اخبار داغ

نوزاد ناخواسته یهود!

کشوری مجازی به نام facebook

کشوری مجازی به نام facebook
فیس بوک دیگر یک سایت نیست! او اکنون یک جامعه و به نظر برخی کارشناسان به یک حکومت مستقل با بیش از یک میلیارد جمعیت تبدیل شده که تمامی اقدامات اعضای این کشور مجازی دقیقا زیر نظر حاکمان آن است. و این چیزی است که بسیاری از کاربران از آن غافل هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، قصد داریم در چند مطلب مختلف به شناخت عمیق تر دنیای فناوری اطلاعات بپردازیم. در این مقاله با شبکه اجتماعی فیس بوک آشنا می شویم و علاوه بر تاریخچه این غول اینترنتی به برخی اقدامات مرموز و نکات ناگفته یا کمتر شنیده شده این سایت آمریکایی خواهیم پرداخت. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

معرفی اجمالی

, معرفی اجمالی,

فیس بوک یا (facebook) یک وب سایت با ماهیت آمریکایی است که در آن افراد سراسر دنیا عضو می شوند و یک صفحه شخصی برای خود تاسیس کرده و اقدام به انتشار و اشتراک گذاری مطالب مورد نظر خود می کنند. علاوه بر آن برقراری ارتباط با سایر افراد و پیشنهادات دوستی که خود فیس بوک به شما پیشنهاد می دهد از امتیازات ویژه آن است. آنها می توانند گروههایی تشکیل دهند و قرارها و برنامه های گروه و خواست گروه خود را دنبال کنند و البته بسیار فراتر از این، که در حوصله این مقاله نمی گنجد.

,

خلاصه آنکه فیس بوک یک سایت شبکه اجتماعی است با بیش از یک میلیارد کاربر از سراسر دنیا که همگی تحت قوانین مدیران آن فعالیت می کنند و به پیش بینی مدیران آن این جمعیت به بیش از نیمی از مردم جهان خواهد رسید، رؤیایی که برای فیس بوک دور نیست.

,

برخلاف آنچه همگان فکر می کنند که گوگل پربازدیدترین دامنه اینترنتی جهان است اما این عنوان از آن فیس بوک است زیرا گوگل با تمامی زیردامنه ها و سایت های زیرمجموعه خود مانند سرویس ایمیل و موتور جستجو و… به عنوان پربازدیدترین مجموعه لقب گرفته وگرنه از حیث تنها یک دامنه (و نه زیر سایت های یک شرکت) دامنه facebook.com پربازدیدترین دامنه جهانی است.

, گوگل, فیس بوک,

حکومتی به نام فیس بوک

, حکومتی به نام فیس بوک,

فیس بوک دیگر یک سایت نیست! او اکنون یک جامعه و به نظر برخی کارشناسان یک حکومت مستقل و یک کشور مجازی شده با این تفاوت که این امپراطوری و حکومت بیش از یک میلیارد عضو دارد و تمامی اقدامات اعضای این کشور مجازی دقیقا زیر نظر حاکمان آن است (حتی اینکه شما چه پیامی به دوستان خود در خصوصی ارسال کرده اید) و این چیزی است که بسیاری از کاربران از آن غافل هستند.

,

کنترل دقیق اعضای یک جامعه امری محال است که حتی بزرگترین سازمان جاسوسی جهان یعنی سازمان «سیا» هم قادر به چنین امری تا سال ۲۰۰۵ نبود ولی به اذعان خودشان این رؤیای محال توسط فیس بوک محقق شد.

,

کریستوفر استارتینسکی معاون رییس سیا در این مورد گفته است: «برای سیا این [فیس‌بوک] کاملاً رؤیایی بود که به حقیقت پیوست؛ چرا که در آن کاربران نگرش‌های مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه اقدامات خود را قرار می‌دهند.»(+)

, +,

خود مارک زاکربرگ در مورد فیس‌بوک این چنین گفته است: «فیس‌بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل جمعیت است که تا کنون اختراع شده است».

,

شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان می‌دارد که: «فیس‌بوک تقریباً جایگزین تمامی برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیا از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۴ شده است.»

,

حتی تقویم موجود در فیس‌بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می‌پردازند به سیا کمک می‌کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند. یعنی فیس بوک نه تنها از حال افرادش خبر دارد که از تصمیم های آینده آنها نیز مطلع است.

,

فیس بوک یک نوزاد ناخواسته!

, فیس بوک یک نوزاد ناخواسته!,

شاید تعجب کنید و یا حتی باور نکنید که سایتی همچون فیس بوک که شبیه یک کشور مجازی گردیده برخلاف بسیاری از سایت های بزرگ از پیش تعیین شده نبوده و موسس آن یعنی مارک زاکربرگ دارای هدف ایجاد یک سایت بزرگ با چنین مقاصدی نبود بلکه تولد فیس بوک بدون هزینه زیاد و بدون چشم انداز خاصی همراه بود (دقیقا برخلاف شرکت های بزرگی چون مایکروسافت).

,

فیس بوک یک کوک چند ساله است که هنوز عمر زیادی از تولدش نمی گذرد و همین امر باعث شده که مارک زاکربرگ خوش شانس ترین فرد جهان باشد چیزی که خودش هم اذعان کرده و گفته هرگز نه قصد تاسیس چنین سایتی داشته ام نه فکر می کردم بشود به اینجا رسید. این امر آنقدر اتفاقی و ناخواسته بود که حتی نام مارک زاکربرگ در کتاب (میلیاردرهای تصادفی نوشتهٔ بن مزریک) هم ذکر شده.

, میلیاردرهای تصادفی,

مارک جوان که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود در سال ۲۰۰۴ و در سن ۲۰ سالگی برای برقرای ارتباط بیشتر با همکلاسی ها در مورد پروژه های درسی تصمیم گرفت یک سایت ساده راه اندازی کند. او اصلا قصد فیس بوکی که اکنون می بینید را نداشت. در همان سال به مرور علاوه بر همکلاسی های مارک سایر افراد هاروارد نیز عضو شدند و کم کم پای چند دانشگاه دیگر هم باز شد.

,

هرچند بر اساس گزارش برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، نخستین کسانی که ایده تاسیس چنین شبکه‌ای را دادند دو برادر دوقلو به نام‌های تیلر و کامرون ویکلی‌ووس بودند. به گفته آنها، ابتدا قرار بود مارک با آنها در انجام این پروژه همکاری کند، اما در طول کار وی به آنها خیانت کرده و این پروژه را به نام خود به ثبت رساند.

,

مسئله خیانت مارک بارها در رسانه های مختلف مطرح شده.

,

رشد چشم گیر و مشکوک فیس بوک ظرف یک سال!

, رشد چشم گیر و مشکوک فیس بوک ظرف یک سال!,

شاید باعث تعجب خیلی ها باشد که چگونه فیس بوک بدون هزینه مالکش رشد جهانی کرد ولی ما به مسئله تعجب آمیزتری اشاره می کنیم که چگونه و به چه دلیلی باعث شد چند شرکت خارجی تنها یک سال بعد از تاسیس فیس بوک چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند! مارک زاکربرگ که در یک خانواده یهودی الاصل به دنیا آمده توانست سال ۲۰۰۵ درست یک سال بعد از تاسیس فیس بوک از طریق کمک های میلیاردی چندین نفر سرمایه گذار و حمایت های سازمان های یهودی آمریکایی بهره مند گردد و به رشد خیره کننده ای ظرف یک سال دست یابد چیزی که قطعا بدون کمک این پول ها ممکن نبود.

,

مارک از همان ابتدا از حمایت های سازمان های یهودی بهره مند گردید و کم کم پای حمایت های دولتمردان آمریکایی و افراد سازمان سیا هم به میان کشیده شد چرا که آنها می دانستند اگر فیس بوک در سراسر دنیا مطرح شود چه ابزار مطلوبی برای آنها خواهد بود.

,

تنها یک سال بعد از تاسیس facebook.com حمایت های پشت پرده و حتی آشکار از فیس بوک توسط سازمان های یهودی مستقر در آمریکا، کار را به جایی رساند که دو غول بزرگ جهان یعنی گوگل و یاهو در سال ۲۰۰۶ حاضر شدند فیس بوک را با مبلغ های گزافی خریداری کنند! اما جالب است بدانید مارک این پیشنهادات را رد کرد.

,

دیگر مارک زاکربرگ یهودی زاده تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد رها کرد و خود را وقف فیس بوک نمود.

,

آنچه فیس بوک رایگان! با کاربران خود می کند

, آنچه فیس بوک رایگان! با کاربران خود می کند, آنچه فیس بوک رایگان! با کاربران خود می کند,

هیچ گاه این همه هزینه و حمایت و… بی دلیل نیست و قطعا سرمایه گذاران و حامیان انتظاراتی دارند.

,

بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان در این سایت عضو شده اند، اطلاعات شخصی خود را در صفحه خویش قرار می دهند، اینک فیس بوک می داند نام و مشخصات هر کاربر چیست، می داند هریک از چند صدملیون کاربر با چه کسانی دوست هستند و حتی هر اقدامی در این سایت توسط کاربر ضبط می شود، عکس های شخصی کاربران و مطالب خصوصی آنها به یکدیگر و همه و همه در اختیار فیس بوک است چیزی که بسیاری از دولتمردان کشورهای مختلف از آن به عنوان یک فاجعه یاد کرده اند. چراکه اطلاعات مردمانشان به راحتی در پایگاهی که آمریکایی است ثبت می شوند و آنها می دانند که کشور مقصد از این اطلاعات استفاده کافی خواهد برد.

,

فیس بوک از این نیز فراتر رفته و حتی با کمک متخصصین برجسته جهانی اقدام به برنامه نویسی پیچیده ای کرده تا بتواند به طور هوشمند و نه به صورت دستی اقدام به تحلیل شخصیت یک کاربر نماید.

,

هدفمند و هوشمند!

, هدفمند و هوشمند!,

فیس بوک با توجه به گروه هایی که شما در آن عضو هستید و مطالبی که ارسال می کنید و با توجه به کسانی که با آنها دوست می شوید قادر است از روحیات و شخصیت شما اطلاعاتی بدست آورد مثلا همین که تبلیغات در سایت فیس بوک بر اساس سلیقه هر کاربر است و فیس بوک هر تبلیغی را به همه کاربران نشان نمی دهد بلکه براساس سلیقه کاربر، تبلیغات نمایش داده می شود و این یعنی پیشرفتی که فیس بوک در این چند سال در تشخیص هوشمند حالات و شخصیت های کاربرانش کرده.

,

وقتی شما وارد فیس بوک می شوید او می داند که دقیقا الآن با چه مرورگری وارد شده اید و آی پی شما چیست و از کجای این کره خاکی وارد سایت شده اید.

,

افکار نانوشته کاربران!

, افکار نانوشته کاربران!,

یکی از سخنگویان فیس‌بوک در مقاله‌ای در دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد، فیس بوک از این امکان برخوردار است که می‌تواند پیش‌نویس نوشته‌های کاربر را که نهایتاً تصمیم به انتشار آن‌ها نمی‌گیرد، همان‌طور که تایپ می‌شوند، ذخیره و نگهداری کند. و این دقیقا یعنی نظارت فیس بوک حتی بر افکار نانوشته کاربران.

,

هنگام نوشتن در فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی کدهایی را به مرورگر شما ارسال می‌کند و این کدها به صورت اتوماتیک آنچه را که شما تایپ می‌کنید را تحلیل می‌کند و به فیس‌بوک گزارش می‌دهد. فیس‌بوک این اقدام را که کاربر چیزی می‌نویسد و از انتشار آن صرف‌نظر می‌کند خودسانسوری تلقی کرده است.

,

در ژانویه ۲۰۱۴ هزاران کاربر فیس‌بوک با تشکیل کمپین اعتراض‌آمیز و انتشار یک نامه سرگشاده برخط که ۲۷ هزار امضاکننده یافت، خواستار آن شدند تا فیس‌بوک از رهگیری اندیشه‌های منتشرنشده‌شان دست بکشد.

,

مشکلاتی که فیس بوک برای کشورها ایجاد نموده از انگلستان تا پاکستان

,

سری بزنیم به انگلیس

, سری بزنیم به انگلیس,

بدون مقدمه با این مطلب آغاز می کنیم:

,

«نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک‌پنجم تا یک‌سوم طلاق‌های این کشور، به فیس‌بوک در دادخواست طلاق اشاره شده و حداقل موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده»» کارشناسان اروپایی بارها به خانواده های این قاره سبز در طرز استفاده از این سایت هشدار داده اند و اخیرا مقامات اروپایی درتلاش هستند تا قانونی را تصویب کنند که نوجوانان اروپایی زیر ۱۶ سال تنها با نظارت والدین حق استفاده از سایت هایی مثل فیس بوک یا اینستاگرام و… را داشته باشند؛ قانونی که اگر تصویب شود سایت های مذکور نیز موظف به رعایت آنها هستند.

,

سازماندهی مخالفین یک حکومت

, سازماندهی مخالفین یک حکومت,

علاوه بر مسائل اخلاقی عدیده ای که این سایت آمریکایی برای مردمان کشورها فراهم آورده و بدون اغراق تاثیر مستقیمی در زندگی اعضای خود دارد، مسائل و بهتر است بگوییم معضلات سیاسی بی شماری برای امنیت دولت ها نیز بوجود آمده است. برای نمونه به جملاتی که جولیان آسانژ مؤسس وب سایت نام آشنا و جهانی ویکی لیکس می‌گوید اشاره می کنیم:

, جولیان آسانژ, ویکی لیکس,

«فیس‌بوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند. به گفتهٔ وی فیس‌بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند.»

,

فیس بوک و البته مسئولین سازمان سیا در براندازی حکومت های مخالف خود نهایت استفاده را از این سایت دوست داشتنی و محبوبشان می کنند. به طور مثال با تشکیل کمپین یا گروههایی در فیس بوک و دعوت از اعضای سایت که ساکن آن کشور مربوطه هستند یک جامعه مجازی گسترده از مخالفین آن کشور و حکومت ایجاد می کنند و خط دهی و تزریق افکار را بر عهده می گیرند. برای فریب افکار عمومی مردم آن کشور، این کار را از طریق اکانت هایی به ظاهر مردمی انجام می دهند تا مردم گمان کنند این کمپین کاملا خودجوش است غافل از آنکه پشت پرده آن یک جریان سیاسی قرار دارد، جریانی که می داند کدام اعضای فیس بوک مال کدام کشور هستند و حتی علایق و روحیات آنها چگونه است.

,

نقض حریم خصوصی کشورها

, نقض حریم خصوصی کشورها,

فیس بوک پارا از این فراتر گذاشته و روحیات و سلایق سیاسی و فرهنگی و مذهبی اعضا را به تفکیک کشور و… بایگانی می کند؛ پروژه ای که هرچند برای فیس بوک هزینه داشت ولی به خوبیِ هرچه تمام محقق گشت و اینک این فیس بوک است که می داند فلان شهروند روسی یا چینی یا… چطور فردی است و علایق سیاسی و فرهنگی یا اطلاعات تاثیرگذار دیگر او و همه و همه را دارد، اطلاعاتی که حتی خود مسئولان چین یا روسیه یا… به این گستردگی از مردمان کشورشان ندارند.

,

پاکستان و اعتراض به حملات مذهبی فیس بوک

, پاکستان و اعتراض به حملات مذهبی فیس بوک,

در سالهای اخیر در پی تشکیل کمپینی در فیس بوک مبنی بر کشیدن تصویر پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و هجوم مردم و کشیدن کاریکاتورهایی (که حیای قلم نویسنده از بیانش عاجز است)، دولت پاکستان فیس بوک را فیلتر کرد، هرچند نهایتا فیس بوک مجبور شد آن کمپین را حذف کند. از این دست افدامات در این سایت بسیار فراوان شده و تنها به ذکر یک نمونه اشاره شد.

,

سیری ناپذیری فیس بوک

, سیری ناپذیری فیس بوک,

خیلی غیر منطقی نیست که وقتی سایتی چنین اهداف پشت پرده ای دارد باید نفوذ خود را بیش از بیش در جوامع بشری حفظ کند، از همین رو تعحب نمی کنیم که چرا مارک زاکربرگ سایت اینستاگرام را به مبلغ کلان یک میلارد دلار! خریداری کرد تا اینستاگرام هم جزئی از امپراطوری فیس بوکی شود.

, اینستاگرام ,

و از آن بالاتر اینکه سال ۲۰۱۴ با هزینه غیر قابل باوری یعنی نوزده میلیارد دلار شبکه اجتماعی واتس آپ را از صاحبانش خرید تا گران ترین خرید تاریخ فیس بوک شکل بگیرد و سایر خریدهای اساسی و کلیدی که فیس بوک برای بقای خود و گسترش نفوذش نموده است.

, واتس آپ,

مهدی سلطانی محمدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه