اخبار داغ

سیدمرتضی میریان، مسئول رزم زمینی سپاه:

راز آیه حک شده بر لباس‌ پاسداران/کسانی که می‌گویند نیازی به سلاح نداریم بهتر است به عقب برگردند/ در مقوله امنیت داخلی به مراتب از آمریکا جلوتر هستیم

راز آیه حک شده بر لباس‌ پاسداران/کسانی که می‌گویند نیازی به سلاح نداریم بهتر است به عقب برگردند/ در مقوله امنیت داخلی به مراتب از آمریکا جلوتر هستیم
مسئول رزم زمینی سپاه گفت: برخی می‌گویند نیاز به سلاح و موشک و نیروهای مسلح نیست؟! به نظر می‌رسد باید کمی به عقب برگردند و تاریخ کشور را رصد کنند. هجمه‌ای از حوادث در برابر ما رخ نشان می‌دهد که باید مایه عبرت شود؛ حوادثی که تکلیف ما را نسبت به آینده روشن و مشخص می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جنگ در کنار تمام ویرانی‌هایش آثار مثبت و فواید بسیاری برای کشور ما به دنبال داشت، یکی از این فواید به مقطع پس از فتح خرمشهر برمی‌گردد که ما توانستیم به واسطه تجربه غنی دفاع‌مقدس و اتکا به جوانان داخل کشور قدرت دفاعی خودمان را بیش از پیش بالا ببریم به طوری که نه تنها در موضوع موشکی بلکه در ادوات زرهی، پهپاد، زیردریایی و سایر منابع نظامی از برخی کشورهای دنیا پیش افتاده‌ایم و در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم توانمندی نظامی خودمان را در برخی بخش‌ها با آمریکا و روسیه مورد مقایسه قرار دهیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته در میان تمام سلاح‌های کشور قوی‌ترین سلاح، اعتقاد و باور قلبی مردم بود و می‌توان گفت پیروزی در دفاع مقدس با رمز اعتقاد و باور مردم به وقوع پیوست. از همان ابتدا پس از عزل بنی‌صدر، حضرت امام(ره) جایگاه قدرت فرماندهی کل قوا را به‌عهده گرفتند؛ به تعبیر بهتر مردم را باور کردند و همین اعتقاد و ایمان به مردم موجب شد تا در جنگ به پیروزی برسیم.

,

حال اگر در حوزه اقتصادی نیز به مردم اعتماد کنیم در این میدان پرهیاهو هم پیروز خواهیم بود. این بار می توانیم به پیروزی برسیم. بدون شک وحدت کلمه سلاح اصلی ما در مقابله با دشمنان است. سلاحی که می‌توان گفت شاه‌کلید موفقیت در عرصه‌های گوناگون نظامی،اقتصادی و سیاسی به شمار می‌رود. ولایتمداری هم برگ زرین دیگری در کارنامه موفقیت‌آمیز مردان مجاهد و پیروز میدان‌های سخت جهاد و شهادت است؛ زیرا زمانی که همگی پشت سر رهبر معظم انقلاب در حرکت باشیم به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که بر تمامی مشکلات فائق می‌شویم.

,

اما امروز پس از سه دهه و آن همه مشقت و دشواری برای رسیدن به سلاح و موشک برخی می‌گویند نیاز به سلاح و موشک و نیروهای مسلح نیست؟! به نظر می‌رسد می‌بایست کمی به عقب برگردند و تاریخ کشور را رصد کنیم. هجمه‌ای از حوادث در برابر ما رخ نشان می‌دهد که باید مایه عبرت شود- حوادثی که تکلیف ما را نسبت به آینده روشن و مشخص می‌کند.

,

پس از گذشت 41 ماه جنگ و بکارگیری 120 موشک زمین به زمین اسکاد توسط عراق 4600 نفر از غیر نظامیان مجروح شدند؛ از سوی دیگر شنیدن خبر تحویل موشک‌ها از اقصی نقاط جهان به عراق و بارش بی‌امان بمب بر سر شهرهای ایران اسلامی به نگرانی‌ها قوت می‌بخشید. در این وضعیت حسن تهرانی‌مقدم شخصی که صاحب ایده‌های بزرگی در زمینه سلاح‎‌های موشکی بود مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی "فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه" را با قدرت دنبال کرد و ثمره آن در بهمن‌ماه سال 63 به اولین حمله موشکی ایران علیه حملات و بمباران صدامیان منتهی شد و به باشگاه افسران در شهر بغداد اصابت کرد.

,

از آن پس، شهرهای عراق نیز به نوعی احساس ترس و ناامنی را تجربه می‌کردند. نمی‌توان نسبت به نقش برجسته توان موشکی و نظامی کشور در تغییر سرنوشت جنگ بی تفاوت بود. خداوند در آیه 6 سوره انفال: «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» می‌فرمایند آن‌قدر باید قدرتمند بشویم که دشمنان خدا و دشمنان خودمان از ما بترسند؛ اما این را هم بدانیم ما بخشی از دشمنان را می‌شناسیم و بخشی از دشمنان را خداوند می‌شناسد. لذا تقویت بنیه دفاعی یک ساعت هم نباید توقف کند و ان‌شالله یک روز به عنوان بالاترین دست در دنیا شناخته شویم. کسانی که سعی می‌کنند برای جبهه دشمن نقش نفاق‌افکنی ایفا کنند بدانند این اتفاق باید هم اتفاق بیفتد همانطور که خداوند در آیه دیگر می‌فرمایند : حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ؛ حزب خدا پیروز واقعی است.

,

اینکه اکنون از دوران دفاع مقدس چقدر الگو‌برداری شد سوالی است که می‌توان با دقت نظر در در بخش‌های مختلف  سیاسی، امنیتی، دفاعی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور به آن پاسخ داد. از سوی دیگر با دقت و توجه به دیگر کشورها می‌توان به نقش بسزای انقلاب کشور در دیگر کشورها خاصه کشورهای اسلامی منطقه پی برد.

,

زمانی که کشورها از مشورت‌ها و تحلیل‌های استراتژیک و نظامی ایران استفاده می‌کنند می‌بینند که کشور ما چگونه توانسته در حوزه استراتژیک منطقه به پیروزی برسد. به طور مثال اگر نخست وزیر قبلی عراق به توصیه سردار سلیمانی مبنی بر راه‌اندازی بسیج گوش کرده بود شاید اصلاً واقعه داعش اتفاق نمی‌افتاد و در نطفه خفه می‌شد. اما یمن از همان ابتدا مقاومت و ایستادگی را در قالب بسیج آغاز کرد و در مقابل ارتش تا بن‌دندان مسلح سعودی ایستاده و مقاومت ‌کرده که با مشاهده و مقایسه این مثال می‌توان به قدرت تحلیل نظامی کشور پی برد.

,

 

,

سردار میریان: در امنیت داخلی از آمریکا جلوتر هستیم/به ما می‌گویند قدرت اول خاورمیانه!

, سردار میریان: در امنیت داخلی از آمریکا جلوتر هستیم/به ما می‌گویند قدرت اول خاورمیانه!,
سردار سیدمرتضی میریان یکی از فرماندهان عملیات سپاه در پاسخ به این سوال که با توجه به این همه تلاش و مشقت برای رسیدن به این فناوری‌های ارزشمند در عرصه موشک، سلاح و تقویت نیروهای مسلح کشور، آنقدر راحت بی‌اعتنایی به این گام‌های بلند و موفقیت‌آمیز را برمی‌گزینند، تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال مبانی وجود دارند که آن‌ها را می‌بایست بررسی کنیم؛ اولین مبانی ما قرآن کریم است. قرآن به ما نشان می‌دهد که چه آمادگی‌هایی را باید در دستور کار قرار دهیم تا به این هدف مهم برسیم. 
,
 
,
وی اظهار داشت: همان‌گونه که می‌دانید بر روی لباس هر پاسداری آیه «واعدولهم ماستعطتم من قوه» نقش است. یعنی براساس دستور قرآن‌کریم "تا می توانید قدرتمند شوید" و هیچ محدودیتی هم در این آیه اشاره نشده، چون کلام وحی و دستور صریح قرآن کریم است؛ وقتی این هدف بر روی سینه و قلب یک نظامی نقش بسته یعنی همچون قلب برای تشکیلات یک نظام اسلامی اهمیت دارد و بایستی این قدرت بوجود بیاید.
,
 
,
مسئول رزم زمینی سپاه با اشاره به قسمت دوم این آیه «ترهبون به عدوالله»، خاطرنشان کرد: با توجه به این آیه که نشان از استراتژی بازدارندگی دارد یعنی باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن به واسطه این قدرت وحشت کند و بخواهد به شما حمله یا علیه شما فکر و توطئه و یا اینکه بخواهد وارد عمل شود. به عبارت بهتر براساس این آیه باید قدرت بازدارندگی ایجاد کنیم و روز به روز در راستای افزایش آن گام برداریم. 
,
 
,
 
,
قدرت دفاعی یک کشور همچون سنگری برای اوست
, قدرت دفاعی یک کشور همچون سنگری برای اوست ,
 
,
وی افزود: دومین مبنا باز برگرفته از قرآن کریم است؛ جایی که خداوند متعال می‌فرمایند «اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم» واجب است بر ما امر که ولی‌فقیه‌مان را اطاعت کنیم. حضرت آقا اخیراً در دیدار با فرماندهان فرمودند: مگر می‌شود در جنگ یک واحد نظامی برای خودش سنگر درست نکند و نخواهد از خودش در آن سنگر دفاع کند. به واقع قدرت دفاعی یک کشور همچون سنگری است که در یک عملیات یک رزمنده برای خودش می‌سازد. باید به نظرمن ریشه‌یابی کرد کسانی که این اظهارنظرها و نقطه نظرات را دارند چه چیزی را مدنظر قرار می‌دهند.
,
 
,
آیا برای دل خوش کردن دشمن یا برآوردن شعار تبلیغاتی خودشان این اهداف را دنبال می‌کنند؟! چراکه ما براساس دو  مبنای محکم امر خداوند متعال و ولایت وظیفه داریم به قدرت بازدارندگی برسیم و جز این ملاک و اصول، حرف‌های دیگر هیچ ارزشی ندارند. 
,
 
,
سردار میریان با اشاره به کسانی که ادعای ولایتمداری داشتند و منحرف شدند، تأکید کرد: در انقلاب اسلامی افرادی داشتیم که در مقاطعی مسندهای خطیر و مسئولیت‌های تأثیرگذاری را پذیرفتند اما برای ملت ایران همیشه تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب چه حضرت امام(ره) و چه الان مقام معظم رهبری مهم بوده است.
,
 
,
مسلماً مردم مقایسه می‌کنند حرف‌ها و عملکرد افراد را با تدابیر و سیره حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)! بسیاری نسبت به سیره و فرامین حضرت امام(ره) معمار انقلاب اسلامی انحراف پیدا کردند. مصداق بارز آن قائم مقام رهبری بود که وقتی از مسیر اصلی منحرف شد ملت به راحتی او را کنار گذاشتند و کسی هم از این موضوع ناراحت نشد؛ چون ملاک ما خورشید بود، نه دیگر سیاره‌ها.
,
 
,
 
,
برای ما ولایت همچون خورشید است
, برای ما ولایت همچون خورشید است,
 
,
وی اضافه کرد: می‌دانید که خورشید نور دارد و باید به آن ها نور بتابد. برای ما ولایت همچون خورشید است و دیگران سیاره‌هایی هستند که اگر نوری به آن‌ها بتابد روشن هستند و مگرنه در ظلمات به سر می‌برند. مگر اینکه خودشان را در معرض این نور درخشان قرار دهند. زیرا هرکس در معرض نور ولایت قرار بگیرد از دید ملت ایران دیده می‌شود و ارزش پیدا می‌کند. سیره حضرت امام(ره) همین بود که خودش و خانواده‌اش وارد مسائل اقتصادی و دنیاپرستی نشوند- و انصافاً هم حضرت به دور از همه این‌ موارد بودند. ما در زمان مقام معظم رهبری هم داریم که در خط ولایت بودند و تا زمانیکه هم این مسیر را دنبال می‌کردند مورد تأیید مردم بودند اما همین که از خط ولایت فاصله گرفتند مردم ایران آن‌ها را کنار گذاشتند.
,
 
,
ملاک برای ملت ایران خط ولایت است. علت اصلی این پایبندی هم عشق به شهدا که در اکثر وصیت‌نامه‌هایشان بر این نکته تأکید داشتند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد و محبت به امام شهدا که این موضوع را بارها تصریحا فرمودند. مردم ایران به شناخت حقیقی و باور واقعی این ملاک به خوبی دست پیدا کرده‌اند. 
,
 
,
مسئول رزم زمینی سپاه در خصوص وضعیت دفاعی و موشکی و توان نظامی ایران، گفت: با توجه به تلاش‌هایی که شهید تهرانی مقدم و مابقی فرماندهان، مسئولان و رزمندگان در عرصه دفاعی و موشکی متحمل شدند بحمدالله می‌بینید که در عرصه‌های مختلف نظامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و به جرأت می‌توانیم بگوییم قدرت اول خاورمیانه هستیم. سه بعد از نظر برگزیدگان ارتش‌های جهان مدنظر است تا به نظامی بگوییم قدرت؛ اول، امنیت داخلی، دوم، امنیت مرزها و سوم اقتدار در خارج از مرزها که  بحمدالله ما امروز در هر سه مقوله سرآمد هستیم.
,
 
,
 
,
در مقوله امنیت داخلی به مراتب از آمریکا جلوتر هستیم
, در مقوله امنیت داخلی به مراتب از آمریکا جلوتر هستیم,
 
,
به جرأت می توانم بگویم در مقوله امنیت در داخل ما به مراتب از ابرقدرتی همچون آمریکا جلوتر هستیم. بحمدالله عنایت‌های خداوند متعال شامل حال ما شده و ملتی که از هر قوم، زبان و مذهبی پای رکاب ولایت هستند و از نظام دفاع می‌کنند. ما این امنیت‌مان را مدیون همه برادران اهل‌سنت بلوچ، کرد، عرب خوزستان، آذری مناطق شمال شرق، شمال و غربی کشور و ترکمنی‌های غیور هستیم. 
,
 
,
وی اشاره کرد: امروز بحمدالله در عرصه‌های مختلف نظامی به یک قابلیت‌های غیرقابل تصوری دست پیدا کردیم. اما دشمن می‌داند ما در عرصه آب‌های خلیج فارس یک زمان مشکلاتی داشتیم که فقط می‌توانستیم از سواحل خودمان حفاظت کنیم اما امروز هیچ منطقه‌ای در دریای عمان و خلیج فارس برای دشمن امن نیست. کوه‌های آهن در وسط دریا را خیلی راحت منهدم می‌کنیم؛ چراکه امروز به نشانه‌رفتن هدف‌های 80 متری زیرزمین رسیده‌ایم و دیگر منهدم کردن کوه‌های وسط دریا کار بزرگی برای ما نیست. این افزایش توانمندی‌ها و شکوفایی استعدادهای دریایی یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. 
,
 
,
 
,
امروز به دنبال استراتژی دست بلند هستیم
, امروز به دنبال استراتژی دست بلند هستیم ,
 
,
سردار میریان خاطرنشان کرد: در دل همان قدرت بازدارندگی امروز به دنبال استراتژی دست بلند هستیم. به جای اینکه در مرزهایمان و در داخل کشورمان درگیر شویم در چند هزار کیلومتر فاصله دشمن را درگیر و او را نابود می‌کنیم؛ دشمنی که قصد عملی کردن نیات شوم خودش را داشته باشد! بحمدالله در بحث استراتژی دست بلند قابلیت‌های بسیار زیادی پیدا کردیم و توانستیم به صورت عملی همه این منویات را محقق کنیم. خدا را شاکریم که این تحولات ارزشمند به جایی رسید که در سال‌های پس از جنگ تحمیلی هیچ جنگی رخ نداده و همه این موفقیت‌ها را مدیون و مرهون شهدا و امام شهدا می‌دانیم.
,
 
,
وی ادامه داد: اگر امروز به من بگویید اساس قدرت جمهوری اسلامی چه بوده می‌گویم اول وجود امام خوب؛ امامی که فرزانه، حکیم، عادل، دانشمند، مدبر، مظلوم و مقتدر است که در سراسر دنیا چنین حاکم و امامی را نمی‌توانیم بیابیم. دوم، امت خوبی که به فرموده حضرت امام(ه) از صدر اسلام تاکنون چنین امتی وجود نداشته است. امت خوبی امامش را در هیچ عرصه‌ای تنها نمی‌گذارد و از امامش حمایت می‌کند و وجود قدرت نظامی در هر لباسی چه سپاه، ناجا و چه ارتش و بسیجیان همه دست به دست هم دادند و این امنیت و اقتدار را به ارمغان آوردند.
,
 
,
 
,
دانشمندان ما به طور مستمر در حال تحقیق هستند
, دانشمندان ما به طور مستمر در حال تحقیق هستند,
 
,
مسئول رزم زمینی سپاه در خاتمه افزود: دانشمندان به طور مستمر تحقیقات انجام می‌دهند به ویژه در راستای هوشمند کردن مهمات که بخشی از این هوشمند‌سازی، هوابردی، راداری و تصویری است. انواع و اقسام سیستم‌ها تولید می‌شوند و گلوله‌ها هوشمند می‌شوند. در گذشته باید برای زدن هدفی چند موشک را امتحان می‌کردیم اما امروز با یک موشک با اختلاف 20 متر آن هدف را می‌زنیم و در شعاع 400 متری کشندگی دارد. چراکه با تغییر در هوشمندسازی و انتخاب نوع ماسوره‌ها، کلاس و نوع آتش هر موشک و سلاح تغییر پیدا می‌کند. 
,
 
,

در ادامه این گزارش به آخرین دستاوردهای متخصصان دفاعی کشور اشاره کنیم که در میدان رژه هفته دفاع مقدس به نمایش درآمدند؛ 

,

 

,

, ,

 

,

یکی از موارد مهم  در این خصوص بالگرد RH-53D است که تنها کاربر این مدل به غیر از ایران، نیروی دریایی آمریکاست و خوشبختانه متخصصان کشورمان با عمردهی انقلابی به این پرنده مهم، توانسته‌اند همچنان آنها را عملیاتی نگاه دارند. حضور در دریا و عملیات های نظامی و غیر نظامی در پهنه‌های آبی در یکصدسال اخیر و با ورود هواپیماها و بالگردهای متناسب، با تغییر بسیار شگرفی رو به رو شده است. جستجو و نجات، انتقال پرسنل روی سکوهای نفتی در وسط دریا، انجام عملیات‌های ضد سطحی و زیرسطحی، رساندن و تخلیه نیروهای عملیاتی و .... از جمله عملیات‌هایی هستند که در حوزه دریایی توسط بالگردها صورت می‌گیرد. امروز یگان‌های هوا‌دریا مجهز به انواع بالگردها و هواپیماهای گوناگون در کشورهای مختلف ایجاد شده و فعالیت می‌کنند که در این میان، بخشی از این بالگردها از پایگاه‌های زمینی و برخی نیز از روی شناورها به عملیات می‌پردازند. امروز تقریباً تمامی شناورهای سطحی پیشرفته رزمی در دنیا به یک یا چند بالگرد مجهز هستند و نقش‌های گوناگونی را بر عهده می‌گیرند و تأثیر زیادی در تسلط این شناورها روی فضای اطراف خود دارند.

,

 

,

برد پروازی؛ پاشنه آشیل بالگردها

, برد پروازی؛ پاشنه آشیل بالگردها,

یکی از نقاط ضعف بزرگ بالگردها در مقایسه با هواپیماها، بحث کم‌بودن برد پروازی و میزان مداومت پروازی آنها است. در مقایسه با هواپیماها، بالگردها از جثه کوچکتری برخودار بوده و حجم سوخت کمتری را حمل می کنند و همین مسئله باعث کاهش برد عملیاتی آنها می شود.

,

 

,

سوخت گیری بالگرد CH-53E آمریکایی از هرکولس سوخت رسان

, سوخت گیری بالگرد CH-53E آمریکایی از هرکولس سوخت رسان,

یکی از اولین راه‌های افزایش برد پروازی این بالگردها، نصب مخازن سوخت بر روی این پرنده‌ها به شمار می‌آید که البته در نهایت باعث افزایش وزن و کاهش میزان محموله قابل حمل خواهد شد. البته در هواپیماها، علاوه بر قابلیت حمل مخازن اضافی سوخت، سال‌هاست که بحث توان سوخت‌گیری هوا به هوا نیز مطرح شده و هواپیمای مورد نظر می‌تواند از هواپیمای دیگری سوخت‌گیری کند.

,

 

,

سوخت‌گیری بالگرد Caracals فرانسوی از هرکولس آمریکایی در شب

, سوخت‌گیری بالگرد Caracals فرانسوی از هرکولس آمریکایی در شب,

اما بحث‌های فنی نظیر لزوم کاهش سرعت هواپیمای سوخت‌رسان برای تنظیم سرعت با بالگرد، هزینه‌های زیاد برای تعمیر، نگهداری و تمرین و همچنین عدم نیاز در بسیاری از کشورها باعث شده است تا بحث سوخت دهی از هواپیما به بالگرد از جمله موارد بسیار خاص و محدود در دنیا باشد. براساس اطلاعات موجود تنها آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلستان و برزیل، رسماً از این توانایی بر روی بالگردهای خود برخوردار هستند یا حداقل آن‌را اعلام کرده‌اند و نیروهای این ارتش‌ها می‌توانند با استفاده از هواپیما به برخی از بالگردهای خود در حال پرواز سوخت بدهند. در این نیروهای مسلح خصوصاً در آمریکا عمدتاً یگان‌های عملیات ویژه از این روش استفاده می‌کنند.

,

 

,

ورود ایران به یک کلوپ خاص نظامی

, ورود ایران به یک کلوپ خاص نظامی,

در آذرماه سال 93 بود که اعلام شد چندین پروژه مهم نیروی دریایی ارتش با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی افتتاح و به بهره‌برداری عملیاتی رسیده است که در این میان افتتاح پروژه عملیاتی کردن "سامانه سوخت‌گیری هوایی بالگردRH " از اهمیت بالایی برخوردار بود. در آن زمان اعلام شد که این پروژه برای اولین بار در ایران اجرایی شده و می‌تواند برد و شعاع عملیاتی این بالگرد غول‌پیکر را افزایش دهد. نوع بالگردی که می‌توانست چنین اقدام مهمی را انجام دهد بالگرد RHاعلام شد که بر اساس این توانمندی جدید، می‌توانست در هنگام عملیات از یک بالگرد RH دیگر که سوخت اضافی دارد سوخت‌گیری هوایی‌ کند. اگرچه این اتفاق، تحولی مهم بود اما در آن زمان مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار نگرفت و خبر جدیدی نیز در این خصوص اعلام نشد.

,

"ﯾﮑﻰ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎى دﯾﮕﺮ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎﻟﮕﺮدﻫﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺖ دﻟﯿﺮﻣﺮدان ﻧﯿﺮوى درﯾﺎﯾﻰ در ﺳﺎل‌ﻫﺎى اﺧﯿﺮ ﺑﺮاى آﻧﺎن ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه، ﺳﻮﺧﺖ‌ﮔﯿﺮى در آﺳﻤﺎن اﺳﺖ. ﯾﻌﻨﻰ اﯾﻦ ﺑﺎﻟﮕﺮدﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎى ﺟﻨﮕﻨﺪه از ﯾﮏ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﻠﺦ‌دار ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎى C-130که می تواﻧﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮدش را در ﺣﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎلگرد ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ، ﺳﻮﺧﺖ‌ﮔﯿﺮى می‌ﮐﻨﺪ."

,

 

,

وظیفه بالگرد RH در نیروی دریایی ارتش

, وظیفه بالگرد RH در نیروی دریایی ارتش,

ایران 6 فروند بالگرد RH-53D را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از شرکت سیکورسکی خریداری کرد. این مدل از بالگردها در اختیار ارتش آمریکا نیز بوده و در جریان تهاجم نظامی به ایران در ماجرای صحرای طبس مورد استفاده این متجاوزان قرار گرفت و گفته می‌شود حداقل یکی از بالگردهای مورد نظر در آن حادثه سالم باقی مانده و به خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

,

 

,

بالگرد RH-53D نداجا مجهز به میله سوخت‌گیری

,

وظیفه اصلی این بالگرد مقابله با مین‌های دریایی و عملیات خنثی‌سازی هوابرد مین‌های دریایی است، اما توان حمل تعداد زیادی از نیرو و همچنین انجام عملیات جستجو و نجات را نیز دارد. این بالگرد برد انتقالی در حدود 1 هزار کیلومتر دارد که به معنای 500 کیلومتر رفت و 500 کیلومتر بازگشت است.  

,

این پرنده مهم در نقش ترابری نیز توان حمل 55 نیرو را داشته می‌تواند با سرعت نهایی 315 کیلومتر در ساعت پرواز کند. نکته مهم در خصوص این بالگرد آن است که تنها کاربر مدل RH-53D به غیر از ایران، نیروی دریایی آمریکا است و خوشبختانه متخصصان کشورمان با عمردهی انقلابی به این بالگرد مهم، توانسته‌اند با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب همچنان آنها را عملیاتی نگاه داشته و در صورت لزوم از آن استفاده کنند در حالی که پیدا کردن قطعات و حل مشکلات فنی به علت محدودیت استفاده از آن در جهان، بسیار سخت و استراتژیک است.

,

 

,

میله سوخت‌گیری بالگرد RH-53D نداجا در جریان بازدید فرمانده ارتش

, میله سوخت‌گیری بالگرد RH-53D نداجا در جریان بازدید فرمانده ارتش,

در سال 94 نیز اعلام شده بود که بالگرد آراچ مین روب، پس از صرف 18 هزار نفر ساعت کار و تلاشی هشت ساله، به یگان عملیاتی خود بازگشته است که نشان می‌دهد تلاشی خاص برای استفاده از این پرنده شکل گرفته است.

,

از سوی دیگر اگرچه هواپیمای سی 130 در چند کشور مورد نظر که در بالا به آنها اشاره شد، به عنوان پلتفورم اصلی سوخت رسانی به بالگرد انجام وظیفه می کنند، اما تمامی این کشورها روابط خاص و ویژه نظامی با سازنده این هواپیما داشته و نیازهای فنی و مشاوره ای خود را از آمریکا دریافت می کنند، در حالی که کشورمان در این زمینه کاملا خوداتکا و متکی به خود است.

,

درست است که بر اساس یک فرمول ساده، یک پاد سوختگیری جمع شونده با سر سبدی شکل، در یکی از مخازن زیر بال هواپیمای هرکولس نصب شده و با استفاده از آن به بالگرد مورد نظر سوخت منتقل می شود اما اجرای عملیاتی آن بسیار سخت و دارای پیچیدگی های عملیاتی و فنی فراوانی است که خوشبختانه متخصصان ایرانی بر آن فائق آمده‌اند.

,

 

,

مزیت سوخت‌رسانی هوایی به بالگرد

, مزیت سوخت‌رسانی هوایی به بالگرد,

یکی از مصادیق مهم این ابتکار نیروی دریایی ارتش آن است که با استفاده از این روش می‌توان برد پروازی بالگرد مورد نظر را به 2 برابر افزایش داده و یا زمان باقی ماندن آن در روی یک موقعیت خاص را به نحو چشمگیری بالا برد چراکه ماموریت های متنوع یگان هوادریا مانند جستجو و نجات، گشت های کنترل دریایی، ماموریت های ضد زیردریایی و حتی ماموریت های ضد شناورهای سطحی از جمله عملیات‌هایی هستند که در آنها به حضور طولانی مدت بالگرد در منطقه مورد نظر و همچنین افزایش شعاع عملیاتی آن نیاز مبرمی وجود دارد. از سوی دیگر خبر مهمی که در آذرماه سال 93 اعلام و مشخص شد بالگردهای RH-53 نداجا توان سوخت رسانی به یکدیگر را نیز پیدا کرده اند نیز اتفاق بسیار مهمی است چراکه سوخت دهی بالگرد به بالگرد امری مرسوم در دنیا نبوده و اگر جمهوری اسلامی ایران موفق به اجرای این امر شده است، به نوعی اولین کشور در جهان است که به صورت عملیاتی به این توان دست پیدا کرده و آنرا اعلام نموده است.

,

در هر حال چه سوخت گیری به صورت بالگرد به بالگرد و چه به صورت استفاده از هواپیمای ملخی مانند هرکولس، گام بسیار مهم و بلندی در افزایش توانایی های یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تحقق هرچه بهتر دکترین "دست بلند نیروی دریایی" خواهد بود. تصور کنید یک شناور ایرانی در شمال اقیانوس هند دچار مشکلی از قبیل حمله دزدان دریایی یا مزاحمت های غیرقانونی نیروهای فرمنطقه ای شود، در این صورت حضور شناورهای کشورمان در آن منطقه، ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد اما یکی از بالگردهای مجهز به این سامانه سوخت رسان، می تواند سریعا خود را به منطقه مورد نظر رسانده و از منافع و هموطنان کشورمان دفاع کند. لحظه‌ای که یگانی از نیروی دریایی ارتش آمریکا مشاهده کند بالگرد به‌جامانده از حادثه طبس، این‌بار در نقش مدافعی ایرانی مشغول نقش آفرینی است و توانمندی جدیدی را برای ارتقاء شعاع عملیاتی خود پیدا کرده، قطعا خستگی را از تن متخصصان و خلبانان غیور نیروهای مسلح کشورمان در یگانهای هوادریا بیرون خواهد کرد.

,

زمانی که به دستاوردهای متخصصان دفاعی کشور می‌نگریم احساس دوگانه‌ای از غرور و افتخار در وجودمان شکل می‌گیرد؛ چرا که تمام این توان حاصل دست‌رنج غیور مردان کشورمان است که در تلاش سی ساله توانسته‌ این‌چنین به ثمر رسیده و شکوفا شود اما به راستی جای تعجب دارد دولتمران کشور با وجود چنین توان نظامی بالایی از مهمترین مشکل کشور و جوانان یعنی بیکاری و معضلات آزاردهنده‌‌ آن، این چنین بی‌توجه مانده‌اند آن هم در حالی که اگر مشکل اشتغال جوانان کشور حل شود به دنبال آن زمینه ازدواج و آرامش روحی و روانی بدست ‌می‌آید. این را هم بدانید و بدانند که جوانان در مقاطع مختلف خصوصاً ً در تحولات جهان اسلام  و در دفاع از حرمین و هر تهدیدی که برعلیه نظام باشد نشان داده‌اند از همه جلوترند و همواره در راه تعالی اسلام و تقویت ارزش‌های انقلاب سینه سِپر کرده‌اند و می‌کنند. 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه