یکی از افتخارات هر ملت و کشوری صنایع بومی و دستی آن کشور است، چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر– صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگرانی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسلها را در محصولات تولیدی شان متجلی و از آن پاسداری میکنند.
[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت سازمان بسیج سازندگی کردستان، یکی از افتخارات هر ملت و کشوری صنایع بومی و دستی آن کشور است، چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر– صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگرانی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسلها را در محصولات تولیدی شان متجلی و از آن پاسداری میکنند. ویژگیهای ارزندهای را که میتوان به صنایع دستی نسبت داد شامل ملی بودن، وابسته نبودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، نیاز نداشتن به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، نیاز نداشتن به سرمایهگذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، نداشتن آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل و قدرت اشتغال زایی این صنایع است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از سایت سازمان بسیج سازندگی کردستان، یکی از افتخارات هر ملت و کشوری صنایع بومی و دستی آن کشور است، چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر– صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگرانی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسلها را در محصولات تولیدی شان متجلی و از آن پاسداری میکنند. ویژگیهای ارزندهای را که میتوان به صنایع دستی نسبت داد شامل ملی بودن، وابسته نبودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، نیاز نداشتن به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، نیاز نداشتن به سرمایهگذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، نداشتن آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل و قدرت اشتغال زایی این صنایع است., ,
صنایع دستی اصلیترین سند هویت تاریخی ملتهاست، چرا که بخشی از میراث فرهنگی ماست. کردستان نیز یکی از استانهایی است که در صنایع دستی دارای جایگاه ویژهای است.
صنایع دستی استان توانسته در ملی و جهانی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهد که میتوان به منبت کاری، نازک کاری، اروسی سازی و بسیاری دیگر از رشتهها اشاره کرد.سفالگری نیز یکی دیگر از رشتههای صنایع دستی است که در استان از جایگاه ویژهای برخوردار است و استادکاران این صنعت سعی میکنند آثار ماندگاری را خلق کنند.
«مظفر بابا شیخی» یکی از این صنعتکاران فعال در این حوزه است که سال هاست در حال فعالیت است و تاکنون توانسته در کنار تولید آثار به امر آموزش نیز بپردازد، به طوری که شاگردان وی اکنون استادکار هستند.
وی با اشاره به سابقه کاری خود در این حوزه میگوید: من 53 ساله هستم و از همان ایام کودکی و نوجوانی به این هنر علاقهمند بودم. این مهم سبب شد که واردساخت وتولید صنایع دستی شوم. از سال 1362نیز به صورت حرفهای و تخصصی وارد این عرصه شدم و تاکنون نیز به سفالگری مشغول هستم. باباشیخی میافزاید: استان با دارا بودن ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی و همچنین استادکاران ماهر یکی از استانهای مطرح در عرصه تولیدات صنایع دستی در کشور محسوب میشود.
این هنرمند کردستانی به حرفه سفالگری اشاره میکند و ادامه میدهد: باوجودی که سفالگری یک شغل و پیشه است، اما یک هنر و صنعت محسوب میشود که با فرهنگ و آداب و سنن مردم سر و کار دارد.
وی میگوید: بر اساس شرایط جغرافیایی طبیعی نوع صنایع دستی کردستان نیز تغییر میکند . مردم این استان در سالهای گذشته و بسته به نیاز خود صنایع مختلفی را تولید میکردند و هر چند گذشت زمان باعث فراموشی شماری از این تولیدات شده است، ولی همچنان هستند صنایعی که امروز به ظرفیتی مهم برای کردستان تبدیل شده اند.
بابا شیخی تصریح میکند : نوع صنایع دستی تولید شده دراستان با توجه به وضع محل سکونت مردم در مناطق شهری و روستایی تغییر مییابد و به همین دلیل است که حتی نوع پوشاک مردم این استان نیز برگرفته از شیوه زندگی و همچنین نوع رفتار مردم است.
دفن مردگان با ظروف سفالی
این هنرمند کردستانی با اشاره به قدمت سفالگری در استان میگوید: سفالگری از زمانهای بس کهن در کردستان رایج بوده و ظرفهای سفالین متعددی در زیر زمین کشف شده است که نشان میدهد این هنر در دوره پیش از تاریخ در کردستان مورد توجه فوق العاده مردم بوده است. تعدادی از این ظروف را در گورهای مردگان پیدا کردهاند، زیرا مردم آن زمان اعتقاد داشتند که پس از مرگ مجددا زنده میشوند و به این ظروف احتیاج خواهند داشت. از این رو در هنگام به خاک سپردن مردگان مایحتاج زندگی را هم با آنان دفن میکردند.
بابا شیخی ادامه میدهد: در استان استادکاران بسیاری وجود دارند که مشغول فعالیتهای کاری هستند که جزو هویتهای فرهنگی ماهستند،اما بسیاری از آنها به دست فراموشی سپرده شدهاند. وی تصریح میکند : در این مدت که مشغول سفالگری هستم شاگردان بسیاری را آموزش داده ام و خوشحالم که توانستم هنر خود را به دیگران انتقال دهم. خوب است که جوانان به این هنر بپردازند و سعی کردهام که بیشتر این کار را به عنوان یک هنر- صنعت به شاگردان و مردم معرفی کنم.
, , , صنایع دستی اصلیترین سند هویت تاریخی ملتهاست، چرا که بخشی از میراث فرهنگی ماست. کردستان نیز یکی از استانهایی است که در صنایع دستی دارای جایگاه ویژهای است.
صنایع دستی استان توانسته در ملی و جهانی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهد که میتوان به منبت کاری، نازک کاری، اروسی سازی و بسیاری دیگر از رشتهها اشاره کرد.سفالگری نیز یکی دیگر از رشتههای صنایع دستی است که در استان از جایگاه ویژهای برخوردار است و استادکاران این صنعت سعی میکنند آثار ماندگاری را خلق کنند.
«مظفر بابا شیخی» یکی از این صنعتکاران فعال در این حوزه است که سال هاست در حال فعالیت است و تاکنون توانسته در کنار تولید آثار به امر آموزش نیز بپردازد، به طوری که شاگردان وی اکنون استادکار هستند.
وی با اشاره به سابقه کاری خود در این حوزه میگوید: من 53 ساله هستم و از همان ایام کودکی و نوجوانی به این هنر علاقهمند بودم. این مهم سبب شد که واردساخت وتولید صنایع دستی شوم. از سال 1362نیز به صورت حرفهای و تخصصی وارد این عرصه شدم و تاکنون نیز به سفالگری مشغول هستم. باباشیخی میافزاید: استان با دارا بودن ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی و همچنین استادکاران ماهر یکی از استانهای مطرح در عرصه تولیدات صنایع دستی در کشور محسوب میشود.
این هنرمند کردستانی به حرفه سفالگری اشاره میکند و ادامه میدهد: باوجودی که سفالگری یک شغل و پیشه است، اما یک هنر و صنعت محسوب میشود که با فرهنگ و آداب و سنن مردم سر و کار دارد.
وی میگوید: بر اساس شرایط جغرافیایی طبیعی نوع صنایع دستی کردستان نیز تغییر میکند . مردم این استان در سالهای گذشته و بسته به نیاز خود صنایع مختلفی را تولید میکردند و هر چند گذشت زمان باعث فراموشی شماری از این تولیدات شده است، ولی همچنان هستند صنایعی که امروز به ظرفیتی مهم برای کردستان تبدیل شده اند.
بابا شیخی تصریح میکند : نوع صنایع دستی تولید شده دراستان با توجه به وضع محل سکونت مردم در مناطق شهری و روستایی تغییر مییابد و به همین دلیل است که حتی نوع پوشاک مردم این استان نیز برگرفته از شیوه زندگی و همچنین نوع رفتار مردم است.
دفن مردگان با ظروف سفالی
این هنرمند کردستانی با اشاره به قدمت سفالگری در استان میگوید: سفالگری از زمانهای بس کهن در کردستان رایج بوده و ظرفهای سفالین متعددی در زیر زمین کشف شده است که نشان میدهد این هنر در دوره پیش از تاریخ در کردستان مورد توجه فوق العاده مردم بوده است. تعدادی از این ظروف را در گورهای مردگان پیدا کردهاند، زیرا مردم آن زمان اعتقاد داشتند که پس از مرگ مجددا زنده میشوند و به این ظروف احتیاج خواهند داشت. از این رو در هنگام به خاک سپردن مردگان مایحتاج زندگی را هم با آنان دفن میکردند.
بابا شیخی ادامه میدهد: در استان استادکاران بسیاری وجود دارند که مشغول فعالیتهای کاری هستند که جزو هویتهای فرهنگی ماهستند،اما بسیاری از آنها به دست فراموشی سپرده شدهاند. وی تصریح میکند : در این مدت که مشغول سفالگری هستم شاگردان بسیاری را آموزش داده ام و خوشحالم که توانستم هنر خود را به دیگران انتقال دهم. خوب است که جوانان به این هنر بپردازند و سعی کردهام که بیشتر این کار را به عنوان یک هنر- صنعت به شاگردان و مردم معرفی کنم., , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , دفن مردگان با ظروف سفالی, , , , , ,
تاثیر محیط بر کار
این هنرمند ادامه میدهد: فکر میکنم هنرمندان وقتی میخواهند اثری را خلق کنند فقط درگیر ساخت اثر میشوند.
به عنوان مثال خودم وقتی به کارگاه میآیم و دست به گل میبرم و شروع به کار میکنم، دیگر هر اتفاقی میتواند بیفتد. وقتی غمگین باشم هر اثری را که خلق کنم روح غمگینی خواهد داشت. برعکس وقت خوشحال باشم، اثرم ساخت و شکل شادابی به خود میگیرد.
باباشیخی اضافه میکند : در مورد گِل این موضوع خیلی شدیدتر اتفاق میافتد. با گِل باید دوست بود. من همیشه به شاگردانم میگویم که باید با گِل رفیق باشید تا در دستتان همان شکلی را بگیرد که میخواهید. وقتی گِل را با عمق وجود لمس کنید همان چیزی را که میخواهید به شما میدهد.
توسعه صنایع دستی
وی با تأکید بر توسعه صنعت صنایع دستی در استان میگوید: سفالگری آیینهای از احساس زیبایی و دوستی است. الهام از طبیعت و دوبارهسازی مناظر روح این هنر است. ضمناً سفال آمیزهای از علم و هنر است و هنرجویان باید به صورت علمی این هنر را آموزش ببینند تا بتوانیم این هنر را توسعه دهیم.این هنرمند کردستانی در ادامه با اشاره به نقش داشتههای تاریخی و فرهنگی مانندافسانهها و اسطوره هاعنوان میکند : فرهنگ هر قومی آکنده از داستانهای اسطوره ای، واقعی و قهرمانی است. اسطورهها به هویت فرهنگی یک قوم معنا میبخشند و از این رهگذر خودباوری و غرور ملی شکل میگیرد. رویکرد هنر معاصر به اسطورهها به مفاهیمی که گفته شد جان دوباره میبخشند، ولی از جایی که فردیت خلاق هنرمند در هنر خود بروز میکند اسطوره نیز تغییر شکل مییابد و لباسی امروزی میپوشد.
, تاثیر محیط بر کار
این هنرمند ادامه میدهد: فکر میکنم هنرمندان وقتی میخواهند اثری را خلق کنند فقط درگیر ساخت اثر میشوند.
به عنوان مثال خودم وقتی به کارگاه میآیم و دست به گل میبرم و شروع به کار میکنم، دیگر هر اتفاقی میتواند بیفتد. وقتی غمگین باشم هر اثری را که خلق کنم روح غمگینی خواهد داشت. برعکس وقت خوشحال باشم، اثرم ساخت و شکل شادابی به خود میگیرد.
باباشیخی اضافه میکند : در مورد گِل این موضوع خیلی شدیدتر اتفاق میافتد. با گِل باید دوست بود. من همیشه به شاگردانم میگویم که باید با گِل رفیق باشید تا در دستتان همان شکلی را بگیرد که میخواهید. وقتی گِل را با عمق وجود لمس کنید همان چیزی را که میخواهید به شما میدهد.
توسعه صنایع دستی
وی با تأکید بر توسعه صنعت صنایع دستی در استان میگوید: سفالگری آیینهای از احساس زیبایی و دوستی است. الهام از طبیعت و دوبارهسازی مناظر روح این هنر است. ضمناً سفال آمیزهای از علم و هنر است و هنرجویان باید به صورت علمی این هنر را آموزش ببینند تا بتوانیم این هنر را توسعه دهیم.این هنرمند کردستانی در ادامه با اشاره به نقش داشتههای تاریخی و فرهنگی مانندافسانهها و اسطوره هاعنوان میکند : فرهنگ هر قومی آکنده از داستانهای اسطوره ای، واقعی و قهرمانی است. اسطورهها به هویت فرهنگی یک قوم معنا میبخشند و از این رهگذر خودباوری و غرور ملی شکل میگیرد. رویکرد هنر معاصر به اسطورهها به مفاهیمی که گفته شد جان دوباره میبخشند، ولی از جایی که فردیت خلاق هنرمند در هنر خود بروز میکند اسطوره نیز تغییر شکل مییابد و لباسی امروزی میپوشد., تاثیر محیط بر کار, , , , , , , , , , , , توسعه صنایع دستی, ,
ارسال دیدگاه