اخبار داغ

روزنامه گاردین نوشت:

نگرانی غرب از نزدیکی مواضع مصر به ایران/ محور تهران-مسکو روز به روز قوی تر می شود

نگرانی غرب از نزدیکی مواضع مصر به ایران/ محور تهران-مسکو روز به روز قوی تر می شود
روزنامه گاردین نوشت ایران، با تغییر کنشگران منطقه و دست بردن در ائتلاف های بین المللی در خصوص سوریه، غرب را نگران کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامۀ انگلیسی گاردین نوشت وزیرِ خارجۀ ایران، شخصاً حضور مصر در گفت وگوهای لوزانِ سوییس دربارۀ سوریه را خواستار شد.
گاردین افزود این اقدام، موجب این نگرانی شد که مصر از موضع گیری کلاسیکِ خود در پیروی از غرب دست بکشد.
گاردین با استناد به ایمیل هایی خاطر نشان کرد که محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران، شخصاً از جان کری وزیر خارجۀ آمریکا خواست که نماینده ای از مصر در گفت وگوهای لوزان شرکت کند.
این روزنامه دربارۀ محتوای ایمیل های رد و بدل شده میان کری و ظریف نوشت: «کری پیشنهاد کرد که مذاکراتی شش جانبه شکل گیرد. او نوشت: "ببینیم که آیا می توانیم به راه حلی منطقی برای بحران برسیم" ظریف در پاسخ به این ایمیل نوشت: چرا مصر را هم نباشد»؟
گاردین در ادامه نوشت: «ایران حضور در مذاکرات لوزان را نپذیرفت، تا وقتی که با حضور وزرای خارجۀ مصر و عراق موافقت شد؛ دو کشوری که موضع ایران در حمایت از بشار اسد را تایید می کنند».
موضع گیری مصر، به این دلیل قابل توجه به نظر می رسید که این کشور، از نظر جمعیت، بزرگ ترین کشور سنی در منطقه به شمار می رود.
گاردین بر این باور است که ایران، نمی خواست در نشست لوزان و در حضور قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا، سازی مخالف و ناساز با گروه به نظر برسد، به همین سبب، تنها چند روز قبل از برگزاری نشست لوزان، گفت وگوها برای الحاق مصر به این گفت وگو را در دستور کار قرار داد.
مصر، دو هفته پیش نیز در شورای امنیت، هنگام رأی گیری دربارۀ طرح روسیه در خصوص سوریه، به این طرح، رأی مثبت داد و ضربه ای سنگین به عربستان سعودی وارد کرد که پشتیبان مالی مصر به شمار می رود.
گاردین، در پایان، نوشت: "توجه به تغییر تدریجی رویکردِ مصر از محور واشنگتن – ریاض به محور مسکو – تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است".

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه