اخبار داغ

یادداشت

توسعه صادرات غیرنفتی کلید تحقق اقتصاد مقاومتی

توسعه صادرات غیرنفتی کلید تحقق اقتصاد مقاومتی
توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین اجزاء نظام های اقتصادی محسوب می شود که از دیرباز نقش مهمی را در توسعه اقتصاد کشورهای جهان ایفا کرده است، این موضوع در شرایط حاضر اقتصاد جهانی با پیوستن قریب به اتفاق کشورهای جهان به سازمان تجارت جهانی و گسترش تجارت بین المللی و الزام دولت ها به برداشتن موانع تعرفه­ای و غیرتعرفه­ای، کاهش سیاست­های حمایتی از تولیدات داخلی و باز شدن کشورها بر روی یکدیگر از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از سال ۱۳۷۶ بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین گردید تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, از سال ۱۳۷۶ بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین گردید تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.,

به گزارش جلفانیوز، زمانی خوداتکائی لازمه استقلال کشورها محسوب می­شد، اما امروزه حضور فعال و قدرتمند در عرصه­های اقتصادی جهان لازم و ضروری می­باشد و نمی­توان کشوری را یافت که صددرصد مستقل از این تجارت باشد. در نظام تجارت جهانی، دولت­ها بیش از گذشته فعال­اند و تلاش می­کنند تا با اتخاذ سیاست­های متنوعی منافع خود را تامین نمایند. در این میان مرسوم­ترین و ابتدائی ترین راه ورود به بازارهای بین­المللی، صادرات است. از صادرات به عنوان موتور رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه یاد می شود. صادرات یکی از حیاتی ترین بخش های اقتصاد هر کشور را تشکیل می دهد. صدور کالا و خدمات مهمترین منبع تأمین درآمد ارزی کشور محسوب می شود که نبض اقتصاد زنده و فعال دنیا را در دست دارد.

, جلفانیوز,

توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین اجزاء نظام های اقتصادی محسوب می شود که از دیرباز نقش مهمی را در توسعه اقتصاد کشورهای جهان ایفا کرده است، این موضوع در شرایط حاضر اقتصاد جهانی با پیوستن قریب به اتفاق کشورهای جهان به سازمان تجارت جهانی و گسترش تجارت بین المللی و الزام دولت ها به برداشتن موانع تعرفه­ای و غیرتعرفه­ای، کاهش سیاست­های حمایتی از تولیدات داخلی و باز شدن کشورها بر روی یکدیگر از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. این موضوع برای کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که اقتصاد ایران وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد به گونه­ای که نوسانات شدید قیمت نفت در بازارهای جهان مستقیما رفتارهای کلان اقتصادی نظیر حجم بودجه اعتبارات عمرانی، سطح فعالیت­های اقتصادی و حتی رشد و رونق اقتصادی را تحت تاثیر قرار می­دهد، بنابراین کارشناسان بر لزوم رهائی از اقتصاد تک محصولی و پیشرفتن به سوی افزایش صادرات غیرنفتی را بیش از پیش مورد تاکید قرار می­دهند. صادرات ارتباط مستقیمی با توسعه اشتغال جوانان دارد که موجبات کسب درآمدهای ارزی را فراهم می­سازد و موجبات رفاه عمومی را فراهم می نماید.

,

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته­ای ایران، واژه « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. اقتصاد مقاومتی یکی از بنیادی­ترین مفاهیم مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب در این بخش است. اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک مقطعی و واکنشی نسبت به پدیده­های جاری نیست، بلکه یک دکترین و گفتمان تمام عیار است که افق تبدیل کردن کشور به اقتصادی توسعه­یافته با دارا بودن مزیت رقابتی و یک قدرت اقتصادی بین المللی را پیش رو دارد.

,

اقتصاد مقاومتی موجبات رشد و شکوفایی کشور را به صورت درون­زا فراهم می­آورد که موجبات توسعه اقتصادی کشور می­گردد. افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی کشور به نفت در طول سالیان گذشته یکی از هدف‌های اصلی سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی شمرده شده است، البته قابل توجه می­باشد که در مقابل صادرات پرهیز از واردات غیرضروری نیز در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موثر است.

,

 از زمانی که اقتصاد مقاومتی نیز راهکار اصلی تحول در نظام اقتصاد سیاسی ایران شد، صادرات غیرنفتی از ابزارهای اجرایی مهم این سیاست مورد توجه قرار گرفت. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی در سال جاری و ۹ سال باقیمانده به سال ۱۴۰۴، نقشه راه اقتصادی کشور کاملا مشخص است که لزوم توجه وافر به این امر از ملزومات حرکات اقتصادی کشور می­باشد که باید بیش از پیش مورد توجه مردم و نهادهای دولتی قرار بگیرد.

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه