اخبار داغ

گزارشی از تداوم حاشیه های «پدیده شاندیز»

گزارشی از تداوم حاشیه های «پدیده شاندیز»
هنگامی که رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری فارس درحال افشای اقدامات مدیران شرکت پدیده شاندیز بودند مسئولان وقت این شرکت در حال تنظیم شکایت علیه آنان بودند اما اکنون همان افراد جزو متهمان اصلی پرونده و بازداشت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند خانم به مسافران تازه از راه رسیده شاخه گل های رز قرمز هدیه می دهند و آنها به دیدن پروژه عظیم در حال ساختشان دعوت می کنند تا تعداد سرمایه گذارها، هر روز بیشتر و بیشتر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این تمام خاطره برخی ایرانی ها از پروژه ای است به نام پدیده شاندیز؛ شهری بزرگ با مجموعه های مختلف فروشگاهی، اقامتی و تفریحی که قرار بود، جلوه ای معماری و هنر ایرانی باشد؛ همه چیز اما در طول چند روز سیاه شد و سهام داران ماندند و تخلف های ریز و درشتی که پای خیلی ها را وسط می کشید.

,

بر خلاف اکثر مردم ایران که همان شاخه گل رز قرمز تنها خاطره شان از پدیده شاندیز است، چند صدهزار نفر هم هستند که دیگر از پدیده خاطره ندارند؛ آنها این روزها به جای شمردن سود سرمایه گذاری خود، کابوس دود شدن پول شان در کشاکش تخلف هایی را می بینند که چند سال بود برخی چشم خود را روی آن بسته بودند.

,

هشدارهایی که از چند سال پیش شروع شده بود به گوش برخی خریداران سهام نرفت و مسئولان وقت پدیده شاندیز را در برابر انتقادها سفت و سخت تر می کرد؛ خبرگزاری فارس در چند گزارش افشاگرانه به تخلف و گردن کشی مسئولان وقت پدیده شاندیز در برابر حکم مقامات قضایی مبنی بر عدم تبلیغ پروژه و توقف فروش سهام پرداخت.

, خبرگزاری فارس,

پاسخ اما یک چیز بود؛ شکایت مدیرعامل وقت پدیده شاندیز از خبرگزاری فارس به اتهام نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی!
ولی فقط حدود یک سال و نیم زمان لازم بود تا دستگاه قضایی به این نتیجه برسد که تخلف در پدیده شاندیز چیزی بیشتر از فروش سهام بدون پشتوانه و غیر قانونی است؛ حالا نه تنها شاکی خبرگزاری فارس در زندان به سر می برد بلکه جدی نگرفتن هشدارها در رسیدگی سریع به بحران پدیده، پای سهام دارانی را که پولشان را در خطر نابودی می بینند حتی به نمایشگاه مطبوعات باز کرد.

, خبرگزاری فارس,
, خبرگزاری فارس,

هشداری که جدی گرفته نشد/ متخلفان چرا از «فارس» شکایت کردند؟

, هشداری که جدی گرفته نشد/ متخلفان چرا از «فارس» شکایت کردند؟, هشداری که جدی گرفته نشد/ متخلفان چرا از «فارس» شکایت کردند؟,

زمزمه ها هر روز بیشتر می شد؛ زمزمه هایی که از بروز برخی تخلفات و زد و بند های غیرقانونی در فروش سهام گرفته تا واگذاری و تغییر کاربری زمین ها، حکایت داشت.

,

10 دی ماه سال 93 حجت الاسلام رئیسی دادستان وقت کل کشور آب پاکی را روی دست پدیده شاندیز ریخت تا زمزمه ها به واقعیتی تبدیل شود که هنوز ابعاد مخفی زیادی داشت؛ «هرگونه تبلیغات این شرکت [پدیده شاندیز] و دو شرکت دیگری که اقدامی مشابه پدیده شاندیز را برای فروش سهام انتخاب کرده بودند، ممنوع است»

,

حساسیت پرونده به حدی بالا رفته بود که معاون امنیتی سیاسی دادستان نیز وارد پرونده شد؛ بختیاری درباره دستور دادستان وقت کل کشور گفت: «صدا و سیما، رسانه‌های نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداری‌ها، فرودگاه ها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکت‌ها منع شدند و این دستورالعمل طی نامه کتبی به ریاست سازمان صدا وسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن، راه و شهرسازی اعلام شده است.»

,

برخی دلیل ممنوع شدن تبلیغات را به دلیل تداوم فروش سهام پدیده و بیشتر شدن شاکیان احتمالی می دانستند؛ موضوعی که مدیران وقت پدیده شاندیز دقیقا به همان فکر می کردند؛ تنها چند روز زمان نیاز بود تا طراحی مدیران وقت پروژه مبنی بر تهییج خریداران جدید و سهام داران آغاز شود تا از این ره آورد و تبدیل کردن موضوع به یه خیزش مردمی، از رسیدگی به تخلفات جلوگیری کنند.

,

15 دی ماه سال 93  با وجود اظهارنظر صریح دادستان کل کشور و کارشناسان مبنی بر غیرقانونی بودن اقدامات پدیده شاندیز در فروش سهام و تاکید بر غیرقانونی بودن فروش سهام از سوی این شرکت، سایت شرکت پدیده شاندیز در اقدامی قابل تامل خبر از افزایش 10 درصدی قیمت سهام این شرکت داد.

,

این سایت در خبری کوتاه با عنوان «افزایش 10 درصدی سهام پدیده» نوشت: «به گزارش روابط عمومی گروه شرکت‌های پدیده، افزایش 10 درصدی سهام سهام‌داران در تاریخ 14 دی ماه در سامانه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز برای سهام‌داران ثبت گردید»

,

خبرگزاری فارس در گزارشی به این اقدام مقابله گرانه شرکت پدیده با دستگاه قضا به افشاگری درباره این اقدام مدیران وقت شرکت پرداخت.

, خبرگزاری فارس, گزارشی, گزارشی, گزارشی,

البته این تنها اقدام پدیده شاندیز برای دهن‌کجی به برخوردهای قضایی نبود؛ این شرکت در خبر دیگری که با عنوان «اخطاریه» بر روی خروجی این سایت قرار گرفت رسما رسانه‌ها، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که اقدام به اظهارنظر علیه اقدامات غیرقانونی این شرکت کرده‌اند را تهدید کرد.

,

 در خبر منتشر شده بر روی خروجی سایت رسمی این شرکت آمده بود: «در راستای انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص شرکت پدیده، به اطلاع کلیه هم‌میهنان گرامی می‌رسانیم شرکت پدیده با توجه به تعداد 120 هزارنفر سهامدار و 30 هزار نفر نیروی کارمند و کارگر ، همچنان به فعالیت‌های خود بصورت منسجم و دقیق ادامه می‌دهد»

,

در ادامه این خبر با لحنی آغشته به تهدید خطاب به رسانه‌ها و حتی مسئولان قضایی آمده بود: «شایان ذکر است کلیه مطالب خلاف واقع علیه پدیده و نیز نشر اکاذیب توسط سایت‌های خبری، موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.»

,

بیان تعداد سهام داران و کارکنان شرکت پدیده و در ادامه تهدید رسانه هایی که اقدامات غیرقانونی پدیده شاندیز را افشا کرده بودند، حکایت از درست بودن پیش بینی ها مبنی بر تلاش مدیرعامل وقت پدیده برای تبدیل این پرونده به یک بحران اجتماعی داشت.

,

مدیران وقت حتی به هشدارها در زمینه ممنوعیت فروش سهام پدیده شاندیز نیز به ویژه در تهران بی توجهی نشان دادند؛ خبرگزاری فارس در 21 دی ماه سال 93 در گزارشی از عدم توقف فروش سهام پدیده شاندیز در دو دفتر جردن و شهرک غرب خبر داد.

, خبرگزاری فارس,

این دفاتر در نقض آشکار حکم دادستان به تبلیغات محیطی پرداخته و حتی تابلوی خود را نیز برنداشته در اقدامی کاملا غیرقانونی دست به فروش سهام می‌زدند.

,

این اقدام در حالی صورت می گرفت که تصمیم قاطع دادستان‌های شهرهای مختلف کشور از جمله دادستان مشهد مبنی بر ممنوعیت فروش سهام پدیده باعث شده بود تا از اضافه شدن به جمع چند هزار نفری افرادی که این کاغذ‌ها را خریداری کرده اند جلوگیری شود.
در این اقدام به فروش سهام در حالی صورت می گرفت که بنا به گفته مقامات قضایی دفاتری که باز هستند تنها اجازه داشتند تا کاغذهای فروخته شده را پس گرفته و وجوه مردم را به آنان برگردانند، اما دفاتر جردن و شهرک غرب پدیده در اقدامی عجیب و ناقض دستور صریح دادستان کل کشور، اقدام به فروش کاغذ های خود در قالب سهام می کردند..
محسن پهلوان مدیر عامل وقت شرکت پدیده شاندیز نیز در جمع سهام داران این شرکت که به وسیله ارسال پیامک انبوه به محل اجرای پروژه پدیده در مشهد دعوت شده بودند، تاکید کرد که پروژه های پدیده را با قدرت ادامه می دهد و از سهم خود و دیگر اعضای هیات مدیره 1 سهم به سهام داران اهدا خواهد کرد.

,
,
,

 هشدارهایی که رنگ واقعیت گرفت

,  هشدارهایی که رنگ واقعیت گرفت,  هشدارهایی که رنگ واقعیت گرفت,

حاشیه های پدیده شاندیز تا سال 95 نیز تداوم پیدا کرد؛ تیرماه سال جاری اما خبری مهم این پرونده را تحت تاثیر قرار داد؛ محسن پهلوان مدیرعامل سابق پدیده شاندیز به دستور مقامات قضایی بازداشت و روانه زندان شد.

,

دادستان عمومی و انقلاب مشهد در مصاحبه ای ضمن تائید بازداشت مدیرعامل سابق پدیده و با اشاره به تبلیغات واهی و گسترده مدیران سابق «پدیده» مبنی بر این که «خرید هر سهم سود چند برابری در پی دارد و سرمایه آنان بلافاصله قابل برگشت است» اقدام به سرمایه گذاری در این شرکت کرده اند، گفت: «این گونه سرمایه گذاران در مدت کوتاهی متوجه شدند که فریب خورده اند و نه تنها سهام آنان ارزش قابل ادعا را ندارد بلکه پولشان هم قابل برگشت نیست.»
وی ادامه داد: بنابراین دستگاه قضایی به خاطر وظیفه ذاتی خود باید با عامل یا عاملان جرم برخورد می کرد که در همین راستا ابتدا اقداماتی مانند ممنوع الخروج شدن برخی افراد مانند مدیرعامل سابق پدیده صادر شد تا پس از صیانت از اموال مردم با عاملان این فاجعه برخورد قانونی و قضایی صورت گیرد.»

,
,

پس از بازداشت مدیرعامل سابق پدیده، موج بازداشت ها در مجموعه این شرکت به دلیل تخلف های ریز و درشت آغاز شد و در 19 مهرماه سال جاری، دادستان مشهد از بازداشت، 21 نفر مرتبط به پرونده پدیده شاندیز خبر داد.

,

آخرین مورد بازداشتی در پرونده پدیده شاندیز مدیر حقوقی این شرکت است که 21 آبان ماه جاری توسط مسئولان قضایی مشهد، بازداشت شد.

,

حالا با گسترده شدن و افشای لایه های زیرین فساد کلان اقتصادی در پروژه پدیده شاندیز و از طرف دیگر التهاب در سهام داران پدیده برای رسیدن به سرمایه هایشان، اهمیت هشدارهای رسانه ای درباره پرونده های اینچنینی بیشتر نمایان می شود.

,

این روزها که سهام داران پدیده از هر فرصتی برای تجمع و فریاد عدالت خواهی استفاده می کنند و مدیرعامل سابق و دیگر متخلفان احتمالی پدیده در زندان هستند، هنوز پرونده شکایت مسئولان وقت این پروژه از خبرگزاری فارس مفتوح است!

, خبرگزاری فارس,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه