اخبار داغ

هنرهای اصیلی که خاک می خورند؛

از قاشق تراشی تا فرش ذهنی بافت، صنایع دستی فراموش شده خوانسار/ برای بازگشت به دوران طلایی اراده جدی تری لازم است

از قاشق تراشی تا فرش ذهنی بافت، صنایع دستی فراموش شده خوانسار/ برای بازگشت به دوران طلایی اراده جدی تری لازم است
در این مختصر به طور قطع فرصتی برای معرفی و توضیح کامل درباره همه صنایع دستی خوانسار نیست، اما بدون شک برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی در شهرستان زمینه معرفی، درآمدزایی و اشتغال برای افرادی که در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی فعال هستند را فراهم می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشمه سار، قاشق تراشی قدیمی ترین هنر و حرفه خوانسار ، قالی بافی، تولید فرش و تابلوفرش، بافت فرش ذهنی (فرش ویستی)، پخت نان، ملیله دوزی، گل سازی، خیاطی، عروسک سازی، چرم دوزی یا سراجی سنتی، سرمه دوزی، قلاب بافی، نخ کشی سنتی، سکمه دوزی، معرق و پیکره تراشی، مروال بافی یا سبدبافی، کنف دوزی، تولید انواع محصولات خوراکی خانگی شامل ترشیجات، شیرینی جات و مربا، سبزیجات خشک و خشکبار تنها بخشی از صنایع دستی و هنر هنرمندان خوانساری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشمه سار,

هنر صنایع دستی و تولیدات خانگی به عنوان یکی از شاخصه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد چارچوبی نظام مند در اقتصاد کشور جایگاهی بس مهم و انکارناشدنی دارد.

,

هنرهای صنایع دستی جزء اموری است که علاوه بر تلطیف احساسات می تواند عواید اقتصادی و درآمدی مناسبی نیز داشته باشد و حتی در بخش گردشگری و جذب گردشگر کمک قابل توجهی نماید.

,

• شهرستان خوانسار دارای سابقه ای طولانی در صنایع دستی است و در این بین قاشق تراشی به عنوان قدیمی ترین هنر و حرفه خوانساری محسوب می شود.

,

در گذشته شهرستان خوانسار قطب صنعت قاشق تراشی دراستان اصفهان بوده است وبسیاری از مردم از اطراف و اکناف جهت تهیه قاشق های ساخته و پرداخته شده هنرمندان و صنعت گران خوانساری به این شهرستان سفر می کرده اند.

,

067

, 067, 067,

این هنر اصیل و قدیمی توسط مردم شهرستان ساخته و پرداخته شده و به آن اصالت داده شده است، اما متاسفانه در سال های اخیر این هنر رو به فراموشی رفته و تا حدود زیادی منسوخ شده است.

,

استاد کاران قاشق تراش خوانساری از هنرمندان برجسته استان اصفهان و ایران بوده اند و از هنر ایشان همواره با احترام یاد می شده است.

,

تمامی ایده ها و الگوهای آثار تولیدی و صنایع دستی که در تنها کارگاه قاشق تراشی به جامانده در خوانسار ایجاد و طراحی می شود همگی دارای اصالت و بر اساس الگوهای قدیمی این هنر خوانساری است.

, , , , 0213, 0213, , , 052-2200, 052-2200,

• از دیگر صنایع دستی اصیل و تاریخی خوانسار بافت فرش ویستی یا فرش ذهنی بافت است، این فرش در گذشته از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار بوده است به گونه ای که تا قبل از، از بین رفتن صنایع دستی فرش ویست، این محصول و کالای با کیفیت و ارزشمند در بازار هایی اروپایی مشتریان بسیار خوبی داشت که در حال حاضر متاسفانه از تولید آن تا حدود زیادی کاسته شده است، بافت این فرش بدون نقشه است و بافنده از حفظ آنها را می‌بافد، طرح‌ها و نقشه‌ها از ذهن بافنده نشات گرفته و جالب اینکه همه بافنده ها همان طرح‌ها را بدون هیچ کم و کاستی می‌بافند، در سال‌های گذشته کشور آلمان از مشتریان و خواهان این فرش ذهنی بوده است.

,

6930227

, 6930227, 6930227,

البته تلاش هایی برای بازگرداندن این هنر اصیل و ذهنی به دوران طلایی خود در حال انجام است، اما بدون پشتوانه و سرمایه گذاری و حمایت انجام این کار، دشوار به نظر می رسد.

,

• یکی دیگر از صنایع دستی که مورد اقبال بانوان و هنرمندان خوانساری قرار دارد چرم دوزی سنتی یا سراجی است.
بانوانی که علاقه به هنر دارند و می خواهند برای خود و خانواده شان عایدات و درآمدی از این راه کسب کنند به هنر چند صد ساله و قدیمی چرم دوزی سنتی یا سراجی رو می آورند که نیاز چندانی نیز به ابزار و وسایل و مکان خاصی ندارد و حتی با تولید محصول در خانه و عرضه به اقوام و نزدیکان می توان درآمد خوبی برای خود و خانواده از طریق این هنر دستی کسب کرد.

,
, , , , 6serme, , 6serme,

در این بین نیز کارهای دستی و هنری زیبایی که بر روی چرم انجام می شود و ارزش این محصول را دو چندان می کند بیان گر این موضوع است که ما هیچ گاه نمی توانیم از کنارمحصول وکالایی که با هنر دست یک هنرمند ساخته و پرداخته شده است به راحتی عبور کنیم.

, , , , 022-3000, , 022-3000,

• از دیگر صنایع دستی که اکنون در منطقه ویست خوانسار با جدیت در حال انجام است مروال بافی یا سبدبافی است که طی سال های اخیر توانسته است ضمن اشتغال زایی و درآمدزایی برای ساکنان روستا از صنایعی محسوب شود که با حمایت و کمک بخش دولتی قادر است بازار خوبی را به خود اختصاص دهد.

, , , , 052-30000, , 052-30000,

در این مختصر به طور قطع فرصتی برای معرفی و توضیح کامل درباره همه صنایع دستی خوانسار نیست، اما بدون شک برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی در شهرستان زمینه معرفی، درآمدزایی و اشتغال برای افرادی که در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی فعال هستند را فراهم می کند.

,

مصاحبه و گفتگوهای مختلفی با فعالان عرصه صنایع دستی و هنرمندان داشته ایم و در هر یک از این مصاحبه ها و گفتگوها این موضوع بیشتر مسجل شده است که این افراد با مشکلات مختلفی برای تولید و عرضه محصولات خود مواجه هستند.

,

در قدم اول افرادی که در زمینه تولید محصولات غذایی به صورت خانگی فعالیت می کنند که عمده آنها از بانوان شهرستان هستند به محض اقدام برای ورود به بازار کار با مسئله مجوزها به ویژه مجوزهای بهداشتی مواجه می شوند که از همان آغاز فرد را ملزم به اخذ مجوزهای مختلف و یا تهیه محل کسب و مغازه آن هم با شرایط ویژه می کند.

,

این شروط موجب می شود افرادی که به طور عمده از بانوان شهرستان هستند از همان بدو امر با موانعی برای شروع کار خود مواجه شده و به غیر از درصدی بسیار اندک بقیه افراد قید کار در زمینه صنایع دستی و مشاغل خانگی را به دلیل وجود همین موانع بزنند در حالی که بسیاری از این بانوان برای کمک به هزینه های زندگی و برداشتن باری از بارهای اقتصادی و معیشتی خود به صنایع دستی و مشاغل خانگی رو آورده اند.

,

اقدام ارزشمند برای شناساندن توانمندی‌های شهرستان در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی شهرستان و به ویژه اجرایی شدن طرح تشکیل تعاونی مشاغل خانگی است که می تواند بسیاری از موانع مربوط به آغاز کار در زمینه صنایع دستی و مشاغل خانگی از پیش پای مشتاقان این عرصه بردارد.

,

البته باید شرایط خاص شهرستان را برای برپایی نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی در نظر داشت، چرا که غرفه نیاز به مکان مناسب دارد، به طور مثال اگر بخواهیم غرفه هایی را در سطح سرچشمه و یا میدان امام برپا کنیم باید به بحث حفاظتی آن نیز توجه شود و مسئله دیگر شرایط آب و هوایی منطقه است که معمولا تقریبا هشت ماه از سال در خوانسار شرایط اقلیمی سردسیر وجود دارد.

,

طی سال های قبل در توافقی که همه ساله با کمیسیون امور بانوان و جوانان و میراث فرهنگی و صنایع دستی وجود داشت و سرفصلی نیز تحت عنوان (آموزش و گسترش صنایع دستی) از طریق همین کمیسیون تعریف شده بود، مقرر شد برای آموزش و توسعه صنایع دستی خوانسار اقدامات جدی تری انجام شد اما متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل تغییرات مدیریتی افراد جدیدی بر سرکار آمدند که تنها دغدغه های مالی داشتند و از زمانی که کمیسیون به این روش تغییر مدیریت یافت، تعطیل و همزمان با آن اعتباراتی را که برای آموزش صنایع دستی در نظر گرفته می شد نیز حذف شد.

,

البته این کلاس ها موجب پر نمودن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، آموختن یکی از هنرهای صنایع دستی، صدور کارت شناسایی برای هنرجویان، وام های مشاغل خانگی و استفاده از بیمه هنرمندان می شد که به دلایلی که گفته شد این موضوع ادامه نیافت.

, , , , 35namayeshgah, 35namayeshgah, , , 29namayeshgah, 29namayeshgah,

نمایشگاه «مشاغل خانگی» که در شهرداری خوانسار با ارائه محصولاتی از بانوان شهرستان مانند ترشی جات، خشکبار، سبزیجات خورد شده، شیرینی جات، تولیدات لباس های سبک اسلامی ایرانی، انواع کیف های چرم و کیف پول، انواع گل های کریستال و گل های تزئینی، انواع دستبند، گل سر، تل، تاج، وسایل تزئینی خیاطی، انواع عروسک های بافتنی و عروسک های خزی، انواع شال و کلاه بافتنی زمینه ای شد برای فهم و درک بیشتر این موضوع که در خوانسار ظرفیت بزرگی برای تولید و عرضه صنایع دستی وجود دارد و مسئولان امر را به این نتیجه رساند که باید برای ساماندهی تولیدات صنایع دستی خوانسار چاره ای اندیشید.

,

ماحصل این چاره اندیشی برگزاری چندین جلسه با حضور بانوان فعال در عرصه صنایع دستی و مشاغل خانگی بود که در نمایشگاه مشاغل خانگی نیز حضور پررنگی داشتند، تا مقدمات تشکیل تعاونی چند منظوره بانوان در خوانسار با محوریت صنایع دستی و مشاغل خانگی فراهم شود.

, , , , , , 7jalase-1, 7jalase-1, , , 10jalase, 10jalase,

اقدامی در خور و شایسته که با امیدهای مسئولان حاضر در این جلسات در خصوص ارائه تسهیلات مختلف با تکمیل این تعاونی به اعضای آن همراه بود.
امیدهایی مانند پرداخت وام ۳۰ میلیون به مشاغل خانگی که قابلیت کارگاهی شدن داشته باشند.

,
,

امیدهایی که حتی در بیان برخی از همین بانوان فعال در زمینه صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز تبلور یافته است و در جلسات برگزار شده به این مسئله اذعان داشته اند که اگر دولت از نظر مالی حمایتشان کند قادر هستند با تولید بیشتر باعث رونق گرفتن صنایع دستی در منطقه شوند.

,

اما در عین حال نیز باید اراده و همت جدی تری از سوی تولیدکنندگان صنایع دستی در خوانسار وجود داشته باشد و شکست های گذشته در برپایی تعاونی بانوان آنها را به قضاوت و نتایج زودهنگام نرساند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه