اخبار داغ

متن و حواشی مناظره ۲ عضو شورای شهر تبریز؛

از خانه به دوشی شورائیان تا اذن ورود شهردار به شورا!/ آیا شما هم به برج بلور رفته اید؟!

از خانه به دوشی شورائیان تا اذن ورود شهردار به شورا!/ آیا شما هم به برج بلور رفته اید؟!
مناظره محمدحسن اسوتچی و ایرج شهین باهر، ۲ تن از اعضای شورای شهر تبریز بعد از ظهر چهارشنبه، ۵ آبان ماه و در هوای سرد پاییزی در دانشگاه پیام نور تبریز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار ،  جلسه مناظره "تخلفات اخیر و عملکرد شورای شهر و شهرداری تبریز"، بعد از ظهر چهارشنبه با حضور ایرج شهین باهر و محمدحسن اسوتچی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار ،,


این جلسه که زمان آغاز آن ساعت ۱۴ اعلام شده بود، با حضور دیر موقع شهین باهر و سخنرانی پی در پی مسئولین برگزاری ساعت ۱۵ آغاز شد و پس از آن کلیپی از سخنرانی شدیداللحن اسوتچی در روزهای پایانی سال ۹۳ در انتقاد از عدم پرداخت به موقع عیدی کارگران و کارمندان پخش شد.


علت تخلفات اخیر، نبود نظارت در شورای شهر چهارم است
اسوتچی به عنوان اولین سخنران این مراسم با اشاره به مجاهدت های مدافعان حرم، اظهار داشت: در اثر خون پاک شهدا، کشور ما در امنیت است و امیدوارم همه ما در مسئولیت و موقعیت ها، خود را بنابر فرمایش حضرت علی (ع) به چشم مسئولیت و نه طعمه نگاه کنیم.


وی ادامه داد: درباره وضعیت پیش امده در شورا و شهرداری و وارد شدن خدشه به سیاست گذاری و مسائل اجرایی، برای عدم تکرار این تخلفات باید آسیب شناسی صورت گیرد و برداشت من این است که ما در شورای چهارم شهر تبریز در خود شهرداری نتوانسته ایم نظم و انسجامی مثلا در دو منطقه ایجاد کنیم.


این عضو شورا ادامه داد: ۵۰ درصد وظیفه شورا نظارت است. از شورای سوم ۹۰ درصد و از چهارم صد درصد کنار گذاشته شد و علت این تخلفات هم این است.  ابتدای این قضایای دستگیری و فساد از عدم نظارت شورای شهر شروع شد و رئیس شورا چندین بار در محافل خصوصی گفته برخی از اعضای شورا از من سهم خواهی میکنند و بنده به وی گفتم اگر رییس شورا موضع گیری نکند احتمال افزایش این سهم خواهی زیاد بود و اگر در برابر سهم خواهی مقاومت میشد عمده این قصایا پیش نمی آمد.


اسوتچی گفت: متاسفانه نظارت انجام نشد و بستر برای اتفاقاتی مهیا شد و با تداوم این عدم نظارت، من اکثریت شورا را در قضیه نظارت مقصر می دانم.


وی ادامه داد: اگر اکثریت شورا مصلحت بدانند حتما می توانند این کار را بکنند ولی متاسفانه عدم نظارت در شورا وجود دارد و متاسفانه دخالت در اجرای برخی عزیزان و منصوب کردن مدیران به امری رایج تبدیل شده است.


اسوتچی گفت: به شوخی گفتم اگر اکثریت شورا نگویند الان روز است نمی توان آن را ثابت کرد و برای زمان بر بودن پروژه، آنها را به کمیسیون ها می فرستند و موصوع نظارت هم در این چارچوب است.


دستگیرشدگان ۵ برابر من رای آوردند/چرا متخصص ها جزو نفرات آخر انتخابات در این شورا بودند؟
شهین باهر نیز در ادامه با اشاره به اختلاف روش خود با اسوتچی، اظهار داشت: حاج آقای اسوتچی بزرگ ما هستند منتها روش ما با حاج اقا و تخصص و دید ما با ایشان متفاوت است.


این عضو شورا ادامه داد: هیچ کس به وقوع اتفاقات اخیر در شورای شهر و شهرداری راضی نبود و اتفاقاتی روی داد که انشاءالله عمدی نبوده و سهوی باشد و البته همه می دانیم که انتظار از مدیران به اندازه نماینده مردم نیست و حواس نماینده مردم باید مراقبت در تصمیمات و کارها باشد.


عضو کمیسیون عمران گفت: در دوره های پیشین نیز عزیزانی از شورا به زندان افتادند و مورد سوال بودند و پرونده های آنان هنوز در جریان است و در مجموع تشکیلات قضایی مرجع تصمیم گیری است و گاهی دیده شده برخی افراد با غرض به راحتی تهمت می زدند و مرجع قضایی وجود دارد و تشخیص می دهد که آیا نماینده مردم خیانت کرده یا نه.


شهین باهر گفت: شورای شهر نهادی مردمی و مدنی است و پیامبر و آن کریم بر مشورت تاکید داشتند و تاریخچه این به چندین هزار سال در یونان و مدیریت شورایی می رسد و البته باید متوجه شویم تا چه اندازه به شورای شهر اختیار داده شده است، متاسفانه برخی از اعضای شورا نه از اختیارات خود خبر دارند و به تبع آن نیز اکثر مردم اطلاعی از حیطه اختیارات وی ندارند.


شهین باهر گفت: شورای شهر ما تازمانی که مدیریت واحد شهری تحقق نیابد، شورای شهرداری است و در حوزه مالی به شورا اختیاری نداده اند و اگر به این مسائل ورود کنیم به ما برچسب دخالت در اجرا می زنند.

,
,
,
,
, علت تخلفات اخیر، نبود نظارت در شورای شهر چهارم است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دستگیرشدگان ۵ برابر من رای آوردند/چرا متخصص ها جزو نفرات آخر انتخابات در این شورا بودند؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


Image title
 

,
, Image title,
,

این عضو شورا گفت: اتفاقات اخیر که به هر نحوی روی داد و ادامه خواهد داشت، نشان داد علاقه ای به توسعه شورای شهر نیست و پیش از آن نیز دیدیم که تعداد نمایندگان از ۲۱ به ۱۳ کاهش یافت و این درحالی است که در شهر استانبول بیش از ۳۰۰ عضو شورا وجود دارد دارد ولی در کشور ما علاقه ای برای افزایش اختیارات شورا نیست.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر گفت: افرادی که دستگیر شده و مورد اتهام هستند ۵ برابر من رای اورده و مورد قبول مردم بودند چرا تخلفات را به ما منتسب می کنید مردم باید در رای دادن دقت کنند. 


وی اظهار داشت: افراد متخصص شورا به دلیل اینکه رای نخریده و شام نداده اند در نفرات آخر لیست قرار دارند و اصلی ترین بخش کار که اینجا می لنگد این است که باید مردم را متوجه کنیم تا نمایندگان را خوب انتخاب کنند.


شهین باهر ادامه داد: افرادی بودند که در زمان انتخابات به ۱۵ هزار نفر شام داده اند ولی مردم نمی پرسند فرد چگونه پول این ها و پول ۵۰ ستاد را تامین می کند. قرار نیست که من شام و نهار بدهم و عضو شورا بشوم، ولی متاسفانه هرکسی که پول بیشتر خرج می کند بیشتر رای می آورد.

 
در ادامه، جلسه مناظره به پرسش و پاسخ میان اعضا گذشت و ایرج شهین باهر در پاسخ به سوالی درباره ارتباط احتمالی احداث میدان افلاک نما با بیمارستان شهرام دبیری، یادآور شد: پروژه های عمران شهری پروژه های درآمدزا نیست و برای راحتی و رفاه مردم ایجاد و احداث می شوند.


افلاک نما، منظره بیمارستان بین المللی را از بین برد
وی افزود: درست است که سهم عظیم بیمارستان بین المللی تبریز متعلق به آقای دبیری است ولی علت اجرای این پروژه می تواند دلایل دیگری داشته باشد و این پروژه قبل از دوره چهارم شورا طراحی شده بود و در دوره چهارم برای اجرا اغاز شد.


شهین باهر گفت: البته در اینجا سوال من این است که آیا وجود تبادل افلاک نما در مقابل بیمارستان به نفع آن است یا نه؟ آیا ارزش افزوده ای آورده است؟ این پروژه نه تنها مزیتی برای بیمارستان نیاورده بلکه نما و منظره بیمارستان را گرفته است.


وی افزود: یادتان باشد در مسیر ائل گلی دو پل طراحی شده بود و ما به دلیل اینکه جاده ائل گولی به راهنمایی مسیر گردشگری ماست، آنها را  تعطیل کردیم.


مجری برنامه در ادامه به کنایه به شهین باهر گفت که نمی دانیم چرا همه پروژه ها در بالای شهر است و در پایین شهر نیست که شهین باهر نیز گفت: یک طرفه که نمی شود شما سوال بپرسید و من جواب شما را ندهم!



بهتر است با واقعیت ها صحبت کنیم
شهین باهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مسائل حاشیه نشینی، اظهار کرد: اگر نگاهی به میزان پروژه ها و پراکندگی آنان در ۳ سال گذشته و ردیف های بودجه مصوب ما بیندازید می توانید ببینید که چه تعداد پروژه برای مناطق محروم و چقدر مناطق مرفه نشین تبریز تخصیص داده ایم.


این عضو شورا گفت:  تعریف حداقل ۶۰ پروژه در مناطق کم برخوردار، ایجاد نزدیک ۷۰ هکتار پارک از جمله اقداماتی است که انجام داده ایم و یادتان باشد اجازه ندادیم سرمایه گذاری ها در ائل گلی باشد و گفتیم سرمایه گذاری ها در غرب شهر و مناطق کم برخوردار انجام شود و اکنون یک شرکت ترکیه ای برای پروژه ای نزدیک میدان اذربایجان ۱۷ میلیارد سرمایه گذاری کرده است.


شهین باهر گفت: شورای چهارم تلاش خود را در مناطق حاشیه نشین گذاشته و بهتر است با واقعیت ها صحبت کنیم و ما به عنوان شهرساز به دنبال تدوین ضوابط اجتماعی هستیم.


مجری برنامه نیز به کنایه گفت:  بسیاری از ما وقتی مناطق حاشیه نشین تبریز با وضعیت خانه های پلکان و سست را می بینیم گریه می کنیم.



در ادامه سوال یکی از دانشجویان درباره مترو، با پاسخ شهین باهر مواجه شد.

شهین باهر گفت: حاشیه نشینی در بازه زمانی ۶۰ سال رخ داده و انتظار نداشته باشید شورا در ۴ سال پرونده این موضوع را به اتمام برساند و بنظرم با توجه به وضعیت مالی به اندازه خودمان موفق عمل کرده ایم.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر گفت: به اندازه۸ سال مترو ما در این سه سال ۴۰۰ میلیارد پول تزریق کردیم و دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند ولی دیده ایم که برای خرید یک کابل از خارج کشور، در کنار محدودیت ها با مشکل مواجهیم.


شهین باهر گفت: افتخار داریم در دوره سوم واگن را روی ریل گذاشتیم و راه افتاد و در بازدید اخیر من از میدان ساعت دیدم که  شرایط مساعد است و فکر می کنم تا ۲۲ بهمن مردم می توانند تا ایستگاه ساعت سوار مترو شده و تا پایان سال ۹۶ اگر به همین صورت نقدینگی را تزریق کنیم می توانیم خط یک مترو را به انتها برسانیم و البته خط دو هم خوب به جلو می رود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,




Image title
 

,
,
,
, Image title,
,

همین شهردار با وام پروژه را ایجاد می کند اما پول کارگر را نمی دهد
سوال یکی از دانشجویان درباره پرداختن اسوتچی به موضوع کارگران بود که اسوتچی در پاسخ گفت: تشکیلات شهرداری تشکیلاتی نیمه کارگری است و اخذ چندین بار لوح تقدیر بابت تمیزی شهر تبریز در سالهای اخیر نه برای من، نه شهردار و نه استاندار بوده که شهر را پاک کرده باشند، بلکه این حاصل تلاش این کارگران است .


اسوتچی گفت: سال هاست مسائل کارگری را به آرامی مطرح کردیم و علی رغم وجود شورا و شهردار کار جلو نرفته و شهردار گفت برای عیدی ۹۳ که پول برای نداریم واگر می خواهید بروید مصاحبه کنید و همین شهردار است که با وام پروژه اجرا می کند ولی پول کارگران را نمی دهد.


این عضو شورا ادامه داد: مباحث کارگری فراموش شده ترین مسائل است، هر فرد در شورا در حوزه تخصصی به دنبال سخنان خود رود و من به این اعتقاد دارم.  اقای شهردار با اجازه خودش کمیته کارگری را تعطیل کرده و مرجعی برای پیگیری مشکلات کارگری این چند هزار کارگر وجود ندارد.


وی افزود: شهرداری در این وضع بی پولی، ۴ میلیارد بودجه مرکز همایش ها را با متمم به ۱۲ میلیارد افزایش داده ولی هم اکنون حقوق پرسنل سازمان عمران پرداخت نشده است و به گونه ای رفتار می کنند که پرسنل رسمی از اعلام اسم خود در عدم پرداخت حقوق می ترسند، چه برسد به کارگران.


به دفتر مشاوران برج بلور نرفته ام
یکی دیگر از دانشجویان درباره رفت و آمد ایرج شهین باهر به دفتر مشاوران رئیس شورای شهر تبریز واقع در برج بلور پرسیدند که با پاسخ منفی وی مواجه شد.


شهین باهر در ادامه خاطرنشان کرد: در سال های قبل اصل درامد شهرداری ضوابط فروشی است و ما تخلف آن را جمع کردیم و جریمه های ساخت و ساز غیرمجاز را هر سال دو برابر کرده ایم.


رئیس کمیسیون عمران گفت: پادگان های ارتش در داخل شهر تبریز نیز براساس توافق شورای سوم، بخشی به پارک و بخش دیگری به مسکونی و تجاری تبدیل شده و فکر می کنم تا پایان سال این پادگان ها از شهر خارج شوند.


درادامه پرسش شفاهی یکی از حاضرین برای دقایقی بر جو رسمی جلسه غلبه کرد. این دانشجو اظهار کرد: آقای شهین باهر، اینجا جایش نبود از خود تعریف کنیم  بهتر است شما و همه مسئولین بگویید چه کاری برای ۲۰۱۸ کرده اید؟ آیا شورای شهر جای سرقت و دزدی است و کسانی که دزدی کردند را چرا در پست های دیگری منصوب می کنند.


شهین باهر گفت: فساد مالی در خود دانشگاه ما، در صندوق فرهنگیان و در فیش های حقوقی است و البته مشکل در خود ملت نیز است که به کیک و ساندیس رای می دهند. از کدام دردمان در شورا بگوییم.


اسوتچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی شورا، یادآور شد: آقای شهین باهر در طیف اکثریت هستند و با شهردار و رییس شورا رتباط دارند و می توانند این مسائل را منتقل کنند.


خانه به دوش هستیم!
اسوتچی گفت: جلسات علنی شورای ما بنابر دلایل مبهم در دفتر شهردار برگزار می شود و در واقع خانه به دوش هستیم و شهردار می گوید چه کسی می تواند به جلسه بیاید یا نه و خبرنگاران نیز اذن ورود می خواهند به شورا بیایند!


وی افزود: انتظار ما از طیف دانشجو بر مطالبه گری است؛ در این وانفسای بی پولی تیم ماشین سازی از این تیم حمایت می کنند و آقای شهین باهر نیز در جلسه هفته پیش به این موضوع اشاره کرد و حمایت از یک تیم فوتبال اصلا توجیهی ندارد.


اسوتچی گفت: عمده دستورجلسه فوق العاده روز  سه شنبه که لغو شد هبه بود و تا زمانی که این سوالات نباشد کارها به سختی جلو خواهد رفت و ۲۶۰ میلیارد وام گرفته ایم که ۳۲۰ میلیارد شده است.


در پایان جلسه نیز مجری به کنایه گفت: تا زمانی که جلسات شبانه انتخاب شهردار باقی بماند این روند همچنان تداوم می یابد.

, همین شهردار با وام پروژه را ایجاد می کند اما پول کارگر را نمی دهد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, به دفتر مشاوران برج بلور نرفته ام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خانه به دوش هستیم!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/م
 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه