اخبار داغ

امضای توافق نامه صلح در کابل

امضای توافق نامه صلح در کابل
توافق نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امروز (پنجشنبه) در کاخ ریاست جمهوری به امضای نهائی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «گلبدین حکمتیار» رهبر این حزب رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش ایرنا، این توافق نامه پنجشنبه هفته گذشته در محل شورای عالی صلح به امضای «محمد امین کریم» رئیس هیات نمایندگی حزب اسلامی، «مولوی عطاالرحمن سلیم» رئیس هیات نمایندگی شورای عالی صلح، «محمد حنیف اتمر» نماینده دولت و «پیرسید احمد گیلانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان، امضاء شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
برخی منابع افغان گزارش داده اند که در مراسم امضای توافق نامه صلح، گلبدین حکمتیار حضور نداشته و پیشتر این توافق نامه را امضاء و به کاخ ریاست جمهوری ارسال کرده است. 
,
گفت و گوهای ابتدایی صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی، حدود دو سال قبل آغاز شده بود اما از اواخر سال گذشته این گفت و گوها به صورت جدی دنبال شد و توافق نامه ای در سه فصل و 10 ماده به امضاء رسید.
,
 
,
این گفت و گوها در مقاطعی به دلیل آنچه که منابع غیررسمی آن را مخالفت شماری از مسئولان کشور عنوان کردند، متوقف شد اما سرانجام به مرحله نهائی رسید.
,
 
,
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان و یکی از مخالفان حکمتیار، پس از انتشار گزارش هایی از مخالفت وی با گفت و گوهای صلح با حزب اسلامی تصریح کرد که در گذشته هر چه بین وی و حکمتیار بوده دلیلی بر به سرانجام رسیدن گفت و گوهای صلح ندارد و افزود که هر کس متعلق به افغانستان است، باید از گفت و گوهای صلح حمایت کند.
,
 
,
بر اساس این توافق نامه، «گلبدین حکمتیار» فعالیت های سیاسی خود را در چارچوب قوانین افغانستان دنبال خواهد کرد و اعضای حزب اسلامی سلاح های خود را بر زمین خواهند گذاشت.
,
 
,
در مقدمه توافق نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی آمده است که درک وضعیت کنونی کشور ایجاب می کند تا عوامل جنگ تحمیلی از میان برداشته شوند و با هر آن چه که وحدت و حاکمیت ملی را تضعیف می کند، مبارزه مشترک صورت گیرد و نظام در خدمت مردم و مورد حمایت آنان قرار گیرد و قانون اساسی کشور و تمامی ارزش های اسلامی و ملی از سوی تمامی احزاب و نهادهای سیاسی و اجتماعی محترم شمرده شود.
,
 
,
شماری از تحلیلگران می گویند که احتمال دارد امضای این توافقنامه، گروه طالبان را نیز برای پیوستن به روند صلح افغانستان ترغیب کند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه