اخبار داغ

رئیس دانشگاه الزهرا(س):

قوانین حجاب 28 ساله شد اما اجرا نشد/ باور ندارند به نام روشنفکری چه بر سر آینده کشور می‌آورند

قوانین حجاب 28 ساله شد اما اجرا نشد/ باور ندارند به نام روشنفکری چه بر سر آینده کشور می‌آورند
رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: حجاب یکی از این قوانین که 28 سال از عمرش سپری می‌شود اما هنوز آن‌طور که باید اجرا نشده و برخی از مردان باورشان نمی‌شود به نام روشنفکری و اخلاق ریبرال چه بر سر خودشان و آینده می‌آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  نبرد اهریمنان از میدان نظامی به هجمه‌های فرهنگی رسیده و امروز با ابزارهای مدرن این اتفاق می‌افتد. فضای مجازی فرصتی است که می‌تواند به تهدید تبدیل شود و یا هر تهدیدی یک فرصت باشد. در واقع می‌توان گفت تهدید یا فرصت بودن این فضا به نوع استفاده ما برمی‌گردد. در این مصاحبه سعی کردیم با دکتر خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) این موضوع را بررسی کنیم. در ادامه مشروح این مصاحبه در نظرتان می‌گذرد:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*این روزها شبکه‌های اجتماعی به یک دالانی برای ارتباط میلیون‌ها نفر با تیپ‌های مختلف تبدیل شده است؛ به عنوان مقدمه بحث بفرمایید چه اتفاقاتی ممکن است در این حوزه خانواده‌ها و سپس زن‌ها تهدید کند؟

, *این روزها شبکه‌های اجتماعی به یک دالانی برای ارتباط میلیون‌ها نفر با تیپ‌های مختلف تبدیل شده است؛ به عنوان مقدمه بحث بفرمایید چه اتفاقاتی ممکن است در این حوزه خانواده‌ها و سپس زن‌ها تهدید کند؟,

همان طور که می‌دانید ما در عرصه جنگ وسیع، پنهان و به عبارت دیگر در عرصه جنگ نرم قرار داریم؛ اکنون در مقایسه با گذشته در تهاجم هستیم. مشابه جنگ سختی که در دهه اول انقلاب شاهد آن بودیم و در آن حمله صدام با همکاری همه کشورها برای تجزیه ایران و نابودی مسلمین و مردم انقلابی ایران به وقوع پیوست. همچنین در حال حاضر این تهدیدها به جنگ اقتصادی و بعد تهدید در رابطه با انرژی اتمی و پس از آن به جنگ نرم فرهنگی منتج شده است. محققان و تئوریسین‌های انگلیسی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که کشورهای مسلمان به ویژه ایران نسبت به جنگ داخلی و جنگ نرم آسیب‌پذیرتر هستند و تهاجم فرهنگی و ایجاد انقلاب جنسی اعم از مسائل فسادانگیز و مسائل جنسی می‌توانند جامعه را به ابتذال و سقوط بکشانند و در این عرصه به موفقیت رسیده‌اند. البته بنده نتایج تحقیقات آنان را قبول ندارم. چرا که می‌بینم مردم ما بسیار مقاوم هستند. همین مردم مملکت را به این خوبی مدیریت می‌کنند؛ نمونه بارز آن حضور 15 میلیونی در اربعین حسینی و آن مدیریت مدبرانه و عالمانه! همین مردم عزیزانشان را می‌فرستند تا از حرم حضرت زینب(س) دفاع کنند. محرم و عاشورا همه جامعه یک دل و یک نفس شده و حرکت اسلامی و انقلابی مردم به این شکل رقم می‌خورد.

,

از سوی دیگر آسیب‌هایی نیز از سوی دشمن وارد می‌شود و نمونه‌های آن آسیب‌ها را می‌توانیم در سطح شهر و یا در جاده‌ها به ویژه جاده‌هایی که به شمال شهر تهران منتهی می‌شود نظاره کنیم. در نهایت حرکات دور از شأن و غیرقابل تحمل  بی‌حجابی را می‌بینیم که به آسانی در فضای مجازی در حال تبادل نظرات و عکس‌هایی از مسائل فجیع از فساد و بی بندو باری‌ها هستند که زنگ خطری را به صدا درآورده‌اند و نشان می‌دهد بخش‌هایی به خصوص قشر مرفح، جاهل و نادان در این حوزه ضربه خورده‌اند و به دیگران هم ضربه می‌زنند. در عین حال که هم‌میهنانم را انسان‌های بسیار مقاوم و معتقدی می‌شناسم، همان افرادی که روزگاری انقلاب اسلامی را به پا کرده‌اند و ان‌شالله همین انقلاب را به دست حضرت صاحب به سلامت می‌رسانند. اما معتقدم این آلودگی و بیماری به جامعه منتقل شده و بسیاری هم که نمی‌خواهند به آن مبتلا شوند و  مواظب می‌کنند در این آلودگی بعضاً خودشان و یا فرزندانشان مبتلا می‌شوند.

,

 اگر گوشه‌ای از کشتی سوراخ شود آیا مابقی افراد غرق نمی‌شوند؟ اکنون این معظل به صورت بیماری مصری شیوع پیدا کرده و همه روزه از طریق ماهواره‌ها و ارتباطات مجازی در بین دختر و پسر،  چت‌کردن و کارهایی از این قبیل که سودی ندارد مرحله به مرحله جلو می‌برد و متزلزل می‌شود؛ همچنین آرام آرام موجب سستی اعتقادات، کم‌حجابی و ضایع شدن  عبادات و بی‌توجهی به خواندن نمازهای واجب می‌شود و فردی که از روز نخست فرد معتقدی است کاملاً تغییر هویت می‌دهد.

,

به این عزیزان می‌گویم از پیامبر خدا در مقاومت بالاتر نیستیم. وقتی حضرت یوسف دعوت می‌شوند به فساد می‌فرمایند من خودم را بر این نمی‌دانم؛ چراکه نفس اماره دائماً به بدی‌ها دعوت می‌کند و زندان را ترجیح می‌دهد. آیا یک جوان ما آنقدر از خودش اطمینان دارد که حاضر است به محض دیدن نگاه حرام تقاضا کند خداوند برای زندان آماده‌ام تا در این مسیر قرار نگیرم. یا نه آن جوان این موضوعات را همچون درد احساس نمی‌کند که چنین اعتقاداتی برایش پیش بیاید. همچون اعتیاد که شاید از یک سیگار کشیدن به وجود بیاید. رفته رفته انواع آلودگی‌ها و اعتیاد را بوجود می‌آورد و به یک موجود بی‌مصرف و آلوده در جامعه تبدیل می‌شود. ان‌شاالله جوانان ما همان طور که تاکنون مقاومت کرده‌اند از این پس نیز مقاومت خواهند کرد تا این امانت را سالم به دست صاحب اصلی‌اش برسانند. بایستی در اولین قدم نه بگوییم و اولین پیام‌ها را پاک و با صلابت و قاطعیت برخورد کنیم.

,

*امروز شاهد رشد بیشتر آسیب‌های اجتماعی همانند بزهکاری و دیگر موارد در میان بانوان در مقایسه با گذشته هستیم؛ به عبارت دیگر می‌توان ‌گفت رعایت نکردن حجاب و بی بند و باری در جامعه موجب شکل‌گیری این آمار و ارقام وحشتناک شده است؟

, *امروز شاهد رشد بیشتر آسیب‌های اجتماعی همانند بزهکاری و دیگر موارد در میان بانوان در مقایسه با گذشته هستیم؛ به عبارت دیگر می‌توان ‌گفت رعایت نکردن حجاب و بی بند و باری در جامعه موجب شکل‌گیری این آمار و ارقام وحشتناک شده است؟,

کلام شما را با این قید که نسبت به گذشته بیشتر شده می‌پذیرم اما همچنان تأکید دارم مردم ما بسیار پاک هستند. این پنج مورد که دیده شده برای ما بسیار وحشتناک و غیرقابل تحمل است؛ بله این مسئله به وجود آمده و می توان گفت زنان در این عرصه نقش مهمی ایفا می‌کنند که علاوه بر آیات و روایات فراوانی که به این موضوع می‌پردازند و بسیار تأکید دارند باید اشاره کنم. خانم‌ها زمینه‌ تفرج را فراهم می‌آورند- به همین خاطر است که در احکام حجاب، اول به مردان چشم‌پوشی و رعایت را سفارش می‌کند؛ دوم، به زنان همان چشم‌پوشی و رعایت را سفارش می‌کند و سپس تأکید بیشتر برروی زنان است که چه نوع چشم‌پوشی و رعایتی را داشته باشند تا ظرافت‌ها و نظافت‌هایی که خدا برای کانون خانواده قرار داده است در معرض دید و باعث لغزش نسل جوان و جامعه نشود.

,

این مسئولیت بیشتر را به زن‌ها داده‌اند، چرا که امکانات و زمینه این فضا را در اختیار دارد و اگر بخواهد جامعه را به سمت و سوی آلوده بکشاند خیلی قوی‌تر هم می‌تواند پیش برود و اگر بخواهد مانند حضرت مریم(س) پاکدامنی پیشه کند زمانی که فرشته‌های الهی نازل شده‌اند و به ایشان وعده تولد عیسی مسیح را داده ایشان نه تنها حافظ عفاف خود هستند بلکه او را نیز نصیحت می‌کنند تا اینکه او می‌گوید من فرشته خدا هستم و ایشان در هر برخوردی عفاف را وظیفه خود می‌داند حتی زمانی که فرشته‌ای به سوی ایشان می‌آید اول او را امر به معروف می‌کند و بعد او می‌گوید من فرشته الهی هستم و آمده‌ام تا وعده الهی به تو بدهم. این ما خانم‌ها هستیم که می‌توانیم زمینه‌سازی فساد و یا طلاق را در خانواده داشته باشیم.

,

جالب است بدانید در دانشگاه‌های غرب خصوصاً در کشورهایی همانند آمریکا و انگلیس یکی از مسائلی که اولین بار بخواهد به یک دانشجو اخطار کند پوشش‌های جزئی لباس، دامن، شلوار حتی رنگ لباس‌ها که همه باید تیره باشد. برای لباس در محیط درس تا هیچ‌گونه جاذبه‌های جنسی نباشد. در آنجا اشاره می‌کند حتی گیره‌ای که به سر زده می‌شود رنگ مو باشد تا جلب توجه نکند. در ادامه قوانین‌شان تأکید می‌کند اگر خانمی خلاف این عمل کرد و با حرکات، رفتار و دعوت‌هایی که با رفتارش می‌کند زمینه رفتار بد را در خود پدید می‌‌آورد. یعنی دقیقاً به این موضوع اشاره می‌کند- زمانی که دانشجو آن را رعایت نمی‌کند فراخوان و در مرحله بعد دانشجو مشروط و اخراج می‌شود.

,

اولین جایی که خانم در پوشش و رفتار حرکتی می‌کند تا دیگران نسبت به او نگاه بد و یا رفتار ناپسند داشته باشند در آنجا هم علاوه بر تعریف دین و روانشناسی علوم تربیتی در عمل هم دنیا به این موضوع رسیده است که خانم‌ها می‌توانند هم خود و هم جامعه را مدیریت کنند مگرنه می‌توانند در زمینه فساد و ابتذال هم برای خود و هم برای جامعه زمینه‌ساز باشند. ما می‌گوییم قوم بنی اسرائیل زمانی که قرار است سقوط کند خانم‌ها دعوت می‌شوند به خودآرایی و ارائه جاذبه‌ها به جامعه و جوانان به سوی فساد تا این سقوط برای قوم حضرت موسی(ع) به وجود بیاید. 

,

*در دانشگاه‌های کشورهای غرب فرمودید این قوانین به این شکل دایر است. پس چرا تنها گویی در کشور ماست که برخی سعی می‌کنند هنجارشکنی کنند و رفتارهای حق به جانب و طلبکارانه از خود نشان می‌دهند؟

, *در دانشگاه‌های کشورهای غرب فرمودید این قوانین به این شکل دایر است. پس چرا تنها گویی در کشور ماست که برخی سعی می‌کنند هنجارشکنی کنند و رفتارهای حق به جانب و طلبکارانه از خود نشان می‌دهند؟,

به نظر بنده یک مقدار این موضوع سوء تربیت و مدیریتی است و عزم جزمی در مسئولین را می‌طلبد تا ما همان قوانینی که در دیگر کشورها وجود دارد در کشورمان اجرا کنیم. چرا که همه قوانین در دیگر کشورها وجود دارد، یکی از این قوانین که 28 سال از عمرش سپری می‌شود  اما هنوز آن‌طور که باید اجرا نشده و در آن قانون نوشته شده تک تک مسئولین از وزیر و وکیل به پایین‌تر و مسئولین درون هر دانشگاهی آن دستگاه مسئول است و باید پاسخگو باشد.

,

پوشش و آداب روابط زن و مردها جدا بودن امکانات و فضاها برای زن و مرد در حدی که مقدور باشد همه ذکر شده است. در جزئیات برای دانشگاه ما بیان شده همانطور که در آن دانشگاه‌هاست، به طور مثال آنها می‌گویند پوشش و لباس حتی رنگ ناخن و داشتن مانکور و نداشتن مانیکور برای ما هم هست؛ برای ما خیلی کلی‌تر است  و برای آنها خیلی جزئی‌تر در آن کشورها به دکمه لباس و کفش حتی توجه شده! اما ما در اینجا دیگر قوانینی برای رنگ و نوع دکمه لباس و کفش نداریم به طور کلی دعوت‌کننده فساد، خلاف و اخلاق نباشیم اما آنجا ریزه‌کاری‌ها ذکر شده - نکته بعدی این است که در کشورهای غربی به قوانین عمل می‌کنند اما ما به قانون‌شکنان نگاه می‌کنیم و هیچ‌کس مجری و ناظر نیست نه دولت و نه مسئولین داخل دانشگاه و نه حتی مسئولین امر به معروف‌کننده داخل دانشگاه‌ها از خود جوانان تا همدیگر را امر به معروف کنند که جزء واجبات دین ما هست تا نهایتاً یک تذکر خیلی ساده حال آنکه قوانین در کشورهای دیگر به طور کامل رعایت می‌شود.

,

بنده به قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره می‌کنم کسانی که در آنجا هستند و ما هم با آن‌ها ارتباط داریم؛ امروز برخی از خانم‌ها در ماشین کامل بی‌حجاب می‌شود و در خیابان با رد شدن و پوشیدنش تمام موها را می‌کشد بیرون و آن ته سرش تنها یک روسری آویزان است و یا یک مانتوی حریر نازک! این‌ها همه نشان‌دهنده این است که ما همه مجریان‌مان یا سکوت و یا غفلت می‌کنند و یا نظارتی بر رویشان نیست.

,

لازم است یک نظارت جدی باشد و به نظر من اگر فقط ما دین نداریم حداقل آزاده باشیم. یعنی ما نباید بگذاریم مردم بیمار شوند و اگر سکوت کنیم در آنجا هم خیانت کرده‌ایم در این مورد که روح مردم و جوانان در حال آلودگی است و ازدواج جوانان به تأخیر افتاده و فساد در جامعه ترویج پیدا کرده ما نه تنها زمینه ازدواج را فراهم نمی‌کنیم در زمینه فساد آن‌ها را همراهی می‌کنیم.

,

*آقایان! در به وجود آمدن این بی‌بند و باری‌ها چه نقشی داشتند و در جلوگیری از به وجود آمدن این آسیب‌ها نیز بایستی چه نقشی را ایفا کنند؟

, *آقایان! در به وجود آمدن این بی‌بند و باری‌ها چه نقشی داشتند و در جلوگیری از به وجود آمدن این آسیب‌ها نیز بایستی چه نقشی را ایفا کنند؟,

غیرت مردان ما موجب شد که در تمام این شرایط در قبل و حین انقلاب با جنگ تحمیلی و هرچیزی که وارد شدند جنگ سخت را با مقاومت جانانه و مردانه که این روزها یاد آنها را گرامی می‌داریم و برایمان دیدن دلاوری‌ها، قهرمان‌ها و جانفشانی‌های آن‌ها برای حفظ مردم و خاک سرزمین‌مان و حفظ زنان و فرزندانشان آیا می‌شود آرام و بی‌تفاوت بنشینند. در حالی که ایمان بچه‌ها در حال از بین رفتن است این‌ها فرزندان همین آقایانی هستند که آن‌طور جانفشانی کردند یا شهید شدند، یا جانباز و یا مبارز و رزمنده هستند. اکنون نیز همان فضا و همان جنگ است اما نرم و ناشناخته چطور یک پدر تحمل می‌کند که پایگاه نظامی دشمن و حمله دشمن پا به خانه خودش بگذارد. مگر ندیدیم یک بچه پانزده، شانزده ساله یک فرزند 6، 7 ساله را کشت به دلیل آنکه گفت من تحت تاثیر این اطلاعات این اخبار و فضای مجازی بودم دوست بد هم داشته‌م و مبتلا به شهوت شدم و نفهمیدم با یک بچه 6 ساله چکار کردم.

,

آیا خودش به تنهایی مقصر است و خانواده و جامعه مقصر نیستند؟ آیا مسئولینی که فضا را به خصوص از نیمه شب به بعد آسان و به فراوانی رها می‌کنند پاسخگو نیستند؟ چطور اجازه دادید رگبار دشمن این‌چنین بتازد در حالی که او هم مسئول بوده و همه کشورها برای بچه‌هایشان کاملاً این فضا را کنترل می‌کنند اما تنها برای منطقه خاورمیانه همه این امکانات را رایگان قائل شده‌اند و همه‌چیز در اختیار بچه‌هاست و شب به شب هم مسئولین می‌آیند امکانات رایگان و ارزانتر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند یعنی می‌توانند فیلم و هرچه می‌خواهند را دانلود کنند؛ در واقع هرچقدر می‌خواهند فسار را به داخل خانه می‌آورند. آیا مسئولین ما در قبال این مسائل، مسئولیت ندارند؟

,

آیا مردان ما خودشان متوجه هستند که زمینه‌سازی کرده‌اند فرزند و همسرانشان این‌گونه آلوده شوند محال است بپذیرند دوست دختر و پسرشان آلوده باشند حتی تلفنی چه برسد به اینکه بیایند داخل خانه‌شان؛ این‌ها در خانه‌شان است و در فضای مجازی با این دست مسائل سر و کار دارند. این آلودگی‌ها آرام، آرام به دوستان این بچه‌ها انتقال پیدا می‌کند و خانواده‌های مؤمن و دوستان این بچه‌ها را مبتلا به این آسیب می‌کند. برخی از مردان باورشان نمی‌شود به نام روشنفکری و اخلاق ریبرال چه بر سر خودشان و آینده می‌آورد. یعنی دیگر تنها دشمن، فضای مجازی و جنگ نرم نیست این دیگر مادر و پدر خانواده است که با وسوسه آمدن و اخلاق لبیرالی و کوتاهی با خواهر، مادر و فرزند به سوی آلودگی و بیماری سوق داده شده است.

,

*اگر در پایان سخنی دارید بفرمایید.

, *اگر در پایان سخنی دارید بفرمایید.,

اگر همه ما به عنوان انسان‌های مومن قرار است زمینه‌سازی ظهور را داشته باشیم و فرزندان ما آن صالحین منتظر هستند و زمینه‌سازان واقعی و سربازان اصلی امام زمان نمی‌توانیم فضای فعلی را تحمل کنیم. منزل باید پایگاهی باشد که تمام همّ و غم والدین، خانواده و فرزندان برای حفظ زندگی، شادابی، نشاط و دوری از آلودگی و فساد اینجا برنامه‌ریزی بشود خانواده را دریابیم و مسجد را آباد کنیم. از راه علم و ایمان در مسجد، منزل و مدرسه حرکت‌های انقلاب را رقم بزنیم و جوانان‌مان را پیش از آنکه آلوده بشوند برای مدیریت به بلوغ برسند.

,

ازدواج اولویتی است که سلامت جامعه را حفظ می‌کند و خانواده‌های سالم به وجود می‌آورد. والدین برای فرزندانشان قبل از بلوغ، بلوغی را برنامه‌ریزی کنند که سالم را پشت سر بگذارند به محض آنکه شرایط مطلوب که در حداقل‌ها باشد در کنار خانواده، فرزندان ما با زوجیت خود زندگی سالم را آغاز کنند و طول مدت نامزدی و عقد را داشته باشند تا زمانی که بتوانند مسئولیت اداره خانواده را بگیرند. در یک خانه و یک مجموعه هماهنگ با هم هستند و نوجوانان ازدواج کرده‌اند و هدایت والدین زندگی را  ادامه می‌دهند تا زمانی که امکانات زندگی به حدی برسد و بتوانند یک زندگی مستقلی را داشته باشند.

,

اینکه منتظر بمانیم همه عالی‌ترین شغل و بهترین امکانات اقتصادی را پیدا کنند و بعد وارد ازدواج شوند این مفاسد روز به روز قوی‌تر می شود و من پیش‌بینی مفاسد اجتماعی را می‌کنم به دلیل دوری از ازدواج و تأخیر و تعطیلی ازدواج یازده میلیون جوان ازدواج نکرده که 500 هزار نفر در سال به این تعداد اضافه می‌شود. 4،5 میلیون زن متعلقه داریم که به آنها هم اضافه می‌شود؛ به دلیل آسیب‌هایی که در خانواده وجود دارد دائما از تعداد متأهلین کم و بر طلاق و جدایی اضافه می‌شود.

,

به جای اینکه شاهد جامعه و فرزندان آلوده و اعتیاد و ایدز گسترش یابد اکنون خانواده‌ها تصمیم بگیرند تا بازنگری و انقلاب درون خانواده را برای فرزندان سالم و صالح داشته باشند و این انقلاب از درون خانواده‌ است که بنده با سیاست‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای خانواده مژده این تغییر را می‌بینم چرا که همه جانبه در این سیاست‌ها ایشان هرچه مهم بوده حکیمانه راهنمایی داده تا مسئولین و مردم دست به دست هم دادند و این تغییر ایجاد و جامعه به رفاه، آسایش و راه مناسب و مطلوب خواهد رسید. 

,

پایان خبر/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه