اخبار داغ

مسئول خانه نخبگان سنقر:

مهاجرت در سنقروکلیایی وضعیتی بحرانی دارد/صادرات مقاله در ایران بسیار فراتر از حد انتظار است

مهاجرت در سنقروکلیایی وضعیتی بحرانی دارد/صادرات مقاله در ایران بسیار فراتر از حد انتظار است
مسئول خانه نخبگان سنقر در گفتگو با سهیل سنقر وضعیت مهاجرت در سنقروکلیایی را وضعیتی بحرانی عنوان کرد و افزود: مهمترین هدف خانه نخبگان شهرستان سنقروکلیایی در زمینه علمی کنترل رشد و کاهش مهاجرت در شهرستان خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سهیل سنقر، خانه نخبگان بسیج شهرستان سنقروکلیایی به عنوان اولین خانه نخبگان در سطح کشور  با گستره کاری شهرستانی چندی پیش راه اندازی شد در این راستا با خانم نوری مسئول این مرکز مصاحبه ای خواهیم داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سهیل سنقر,

 

,

خانم نوری لطفاً معرفی کوتاهی از خودتان بفرمائید

, خانم نوری لطفاً معرفی کوتاهی از خودتان بفرمائید,

 

,

بنده آزاده نوری سطری، با تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته حسابداری، عضو بسیج دانشجویی و خانه نخبگان بسیج استان کرمانشاه هستم. تا پیش از این در کارگروه اقتصاد خانه نخبگان استان فعالیت می نمودم و از این پس نیز به عنوان مسئول راه اندازی و رئیس خانه نخبگان بسیج شهرستان سنقر معرفی شده ام.

,

 

,

ایده خانه نخبگان برای شهرستان از کجا شکل گرفت و چگونه آن را پیگیری نمودید؟

, ایده خانه نخبگان برای شهرستان از کجا شکل گرفت و چگونه آن را پیگیری نمودید؟,

 

,

در جلسات کارگروه با توجه به مشکلات اساسی و فراوان استان تصمیم گرفتیم که تقسیم کار صورت بگیرد و تمرکز منطقه ای در استان ایجاد شود تا فعالیت نخبگان بسیجی بتواند با تمرکز بیشتر بر روی مشکلات مناطق، قدری غبار محرومیت را از چهره این مناطق بزداید. بنده نیز با توجه به شناخت مشکلات و پتانسیل های انسانی این شهرستان پیشنهاد راه اندازی آن را ارائه نمودم.

,

 

,

وضعیت پیشرفت راه اندازی خانه نخبگان سنقروکلیایی در چه مرحله ای قرار دارد؟

, وضعیت پیشرفت راه اندازی خانه نخبگان سنقروکلیایی در چه مرحله ای قرار دارد؟,

 

,

در حال حاضر حکم بنده صادر شده و مکان خانه نخبگان از سوی سپاه شهرستان فراهم شده است. معاونت علمی و فناوری هم با تلاش آقای دکتر بابلی و همکارانشان مجوزها و هماهنگی های لازم را به عمل آورده اند و تجهیزات اولیه از قبیل کامپیوتر، میز و صندلی و تجهیزات اداری را تهیه نموده و در اختیارمان قرار داده اند.

,

 

,

 

,

آیا برای خانه نخبگان شهرستان ایده و زمینه کاری خاصی را در نظر گرفته اید یا از محورهای خانه نخبگان استان تبعیت خواهید نمود؟

, آیا برای خانه نخبگان شهرستان ایده و زمینه کاری خاصی را در نظر گرفته اید یا از محورهای خانه نخبگان استان تبعیت خواهید نمود؟,

 

,

به لحاظ ساختاری خانه نخبگان سنقر ارتباط زیر مجموعه ای با خانه نخبگان استان نداشته و هر دو در کنار هم با توجه به اهداف سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و همینطور معاونت علمی و فناوری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه عمل خواهند نمود و در همین راستا دست یاری به سوی خانه نخبگان استان و اعضای آن دراز می کنم و به همکاری این عزیزان که بنده نیز عضوی از ایشان هستم امید بسته ام. اما در خصوص زمینه کاری، با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش مهاجرت بی رویه و غیر اصولی به شهرهای بزرگ و شناختی که بنده از وضعیت شهرستان سنقر و کلیایی دارم که به لحاظ میزان مهاجرت به مرکز استان و کشور و خالی شدن روستاها از سکنه در وضعیت بحرانی به سر می برد و دلیل این وضعیت نیز مسائلی همچون فقر، بیکاری و… است. بر این اساس تصمیم گرفته ایم فعلاً زمینه اصلی کار، شناخت و هدف گیری برای کنترل این وضعیت باشد. بنابراین می خواهیم زمینه علمی کنترل رشد و کاهش مهاجرت از این شهرستان را ایجاد نمائیم. طبیعی است فراهم سازی چنین زمینه ای، نیازمند تلاش در بسیاری از عرصه های علمی خواهد بود. هرچند این امر نباید ما را از سایر اهداف دور نماید. اما زمینه اصلی کارمان بر آن متمرکز خواهد بود. چرا که بنده خودم را یک بسیجی و سرباز برای تحقق منویات مقام معظم رهبری می دانم.

,

 

,

چگونه می خواهید در عرصه عمل به کاهش مشکلات کمک نمائید در حالی که حیطه فعالیت خانه نخبگان فقط در چارچوب فعالیت علمی تعریف می شود؟

, چگونه می خواهید در عرصه عمل به کاهش مشکلات کمک نمائید در حالی که حیطه فعالیت خانه نخبگان فقط در چارچوب فعالیت علمی تعریف می شود؟,

 

,

از نظر بنده تعریف نخبگی صرفاً در تولید علمی خلاصه نمی شود. حداقل تعریف نخبه بسیجی این گونه نیست. تولید علمی در کشور ما بسیار صورت می گیرد. اما این تولیدات در عرصه کاربرد و نتیجه عملی نمود و بروز آنچنانی ندارند. آنچنان که انتظار می رود علم کاربردی تولید نمی شود. یا شاید می شود اما به کار نمی رود. دلیل آن نیز عدم وجود یکپارچگی و هدف واحد است. بنده تمایل دارم که علم تولید شده در خانه نخبگان سنقر و کلیایی یکپارچه و هدفمند برای حل مشکل باشد. بیکاری و مهاجر فرستی مسائل اساسی شهر ما هستند. بنابراین برنامه این است که نخبگان بسیجی جذب شوند و اتاق فکر تشکیل دهند. مسائل را به طور علمی بازشناسی و نیازهای حل آنها را تشخیص دهند. در مرحله ی بعد ممکن است شاید حتی لازم باشد کارگروه های عملیاتی نه چندان علمی در روستاها و جاهای دیگر تشکیل شود تا اقدامات عملی از جمله آموزش برای توانمندسازی جهت کاهش بیکاری و فقر و به تبع آن مهاجرت صورت بگیرد.

,

 

,

اشاره داشتید که علم تولید شده در جامعه ما کاربردی نیست. به نظر شما مشکل از سوی نخبگان جامعه است یا از ساختار نظام اجتماعی که در آن قرار می گیرند؟

, اشاره داشتید که علم تولید شده در جامعه ما کاربردی نیست. به نظر شما مشکل از سوی نخبگان جامعه است یا از ساختار نظام اجتماعی که در آن قرار می گیرند؟,

 

,

من فکر می کنم هر دو طرف دچار مشکل هستند. از یک سو فضای علمی ایران به بازار مکاره ای تبدیل شده است که در آن ظواهر امر عامل رشد و پیشرفت افراد محسوب می گردد. رزومه ای که همه جا ازتحصیل کردگان جامعه طلب می شود، رزومه ای مبتنی بر کمیت مقالات دهان پرکن و این گونه موارد است. متاسفانه کسی نمی خواهد بداند فرد در عرصه عمل چه توانایی های علمی ای دارد. به همین دلیل تولید مقاله علمی برای برخی افراد به شکل خط تولید نگریسته می شود و مدام در حال تولید مقاله هایی هستند که ارزش چندان علمی و مهمتر از آن عملی ندارند. اینجاست که صادرات مقاله در ایران بسیار اغواگر و فراتر از حد انتظار است. که موجب ارز بری و صرف بی نتیجه پول و انرژی تحصیل کردگان جامعه می شود. از سوی دیگر خود نخبگان نیز که الگوی جامعه هستند نباید تا این حد برای کسب منافع شخصی از هدف اصلی دور و دورتر شوند.

,

 

,

برگردیم به وضعیت شهرستان خودتان، چرا فکر می کنید مسأله مهاجرت آن قدر مهم است که محور اصلی خانه نخبگان بسیج سنقر را تشکیل دهد؟

, برگردیم به وضعیت شهرستان خودتان، چرا فکر می کنید مسأله مهاجرت آن قدر مهم است که محور اصلی خانه نخبگان بسیج سنقر را تشکیل دهد؟,

 

,

مهاجرت از یک طرف خودش معلول عواملی همچون فقر، بیکاری، مشکلات اجتماعی، فرهنگی و… است. که البته مسائل اقتصادی فقر و بیکاری نقش پررنگ تری در این مسأله دارند. از طرف دیگر مهاجرت به نوبه ی خود عامل مشکلات گسترده ای هم در مبدأ و هم در مقصد است. در مبدأ حداقل موجب رکود اقتصادی و از بین رفتن فرصت ها می گردد و در مقصد نیز موجب رشد حاشیه نشینی و مسائل اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن خواهد شد. در همین زمینه جالب است بدانید که صنعت فرش دست باف سنقر که یک فرصت بسیار گرانبهاست در حال از بین رفتن است. چرا که سرمایه گذاری برای برند سازی این صنعت صورت نگرفته و الان وضعیت این گونه است که فرش در سنقر بافته می شود سپس با برند سایر استان ها و به نام آنها به بازار می رود.

,

 

,

به نظرتان در یک شهرستان محروم مثل سنقروکلیایی به لحاظ کمیت و کیفیت نیروی انسانی این توانمندی وجود دارد که یک خانه نخبگان بسیج اداره شود و عملکرد مناسب داشته باشد؟

, به نظرتان در یک شهرستان محروم مثل سنقروکلیایی به لحاظ کمیت و کیفیت نیروی انسانی این توانمندی وجود دارد که یک خانه نخبگان بسیج اداره شود و عملکرد مناسب داشته باشد؟,

 

,

قطعاً این توانمندی به شکل خوبی وجود دارد. محرومیت ما ناشی از کمبود نیروی متخصص نیست. بلکه ناشی از مشکلات دیگر است. هرچند در نظر نداریم کارگروه های عریض و طویل با کمیت زیاد راه اندازی نمائیم. بلکه کارگروه های چابک و با کیفیت مد نظر است. تا این کارگروه ها به طور فشرده در راستای فراهم سازی زمینه مشکلات بومی شهرمان گام بردارند. شناختی که بنده از افراد تحصیل کرده و اساتید دانشگاه در این شهرستان دارم مؤید این است که نه تنها در زمینه کمیت نخبگان مشکلی نداریم حتی پتانسیل بسیار خوبی هم وجود دارد.

,

 

,

در پایان اگر صحبت دارید بفرمائید

, در پایان اگر صحبت دارید بفرمائید,

 

,

صحبت خاصی ندارم. جز اینکه از معاونت علمی و فناوری سپاه نبی اکرم (ص) برای حمایت همه جانبه در راه اندازی خانه نخبگان شهرستان سنقر و کلیایی تشکر نمایم. همین طور از فرماندهی محترم سپاه ناحیه سنقر به دلیل حمایت هایی که تا کنون انجام داده اند و بازهم خواهند داد تشکر ویژه دارم. در پایان از همه نخبگان استان و به خصوص تحصیل کردگان و نخبگان شهرستان سنقر و کلیایی درخواست می نمایم که با حضور خود، این مرکز را هر چه بیشتر در راستای محرومیت زدایی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و بسیج یاری نمایند. ضمناً آدرس مکان استقرار خانه نخبگان نیز در شهرستان سنقر، خیابان شهدا، قرارگاه بسیج سازندگی واقع است. که امیدوارم پذیرای حضور گسترده صاحب نظران و اساتید دانشگاه باشیم.

,
,
,
,
, ,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه