اخبار داغ

رد پای انار سرخه در رساله حظّیّات...

رد پای انار سرخه در رساله حظّیّات...
انار سرخه، دست‌کم از قرن دهم هجری، از شهرتی بسیار برخوردار بوده و شاهدی بر این ادعا، اشاره صادقی بیگ افشار در رساله حظّیات است...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه؛ از دیرباز، انار این میوه بهشتی، میهمان مهربان مردم دیار روشنایی و راستی، سرخه بوده و پیوسته انار و خربزه شیرین این سامان به ذائقه مردمان روزگاران خوش آمده و همواره زبان‌زد بوده است. دریغا که امروز باغ‌های خشک و بی بر و کوچه‌باغ‌های ویران و سوت و کور، حکایت از ماجرایی دیگر دارد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه,

«صادق بیگ خدابنده‌لو» معروف به صادقی بیگ افشار، دانشور، شاعر و نقاش دوره صفوی در سال 940 هـ. ق در تبریز به دنیا آمد. او شاگرد دایی‌اش کمال‌الدین بهزاد بود و سه سال نزد شاعر و خطاط بزرگ، میرصنعتی در تبریز شاگردی کرد.

,

وی در زمان پادشاهی شاه‌عباس به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب شد. صادقی بیگ در کنار نقاشی نسخه‌های خطی، زمان زیادی نیز صرف تألیف آثار مهم ادبی‌اش ‌کرد، از جمله مثنوی فتح‌نامه عباسی، مقالات و حکایات، منظومه سعد و سعید، دیوان غزلیات، مجمع‌الخواص، قانون‌الصور نقاشی، تذکره‌الشعرا و... .

,

او همچنین کتابی دارد به نام «حظّیّات». این اثر به سـبک رسـالة «لـذات» معـین اسـترآبادی تألیف شده است. حظیات حاوی اطلاعات لغوی و اصطلاحی طبقات مختلف اجتماعی عصر صفوی است و در آن از انواع خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و تحفه‌های شهرهای گوناگون سخن به میان آمده است. همچنین در جای‌جای این اثر با گوشه‌هایی از آداب، رفتار، اخلاق و نیازهای مردم آن عصر آشنا می‌شویم. رساله حظیات را ایرج افشار از روی نسخه کتابخانه دولتی برلین، استنساخ و با نسخه‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه ملی ملک مقابله کرده است.

,

در این رساله که در چهار فصل و پانصد خط به نثر به نگارش درآمده، به 394 حظّ اشاره شده است. در فصل پنجم این رساله که به ذکر فصول اربعه پرداخته شده، در باب فصل پاییز، در حظّ 327 با این عبارت روبه‌رو می‌شویم:
« انار بیدانه سرخه سمنان»

,
,

انار سرخه، دست‌کم از قرن دهم هجری، از شهرتی بسیار برخوردار بوده و شاهدی بر این ادعا، اشاره صادقی بیگ افشار در رساله حظّیات است. در این رساله همچنین از گلابی، امرود و شفتالوی بسطام، بادام منقای سمنان، خربزه میرزایی دامغان و عسل شاهرود نیز سخن به میان آمده است.

,

یادداشت/ حسن یعقوبی

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه