اخبار داغ

قم در عزای سرور و سالار شهیدان؛

برنامه های منتخب هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول ماه محرم

برنامه های منتخب هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول ماه محرم
همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، هیئت‌های مذهبی مختلف شهر مقدس قم مراسم عزاداری دهه اول محرم را برگزار می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری زنان قم، وقتی ماه محرم فرا می رسد ایران حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. حادثه عاشورا گرچه سال‌ها پیش اتفاق افتاده است اما تکرار هرساله آن در تاریخ کشورهای مسلمان آن را به واقعه‌ای آشنا و نزدیک مبدل کرده است و هر ساله این واقعه برای مردم زنده تر و پرشورتر برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از, نقل از, سایت خبری زنان قم، , سایت خبری زنان قم،, سایت خبری زنان قم,

واقعه عاشورا در تاریخ ایران جایگاهی مهم و باثبات دارد. از دیرباز عاشورا نماد ایستادگی در برابر ظلم و جور بوده است و دور از ذهن هم نیست که ایران با تاریخ کهن خود آن را به گونه‌ای متفاوت به سوگ بنشیند. از گذشته تاکنون شهرهای مختلف ایران، با توجه به تنوع قومیت و فرهنگ‌های موجود در سراسر کشور، این عزاداری را به گونه‌های متفاوت برگزار کرده‌اند.

,

قم به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س) و بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران از شهرهای مهم مذهبی و فرهنگی ایران است، مطمئنا عزاداری ماه محرم در این شهر تفاوت زیادی با شهرهای دیگر ایران خواهد داشت  و باید داشته باشد تا دراین عرصه برای دیگر شهر و حتی کشورها الگوی در تمام مراحل باشد.

,

از همین رو چند روز قبل از شروع محرم حال و هوای شهر قم به کل دگرگون می شود و حال و هوای محرم را به خود می گیرد و با شروع ماه محرم و عزاداری های حسینی شهر جامع مشکلی به تن خود می کند.

,

ویژه برنامه های دهه نخست محرم در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه ، امامزادگان ، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید تدارک دیده شده که از طریق بنر و پارچه نوشته ها به عموم مومنان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اطلاع رسانی می شود تا میزبان عزاداران و سوگواران حسینی در دهه نخست محرم باشند.  

,

همچنین ایستگاه های صلواتی متعددی در مناطق مختلف شهر به مناسبت ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان بنا شده است.

,

با این وجود برخی از هیئت های مهم استان که در این دهه برنامه دارند را به خلاصه یاد آور می شویم.

,

*حرم حضرت معصومه(س)

, *حرم حضرت معصومه(س),

, , ,

حرم کریمه اهلبیت(س) ویژه برنامه های متعددی را برای دهه نخست ماه محرم در قالب مجالس سخنرانی و مرثیه خوانی در دو نوبت صبح و عصر، قرائت زیارت ناحیه مقدسه، محفل عزاداری ویژه نوجوانان، ویژه برنامه شیر خوارگان حسینی، مسابقه کتابخوانی، دوره کوتاه مدت آفتاب بر نی(ویژه بانوان)، همایش بزرگ پیامبران کربلا(ویژه بانوان)، دوره کوتاه مدت عقیله بنی هاشم(ویژه بانوان)، مراسم عزاداری آذری و عرب زبان ها و مراسم احیای شب عاشورا تدارک دیده است.

,

مجالس سخنرانی و عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) در نوبت صبح با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در 5 روز نخست و حجج اسلام والمسلمین میرشفیعی و ماندگاری در 5 روز باقیمانده در دهه اول محرم از ساعت 10:30 صبح در شبستان امام خمینی حرم مطهر برگزار می شود.

,

مجلس عزاداری نوبت عصر پنج روز نخست محرم نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ از ساعت 16:30 برگزار می شود.

,

همچنین مجالس سخنرانی و عزاداری در دهه نخست محرم هر شب با حضور نمازگزاران، زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) بعد از نماز مغرب وعشاء با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین میرباقری(5شب نخست) و ماندگاری (5شب دوم) و مداحی حاج عباس حیدزاده برگزار می شود.

,

همچنین لازم به ذکر است که همایش شیرخوارگان حسینی درحرم مطهر حضرت معصومه(س) ساعت 9 روز 16/7/95 در شبستان امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام میردامادی و مداحی برادارن سید محسن بنی فاطمه و سید علی حسینی نژاد برگزار می شود.

,

*جمکران

, *جمکران,

, , ,

امسال هم برنامه عزاداری «هیئت فاطمیون قم» همزمان با فرا رسیدن ماه عزای سید و سالار شهیدان در دهه نخست محرم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقا تهرانی و مداحی حاج مهدی سلحشور از ساعت 19:30 در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

,

همچنین ویژه برنامه مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با دعای ندبه در روز جمعه 16 مهرماه در مسجد جمکران برگزار خواهد شد.

,

*مسجد اعظم

, *مسجد اعظم,

در «مسجد اعظم» نیز به همت بیت آیت الله العظمی بروجردی، مجلس عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین رفیعی(5 شب نخست) و میرشفیعی( 5 شب دوم) و مداحی حاج رضا عاصی از شب اول محرم تا شام عاشورا مصادف با چهارشنبه 21 مهرماه برگزار می شود.

, ,

*هیئت رزمندگان اسلام قم

, *هیئت رزمندگان اسلام قم,

, , ,

ویژه برنامه عزاداری دهه نخست محرم «هیئت رزمندگان اسلام قم» نیز با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین دکتر رفیعی(پنج شب نخست) و ماندگاری(پنج شب دوم) و مداحی حاج سید مهدی میرداماد هرشب از ساعت 20 در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

,

*هیئت ثارالله

, *هیئت ثارالله,

همچنین «هیئت ثارالله قم» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عضو خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و مداحی حاج رضا ایدی از ساعت 19:30 شب اول محرم به مدت 12 شب در مدرسه فیضیه به استقبال ماه عزای حسینی رفته است.

,

*هیئت خادم الرضا(ع)

, *هیئت خادم الرضا(ع),

, , ,

همچنین برنامه سوگواری و عزاداری «هیئت خادم الرضا» از شب اول محرم تا شب عاشورای حسینی از ساعت 21 با قرائت زیارت عاشورا توسط علی پاکزمان در ورزشگاه حیدریان آغاز می شود و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ظهیری و مداحی یاسین شیخ زاده و حاج حسین سیب سرخی از دیگر برنامه های این مراسم می باشد.

,

*هیئت محبین اهلبیت(ع)

, *هیئت محبین اهلبیت(ع),

«هیئت محبین اهلبیت(ع)» نیز مراسم سوگواری شهادت سالار شهیدان را از روز دوشنبه 12 مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پـنــاهـیــان از ساعت 14:30 ظهر در مصلی قدس آغاز کرده است.

,

*هیئت یازینب(س)

, *هیئت یازینب(س),

مجلس عزاداری «هیئت یازینب(س)» در دهه اول محرم از ساعت 17 با قرائت زیارت عاشورا و روضه آغاز و پس از اقامه نماز مغرب و عشا، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین ضیایی و الیاسی و مداحی کربلایی هادی خادم الحسینی در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار می شود.

,

*هیئت رضائیه

, *هیئت رضائیه,

برنامه عزاداری «هیئت رضائیه» نیز از شب اول محرم به مدت یازده شب از ساعت 20:30 با نوای حاج عباس حیدرزاده در مسجد بزرگ رضائیه واقع در میدان سعیدی در حال برگزاری می باشد.

,

*هیئت کف العباس(ع)

, *هیئت کف العباس(ع),

, , ,

مراسم عزاداری دهه نخست محرم «هیئت کف العباس(ع)» نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی همراه با اقامه نماز ظهر و عصر در حسینیه شهداء واقع در بلوار پانزده خرداد برگزار می شود.

,

*هیئت عزاداران حسینیه ارک

, *هیئت عزاداران حسینیه ارک,

هیئت عزاداران حسینیه ارک قم نیز از شب اول ماه محرم مراسم عزاداری خود را با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین زندقزوینی و مداحی مداحان اهلبیت(ع) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه برگزار می ‌کند.

,

*هیئت آل یاسین 

, *هیئت آل یاسین,  ,

قرائت زیارت ناحیه مقدسه در دهه اول محرم هر روز ساعت ۱۶ در مسجدالوندیه واقع در خیابان چهارمردان و با نوای حاج سید مهدی میرداماد و عبدالله صادق خانی برگزار می‌ شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه