اخبار داغ

فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی به هیچ وجه موجب مرگ نمی شود

ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی به هیچ وجه موجب مرگ نمی شود
فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نمی کند افزود: بیش از 400 ویروس وجود دارد که موجب ابتلا افراد به سرماخوردگی می شود و هر فرد به طور متوسط پنج بار در طول سال به سرماخوردگی مبتلا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین؛ فریدون رحمانی افزود: معمولا مطالعات همه گیر شناسی نشان داده است این ویروس هر 3 تا 4 سال یکبار بشکل اپیدمی در مناطق مختلف شیوع پیدا کرده و بعد از ایجاد مقاومت و ایمنی در بدن تمامی افراد نسبت به آن، هر 30 تا 40 سال یکبار نیز با تغییر کلی موجب همه گیری جهانی می گردد.
وی، با اشاره به همه گیری بیماری آنفولانزای خوکی در سال 1388 افزود: این بیماری اگر چه در کشور و استان دارای شانس بالای ابتلا بود اما موارد مرگ و میر آن ناچیز بوده و کمتر از نیم درصد احتمال مرگ و میر در آن وجود داشت.
این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه برخی از ویروس ها خاصیت مرگ و میر بالایی دارند افزود: خوشبختانه طی سالهای گذشته بیماری های ویروسی به خوبی در کشور و استان کنترل شده است.
 رحمانی اظهار داشت: ممکن است سال جاری شاهد اپیدمی در حد سال گذشته، کمتر از آن و حتی بیشتر ازموارد ابتلا در سال گذشته باشیم، آنچه حائز اهمیت است آمادگی سیستم بهداشتی برای کنترل بیماری است.
به گفته وی، ویروس بیشتر در سطح مدارس و کانون های کوچک تجمعی و بین خانواده ها شیوع پیدا می کند و در کشورهای نیمکره شمالی بیماری معمولا در فصول سرد و اوایل پاییز شروع می شود.
وی، راهکارهای مقابله با ابتلا به بیماری آنفولانزا را ساده و موثر دانست و افزود: افراد در معرض خطر از جمله سالمندان بالای 65 سال باید نسبت به تزریق واکسن از اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه اقدام نمایند.
وی، افراد دارای ضعف در سیستم ایمنی و بیمارانی که پیوند عضو از جمله ریه، قلب و کلیه انجام داده اند ، مصرف کنندگان داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن ،‌ بیماران مبتلا به سرطان و تومور و افرادی که شیمی درمانی و رادیوتراپی برایشان انجام می شود را از گروه های در اولویت برای دریافت واکسن آنفولانزا برشمرد.
رحمانی گفت: زنان باردار بعلت بالا بودن موارد مرگ و میرشان در صورت ابتلا به ویروس باید نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند. همچنین زنانی که قصد بارداری داشته می توانند قبل از بارداری نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند.
وی،‌ پرستاران ، پزشکان و کادر درمانی که از بیماران مراقبت می نمایند و مراقبین مهدهای کودک را از دیگر گروه های هدف برای ترزیق واکسن برشمرد و اظهار داشت: بعد از واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از انتقال ویروس استراحت کافی بیماران و پرهیز آنان از حضور در مکان های تجمعی است .
وی، با بیان اینکه ممکن است دانش آموزان مبتلا به آنفولانزا برای عدم حضورشان در کلاس درس محدودیت داشته باشند افزود: این امر از سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با حضور مدیران مدارس و مسئولین اداره آموزش و پرورش مورد بررسی و تصمیمات مقتضی اتخاذ شده است.
به گفته وی، در این جلسات حتی از مراقبین بهداشتی مدارس خواسته شده است در صورت مشاهده علائم در دانش آموزان از ورد آنان به کلاس درس و انتقال ویروس جلوگیری نمایند.
وی افزاد: همچنین از مربیان خواسته شده است دانش آموزان را دائما برای شست و شوی دقیق دستانشان در مدت حضور در مدرسه و رعایت بهداشت فردی موظف نمایند .
وی، در خصوص ممنوعیت ترزیق واکسن در هنگام سرماخوردگی نیز گفت: بطور کلی افراد در موقع ابتلا به بیماری حاد تب دار بهتر است بعد از بهبودی نسبی نسبت به ترزیق اقدام نمایند تا در صورت بروز عوارض خفیف در اثر تزریق واکسن تحمل بیماری برای فرد مشکل نشود.
وی، رعایت زنجیره سرد در انتقال و نگهداری واکسن را مهمترین نکته در خصوص واکسن های موجود در بازار دانست و اظهار داشت: ترزیق واکسن بعلت ویژگی های سرنگ و میزان دز دارو تنها برای یک نفر انجام می شود و واکسن یکبار مصرف است.
رحمانی، در خصوص فرایند تولید واکسن بیان داشت: ویروس های جدید شناسایی شده از سطح کشورها به بخش ویروس شناسی سازمان بهداشت جهانی منتقل و بر اساس ویروس های جمع آوری شده، پیش بینی می شود که سال آینده با شیوع کدام نوع آنفولانزا روبه رو هستیم لذا اقدامات لازم برای ساخت واکسن جدید پیش از شروع فصل شیوع بیماری انجام و واکسن تولیدی وارد بازار می شود.
وی،‌فرانسه و هلند را از تولید کنندگان عمده واکسن آنفولانزا نام برد و افزود: واکسن های وارداتی به کشور از طریق وزارت بهداشت مورد بازرسی و نظارت قرار گرفته و مردم برای تزریق واکسن نگرانی در خصوص قاچاق آن نداشته باشند.

این متخصص بیماری های عفونی، سرما خوردگی و آنفولانزا را دو بیماری متفاوت دانست و افزود: علائم سرماخوردگی شامل: آب ریزش بینی، ‌سرفه، ‌عطسه، ‌گلو درد ،‌ کمی تب و شروع تدریجی علائم و خفیف تر بودن علائم آن نسبت به آنفولانزا می باشد.
دکتر رحمانی، شروع ناگهانی علائم همراه با سردرد شدید و تب بالا ،‌ گلو درد و در موارد کم سرفه و آب ریزش بینی و گرفتگی بینی ،‌ بدن درد شدید و درد عضلانی ناتوان کننده را از علائم ابتلا به آنفولانزا عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی به هیچ وجه موجب مرگ نمی شود اما وجود بیماری های زمینه ای می تواند فرد را با خطر جدی مرگ مواجه نماید.
وی، در خصوص عوارض تزریق واکسن گفت: واکسن آنفولانزا دارای کمترین عوارض  شامل ضعف ، ‌بی حالی، ‌خستگی ،‌ درد و تورم کم در ناحیه تزریق بوده و عوارض خطرناک آن یک در هر صدهزار تا یک میلیون مورد تزریق می باشد .
رحمانی تصریح کرد: این احتمال کم بروز عوارض خطرناک نمی تواند مانع از نادیده گرفتن مزایای ترزیق واکسن برای سایر افراد جامعه باشد.
به گفته وی، تجویز واکسن باید توسط پزشک و در مراکز بهداشتی و درمانی و یا مراکز خصوصی تحت نظر پزشک  صورت بگیرد.
وی، با بیان اینکه برخلاف تصور عامه مردم تزریق واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نمی کند افزود: بیش از 400 ویروس وجود دارد که موجب ابتلا افراد به سرماخوردگی می شود و هر فرد به طور متوسط پنج بار در طول سال به سرماخوردگی مبتلا می شود.
وی ادامه داد: تزریق واکسن تنها از ابتلا به سه نوع آنفولانزایی که واکسن آن تزریق شده است پیشگیری می نماید و آمادگی لازم برای مقابله با ویروس را در بدن فرد ایجاد می نماید.


انتهای پیام/م

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکات برین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه