اخبار داغ

محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی:

جبران برخی از تهدیدات فضای مجازی غیر ممکن است/مودم بیسیم اینترنت خود را امن کنید

جبران برخی از تهدیدات فضای مجازی غیر ممکن است/مودم بیسیم اینترنت خود را امن کنید
محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی گفت: متاسفانه این واقعیت را نباید نادیده گرفت که امروزه جرائم متعددی پیرامون فضای مجازی شکل گرفته است و طبعا با حضور نا آگاهانه در این فضا با تهدیدات متعددی رو برو خواهیم شد که جبران آنها بعضا غیر ممکن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نوید کمالی محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: امروزه اینترنت و ابزارهای نوین ارتباطی از جمله تلفن های همراه هوشمند به شکل محسوسی جامعه ما را تحت تاثیر خود قرار داده اند و کمتر کسی را می توان یافت که خود و یا اعضای خانواده اش از این ابزارها بهره نبرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اشراق۲۴,

وی افزود: متاسفانه این واقعیت را نیز نباید نادیده گرفت که امروزه جرائم متعددی پیرامون فضای مجازی شکل گرفته است و طبعا با حضور نا آگاهانه در این فضا با تهدیدات متعددی رو برو خواهیم شد که جبران آنها بعضا غیر ممکن است.

,

محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی ادامه داد: کودکان و نوجوانانی را مشاهده می کنم که در مقابل دیوار برخی ادارات و منازل تجمع می کردند و در نگاه اول صرفا در حال بازی با تلفن همراه و تبلت خود بودند اما واقعیت این است که این کودکان و نوجوانان بدلیل حس کنجکاوی و جسارت بالا که متاسفانه در آن کمتر می توان نشانه ای از آگاهی به تبعات فعالیتشان مشاهده کرد از طریق نرم افزارهای متعدد و رایگان موجود در فضای مجازی اقدام به نفوذ به شبکه اینترنت بی سیم (WiFi)  کرده و از اینترنت آنها استفاده می کنند.

,

وی افزود: بر اساس قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸ نفوذ غیرمجاز به رایانه ها ، تلفن های همراه ، شبکه اینترنت و به عبارت بهتر هر گونه ابزار ارتباطی جرم بوده و قابلیت تعقیب قضایی دارد و لذا کودکان و نوجوانی که به هر دلیلی از جمله استفاده از اینترنت رایگان اقدام به نفوذ به اینترنت افراد حقیقی یا حقوقی می کنند در واقع به عنوان یک مجرم شناخته می شوند.

,

کمالی ادامه داد: هر ابزار الکترونیکی و ارتباطی از جمله تلفن همراه ، خط اینترنت ، مودم و ... دارای اثر انگشت های دیجیتال (Footprints) و طبعا بدلیل منحصر به فرد بودن این اطلاعات شناسایی و پیگیری مجرمین کار پیچیده ای نیست.

,

وی افزود: متاسفانه بارها شاهد بوده ام که برخی افراد و حتی ادارات بدلیل سوء استفاده دیگران از شبکه اینترنت اختصاصی آنها و انجام اقدامات مجرمانه با مشکلات متعدد امنیتی ، قضایی و حقوقی روبرو شده اند که بعضا اثبات بی گناهی آنها خود ماجرای پیچیده ای دارد.

,

*مودم های بیسیم اکثر ادارات ضعف امنیتی دارد

, *مودم های بیسیم اکثر ادارات ضعف امنیتی دارد,

کمالی افزود: مودم های وایرلسی که در اکثر ادارات و منازل مورد استفاده قرار می گیرند غالبا از تکنولوژی WPS بهره می برند که به واسطه آن می توان یک ارتباط امن و سریع را برای کاربران فراهم کرد اما بدلیل ضعف امنیتی این پروتکل به راحتی هر نوجوانی قادر است تا در عرض چند ثانیه و توسط یک تلفن همراه هوشمند و یا تبلت به این نوع مودم ها نفوذ کند و از اطلاعات موجود در آن شبکه از جمله اینترنت استفاده نماید و یا حتی در یک حالت بغرنجتر اقدام به هک رایانه ها و تلفن های همراه کاربران متصل به آن شبکه نموده و تصاویر و اطلاعات خصوصی و یا اداری را مورد سرقت یا دستکاری قرار داد.

,

وی افزود: از این رو به تمام دارندگان مودم های بیسیم توصیه  می کنم تا موارد زیر را انجام دهند،اول اینکه به بخش تنظیمات مودم به آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ در مرورگر خود مراجعه کنید تا قادر به تغییر تنظیمات مودم خود باشید. (غالب مودم های موجود در بازار ایران از این آدرس پیشفرض استفاده می کنند).

,

*مودم بیسیم اینترنت خود را امن کنید

, *مودم بیسیم اینترنت خود را امن کنید,

کمالی اضافه کرد: غالبا نام کاربری و رمزعبور مودم ها عبارت ADMIN است که بهتر است آنها را تغییر دهید،در بخش Wi-Fi Protected Setup با برداشتن تیک Enable موجب غیرفعال شدن ویژگی  WPSشوید تا به راحتی امکان هک و سوء استفاده از شبکه اینترنت شما امکان پذیر نباشد،سپس در بخش Wireless و تنظیمات Advanced با انتخاب گزینه Transmit Power یا قدرت سیگنالهای انتقال اطلاعات ترجیحا برد انتشار امواج مودم خود را کاهش دهید تا افراد خارج از ساختمان اداره یا منزل شما قادر به دسترسی به سیگنالهای مودم شما نباشند.

,

وی افزود: در صورت مشخص بودن تعداد کاربران اینترنت منزل یا اداره خود از ویژگی MAC Filtering برای محدود کردن تعداد کاربران شبکه اینترنت خود استفاده کنید تا بجز دستگاههای خاص و تعریف شده امکان اتصال سایرین به شبکه شما امکان پذیر نباشد و نوع رمزنگاری شبکه بیسیم خود را حتما از نوع  WPA2 یا بالاتر انتخاب کنید و به هیچ شکل از رمز نگاری WEP استفاده نکنید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه