اخبار داغ

روستایی در آستانه نابودی+ تصاویر

روستایی در آستانه نابودی+ تصاویر
مردمان این روستا این روزها روزگار خوشی را سپری نمی کنند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ در این روستا مردمان در حال مهاجرت یکی پس از دیگری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، روستا به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند محسوب می شود. در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع طبیعی و اقتصادی به عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارند که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند. برای جامعه اقتصادی ما بسیاری از دستاوردهای روستاییان نقش استراتژیک داشته و اهرم قابل اتکایی در پشتیبانی از نظام اقتصادی کشور در عرصه جهانی از طریق صادرات و ورود کالاهای ملی به بازارهای پرظرفیت جهانی بوده، یعنی درحقیقت شناسه قدرت اقتصادی کشور در نزد جهانیان تلقی گردیده مضافاً اینکه تکیه براقتصاد تک محصولی نفتی را تقلیل می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

فعال سازی ساکنان روستاها در ایران می تواند کمک شایان توجهی به تامین امنیت اجتماعی نموده و باعث کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی گشته و منجر به کاهش پدیده "مهاجرت روستا -شهری" شود. ایجاد و راه اندازی کسب وکارها مانند کسب وکارهای خانوادگی و گروهی در روستاها به دلیل وجود پیوندهای قوی اجتماعی و روحیه بالای مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست .روحیه کار و تلاش و مسئولیت پذیری و التزام و تعهد به پیشرفت درمیان جمعیت روستایی بیشتر از شهرنشینان وجود دارد. تمامی جوامع روستایی با معضل بیکاری به نوعی دست به گریبان هستند و ابعاد این معضل، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را نیز متاثر ساخته است. این معضل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاها مطرح می‌باشد.

,

در حال حاضر، ایجاد فرصت های شغلی جدید در مناطق روستایی کشور از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر آمار بالای بیکاری در روستاها، کشور با معضل مهاجرت روستاییان به شهرها مواجه است که این امر خود پیامدهای منفی زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی دارد.

,

همچنین جوان‌گزین و نخبه‌گزین بودن مهاجرت‌های روستایی از جمله عواملی است که فرایند توسعه درون‌زا و روند بهبود شرایط زندگی در روستاها را مختل می سازد.‏

,

, ,

روستایی در آستانه نابودی

,

یکی از روستاهایی که این روزها در استان ایلام به کلی مورد فراموشی قرار گرفته روستای گنجه از توابع بخش مرکزی ایلام است؛ این روستا که در بخش سیوان(میشخاص) قرار دارد با مشکلات زیادی رو به رو است.

,

از همان اوایل انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) کار توجه به روستائیان سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و آن وقت اقداماتی در این روستا به طبع سراسر کشور انجام پذیرفت.

,

مردمان این روستا این روزها روزگار خوشی را سپری نمی کنند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ در این روستا مردمان در حال مهاجرت یکی پس از دیگری هستند.

,

چنانچه رویه مهاجرت در این روستا این گونه ادامه یابد که تنها 15 خانوار دیگر در حال زندگی هستند، بدون شک در آینده ای نه چندان دور نابودی کامل روستا دور از انتظار نیست.

,

, ,

مردم باقی مانده در این روستا از حیاتی ترین ماده هستی یعنی آب آشامیدنی سالم بی بهره اند و با وجود اینکه منبع آب این روستا با مشکل مواجه شده لذا نمی توانند از آب سالم و بهداشتی استفاده کنند؛ مردم این دیار برای تهیه آب خود از چشمه طبیعی استفاده می کنند.

,

این در حالی است که وضعیت برق این روستا نیز هنوز که هنوز به طور کامل رفع نشده و تازه پروژه برق رسانی به این روستا به مناقصه رفته است.

,

اما یکی از خواسته های به حق مردمان این روستا آسفالت مسیر روستا است که مسافت آن هم از مسیر اصلی تا روستای فوق به طول کوتاه پنج کیلومتر است.

,

مردم این روستا خواستار اسفالت این مسیر و توجه به مشکلات شان برای جلوگیری از مهاجرت کامل به شهرها و بخش ها هستند تا به این راحتی روستای فوق به کلی ازبین نرود و خالی از سکنه نشود.

,

, ,

این در حالی است که این روستا از جذابیت های خاص گردشگری محسوب می شود و بلندترین قله استان ایلام به نام کانی صیفی در مسیر اصلی روستا قرار دارد.

,

جدای از این عدم توجه به ظرفیت های گردشگری در این روستا یکی از موضوعاتی است که از سوی مسئولان مغفول مانده است.

,

طبیعی است وقتی وضعیت روستایی به این نحو باشد نباید انتظار داست چنین روستایی بتواند در تولید و اشتغال نقشس داشته باشد چون به کلی از سوی مسئولان فراموش شده است.

,

همین موضوع باعث آن شده تا خطر مهاجرت پذیری روستاهای ایلام بیش از پیش احساس شود و جامعه را دچار تهدید کند که نیازمند ورود جدی مسئولان به این مقوله می باشد.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه