اخبار داغ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

سرطان معده شایع‌ترین نوع سرطان در استان قزوین است

سرطان معده شایع‌ترین نوع سرطان در استان قزوین است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در بانوان در رتبه اول قرار دارند، گفت: ۷۰ درصد سرطان با سبک زندگی و ۳۰ درصد آن با تغذیه افراد در ارتباط است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  شاخص، سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در همایش سلامت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد است، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۵ هزار و ۴۶۱ نفر از شهروندان جان خود را از دست داده‌اند که از این میزان ۸۱۹ مورد به علت سرطان بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص، ,

وی با بیان اینکه امید به زندگی در استان رو به افزایش است اذعان داشت: این روند باید با ارتقا سطح کیفیت زندگی همراه باشد لذا لازم است در جهت کاهش مرگ و میر ناشی از برخی بیماری‌ها تلاش بیشتری کرد.

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: ۴۳ درصد فوتی‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی، ۱۴/۹درصد به سرطان‌ها،۸/۵ درصد به تصادفات و ۶ درصد ناشی از بیماری‌های دستگاه تنفسی است که این عوامل در مجموع ۷۳ درصد مرگ و میرها در استان هستند.

,

این مسوول با اشاره به افزایش میزان سرطان از ۸ درصد در سال ۸۳ به ۱۵ درصد در سال ۹۴، گفت: از سال ۸۶ تا ۸۷ میزان سرطان از تصادفات پیشی گرفته و مرگ میر از ۴۴۸ نفر در سال ۸۵ به ۸۱۹ نفر در سال ۹۴ افزایش یافته است.

,

اسکویی با مقایسه میزان ابتلا به سرطان در ایران و سایر کشورها ابراز کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی و روند پیشرفت بیماری در کشور، ایران نسبت به سایر کشورها وضعیت بهتری دارد اما در سال‌های اخیر این روند چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

,

وی با اشاره به برنامه مرکز سرطان استان عنوان کرد: میزان ابتلا به سرطان افراد در سال ۸۵ برابر با ۷۹۹ نفر و در سال ۹۴، هزار و ۵۶۳ نفر بود که با مقایسه آمارمرگ ومیر با مبتلایان می‌توان دریافت بسیاری از آن‌ها با تشخیص به موقع قابل درمان هستند.

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: سرطان معده شایع‌ترین سرطان است که استفاده از غذاهای نمک سود، سابقه خانوادگی و نیترات‌ها از عوامل اصلی ابتلا به آن بوده و همچنین سرطان ریه رتبه دوم را در میان سرطان ها دارد که ۹۰ درصد آن به دلیل استعمال دخانیات است.

,

این مسوول با بیان اینکه سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در بانوان در رتبه اول قرار دارند، عنوان کرد: ۷۰ درصد انواع سرطان‌ها با سبک زندگی و ۳۰ درصد آن با تغذیه افراد در ارتباط است.

,

اسکویی با تاکید بر اینکه تشخیص به موقع بیماری‌ها بسیار موثر است، یادآور شد: برخی از سرطان‌ها در استان در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان است.

,

وی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون واکسنی علیه سرطان ساخته نشده، افزود: سرطان تا ۷۰ درصد با عادات غذایی و زندگی افراد در ارتباط بوده از این رو سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۲۵ برنامه برای همه کشورها در نظر دارد تا مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها را کاهش دهد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه