اخبار داغ

خداحافظی از پراید و ٤٠٥ برای چندمین بار!

خداحافظی از پراید و ٤٠٥ برای چندمین بار!
هر چند بیشترین عامل تصادفات اشتباهات فردی و بد رانندگی کردن ایرانی هاست اما ایمنی خودروها می تواند تلفات ناشی از فوت را کم کند. چالش اصلی در این خصوص را خودروی پراید ایجاد کرد که با قیمت نسبتا پایین برای قشر متوسط و ایمنی کم بسیار پر طرفدار بوده است و بسیاری هم با این خودرو به کام مرگ رفته اند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از "راه نو"، از تعداد تصادفات رخ داده در ساعات آغازین یکشنبه ۹ آبان تا پایان این روز، ۹ فقره تصادف منجر به فوت در جاده های سراسر کشور رخ داده و در این تصادفات ۹ تن جان خود را از دست داده و به عبارتی در هر ۱۶۰ دقیقه یک نفر در جاده های سراسر کشور به کام مرگ رفته است. این آمار هشدار دهنده را یکی از خبرگزاری های رسمی کشور اعلام کرده است.

در این میان پلیس راهور نیز در همین تاریخ اعلام کرده که  ۱۱۷ تصادف نیز منجر به مجروح شدن ۱۴۴ تن شد و ۱۲۹ تصادف نیز خساراتی را وارد کرد.

خداحافظی با پراید و 405 آری یا خیر؟

نقص فنی، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، تخطی از سرعت مطمئنه از دلایل تصادفات منجر به فوت بوده است. عواملی که شاید بیشتر از همه بهایمنی خودروهای سواری بازمی گرد و استانداردسازی اتومبیل ها. هر چند بیشترین عامل تصادفات اشتباهات فردی و بد رانندگی کردن ایرانی هاست اما ایمنی خودروها می تواند تلفات ناشی از فوت را کم کند. چالش اصلی در این خصوص را خودروی پراید ایجاد کرد که با قیمت نسبتا پایین برای قشر متوسط و ایمنی کم بسیار پر طرفدار بوده است و بسیاری هم با این خودرو به کام مرگ رفته اند.  خودرویی که سال هاست خبر توقف تولیدش روی خط می رود اما خبری از آن نیست که نیست و حالا خودروی 405 نیز به این ماجرا اضافه شده و هر از گاهی خبر از توقف تولیدش روی خط رسانه ها می رود و این در حالی است که همچنان به بازار می آید.

در واقع  در خصوص موضوع توقف تولید پراید و پژو تاکنون بیش از سه بار زمان‌های متفاوتی برای توقف تولید این دو خودرو عنوان شده است و هر بار مدیران این دو خودروسازی به دلایل مختلف این زمان را به تعویق انداخته‌اند. آخرین این  وعده‌ها هم  پایان سال گذشته بود. حال این‌بار زمان جدید برای خروج این دو خودرو را بهروز ریاحی، مشاور عالی وزیر صنعت اعلام کرده و گفته است که تا پایان سال جاری دو خودروی مذکور باید از خطوط تولید ایران خارج شوند.

البته پیش از این اعلام نظر نیز به نظر می‌رسید با ورود خودروهای جدیدی که رنو و پژو قرار است با همکاری داخلی‌ها بسازند، عمر تولید این دو خودرو به سر خواهد رسید. ولی با توجه به دلایلی که هر بار از سوی مدیران دو خودروساز عنوان می‌شود خروج آنها را با اما و اگر مواجه کرده است با این حال ریاحی به عنوان یکی از مدیران دولتی با اشاره به مشکلات کیفی دو خوردو پراید و پژو ۴۰۵ گفت: تا پایان سال ۹۵، این خودروها از خط تولید خارج می‌شوند. کیفیت خودروهای داخلی در مقایسه با سه دهه قبل پیشرفت‌های در صنعت خودرو کشور داشته‌ایم اما هنوز نظر مردم را جلب نمی‌کند. بیشترین گلایه‌های مردم از خودرو‌سازان در بخش خدمات پس از فروش است و در خصوص قطعات و مدت خواب خودرو برای تعمیر نارضایتی‌های زیادی وجود دارد. البته بخشی از این مشکلات ما به قطعه‌سازان بر می‌گردد، البته طراحی و تنوع تولید موجود نیز دچار مشکل است.

وی همچنین گفته است: با توجه به نیازی که برای تامین قطعات داریم، به شکل مطلوبی نتوانسته‌ایم قطعه‌سازان را بر اساس استاندارد‌های موردنظر هماهنگ کنیم، هرچند برخی خوب کار کرده‌اند و استانداردهای ما را رعایت می‌کنند.

ریاحی درباره خودروهای که بیشترین ایرادات فنی را دارند تصریح کرد: دو قطعه «سنسور بنزین خودرو پژو ٤٠٥» و «شیشه‌بالابر پراید» بیشترین گلایه‌های مردمی را به خود اختصاص می‌دهد. سنسور پژو ٤٠٥ سوخت‌رسانی موردنظر را برای این خودرو به شکل مناسبی نداشته است به طوری شکایت‌ها در این خصوص بسیار زیاد است و از هر ١٠ خودرو تولیدی ما ٦ خودرو با این مشکل مواجه بودند. در خودرو پراید نیز از هر ١٠ خودرو تولیدی ٣ تا ٤ خودرو ما با مشکل شیشه بالا بر مواجه بود، به همین منظور پروژه‌ای برای بهبود در این خصوص تعریف شد و اکنون از هر ١٠ خودرو تنها یک خودرو مشکلات اینچنینی دارد. تا پایان سال ٩٥ خودروهای پراید و پژو ٤٠٥ از خط تولید باید خارج شوند.

ریاحی حتی به موضوع موتوسیکلت‌ها هم اشاره کرده و گفته است: به صنعت موتوسیکلت در ١٠ سال گذشته، بیشتر از حد مجاز مجوز داده‌ شده است و برخی تولیدکنندگان در زمینه آلایندگی و کیفیت استانداردهای موجود را پاس نمی‌کنند. آیین‌نامه کیفیت در این خصوص نوشته و به موتورسازان ارایه‌ و پروانه برخی از آنها نیز ابطال‌شده است اما با توجه به اینکه این وسیله برای امرارمعاش و تردد در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخوردها در این خصوص محتاطانه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال انتظار داریم حداقل ٣٠درصد خط تولید موتوسیکلت‌های کاربراتوری کاسته شود، تصریح کرد: امیدواریم که در سال‌های آینده خط تولید موتوسیکلت‌های کاربراتوری به طور کامل از رده خارج شوند.

آمار بالای تصادفات و توجه بیشتر به ایمنی خودروها

در هر حال آمارها نشان می‌دهد سال ۹۰ را در حالی گذشت که در این سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل و کیسه هوا مجهز نبودند؛ تجهیزات ایمنی که نبود آنها همچنان حوادث مرگباری را در جاده‌های کشور رقم می‌زند.

تجهیزاتی که در تصادفات تا ۷۰ درصد می‌تواند مانع کشته شدن سرنشینان در تصادفات شود و حتی یک روز زودتر نصب شدن آنها بر روی خودروها می‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگی جاده‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگراستفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی دلیل محکمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن کار آنها برای سرقت از خودروها است چنان که موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است. شاید توقف تولید دو خودروی قدیمی و کم ایمن اعلام شده بتواند کمی از بارتلفات حوادث جاده ای بکاهد اما نکته اینجاست که خودروهای چینی با ایمنی پایین و رنگ و بوی شیک و مردم پسند هر روز وارد بازار خودروی ایران می شوند. خودروهایی که در تست ایمنی بدنه و... نمره خوبی کسب نمی کنند اما به دلیل ظاهر فریبنده و قیمت بهتر به فروش می روند تا جان مردم را به خطر بیاندازند و کسی هم به فکر نیست که نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
, خداحافظی با پراید و 405 آری یا خیر؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه