اخبار داغ

سبک زندگی در شبکه های اجتماعی

سبک زندگی در شبکه های اجتماعی
با توجه به بالا گرفتن تب شبکه های اجتماعیبه عنوان یک رسانه فراگیر همانند سایر پدیده ها به صورت توأمان فرصت ها و تهدیدهایی را در حوزه سبک زندگی ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،از میان کلان موضوعاتی که در مواجهه گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان مصداقی عینی و ملموس از گفتمان توحیدی در تقابل با گفتمان جهان سلطه بسیار مورد تأکید و هجمه قرار گرفته است می توان به موضوع سبک زندگی اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیار,

در یک نگاه کلی سبک زندگی هم مسئله ای سطحی محسوب و هم مسئله ای عمیق که با پیچیده ترین مسائل معرفت شناسانه و ایدئولوژیک مرتبط است اما چگونه؟

,

در یک تقسیم بندی کلی مسائل مرتبط با انسان به دو دسته کلی اصول نگرشی، تئوریک یا ذهنیات و اصول رفتاری، عادات و عینیات تقسیم می شوند فرض اصلی در ادبیات سبک زندگی بر این است که رفتار یک فرد علاوه بر نمود نیازها، نشان دهنده اندیشه ها و هویت فکری اوست سبک زندگی نیز به تدریج بر مبانی فکری افراد تأثیر گذاشته است مثلا تأثیر سبک خوراکی فست فودی و ساندویچی آرام آرام خود را در نوع نگاه انسان به تعامل با دیگران و گرایش به فردگرایی تغیییر می دهد.

,

سبک زندگی ناظر بر مهم ترین حوزه های زندگی انسانی است که بخش هایی چون آئین ها، خوراک، پوشاک، مسکن، چگونگی تنظیم ارتباطات و گذران فراغت را در بر می گیرد رسانه های جمعی در تأثیرگذاری بر این حوزه برجسته است چرا که آنها سعی می کنند دانسته یا ندانسته بر اسا اهداف و منافع خود به تغییر نگرش ها و همچنین سبک زندگی مخاطبان خود بپردازند.

,

شبکه های اجتماعی و سبک زندگی

,

بستر شبکه های جتماعی به عنوان یک رسانه فراگیر همانند سایر پدیده ها به صورت توأمان فرصت ها و تهدیدهایی را در حوزه سبک زندگی ایجاد کرده است که توجه به هر یک می تواند موجب تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و مقابله با آسیب های سبک زندگی غیرتوحیدی باشد.

,

فرصت ها

,

با توجه به اینکه بستر شبکه های اجتماعی امکان ارتباط بیشتر بین کاربران را فراهم می کند به نظر می رسد این فرصت می تواند به صورت هدفمند در جهت افزایش و تقویت روابط جامعه مومنین مورد استفاده قرار گیرد ایجاد کمپین های موضوعی و جریان سازی در مورد مصادیق مختلفی که به نوعی با سبک زندگی مرتبطند از جمله فرصت هایی است که در این زمینه فراهم می شود برای نمونه می توان به جریان سازی و تبلیغ سنت های نیک و فراموش شده ای مثل اطعام و افطاری ساده یا برگزاری مراسم های ازدواج ساده اشاره کرد که به نوعی ترویج یکی از سنتهای نیک در حوزه سبک زندگی اسلامی است.

,

در یک نگاه کلان می توان گفت که با توجه به امکان تبلیغ و جریان سازی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این فرصت وجود دارد تا مصادیق قابل تجویز سبک زندگی اسلامی در فرآیندهای تبلیغ خلاقانه به جامعه عرضه شود تا علاوه بر خروج این سبک از مهجوریت در فضای مجازی استفاده از این سبک زندگی تبلیغ و همگانی شود.

,

شبکه‌های اجتماعی در صورتی که به صورت مناسب استفاده نشوند خطرات جبران ناپذیری را در خانواده و جامعه به جای می گذارند و سبب تزلزل بنیان خانواده، تزلزل دینی افراد و تزلزل شخصیتی می‌شود همچنین به دلیل نشر اطلاعات، تصاویر و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد.

,

شبکه‌های اجتماعی چالش امروز جامعه

,

به هر حال با توجه به بالا گرفتن تب شبکه های اجتماعی در میان جوانان، باید با برنامه ریزی جامع و دقیق، امکان استفاده از اینترنت و رایانه را برای فرزندانمان فراهم کنیم و با بستر سازی مناسب آنان را با خطرات احتمالی اینترنت و شبکه های اجتماعی آگاه سازیم. از سوی دیگر لازم است که آنها را به حفظ حریم و عفت چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی تشویق و ترغیب نماییم.

,

امروزه با گسترش‌ شبکه‌های اجتماعی که دنیای مجازی را با زندگی اجتماعی پیوند زده است شاهد تغییرات چشمگیری در نگرش افراد جامعه هستیم که منجر به تغییرات اساسی در سبک زندگی شهروندان شده است.

,

در واقع افزایش ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معنا داری با سبک زندگی زنان در جامعه دارد. بر اساس پژوهش های به عمل آمده، 20درصد زنان و 10 درصد از مردان انتخاب نوع پوشش خود را متاثر از شبکه های اجتماعی می‌دانند. رواج پر شتاب و تصاعدی کاربران شبکه‌های اجتماعی ارتباط همزمان را در میان بخش‌های وسیعی از مردم جهان ممکن ساخته است و این فرآیند جهانی بسیاری از ارزش‌های ملی و منطقه‌ای را بی‌اثر کرده است.

,

امروزه نقش و نفوذ رسانه‌های اجتماعی در شکل گیری ساخت سیاسی جوامع را نمی توان نادیده انگاشت. در دنیای امروزی قدرت الزام آوری و تغییر نگرش و شکل دهی به افکار عمومی در اختیار نهادهایی است که رسانه ها را در اختیار دارد که این واقعیت ما را به اهمیت تاثیرگذاری رسانه‌های نوظهور متقاعد می‌کند. پژوهش‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی و پوشش زنان ارتباط معناداری وجود دارد و بیش از نیمی از جوانان در مقایسه با سایر فعالیت های فراغتی ترجیح می‌دهند.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه