اخبار داغ

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی زنجان:

کلاسهای آموزش صنایع دستی زنجان در 6 رشته برگزار می شود

کلاسهای آموزش صنایع دستی زنجان در 6 رشته برگزار می شود
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از برگزاری کلاسهای آموزش صنایع دستی در 6 رشته توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خبر داد،گفت: برگزار کلاسهای آموزش صنایع دستی با هدف رشد و توسعه و احیای صنایع دستی استان در دستور کار قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمود علی محمدی امروز در گفت و گو با خبرنگار عصر زنجان، اظهار کرد: در شش ماهه اول سالجاری حدود 400 نفر هنرجو، درشش شهرستان استان زنجان و درشش رشته «ملیله سازی، چاروق دوزی، قلمزنی روی مس، معرق چوب، گلیم بافی، و مصنوعات چرمی»، دوره های آموزش صنایع دستی را با موفقیت به پایان رسانده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر زنجان,

وی افزود: پیش بینی می شود که در 6 ماهه دوم امسال نیز تعداد 400 نفر متقاضی در دوره های آموزش عمومی صنایع دستی در 13 عنوان رشته، حضور خواهند داشته باشند.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه پیش بینی شده است تعداد حداقل 30 نفر از هنرمندان و صنعتگران استان در دوره های آموزش عمومی و تخصصی شاغلین صنایع دستی شرکت کنند.

,

علی محمدی تصریح کرد: در پایان همه دوره های آموزشی،-آموزشهای عمومی و شاغلین صنایع دستی- گواهینامه پایان دوره برای شرکت کنندگان در دوره ها صادر می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: هنرجویان این دوره های آموزشی در گروههای سنی مختلف و در با تحصیلات سیکل تا دکترا در حال آموزش هستند.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت:برگزار کلاسهای آموزش صنایع دستی با هدف رشد و توسعه و احیای صنایع دستی استان در دستور کار قرار گرفته است.

,

آشنایی با صنایع دستی زنجان:

,

ملیله کاری
از کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره‌ای و به ندرت طلائی به صورت ملیله کاری است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.

, ملیله کاری, ملیله کاری,
,

چاروق دوزی
چاروق دوزی یکی دیگر از هنرهای دستی است که دستهای ظریف هنرمندان زنجانی در تولیدات آن مهارت ویژه‌ای دارند . این چاروقها مشخصاً زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد .

, چاروق دوزی, چاروق دوزی,
,

 چاقوسازی
چاقو سازی در زنجان که با مهارت خاصی به دست استادان این صنعت ساخته می‌شود با ویژگی‌هایی همچون ظرافت ، تناسب ، تنوع ، قدرت برش و (فقط کاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند) تیغه از شهرت فراوانی بر خوردار است .
از انواع چاقوها میتوان چاقوی قلم تراش ، چاقوی کشاورزی و قلمه زنی کاردهای آشپزخانه و چاقوی شکاری و صحرائی ، قمه ، دشنه و قداره را نام برد .

, چاقوسازی, چاقوسازی,
,
,

مسگری
هنگامیکه بشر بعد از سنگ و گِل ، برای رفع سایر نیازهای خود به فلز روی آورد ، در بین فلزات ، مس زودتر از دیگر فلزات بکار رفت چراکه این فلز به صورت خالص در طبیعت یافت می شد و استخراج و بهره برداری از آن ساده بود .
درخشش و جلای فلز مس خالص و رنگ جالب توجه سنگهای معدنی این فلز از دیگر علل کاربرد آن در طول اعصار گذشته بوده است .

فرش و گلیم و جاجیم
فرش و گلیم و جاجیم زنجان از معروفیت خاصی برخوردارند . فرش بافی در زنجان یکی از صنایع با قدمت زیاد است که نقش قابل توجهی در صادرات فرش ایران ایفا میکند . فرشهای صادراتی زنجان از بهترین جلوه های فرهنگی این استان هستند.

, مسگری, مسگری,
,
,
,
, فرش و گلیم و جاجیم, فرش و گلیم و جاجیم,
,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه