اخبار داغ

حاشیه هایی که با اجرای یک تئاتر همچنان در صحنه باقی مانده است؛

رنگ باختن حنای "حنان" در عرصه فرهنگ/ وزیرِ رفته و رئیسِ همچنان مانده!

رنگ باختن حنای "حنان" در عرصه فرهنگ/ وزیرِ رفته و رئیسِ همچنان مانده!
انتقادها، کنش ها؛ واکنش ها، مجادله و تحلیل های مختلف در رابطه با نمایش "لیلی نام تمام دختران ایران زمین است" همچنان فضای نسبتا ملتهبی در جو فرهنگی و حتی سیاسی استان ایجاد کرده تا جایی که 8 تن از نماینده های 9گانه لرستان در مجلس خواستار عزل "حجت الاسلام حنان" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک؛ جشنواره تئاتر لرستان مهرماه امسال با حاشیه بسیار پررنگ تر از متن برگزار شد، حاشیه ای که با گذشت یک ماه همچنان در صحنه فرهنگی و سیاسی استان حرف اول را می زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک؛ ,

 

,

"لیلی نام تمام دختران ایران زمین است " به جمله ای ماندگار در حافظه سیاسی و فرهنگی لرستان تبدیل شد، نام تئاتر پر ماجرایی است که در این جشنواره اجرا شده است.

,

 

,

تئاتری که درروز نخست جشنواره اجرا و بلافاصله با واکنش تند برخی فعالان فرهنگی استان مواجه شد چراکه این افراد معتقد هستند این نمایش، علاوه بر زیر سوال بردن فرهنگ شهادت به شهدا توهین کرده است.

,

 

,

«لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» اثر امیر مهندسیان نویسنده غیر لرستانی، پیش از این نیز به دلیل نامشخصی برای مدتی کوتاه توقیف شده بود اما با اجرا در جشنواره تئاتر استان، جنجال فرهنگی و اعتقادی در استان با پا کرد.

,

 

,

این نمایش سربازان جوان دفاع مقدس را نشان می دهد که به اعتقاد منتقدان دچار امیال شهوانی و هوای نفس شده اند و در آخر نیز به شهادت می رسند.

,

 

,

بدون شک اثری که موجب چنین برداشتی شود محکوم به این نوع انتقادها خواهد شد، حتی اگر یک نفر نیز منتقد این نمایش باشد.

,

 

,

انتقادها، کنش و واکنش ها، مجادله و تحلیل های مختلف در رابطه با این نمایش همچنان فضای نسبتا ملتهبی در جو فرهنگی و حتی سیاسی استان ایجاد کرده تا جایی که 8 تن از نماینده های 9گانه لرستان در مجلس خواستار عزل "حجت الاسلام حنان" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان شده اند.

,

 

,

مدیری که در اختتامیه این جشنواره، پاسخ تندی به منتقدان داد و گفت: افرادی که تخصص ندارند در این زمینه اظهار نظر نکنند.

,

 

,

طلبه ای که در برخی نوشتارها با عنوان " شیخ هنجارشکن" از او یاد شده، واکنش منتقدان را به دلیل عصبانیت از پیشرفت های دولت دکتر روحانی دانست و اضافه کرد: شهدا متعلق به قشر خاصی نیستند و هیچگونه توهینی در این تئاتر نبوده است.

,

 

,

حنان تاکید داشت که کار فرهنگی در فضای سرهنگی امکان پذیر نیست و او به عنوان یک کارشناس مذهبی، نمایش یاد شده را تایید می کند.

,

 

,

شاید اگر آقای مدیر کل اینچنین پاسخ منتقدان را نمی داد، هجمه های کنونی علیه وی و قلمرو مدیریتش به این فراوانی نبود، اما آب به آسیاب منتقدان ریختن، آنهم در حوزه شهید و شهادت، شاید اشتباه بزرگ ناخدای کشتی فرهنگ لرستان بود.

,

 

,

و اما اشتباه دوم نیز خلق مسکنی موقت و شتابزده با عنوان کمپین حمایت از دکتر حنان بود.

,

  کمپینی که در عمر چند ساعته خود دو هزار عضو را در بر گرفت اما به دلیل ایجاد حاشیه های جدید، ناکام ماند وفعالیت آن لغو شد چراکه حنان با درخواستی از حامیانش خواستار این مهم شده بود.

,

 

,

به هر حال یک بام و دو هوای فرهنگ، آن هم از نوع فرهنگ اسلامی قابل قبول نیست چراکه تاریخ نشان داده تقابل ارزش های فرهنگی و دوگانگی فرهنگ در جامعه خسارات ریشه ای و جبران ناپذیری را با جوامع مختلف وارد کرده است.

,

 

,

البته برخی نیز معتقدند با رفتن جنتی از مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماندن حنان در جایگاه مدیر کلی این وزارتخانه در استان نوعی خودزنی محسوب می شود و شیخ " هنجار شکن" باید با عرصه فرهنگی استان وداع کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه