اخبار داغ

امام جمعه حبیب آباد در همایش تخصصی تعزیه خوانان:

برخوار، مهد تعزیه کشور است/ لزوم احیای تعزیه قدیمی شهرستان توسط تعزیه خوانان

برخوار، مهد تعزیه کشور است/ لزوم احیای تعزیه قدیمی شهرستان توسط تعزیه خوانان
مؤمنی در دومین همایش تخصصی تعزیه خوانان شهرستان برخوار، از تعزیه خوانان شهرستان خواست که تعزیه ی قدیم برخوار را با خصوصیات معنوی، فنی و هنری آن احیا و حفظ کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار، به همت از طرف معاونت فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه حبیب آباد، دومین همایش تخصصی تعزیه خوانان شهرستان برخوار با موضوع آسیب شناسی تعزیه در مصلای نماز جمعه شهر حبیب آباد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشم برخوار،,

در این همایش سرپرستان بیش از ۲۰ گروه تعزیه خوانی و تعزیه خوانان شهرهای مختلف شهرستان برخوار و مسئولان حضور داشتند.

,

امام جمعه حبیب آباد در این مراسم ضمن بیان اینکه هر چیزی در این دنیا دارای آفت و آسیب است، گفت: مجلس عزاداری حضرت سید الشهداء که از افضل قربات است نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از جمله شیوه های عزاداری سید الشهداء، تعزیه خوانی است که آن هم شامل برخی آسیب ها و مشکلات است.

,

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مؤمنی افزود: تعزیه دارای دو جنبه است؛ جنبه ی معنوی که منظور همان ذکر مصائب سید الشهداء از روی اخلاص است و جنبه ظاهری که هر یک از این جهات دارای ارکان است.

,

وی منظور از رکن معنوی تعزیه را ذکر مصائب آل الله مخصوصا حضرت سید الشهداء از سر اخلاص و معرفت دانست و در تعریف رکن ظاهری و شکلی و غالبی تعزیه، عنوان کرد: رکن ظاهری تعزیه شامل کلام و گفتار، موسیقی (اعم از سازی و آوازی) و کار تعزیه است که همه این ارکان مورد آسیب های مختلف هستند که باید آنها را شناخت و از آن پرهیز کرد تا بتوان تعزیه ای کامل و مطلوب ارائه کرد.
مؤمنی در ادامه به تفصیل به بیان آسیب های مختلف تعزیه که شامل آسیب های فکری و عقیدتی، آسیب های اخلاقی و رفتاری و آسیب های هنری و فنی است، پرداخت و با بیان مستنداتی که هم اکنون موجود است، شهرستان برخوار را یکی از مهدها و مراکز تعزیه کشور بر شمرد.

,
,

خطیب جمعه حبیب آباد در پایان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تعزیه خوانان برخوار، از آنان خواست که تعزیه ی قدیم برخوار را با خصوصیات معنوی، فنی و هنری آن احیا و حفظ کنند.
در این همایش صابری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخوار نیز در سخنانی برخی از مقررات و دستورالعمل های مربوط به گروه های تعزیه خوانی را بیان کرد و در ادامه سرهنگ صادقی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان برخوار نیز نکات امنیتی مربوط به برپایی مجالس تعزیه را تذکر داد.
در پایان این همایش از اثر فرهنگی ناملومس با عنوان «پیش خوانی پیش واقعه های تعزیه» که به همت علی عسکری رنانی (پژوهشگر تعزیه) گردآوری شده و در فهرست آثار فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، رونمایی شد.

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه