اخبار داغ

هنرمندانی که دستانشان بیناتر از چشم هایشان است

ساخت کتیبه های نقش برجسته توسط نابینایان زنجانی/ ایجاد اشتغال برای روشن دلان زنجانی با کتیبه سازی

ساخت کتیبه های نقش برجسته توسط نابینایان زنجانی/ ایجاد اشتغال برای روشن دلان زنجانی با کتیبه سازی
هنرمندان نابینای زنجان با ساخت کتیبه های نقش برجسته ضمن یادگیری هنر سفالگری، زمینه اشتغال خود را نیز فراهم می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،سفالگری به عنوان یکی از هنرهای دستی ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و هنرمندان بسیاری در این زمینه کار کرده اند در واقع سفالگری به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایعی است که زادگاه آن ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

قرائن موجود از آثار کشف شده گویای این حقیقت است که تاریخ سفالگری در ایران از هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز شده است و مردمان آن دوران علاوه بر کشاورزی برای کارهای روزانه و مراسم مذهبی اشیاء گوناگونی را می ساختند که پس از قرنها تکامل و کشف آتش به شکل سفال در آمد.

,

یکی از شاخه های هنر ارزشمند سفالگری، ساخت کتیبه های نقش برجسته بوده است. به طوری که در طول تاریخ همیشه هنرمندان سفالگر با خمیر مایه آفرینش (ترکیب خاک و آب ) طرح های مختلفی را بر روی خشت های مربع شکل سفالی ایجاد می کردند و آنها را در کوره های آجرپزی میپختند و سپس از کنار هم قرار دادن این این خشت های منظم،تابلوهای بی نظیر و زیبای سفالی درست می کردند و برای زیبای ساختمان های خود از آنها بهره می بردند.

,

 

,

*رشد و تعالی هنر سفال در ایران

, *رشد و تعالی هنر سفال در ایران,

امروز، پس از گذشت قرون متمادی، این هنر ارزشمند توسط هنرمندان با ذوق ایرانی ادامه پیدا کرده و با رشد و تعالی هنری و استفاده از تکنولوژی جدید، به شیوه های مختلف زیبا بخش پروژه های ساختمانی متعدد کشور شده است.

,

اما در این میان هنرمندان زنجانی نیز نقش برجسته ای در تداوم هنر سفالگری دارند، هنرمندان نابینای زنجانی نیز دست به کار شده و به کمک این هنر آمده اند، نابینایان زنجانی به همت خواهر و برادر میرلو امروز ضمن گذراندن اوقات فراغت خود با ساخت کتیبه های سفالی،دستمزد کارشان را نیز می گیرند.

,

حسین قره خانی یکی از اعضای شرکت تعاونی دستان بینا در زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به تاسیس شرکت تعاونی دستان بینا در زنجان به همت خواهر و برادر میرلو، گفت: در حال حاضر 15 نفر از نابینایان زنجانی تحت تکلف این شرکت هستند.

,

 

,

*نوآوری و خلاقیت شرکت تعاونی دستان بینا

, *نوآوری و خلاقیت شرکت تعاونی دستان بینا,

وی با بیان اینکه این شرکت تعاونی در چندین نمایشگاه حضور فعالی داشته است، تصریح کرد: نوع آوری و خلاقیت این شرکت موجب شده تا نابینایان با یادگیری این هنر اوقات فراغت خود را پر کنند.

,

وی با اشاره به اینکه نابینایان بر روی سفال های نقش برجسته کار می کنند، افزود: کشیدن نقاشی روی سنگ و سفال بر عهده افراد کم بینای این شرکت است.
گفتنی است، این شرکت تعاونی از سال 87 به صورت ابتکاری و با هدف ایجاد اشتغال برای روشن دلان آموزش کتیبه سازی به روشن دلان آغاز شد و با حمایت انجمن نابینایان فعالیت های این گروه توسعه یافت.
اداره کل فنی و حرفه ای استان زنجان با هدف حمایت از روشندلان کارگاه آموزشی را در محل این اداره دایر کرده است تا روشندلان علاوه بر بهره مندی از کلاس آموزشی کتیبه سازی کارت صنعتگری فنی و حرفه ای دریافت کرده و به تولید آثار هنری بپردازند.
علاوه بر روشن دلان مبتلایان به سندرم دان و ناشنوایان نیز از کلاس های کتیبه سازی وی بهره مند می شوند.
تابلو کتیبه دست ساز روشندلان با محتوای" بهای بهشت کار نکوست" در سال 92 رونمایی شد.

,
, .,
, .,
, .,
,

همچنین ساخت کتیبه های سفالی توسط هنرمندان روشندل به صورت ابتکاری برای نخستین بار در مهرماه سال 87 در انجمن نابینایان استان پایه ریزی شد و آموزش آن با حداقل امکانات به کمک خیرین در دفتر انجمن آغاز شد.

,

نمود استعداد، خلاقیت و شکوفایی حس لامسه قوی نابینایان بر روی کتیبه های سفالی منجر به جذب حامیان بیشتر و برگزاری نمایشگاه های متعدد شده است و با فروش آثار و ایجاد زمینه اشتغال زایی و خودکفایی این هنرمندان روشندل منجر به ایجاد انگیزه برای ادامه کار در این افراد شده است.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه