اخبار داغ

استعفا برای فرار از استیضاح رسواکننده/ 8000 میلیارد فساد صندوق به همراه وام‌های میلیاردی و وام دو میلیونی که به هیچ معلمی داده نشد!

استعفا برای فرار از استیضاح رسواکننده/ 8000 میلیارد فساد صندوق به همراه وام‌های میلیاردی  و وام دو میلیونی که به هیچ معلمی داده نشد!
شاید اگر استیضاح علی اصغر فانی در مجلس نهم که بواسطه لابی گسترده دولتی ناکام ماند، به ثمر می نشست، امروز شاهد آتش زدن به ذخیره سال ها کار پر مشقت فرهنگیان که برای روز مبادا در صندوق ذخیره فرهنگیان اندوخته‎اند نبودیم، ماجرایی تاسف بار، ماجرای فسادی 8000 میلیاردی که دولت یازدهم اصرار دارد با عزل وزیر آموزش و پرورش، سرپوشی بزرگ بر روی آن بگذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هنوز چند هفته ای از آغاز سال تحصیلی نگذشته بود که یک خبر حیرت انگیز، محافل فرهنگی و دانش آموزی کشور را به خود مشغول کرد. اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوقی به اسم فرهنگیان که هر ماه بخشی از حقوق آنها را اخذ می کرد و قرار بود با سرمایه گذاری این مقدار اندک از حقوق ناچیز فرهنگیان، برای آنها خدماتی بیش از آنچه که وزارتخانه تخصیص داده است، فراهم کند. و نکته مهم و تاسف بار آنجا بود که وزیر آموزش و پرورش که می بایست اولین مدعی این پرونده باشد، خود رئیس هیات مدیره این صندوق بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان

, اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان, اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان,

 

,

حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در شهریور ماه خبر از فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان داد و گفت:

,

 

,

«شفاف سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پروش است که طی تحقیقات به عمل آمده در حدود هشتاد هزار میلیارد ریال فساد مالی در این صندوق گزارش شده است».

, «شفاف سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پروش است که طی تحقیقات به عمل آمده در حدود هشتاد هزار میلیارد ریال فساد مالی در این صندوق گزارش شده است».,

 

,

 مقصودی با اعلام خبر بازداشت چند نفر در این خصوص، تصریح کرد: «شخص مدیر عامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول داشته و مبلغ آن را 3هزار و 500میلیارد تومان عنوان می‌کند». 

,

 

,

این خبر، شوک عظیمی در بدنه آموزش و پرورش و به فرهنگیان وارد کرد؛ چرا که معلمان تصور هم نمی‌کردند صندوقی که قرار بود برای آنها کار کند، اکنون وسیله سوء استفاده گروهی قرار گیرد.

,

هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد با ایجاد تغییرات در اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل صندوق، از بازتاب مشکلات بکاهد اما اصرار وزارت آموزش و پرورش بر عدم تغییر اعضای هیأت مدیره صندوق و حمایت از آن، ماجرا را کمی پیچیده کرد.

,

 

,

ورود دادستانی و بازداشت 5 نفر، شک و شبهه‌هایی که نسبت به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشت را به یقین مبدل کرد و تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسه علنی یکشنبه 25 مهر با 200 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

, ورود دادستانی و بازداشت 5 نفر، شک و شبهه‌هایی که نسبت به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشت را به یقین مبدل کرد و تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسه علنی یکشنبه 25 مهر با 200 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.,

 

,

سه شنبه صبح یعنی 27 مهرماه و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 45 امضا وصول شد.

,

و نکته ویژه این بود که این بار جو غالب بر مجلس، با استیضاح موافق بود؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص گفت: رأی بالای نمایندگان در خصوص تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که از موارد استیضاح بوده، نشان می‌دهد که فضای مجلس به سمت استیضاح وزیر آموزش و پرورش است. 

,

 

,

پس از تغییر در وزارت آموزش و پرورش گمانه زنی هایی در خصوص عزل فانی مطرح شد که یکی از آنها مربوط به حواشی صندوق ذخیره فرهنگیان بود و عنوان می شود ناگفته هایی در این صندوق وجود دارد که تمایلی به افشای آن نیست.

,

 

,

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فساد موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:‌ در هر نهاد یا سازمانی که نظارتی نباشد و افرادی که در قید و بند مسائل شرعی و دینی و انضباط مالی نیستند منصوب شوند، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

,

 

,

وی افزود: آقای رئیس جمهور باید کسانی را به کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارائه کنند که در غیر این صورت مسئولیت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقای رئیس جمهور است.

, آقای رئیس جمهور باید کسانی را به کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارائه کنند که در غیر این صورت مسئولیت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقای رئیس جمهور است.,

 

,

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برکناری وزیر آموزش و پرورش از سمت خود، اظهار داشت: کنار گذاشتن علی‌اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش نوعی فرار به جلو بود و دولت با این کار خود سعی کرده تا در جلسه استیضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح نشود.

, کنار گذاشتن علی‌اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش نوعی فرار به جلو بود و دولت با این کار خود سعی کرده تا در جلسه استیضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح نشود.,

 

,

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که موضوع فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کنیم و بیان این مصادیق نه تنها ضعف نیست بلکه نشانه قوت نظام است که به طور دقیق اینگونه موارد را رصد و به مردم اعلام می‌کند.

,

 

,

 

,

 

,

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: اگر چه به ظاهر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای استیضاح اعلام آمادگی کرد، اما واقعیت این است که دولت با توجه به تخلفات و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین مشکلات عدیده‌ای در سطح وزارت آموزش و پرورش که نارضایتی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور به وجود آورده بود، در مجموع با این تصمیم عملاً از افشای واقعیت‌ها و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان بود جلوگیری کرد و پازل نسبتا گسترده‌ای که برای جابجایی بین وزرا و مسئولین دولت و جابجایی‌ها و تغییراتی که تحت عنوان ترمیم کابینه دنبال می‌کرد، را عملیاتی کرد.

, پازل نسبتا گسترده‌ای که برای جابجایی بین وزرا و مسئولین دولت و جابجایی‌ها و تغییراتی که تحت عنوان ترمیم کابینه دنبال می‌کرد، را عملیاتی کرد.,

, ,

 

,

 

,

 

,

چرا نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگزین فانی شد؟

, چرا نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگزین فانی شد؟, چرا نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگزین فانی شد؟,

 

,

سیدمحمد بطحایی که دیروز به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور منصوب شد، نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است. به جای آنکه طی این مدت اخیر نسبت به هشدارهای نمایندگان مجلس و رسانه‌ها درباره وضعیت صندوق ذخیره تمهیداتی بیندیشد از عملکرد آن دفاع کرده است!

, سیدمحمد بطحایی که دیروز به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور منصوب شد، نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است. به جای آنکه طی این مدت اخیر نسبت به هشدارهای نمایندگان مجلس و رسانه‌ها درباره وضعیت صندوق ذخیره تمهیداتی بیندیشد از عملکرد آن دفاع کرده است!,

 

,

وی ۱۷ شهریور امسال و پس از انتشار اخبار در خصوص اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: حرکت در مسیر بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیاز به پشتکار دارد زیرا همیشه سنگ‌اندازی می شود که نمونه آن هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان است!

, وی ۱۷ شهریور امسال و پس از انتشار اخبار در خصوص اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: حرکت در مسیر بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیاز به پشتکار دارد زیرا همیشه سنگ‌اندازی می شود که نمونه آن هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان است!,
 
,
پرداخت وام‌های میلیاردی به 5 نفر توسط صندوق ذخیره فرهنگیان
, پرداخت وام‌های میلیاردی به 5 نفر توسط صندوق ذخیره فرهنگیان,
7هزار و 700 میلیارد تومان دارایی صندوق ذخیره
, 7هزار و 700 میلیارد تومان دارایی صندوق ذخیره, 7هزار و 700 میلیارد تومان دارایی صندوق ذخیره,

 

,

پرداخت وام‌های میلیاردی به ۵ نفر، سوءاستفاده مالی در شرکت‌های زیرمجموعه و ادعای ضرر۵۰۰ میلیارد تومانی بخشی از وضعیت مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بود که باردیگرمطالبه فرهنگیان مبنی بر شفاف‌سازی وضعیت صندوق را تداعی می‌کند.

,

 

,

 صندوق ذخیره فرهنگیان که در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت، به عنوان سازمانی اقتصادی پا به عرصه وجود گذاشت تا با فعالیت‌های اقتصادی نظیر اداره شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

اما عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که مورد انتقاد است و این صندوق با ده‌ها شرکت زیرمجموعه از بانک تا پتروشیمی در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفیقی نداشته و این در حالی است که سرمایه‌های این صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است براین اساس دارایی صندوق ذخیره تا پایان سال مالی 94، 7 هزار و 700 میلیارد تومان است که با برآورد ارزش افزوده آن حدود 10 هزار میلیارد تومان است.

,

انتخاب اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و بازرس از وظایف و اختیارات هیئت امنای صندوق ذخیره است و رئیس هیئت امنا وزیر آموزش و پرورش، نایب‌رئیس هیئت امنا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و در این میان پنج نفر از فرهنگیان شاغل، بازنشسته یا متخصصان اقتصادی کشور به‌انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیز به‌عنوان اعضای هیئت امنا انتخاب می‌شوند.

,

 

,

 

,

760 هزار فرهنگی عضو صندوق ذخیره

, 760 هزار فرهنگی عضو صندوق ذخیره, 760 هزار فرهنگی عضو صندوق ذخیره,

 

,

در حالیکه صندوق ذخیره فرهنگیان با حدود 25 شرکت زیر مجموعه در بخش‌های مختلفی از صنعت تا پتروشیمی و بانک و بیمه فعالیت می‌کند اما نتوانسته خدمات قابل توجهی را به اعضای خود ارائه دهد. حدود 760 هزار نفر از جامعه یک میلیونی فرهنگیان عضو این صندوق هستند و آنچه صندوق ذخیره را برای آنهاجذاب کرده پرداخت سهم دولت به موازات سهم عضو است.

,

 

,

, ,

 

,

 ابهامات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان

,  ابهامات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان,  ابهامات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان,

 

,

در شرایطی که این روزها اخبار مختلفی در رابطه با عدم شفافیت مالی این صندوق به گوش می‌رسد و به اذعان مسئولان صندوق، سه هزار میلیارد تومان وام به 5 نفر بدون اخذ ضمانت‌های لازم اعطا شده است، فرهنگیان بیش از گذشته احساس می‌کنند که فعالیت‌های صندوق ذخیره نیازمند شفاف سازی است.در رابطه با فعالیت بانک سرمایه ابهامات بسیاری وجود دارد به عنوان مثال شایعاتی درخصوص اعطای وام 280 میلیارد تومانی به یک شرکت شنیده می‌شود.

,

 

,

جبار کوچکی نژاد عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اوضاع صندوق ذخیره فرهنگیان خراب‌تر از این حرف‌هاست،‌ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:‌ بدانید که 6 هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان چپاول شد و بانک سرمایه، ماشین‌سازی اراک و سایر بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه ورشکست شدند.

,

 

,

وی می‌افزاید: از آغاز به کار مجلس دهم، گزارش‌هایی مبنی بر سوءاستفاده‌های مالی در شرکت ماشین‌سازی اراک، هلدینگ پتروشیمی، بانک سرمایه، شرکت خانه‌سازی معلم که جزو شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، به دست ما رسیده است.

,

 

,

طبق تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش موظف به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان شده و برای تامین منابع آن عنوان شده که « فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند. در عین حال دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می گردد، به صندوق مزبور واریز کند. سهم‌الشرکه فرهنگیان در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد می‌گردد.»

,

 

,

 شهاب الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «سوال همگان این است که چرا بانک سرمایه این مقدار وام‌های کلان به یک سری از افراد و شرکت‌ها داده است؟»، اظهار داشت: کدام بانک از این وام‌ها نداده است.

,

 

,

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «مگر ماهیت تشکیل بانک سرمایه منتفع شدن فرهنگیان از خدمات آن نیست و چرا یک فرهنگی نتوانسته حتی یک وام 2 میلیون تومانی از بانک سرمایه دریافت کند؟»، خاطرنشان کرد: بانک سرمایه یک بانک تجاری است و بانک قرض الحسنه نیست؛ بانک تجاری طبق دستورالعمل بانک مرکزی تعریف خودش را دارد.

, «مگر ماهیت تشکیل بانک سرمایه منتفع شدن فرهنگیان از خدمات آن نیست و چرا یک فرهنگی نتوانسته حتی یک وام 2 میلیون تومانی از بانک سرمایه دریافت کند؟»,

 

,

 

,

 

,

غندالی افزود: بانک سرمایه تسهیلات را مطابق نرخ بانک مرکزی باید پرداخت کند و سپرده را بر اساس نرخ بانک مرکزی عمل می‌کند، و نمی‌تواند تسهیلات 4 درصدی بدهد.

,

 

,

غندالی در واکنش به این موضوع که «بالاخره گفته می‌شود که ماهانه از حساب فرهنگیان مبلغی به عنوان حق عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان کسر می‌شود و این توقع را دارند که از این موضوع بهره‌مند شوند، برای این موضوع چه پاسخی دارید؟»، عنوان کرد: حق عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان ارتباطی به بانک سرمایه ندارد.

, حق عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان ارتباطی به بانک سرمایه ندارد.,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان سهام‌دار 46 درصدی بانک سرمایه است و مگر بانک سرمایه دست ماست؟

, صندوق ذخیره فرهنگیان سهام‌دار 46 درصدی بانک سرمایه است و مگر بانک سرمایه دست ماست؟,

 

,

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به این موضوع که «مگر می‌شود بانک سرمایه در چند روز به یک شرکت میلیاردها تومان وام پرداخت کند، این موضوعاتی است که فرهنگیان را نگران کرده است»، گفت: اکنون مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول بانک‌های کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که 4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک سرمایه است.

, اکنون مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول بانک‌های کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که 4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک سرمایه است.,

 

,

وی ادامه داد: به اعتقاد من در مقایسه با دیگر بانک‌ها این رقم زیاد نیست ولی در مقایسه با خودمان زیاد است؛ کدام بانک دولتی و غیردولتی است که مطالبات معوق نداشته باشد.

,

 

,

وی اضافه کرد: مشکل ما این 3 یا 4 دلالی است که در بانک سرمایه و سایر بانک‌ها بدهکار هستند که با این‌ها درگیر هستیم؛ اقدام کردیم و مشغول وصول مطالبات هستیم ضمن اینکه قوه قضاییه و نهادهای نظارتی هم به کمکمان آمده‌اند.

,  مشکل ما این 3 یا 4 دلالی است که در بانک سرمایه و سایر بانک‌ها بدهکار هستند که با این‌ها درگیر هستیم؛ اقدام کردیم و مشغول وصول مطالبات هستیم ضمن اینکه قوه قضاییه و نهادهای نظارتی هم به کمکمان آمده‌اند.,

 

,

19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان ماهانه وارد صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود

, 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان ماهانه وارد صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود, 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان ماهانه وارد صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود,

 

,

به گفته شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، اکنون ماهانه حدود 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان وارد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود و «کارکنان غیررسمی آموزش و پرورش»، «بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان ­های وابسته»، «کارکنان مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت­‌های تابعه»، «شرکت­ ها و موسساتی که به نوعی با وزارت آموزش و پرورش ارتباط و نسبت دارند»، «کارکنان مدارس غیرانتفاعی»، «دانشجو معلمان» و «تمام دانش‌آموزان و اولیاء آنها» به عنوان اعضای این صندوق محسوب شوند.

,

 

,

, ,

فیش حقوقی یک فرهنگی و کسر ماهانه بابت عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان

, فیش حقوقی یک فرهنگی و کسر ماهانه بابت عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان,

 

,

27 شرکت ارکان اصلی فعالیت اقتصادی صندوق ذخیره

, 27 شرکت ارکان اصلی فعالیت اقتصادی صندوق ذخیره, 27 شرکت ارکان اصلی فعالیت اقتصادی صندوق ذخیره,

 

,

صندوق ذخیره فرهنگیان امروز 27 شرکت زیر مجموعه دارد که به زبان ساده‌تر، این صندوق بزرگترین هلدینگ آموزش و پرورش و به اذعان کارشناسان اقتصادی، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، این شرکت‌ها را می‌توان در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد.

, صندوق ذخیره فرهنگیان امروز 27 شرکت زیر مجموعه دارد که به زبان ساده‌تر، این صندوق بزرگترین هلدینگ آموزش و پرورش و به اذعان کارشناسان اقتصادی، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، این شرکت‌ها را می‌توان در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد.,

 

,

شرکت‌های گروه ساختمان و زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت ساختمانی معلم» و «شرکت تأمین مسکن فرهنگیان» است.

, شرکت‌های گروه ساختمان و زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت ساختمانی معلم» و «شرکت تأمین مسکن فرهنگیان» است.,

شرکت‌های گروه خدمات رفاهی زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس»، «شرکت لیزینگ فرهنگیان» و «شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان» است.

, شرکت‌های گروه خدمات رفاهی زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس»، «شرکت لیزینگ فرهنگیان» و «شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان» است.,

 

,

 

,

, ,

 

,

شرکت‌های گروه صنایع آموزشی زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت ایران ارقام»، «شرکت صنایع آموزشی»، «شرکت تجهیزات مدارس ایران» و «شرکت پژوهش و نوآوری» است.

, شرکت‌های گروه صنایع آموزشی زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت ایران ارقام»، «شرکت صنایع آموزشی»، «شرکت تجهیزات مدارس ایران» و «شرکت پژوهش و نوآوری» است.,

 

,

شرکت‌های زیر مجموعه گروه انرژی در صندوق ذخیره شامل «شرکت پترو فرهنگ»، «شرکت کیمیای پارس خاورمیانه»، «شرکت پتروشیمی مروارید»، «شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی‌های پاک» و «شرکت پتروشیمی خراسان» است.

, شرکت‌های زیر مجموعه گروه انرژی در صندوق ذخیره شامل «شرکت پترو فرهنگ»، «شرکت کیمیای پارس خاورمیانه»، «شرکت پتروشیمی مروارید»، «شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی‌های پاک» و «شرکت پتروشیمی خراسان» است.,

 

,

شرکت‌های گروه صنعت زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت بازرسی مهندسی ایران»، «شرکت میرداد»، «شرکت آلوپن»، «شرکت پلور سبز»، «شرکت ماشین سازی اراک» و «شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران» است.

, شرکت‌های گروه صنعت زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت بازرسی مهندسی ایران»، «شرکت میرداد»، «شرکت آلوپن»، «شرکت پلور سبز»، «شرکت ماشین سازی اراک» و «شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران» است.,

 

,

شرکت‌های گروه بورس، بانک و بیمه زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان هم شامل «شرکت خدمات بیمه ای شرف اطمینان»، «بانک سرمایه»، «شرکت سرمایه گذاری فرآیند»، «بیمه معلم»، «شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان»، «شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان» و «شرکت خدمات بیمه‌ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان» است.

, شرکت‌های گروه بورس، بانک و بیمه زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان هم شامل «شرکت خدمات بیمه ای شرف اطمینان»، «بانک سرمایه»، «شرکت سرمایه گذاری فرآیند»، «بیمه معلم»، «شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان»، «شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان» و «شرکت خدمات بیمه‌ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان» است.,

 

,

 

,

, ,

 

,

*ساختمان 200 میلیاردی صندوق ذخیره در شمال تهران

, *ساختمان 200 میلیاردی صندوق ذخیره در شمال تهران, *ساختمان 200 میلیاردی صندوق ذخیره در شمال تهران,

 

,

در کنار معرفی شرکت‌های تابعه و فعال در حوزه‌های اقتصادی که شاید به زعم مسئولان ارشد این صندوق لازمه درآمد زایی برای تسهیل و ارتقای معیشت فرهنگیان است، اما باید به ساختمان رؤیایی این صندوق دریکی از مناطق شمالی شهر تهران اشاره کنیم که در سال گذشته به مبلغ 118 میلیارد تومان خریداری شد و به اعتراف غندالی مدیر عامل این صندوق در جمع خبرنگاران، در حال حاضر مشتری 200 میلیاردی پای خرید این ساختمان عظیم نشسته است؛

, در کنار معرفی شرکت‌های تابعه و فعال در حوزه‌های اقتصادی که شاید به زعم مسئولان ارشد این صندوق لازمه درآمد زایی برای تسهیل و ارتقای معیشت فرهنگیان است، اما باید به ساختمان رؤیایی این صندوق دریکی از مناطق شمالی شهر تهران اشاره کنیم که در سال گذشته به مبلغ 118 میلیارد تومان خریداری شد و به اعتراف غندالی مدیر عامل این صندوق در جمع خبرنگاران، در حال حاضر مشتری 200 میلیاردی پای خرید این ساختمان عظیم نشسته است؛,

 

,

ساختمانی که با توجیه آبروداری و جلب اطمینان شرکت‌های خارجی هنگام قراردادهای بین المللی و با این دلیل غیر منطقی که به عنوان یک فعال اقتصادی باید دارای مکان در خور و شایسته ای باشیم، از اسکان در ساختمانی در مرکز شهر خودداری کرده و به منطقه‌ای در یکی از گرانترین مناطق تهران مهاجرت کرده است؛ به طوری که با حضور در این ساختمان تنها چیزی که احساس نمی‌شود، روح حاکم بر فضای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است و تنها عنوان فرهنگیان، پسوند صوری و نامأنوسی برای کامل شدن شکل ظاهری تابلوی این صندوق است!

, ساختمانی که با توجیه آبروداری و جلب اطمینان شرکت‌های خارجی هنگام قراردادهای بین المللی و با این دلیل غیر منطقی که به عنوان یک فعال اقتصادی باید دارای مکان در خور و شایسته ای باشیم، از اسکان در ساختمانی در مرکز شهر خودداری کرده و به منطقه‌ای در یکی از گرانترین مناطق تهران مهاجرت کرده است؛ به طوری که با حضور در این ساختمان تنها چیزی که احساس نمی‌شود، روح حاکم بر فضای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است و تنها عنوان فرهنگیان، پسوند صوری و نامأنوسی برای کامل شدن شکل ظاهری تابلوی این صندوق است!,

 

,

فرهنگیانی که بسیاری از آنها برای تأمین ابتدای‌ترین نیازهای معمول یک زندگی باید  به انجام کار دوم و حتی سوم اقدام کنند و به جای صرف وقت در خصوص مسایل علمی و پژوهشی، دغدغه تأمین هزینه‌های جاری زندگی را با خود هر روز به کلاس درس ببرند و تنها دلخوشی‌شان این باشد تا پس اندازی 30 ساله را به امید مبلغی ناچیز در پایان خدمت، همچون سرابی دنبال کنند.

, فرهنگیانی که بسیاری از آنها برای تأمین ابتدای‌ترین نیازهای معمول یک زندگی باید  به انجام کار دوم و حتی سوم اقدام کنند و به جای صرف وقت در خصوص مسایل علمی و پژوهشی، دغدغه تأمین هزینه‌های جاری زندگی را با خود هر روز به کلاس درس ببرند و تنها دلخوشی‌شان این باشد تا پس اندازی 30 ساله را به امید مبلغی ناچیز در پایان خدمت، همچون سرابی دنبال کنند.,

 

,

در بین فرهنگیان کسانی هستند که گرفتار بیماری های خاص برای خود و یا اعضای خانواده‌ هستند و کسی نمی داند که چگونه موجودی خود را وسواس گونه و بارها محاسبه و جمع و تفریق می کنند تا بتوانند شب یا شب هایی را برای درمان به صبح بگذرانند.

,

 

,

نکته قابل تأمل و توجه دیگر اینکه این هلدینگ بزرگ اقتصادی و شرکت‌های زیر مجموعه در چه شرایطی فعالیت می‌کند که نمی‌توان یک فرهنگی را در جامعه پیدا کرد تا فعالیت‌های این صندوق را به خوبی برای خود و فرزندانش قابل احصا و محاسبه منطقی بداند و تعبیر «صندوق آخرت به جای صندوق ذخیره فرهنگیان»،ُنقل محافل آنها نباشد. 

, نکته قابل تأمل و توجه دیگر اینکه این هلدینگ بزرگ اقتصادی و شرکت‌های زیر مجموعه در چه شرایطی فعالیت می‌کند که نمی‌توان یک فرهنگی را در جامعه پیدا کرد تا فعالیت‌های این صندوق را به خوبی برای خود و فرزندانش قابل احصا و محاسبه منطقی بداند و تعبیر «صندوق آخرت به جای صندوق ذخیره فرهنگیان»،ُنقل محافل آنها نباشد. ,

 

,

بسیاری از فرهنگیان بوده و هستند که برای دریافت کمترین وام مورد نیاز خود راهی جز ناامیدی و صرف نظر کردن از درخواست به حق خود را در پیش نمی‌گیرند و تنها منت مدیران ارشد این صندوق با ادعای تأمین معیشت و بهبود آن را یدک می‌کشند.

,

 

,

 3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه فقط در دست 5 نفر

,  3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه فقط در دست 5 نفر,  3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه فقط در دست 5 نفر,

 

,

در این خصوص می‌توان به تعدادی از اعترافات و اقرارهای مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد که اعلام کرده است، 3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه از زیر مجموعه‌های این صندوق فقط در دست پنج نفر است که آنها این پول‌ها را پس نمی‌دهند. 

, تعدادی از اعترافات و اقرارهای مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد که اعلام کرده است، 3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه از زیر مجموعه‌های این صندوق فقط در دست پنج نفر است که آنها این پول‌ها را پس نمی‌دهند. ,

 

,

مبلغی که با آن می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگیان را با دادن وام‌های کم بهره و مهمتر از آن حفظ شأن و احترام این قشر زحمت کش، به خوبی حل کرد.

,

 

,

شکل گیری اولین تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان

, شکل گیری اولین تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان, شکل گیری اولین تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان,

 

,

سال هاست موض‍وع تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود به طوری که این موضوع از مجلس شورای اسلامی هشتم مطرح بود اما این اتفاق رخ نداد تا اینکه در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ مهرماه، در مجلس شورای اسلامی دوره دهم، بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

,

 

,

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از تخلفاتی سخن به میان می آورد که نشان می دهد این صندوق به نام فرهنگیان و به کام تعداد محدودی از افراد بوده است. به طوری که به گفته ی کوچکی نژاد، ۹۰ درصد تسهیلات این صندوق به ۳۰ نفر داده شده است و ۱۰ درصد وام خرد به فرهنگیان اختصاص داده شده است.

,

 

,

وی مدعی است که در سال ۹۴، این صندوق بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان دید که برای جبران آن اموال منقول خود را ارزش‌گذاری غیرواقعی کرد، امروز بانک سرمایه ۷ هزار میلیارد معوقات غیر قابل وصول دارد و تنها یک نفر ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است.

,

 

,

کوچکی نژاد با صراحت می گوید: هیئت مدیره شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت باندی و فامیلی اداره می شود و هیچ تخصصی ندارند و برای هر شرکت بیش از ۲۰ مشاور گرفته اند.

,

 

,

وی همچنین از عدم استعلام از مراجع ذیربط برای تائید صلاحیت هیئت مدیره شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد می کند و معتقد است، اعضای هیئت مدیره فرهنگیان هرکدام در چندین هیئت مدیره عضو هستند.

,

 

,

در حالی که شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس تلاش دارند تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان را به دولت قبل نسبت دهند و دولت یازدهم را تبرئه کنند، اما افراد بازداشت‌شده در این پرونده، مدیران منصوب در دولت یازدهم هستند. ضمن آن که تغییر پیاپی مدیران بانک سرمایه که در دولت یازدهم منصوب شده بودند، جای هیچ تردیدی نمی‌گذارد که اوج تخلفات رخ‌داده در این بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دو سه سال اخیر است.

,

 

,

مدیرعامل بانک سرمایه در دولت

تاریخ شروع به کار

احمد درخشنده (مدیرعامل)

5 اسفند 1392

شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)

21 آبان 1393

خیرالله بیرانوند (سرپرست)

27 بهمن 1393

پرویز احمدی (سرپرست)

22 مهر 1394

علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل)

6 بهمن 1394

محمدرضا خانی (مدیریت اجرایی)

2 تیر 1395

محمدرضا خانی (مدیرعامل)

3 مهر 1395

,

مدیرعامل بانک سرمایه در دولت

تاریخ شروع به کار

احمد درخشنده (مدیرعامل)

5 اسفند 1392

شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)

21 آبان 1393

خیرالله بیرانوند (سرپرست)

27 بهمن 1393

پرویز احمدی (سرپرست)

22 مهر 1394

علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل)

6 بهمن 1394

محمدرضا خانی (مدیریت اجرایی)

2 تیر 1395

محمدرضا خانی (مدیرعامل)

3 مهر 1395

,

مدیرعامل بانک سرمایه در دولت

تاریخ شروع به کار

,

مدیرعامل بانک سرمایه در دولت

,

مدیرعامل بانک سرمایه در دولت

, مدیرعامل بانک سرمایه در دولت,

تاریخ شروع به کار

,

تاریخ شروع به کار

, تاریخ شروع به کار,

احمد درخشنده (مدیرعامل)

5 اسفند 1392

,

احمد درخشنده (مدیرعامل)

,

احمد درخشنده (مدیرعامل)

,

5 اسفند 1392

,

5 اسفند 1392

,

شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)

21 آبان 1393

,

شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)

,

شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)

,

21 آبان 1393

,

21 آبان 1393

,

خیرالله بیرانوند (سرپرست)

27 بهمن 1393

,

خیرالله بیرانوند (سرپرست)

,

خیرالله بیرانوند (سرپرست)

,

27 بهمن 1393

,

27 بهمن 1393

,

پرویز احمدی (سرپرست)

22 مهر 1394

,

پرویز احمدی (سرپرست)

,

پرویز احمدی (سرپرست)

,

22 مهر 1394

,

22 مهر 1394

,

علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل)

6 بهمن 1394

,

علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل)

,

علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل)

,

6 بهمن 1394

,

6 بهمن 1394

,

محمدرضا خانی (مدیریت اجرایی)

2 تیر 1395

,

محمدرضا خانی (مدیریت اجرایی)

,

محمدرضا خانی (مدیریت اجرایی)

,

2 تیر 1395

,

2 تیر 1395

,

محمدرضا خانی (مدیرعامل)

3 مهر 1395

,

محمدرضا خانی (مدیرعامل)

,

محمدرضا خانی (مدیرعامل)

,

3 مهر 1395

,

3 مهر 1395

,
 
,

ضمن آن که به گفته نمایندگان مجلس، اوج تخلفات رخ‌داده در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که زیرمجموعه آن است، طی سال گذشته بوده است که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌شود:

,

 

,

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس:

, قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس:,

 

,

صندوق ذخیره فرهنگیان که 917 هزار معلم عضو دارد چند هزارمیلیارد از پول آنها گم شده است و در وضعیت نابسامانی قرار دارد؛ تنها در سال 94 بانک سرمایه بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است.

,

 

,

در 2 سال بانک سرمایه 6مدیرعامل عوض کرده که شاید برای سرپوشی از بروز تخلفات انجام شده باشد؛ بیمه معلم که امروز خنثی شده است تنها 20 مشاور از آن محل حقوق دریافت می کنند این در حالی است که شخصی به بانک حدود 3 هزار و 900 میلیارد بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه می شود.

,

 

,

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت:

, جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت:,

 

,

•    هر کدام از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان در چند صندوق دیگر نیز جزء اعضای هیأت مدیره هستند. اعضای هیأت مدیره صندوق دریافتی های نجومی دارند و متأسفانه شرکت ساختمانی فرهنگیان که مقرر شده بود برای فرهنگیان منازل مسکونی بسازد با شکست مواجه شده است.

,

 

,

 بانک سرمایه که متعلق به فرهنگیان است در طول 2 سال شش مدیر عامل تعویض کرده یعنی هر 4ماه یک مدیرعامل و مدیر عامل صندوق ماه ها مدیرعامل بانک سرمایه شده که سبب ایجاد فسادی بزرگ شده است.

,

 

,

اگرچه در دولت‌های قبل هم این موضوع وجود داشت اما در این دولت اوج گرفت. یعنی درست است که افرادی از هیات‌مدیره یا مدیرعامل در دولت‌های قبل تخلفاتی داشتند اما حالا فساد این صندوق اوج گرفته است.

,

 

,

7 هزار میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه است که قابل وصول نیست. یک نفر فقط هشتصد میلیارد تومان از این پول را گرفته است. یک نفر دیگر 3900 میلیارد تومان از این پول را گرفته و پس نمی‌دهد. و جالب اینجاست که در نهایت با زمینی که بی‌ارزش بوده است بدهی خود را تهاتر کرده است. چون هیچ چیز دیگری از او نداشتند. شرکت‌هایی از 200 میلیارد تا 900 میلیارد گرفته‌اند و پس نداده‌اند.

,

 

,

 اینها باندی عمل کرده و در سیستم‌های مختلف نفوذ داشتند. برخی با یک عدد چک، صد میلیارد به فردی وام داده است. اینها باعث شد قوه قضاییه ورود کند و چندین نفر بازداشت شوند. حدود 10 شرکت همه صوری تاسیس شدند. از جمله شرکت «آریان سور» و چند شرکت دیگر مانند آنکه هر کدام صد تا صدو پنجاه میلیارد تومان از بانک سرمایه وام گرفته‌اند و آن را بازنگردانده‌اند. این شرکت‌ها بیش از 500 میلیارد از این طریق از بانک پول گرفته‌اند.

,

 

,

 به علاوه یک وام 800 میلیارد تومانی با سود یک و نیم درصد را یک خانم گرفته است. این خانم خودش سمتی نداشته است اما همسر دوم یکی از آقایان مسوول بوده است.

,

 

,

آمار و ارقامی که نمایندگان فوق مطرح کرده‌اند نشان می‌دهد سرجمع تخلفات رخ‌داده در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، بسیار بیشتر از فساد 3 هزار میلیارد تومانی گروه آریا است.

,

 

,

برخی نمایندگان مجلس، مجموع تخلفات این پرونده را 8 هزار میلیارد تومان عنوان کرده‌اند.

,

 

,

مطمئنا دستگاه قضایی با متخلفان این پرونده برخورد جدی خواهد کرد اما مسئولان دولت یازدهم که پیش از این شعار مبارزه با فساد می‌دادند، نسبت به این تخلف عظیم روزه سکوت پیشه کرده‌اند.

,

 

,

 

,

منبع:رجا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه