اخبار داغ

تاریخ شناس کرمانی مطرح کرد؛

24 مهر قرآن ها را به آتش کشیدند /حادثه مسجد جامع کرمان، باعث تسریع در حرکت انقلاب شد

24 مهر قرآن ها را به آتش کشیدند /حادثه مسجد جامع کرمان،  باعث تسریع در حرکت انقلاب شد
تاریخ شناس کرمانی گفت: در جریان 24 مهر مردم در جریان عزاداری و بزرگداشت شهدای حوادث تبریز و تهران اجتماع مسالمت آمیزی کرده بودند که متاسفانه دولت مردان وقت، با این تصور که مردم کرمان در برابر هجمه اراذل و اوباش صحنه را خالی خواهند کرد و از ترس به گوشه ای خواهند خزید ، مسجد جامع را به آتش کشیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهر، ماه همدلی و همزبانی است و برای همه عطر و بوی خاصی دارد، اما در کرمان مهر؛ یادآور حادثه خونین به آتش کشیدن مسجد جامع این شهر است، مردم انقلابی کرمان که روز 24 مهر ماه، مراسم گرامیداشت شهدای تبریز و تهران را برگزار کرده بودند، توسط رژیم شاه مورد حمله قرار می گیرند و مسجد را به آتش و خون می کشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمد علی گلاب زاده در همین رابطه در گفت و گو با " بوتیا " اظهار کرد: مردم کرمان در طول تاریخ نشان دادند که همواره از ارزش های مذهبی و ملی خود تا پای جان دفاع می کنند و در مقاطع مختلف تاریخی این واقعیت را نشان دادند.

, بوتیا,

تاریخ شناس کرمانی افزود: اگر مردم کرمان در طول تاریخ ستم هایی را تحمل کردند برای این بود که ارزش های خود را حفظ کنند، تحمل ستم، خان قاجاربرای نشان دادن ارزش مهمان داری و مهمان نوازی کرمانی ها بوده تا ثابت کنند در این راه تا کجا ایستادگی می کنند.

,

گلاب زاده با اشاره به نقش مردم کرمان در پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در جریان انقلاب اسلامی ، مردم کرمان نخستین مردمی بودند که در صحنه های مختلف حضور پیدا کردند از 15 خرداد گرفته تا تمامی صحنه هایی که همیشه نام مردم کرمان را به عنوان یکی از پیشگامان نهضت اسلامی بر سر زبان ها انداخته است.

,

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در جریان انقلاب اسلامی مردم تمامی تلاش شان را به کار گرفتند و با همتی که سردمداران و بزرگان و کسانی که نام آن ها را امروز در تاریخ می بینیم و بعضا هنوز هم حضور دارند توانستند یک موجی راه بیاندازند که خودشان را در همراهی با حرکت بیداری اسلامی در ایران نشان دهند.

,

این مورخ کرمانی عنوان کرد: در جریان 24 مهر مردم در جریان عزاداری و بزرگداشت شهدای حوادث تبریز و تهران اجتماع مسالمت آمیزی کرده بودند که متاسفانه دولت مردان وقت، با این تصور که مردم کرمان در برابر هجمه اراذل و اوباش صحنه را خالی خواهند کرد و از ترس به گوشه ای خواهند خزید ، به مسجد جامع حمله کردند.

,

گلاب زاده بیان کرد:  دولت وقت ایران با کمک تعدادی از کولی هایی که هیچ گونه اصالت و فهم و آگاهی در آن ها موجود نبود حادثه ای را در مسجد جامع به وجود آوردند که در واقع نوعی حرکت پیشگام به طرف توفیق بیشتر و رسیدن به نتیجه مطلوب در جهت پیروزی انقلاب بود.

,

وی گفت: در 24 مهر، تعداد زیادی مجروح و شهید شدند و با حرکتی که صورت گرفت مسجد جامع و خصوصا ورودی قسمت شرقی مسجد به همراه موتورسیکلت ها و دوچرخه هایی که در آن جا بود آتش زده شد و شبستان مسجد و فرش ها و قرآن ها سوخته شد.

,

این تاریخ شناس کرمانی تاکید کرد: حاصل این حرکت به عقیده من تسریع چرخ های انقلاب بود، نمی خواهم بگویم که اگر حادثه مسجد جامع پیش نیامده بود انقلاب پیروز نمی شد اما این را قاطعا می توانم بگویم که حادثه مسجد جامع و انعکاس وسیع و گسترده آن در رسانه های جهانی موجب شد تا حرکت انقلاب سرعت بیشتری پیدا کند.

,

گلاب زاده ادامه داد: چند ماهی بعد از حادثه مسجد جامع کرمان،  پیروزی انقلاب رقم خورد و ما توفیق پیدا کردیم که انقلاب اسلامی را با همه وجود درک کنیم .

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروزدر سایه این انقلاب، همه گذران زندگی می کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم مدافعان خوبی برای نظام باشیم و گفتار و کردار ما زمینه ای برای تدوام نام و یاد و خاطره شهیدانی باشد که در این راه جان خود را از دست دادند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه