اخبار داغ

استاد ادبیات و مولف هرمزگانی :

حقوق نویسندگان هرمزگان رعایت نمی شود/ مرکز هرمزگان شناسی باید در دست فرهنگ شناسان باشد

حقوق نویسندگان هرمزگان رعایت نمی شود/ مرکز هرمزگان شناسی باید در دست فرهنگ شناسان باشد
استاد ادبیات و مولف هرمزگانی با اشاره به اینکه حقوق نویسندگان استان رعایت نمی شود ؛ افزود:هرمزگان نیز باید مانند سایر استان های کشور مرکز هرمزگان شناسی فعال داشته باشد و به دور از سیاست و در دست فرهنگ دوستان و فرهنگ شناسان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سهراب سعیدی استاد ادبیات ، روزنامه نگار، مولف ، پژوهشگر موفق هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده در خصوص آثار و تالیفات خود ؛ اظهار کرد: چاپ سی و پنج جلد کتاب ازسال 84 تا 95 فعالیت 11 ساله ام بوده است که تعدادی از آن کتاب ها عبارتند از فرهنگ مردم میناب، لالایی، بازی‌ها وسرگرمی‌های میناب، صنایع دستی و پنج شنبه بازار میناب، قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان، تاریخ ادبیات میناب، چیستان های هرمزگان، رخش بی‌سوار ، و سوگواره ها و... می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سهراب سعیدی استاد ادبیات ، روزنامه نگار، مولف ، پژوهشگر موفق هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار,  فرهنگ کده , در خصوص آثار و تالیفات خود ؛ اظهار کرد: چاپ سی و پنج جلد کتاب ازسال 84 تا 95 فعالیت 11 ساله ام بوده است که تعدادی از آن کتاب ها عبارتند از فرهنگ مردم میناب، لالایی، بازی‌ها وسرگرمی‌های میناب، صنایع دستی و پنج شنبه بازار میناب، قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان، تاریخ ادبیات میناب، چیستان های هرمزگان، رخش بی‌سوار ، و سوگواره ها و... می باشد.,

 

,

 
وی به چاپ کتاب اخیر خود اشاره کرد و افزود: کتاب فرهنگ مردم هرمزگان دارای سه فصل و حدود 527 ص است در فصل اول به کلیات پرداخته ام و از جغرافیا، موقعیت، تاریخ و اماکن دیدنی مردم هرمزگان سخن رفته است، فصل دوم به آداب و رسوم مردم هرمزگان اختصاص داده ام و از این منظر به چند خصیصه‌ی فرهنگی هرمزگان در چند گفتار پرداخته شده و در نهایت فصل سوم ادبیات شفاهی است که به صورت کلی به ویژگی‌ها و جنبه‌های آن در استان هرمزگان اشاره شده است.

,
,

 

,

 

,

سعیدی در ادامه بیان کرد: ویژگی های این کتاب این است که به آداب و رسوم شهرهای مختلف استان هرمزگان اشاره شده است و تلاش چندین ساله ام بوده است و این کتاب در سال 1395 در انتشارات دارالتفسیر قم به چاپ رسیده است.

,

 

,

 
نویسنده هرمزگانی به آثار در دست چاپ خود اشاره کرد و گفت:  از رودکی تا بهمنی ، تعزیه خوانی در میناب ، موسیقی ، ترانه و شروه در هرمزگان، مقاله بنویسیم، دفتر چهارم از قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان، کاغذ پاره های دفترم بوی شعر می دهد( شعر) ، امام رضا در شعر شاعران هرمزگان و....از جمله کتابهای است در دست چاپ دارم.

,
,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه در سال هایی که کسی کتاب نمی خواند استقبال از کتاب های من خوب بوده و حتی بعضی از آن ها به چاپ چهارم هم رسیده است؛ تصریح کرد:  مردم فرهنگ عامه و آداب و رسوم خود را دوست دارند هر چند خودشان گنجینه فرهنگ عامه اند اما وقتی فرهنگ خود را ثبت شده در دل کاغذ می بیندد خوشحال می شوند و استقبال می کنند.

,

 

,

 

,

استاد ادبیات و مولف هرمزگانی افزود: در عرصه نویسندگی به عناوینی از جمله به چهره مفاخر فرهنگی هرمزگان، پژوهشگر برتر هرمزگان، پژوهشگر برتر جوان کشور در حوزه آموزش و پرورش، معلم پژوهنده، مشاور برتر، مقام اول مقاله نویسی نزسا، مقام اول داستان نویسی فرهنگیان هرمزگان ، مقام دوم شعر فرهنگیان هرمزگان و.... اشاره کرد که توانسته ام دست یابم.

,

 

,

 
سعیدی ، نبود یک پخش کننده قوی و حرفه ای است و تبلیغات نامناسب را یکی از مشکلات پیش روی نویسندگان و محققان در استان دانست و خاطر نشان کرد: حقوق نویسندگان استان رعایت نمی شود ؛ چندی پیش یک کتاب من و کتابی از خانم پوردریایی اسکن و چاپ شد و فرد خاطی نیز هنوز به فعالیت غیر قانونی ادامه می دهد و این جور عمل ها جدای از بین رفتن حق الناس، انگیزه را برای نوشتن از آدمی می گیرد.

,
,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه مهمترین افتخار خود را در نویسندگی استفاده از مطالب کتاب هایم در کتب درسی متوسطه اول و دوم است؛ اظهار کرد:حوزه فعالیت من ادبیات فارسی، ادبیات کودکان ، فرهنگ عامه ، گویش و ادبیات شفاهی است.

,

 

,

 

,

پژوهشگر موفق هرمزگانی اذعان کرد: در دوران تحصیل خود همیشه در ذهن داشتم زوایای مبهم تاریخ و فرهنگ شهر (و استان) خود را آشکار کند، از این رو تأسف می‌خوردم که چرا تا به حال در مورد این منطقه ( هرمزگان ) پژوهش و کار فرهنگی انجام نشده است، پس این شد که به کارهای پژوهشی روی آوردم و حاصل آن همه فعالیت شبانه روزی آثاری است که در 35 جلد چاپ شده و کتاب دیگری که در دست تدوین و چاپند.

,

 

,

 

,

این هنرمند هرمزگانی بیان کرد: امید می رود مردم فرهنگ دوست هرمزگان کتاب های تازه تالیفم را نیز چون گذشته در مطالعه گیرند و مایه دل گرمی مرا فراهم آورند هر چند در گذشته این حق شناسی را بجای آورده اند.

,

 

,

وی ابراز کرد: کاش روزی برسد که هرمزگان نیز مانند سایر استان های کشور مرکز هرمزگان شناسی فعال داشته باشد تا مجبور نشویم برای چاپ کتاب هایی که فرهنگ ، هویت و شناسنامه هرمزگان است یک شخص از جیب خود سرمایه گذاری کنند و یا حداقل مرکز هرمزگان شناسی به دور از سیاست و در دست فرهنگ دوستان و فرهنگ شناسان باشد.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه