه را به طور مستمر ادامه دهد و سبب قطع این جلسات آموزشی نشوند؟

, * به نظر شما چقدر پاتوق خانواده می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد در زمانی که این برنامه را به طور مستمر ادامه دهد و سبب قطع این جلسات آموزشی نشوند؟ ,

باید بدانیم که تربیت در امتداد و استمرار است و درمان ناقص از عدم درمان بدتر است یعنی باید این برنامه ادامه پیدا کند. امام باقر(ع) می‌فرمایند «ادامه دادن یک رفتار خوب بسیار سخت‌تر از شروع یک رفتار نیک است.» شروع برنامه‌های بزرگی  در مقابل استمرار آن بسیارسخت بوده ولی امیدوار هستم که مسئولان این جلسات طبق قول و قراری که با مردم گذاشته‌اند، سعی خود را در اجرای این برنامه‌ها داشته باشند.

,

* جای خالی چنین جلساتی را مانند پاتوق خانواده را در جامعه ما به چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

, * جای خالی چنین جلساتی را مانند پاتوق خانواده را در جامعه ما به چه میزان ارزیابی می‌کنید؟ ,

شاید بتوان گفت مانند این برنامه را من تنها در یکی دو شهر از نقاط مختلف کشور دیده‌ام ولی بازهم تأکید می‌کنم که مانند جلسات اصفهان نبوده است. چنین جمعیتی را که در باغ‌نور مشاهده می‌کنیم به ما می‌فهماند که به چه میزان مردم علاقه‌مند هستند به یادگیری مسائل حوزه خانواده همچنین عطش یادگیری سبب می‌شود که جمعیت انبوه به استقبال برنامه‌های آموزشی بیاید پس قطعاً جای خالی این دسته از برنامه‌ها احساس می‌شد.

,

* تأثیر آموزش خانواده‌ها بر روند ایجاد خانواده سالم چه میزان می‌تواند در جامعه سالم تأثیرگذاری داشته باشد؟

, * تأثیر آموزش خانواده‌ها بر روند ایجاد خانواده سالم چه میزان می‌تواند در جامعه سالم تأثیرگذاری داشته باشد؟ ,

در احادیث بسیاری ما تأکیداتی داریم مبنی بر اینکه باید در زندگی میانه‌رو باشیم و از افراط و تفریط پرهیز کنیم. زود قضاوت کردن نشان از افراط داشته و قضاوت نکردن نیز نشان از تفریط در زندگی مشترک است. نباید در زندگی به مفهوم عامیانه سیب‌زمینی باشیم و نه این که با سؤالات مکرر همسرمان را از زندگی خسته کنیم.

,

قضاوت سالم موجب بهبود و یاری زندگی مشترک می‌شود. قضاوت سالم به معنای خوب گوش کردن و بررسی صحیح پیرامون موضوع است. قضاوت برای دستگیری، آری اما قضاوت برای مچ‌گیری، پاسخش منفی است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه