اخبار داغ

آینده پر از ابهام ارومیه؛

"ممد کؤرپو" و آینده پر از ابهام ارومیه

"ممد کؤرپو" و آینده پر از ابهام ارومیه
اخیرا رئیس اتاق بازرگانی ارومیه خطاب به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: "شهردار ارومیه چون هر شش ماه یکبار یک پل درست می کند، به "ممد پل" معروف شده است"!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه،"ممد پل" یا همان "ممد کؤرپو" که رئیس اتاق بازرگانی مدعی شده مردم به شهردار لقب داده اند به مذاق برخی رسانه های حامی شهرداری نیز خوش آمده و آن را همچون مدال افتخاری به سینه خود زده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه,

فارغ از ادعای رئیس اتاق بازرگانی، کسی نمی تواند رضایت شهروندان ارومیه ای را از ساخت پل های متعددی که چهره شهر را دگرگون ساخت و مسیری در راستای توسعه آن برداشت، کتمان کند.

,

پل هایی که باید بخش عمده ای محبوبیت آقای شهردار را مرهون ساخت همان ها دانست.

,

در مقابل اما متخصصین بسیاری منتقد جدی این ساخت و سازها و به طور کلی روند حاکم بر مدیریت شهری هستند. انتقاداتی که البته گاه و بیگاه به دست آویز خوبی برای برخی سیاسیون رقیب حضرت پور هم بدل می شود.

,

اما به دور از جنجال و جهت گیری ضرورت دارد با نگاهی تیزبین و نقادانه به دنبال پاسخی برای این سوال بود که آیا می توان ساخت و ساز پل ها را تنها مبنا و میزان کارآمدی یک شهردار در نظر گرفت؟

,

در این متن قصد نداریم ایرادات فنی احداث پل ها را مورد بررسی قرار دهیم که اگر بنا باشد زیر ذره بین نقد متخصصان برود از ایرادات و اشکالات فراوان مبرا نخواهد بود.

,

متخصصین اما سوالات بی جواب متعددی را پیرامون چگونگی ساخت این پل ها دارند. آنان می خواهند بدانند که وضع قوانینی تسهیل کننده و آزادکننده ی منابع مالی ، موجب خلق چنین فرصتی شده و یا حربه هایی چون واگذاری افسارگسیخته ی تراکم شهری و "خام فروشی" خاک ارومیه ، حلقه ی مفقوده ی ماجراست؟

,

تراکم فروشی که به عقیده کارشناسان در کنار تغییر کاربری یکی از مهمترین معضلاتی است که گریبان گیر شهر شده. مشکلی که آسایش شهروندان را سلب کرده و رفته رفته ارومیه را به محلی غیر قابل تحمل برای زندگی تبدیل می کند.

,

این نگاه است که موجب می شود ساخت و ساز بی حد و حصر برج های چندین طبقه به کوچه های شش متری نیز راه پیدا کند و حتی به باغات و فضای سبز شهر هم رحم نمی کند.

,

تنها نیم نگاهی به سرانه فضای خدماتی، بهداشتی، تفریحی و... و مقایسه آن با سرانه فضای تجاری کافی است تا عمق فاجعه مشخص شود.

,

بدون شک در یک وضعیت اضطراری و در صورت بروز مشکلی بزرگ تمام این کاستی ها خود را نشان داده و بحرانی شروع می شود که آن سرش ناپیدا خواهد بود.

,

شاید پیش تر این موارد صرفا مورد توجه نخبگان و دانشگاهیان واقع می شد اما امروز به لطف گسترش فضای مجازی و چرخش اطلاعات کم کم مردم کوچه و بازار نیز به مشکلات مذکور توجه می کنند.

,

عدم توجه کافی به زیرساخت های شهری آینده ارومیه را به قهقرا برده و درآمدهایی که از تمرکز بیش از حد بر منابع ناپایدار حاصل می شود همچون سمی وارد رگ های آن خواهد شد. منفعت ساخت پل و هر پروژه دیگری که با چنین رویکردی احداث شود به ضرر آن نمی ارزد.

,

ارومیه مملو از متخصصین و دانشگاهیانی است که می توانند راهکارهای کارآمدی برای دستیابی به منابع درآمد پایدار ارائه دهند.

,

به راستی اگر این درآمدهای پایدار جایگزین فروش تراکم شده و از سوی دیگر شهرداری به فعالیت های اقتصادی سازنده روی آورد هم می توان به افزایش ثروت و تولید ناخالص داخلی دست یافت و هم به حل بخش عمده ای از مشکل اشتغال در سطح شهر امیدوار بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه