اخبار داغ

ارمغان وعده‌های بی سرانجام دولت در کاهش بیکاری؛

شیب تند رشد بیکاری در قم

شیب تند رشد بیکاری در قم
آمارهای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار در حالی افزایش رشد بیکاری را در قم نشان می‌دهد که روحانی یکی از اهداف دولت خود را کاهش بیکاری عنوان کرده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، " وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است و باید برای رفع آن در کوتاه‌مدت چاره‌اندیشی شود." این بخشی از اعتراف تلخی است که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور آن را در جلسه شب گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,

این در حالی است که یکی از وعده‌های روحانی کاهش بیکاری در کشور بود که در حقیقت نه‌تنها محقق نشد بلکه در سه سال گذشته بر تعداد بیکاران نیز افزوده شد.

,

در طول سه سال گذشته مردم ایران امیدوار بودند که وعده‌های رئیس‌جمهور جدید و تیم اقتصادی وی بتواند تحول ملموسی در سطح اقتصاد ایران ایجاد نماید اما نه وعده تحول اقتصادی در 100 روز اول ریاست جمهوری توانست برای بیکاری کشور کاری کند و نه توافق هسته‌ای و این روند اگرچه در کل کشور تسری دارد اما در استان قم به شکل خطرناکی در حال افزایش است.

,

در آخرین گزارش‌های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری اگرچه در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد رشد کرد اما این روند در استان قم 4.2 درصد رشد داشته است و مجموعاً به 14.1 درصد رسیده است و برای اولین بار در طول 37 سال گذشته استان قم باوجود ظرفیت‌های بالای اقتصادی،  بالاترین رشد نرخ بیکاری را در کل کشور داشته است.

,

افزایش ناگهانی بیکاری در استان قم در حالی است که در دولت گذشته هیچ‌گاه از میانگین کشور بالاتر نبوده است اما حالا استان قم به برکت مسئولان ذی‌ربط 2.1 درصد از میانگین بیکاری کل کشور بالاتر است! اتفاقی که نشان می‌دهد این دولت حتی روی کاغذ هم نتوانسته است نرخ بیکاری را ثابت و یا کاهش دهد.

,

باوجود ادعای دولت مبنی بر تحقق فرصت‌های جدید شغلی در کشور، اما نمودار بیکاری در استان قم طی 3 سال گذشته نشان می‌دهد نرخ بیکاری همواره رو به افزایش است و مشکل اشتغال جوانان هرروز بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

,

این در حالی است که نصرالله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم علت افزایش نرخ بیکاری در قم را  ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: کاهش سرمایه‌گذاری باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود و این اتفاق گریبان گیر قم نیز شده است.

,

وی در ادامه می‌افزاید: البته سایر عوامل مانند کاهش بهره‌وری، امکان استفاده کمتر از ظرفیت واحدهای خدماتی و تولیدی، رکود فضای کسب‌وکار، نداشتن سرمایه در گردش و عدم تناسب نیاز بازار کار و توانایی و مهارت جویندگان کار موجب در افزایش بیکاری در استان نقش داشته است که باید در جهت رفع آن‌ها اقدامات اساسی صورت بگیرد.

,

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان ورود بی‌رویه واردات نیز در تعطیلی واحدهای تولیدی و درنتیجه رشدی بیکاری نقش مستقیمی دارد به‌عنوان‌مثال می‌توان به ورود بی‌رویه کالای های چینی که در این دو سال افزایش پیداکرده است اشاره کرد، به‌طوری‌که حجم بالای واردات  قم را نیز مانند همه استان‌های کشور تحت تأثیر قرار داده که یکی از عوامل اصلی بیکاری در قم محسوب می‌شود.

,

حسن آقاجان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم بابیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته از کالاهای موجود در بازار استان  قم 87 درصد کالاها چینی و خارجی است گفت: درحالی‌که این اجناس بین 30 الی 70 درصد ارزان‌تر از کالاهای داخلی هستند اما بااین‌حال به‌هیچ‌عنوان کیفیت لازم را ندارند.

,

در این میان واردات این کالاها به‌اندازه‌ای سود دارد که واردکنندگان با رانت‌های مختلف همچنان کشور را به دروازه‌ای واردات تبدیل کرده‌اند.

,

به‌هرحال واکنش مدیران استانی به این آمار بیکاری و حل آن‌هم در نوع خود جالب‌توجه است به‌طوری‌که اگر از سفر استاندار قم به کشور چین چشم‌پوشی کنیم که آخر هم معلوم نشد که چه دستاوردی برای قم داشته است، تنها به مصاحبه‌هایی برمی‌خوریم که حل مشکل بیکاری در قم را یا نیازمند عزم جدی مسئولان در تراز ملی دانسته و یا برخورد با اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز و سر آخر هم معلوم نمی‌شود استاندار به‌عنوان نماینده دولت در استان در این زمینه چه نقشی دارد!

,

انتهای خبر/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه